وزیر آموزش و پرورش درمراسم آغاز سال تحصیلی غنچه ها و شکوفه ها؛

?درپی ایجاد مدرسه ای هستیم که دانش آموزان در آن باهم زیستن را یاد بگیرند.

به مناسبت بازگشايى_مدارس دکتر فردوس حاجیان بار دیگر این روز مهم را به رسم معلمی عاشق یادآور شد...

 

***بازگشايى_مدارس
نخستين روز مدرسه نه تدريس كنيد و نه تكليفى بدهيد.فقط بازى و نشاط
#فردوس_حاجيان
#سفير_آموزش_جهان
#هواداران_عمو_فردوس


**** "بسم الله الرحمن الرحيم"يعنى به نام خداوند بخشنده ى مهربان پس همه چيز را از او بخواهيم.
#دبستان_فردوس
#هواداران_عمو_فردوس

 

****#بازگشايى_مدارس 

#دانش_آموز_محور #معلم_راهنما
مدرسه،كتاب و وسايل آموزشى.... بستر و ابزار است??
#دبستان_فردوس
#هواداران_عمو_فردوس 

 

****#بازگشايى_مدارس
Hey hey Just a moment #JustPeace_Just_Love
هى هى يه لحظه!
فقط يه لحظه صلح يه لحظه عشق!
#دبستان_فردوس
#هواداران_عمو_فردوس 

 

****#بازگشايى_مدارس
در تمام اين سالها هميشه نخستين روز مدرسه همه را شاد كردم بى آنكه كسى بداند "رنج" ام چيست؟
#فيزيوتراپى  #عمو_فردوس 

پسرِ
#افرا_و_آفتاب

#هرچه که ترا صدا زدم
حقیقت داشت

من
درختی تنها
در دامنه کوهی
در سرزمینم مادری ام
 
قرار هایم
همه با وسوسه بادهایی ست
که سوت رفتنم را می کشند
اما
من تکان نمی خورم

ایستاده ام
 تاتو بیایی

 
  کیوان ملكى
١٩/آذر/٩٦
قائمشهر


قف

 پاييز
  نمى تواند
مرا زمين گير كند

دل  شوره هايم  را
به باد سپردم

تا
سوارِ بر قايقِ بادبانى تا
ابر هاىِ استوايى سفر كند

تا دور
 تا بيكران
تا   آن سو ترها

يادت نرود!!
اما!
دوباره
 فصلِ  رويشِ
جوانه هاى   ليمو
در سپيدارِ سپيده دمِ صبح
من
و
 تو
و
خورشيد
قرارى داريم

من پسرِ

#افرا_و_آفتاب

ام

١٩/آذر/٩٦

شعری :فردوس حاجيان
شاعر #افراكتى #قائمشهر #مازندران #ايران

«سارا عباسلو» در حاشیه ی این مراسم  گفت: کتاب «خورشید بالا آمده بود» مجموعه ای از داستان ها و تصویرگری های چهل کودک کار هرمزگانی عضو موسسه‌ی «رویای آنا مهر» است.

وی در ادامه افزود: این چهل کودک پس از گذراندن کارگاه های داستان نویسی توانستند که این کتاب را به رشته ی تحریر در آورند .

مسئول موسسه رویای آنا مهر با اشاره به اینکه این کتاب با حمایت خرین به چاپ رسیده است، خاطر نشان کرد:  مراحل نگارش سه کتاب دیگر نیز انجام شده و آماده ی چاپ است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان نیز در مراسم رونمایی از این کتاب با اشاره به اینکه بیش از دویست جلد این کتاب برای حمایت از کودکان کار خریداری شده است، افزود: با حمایت‌های استاندار هرمزگان فضای آموزشی کودکان کار  نیز جانمایی شده است.

«منصور اخلاقی پور» با اشاره به اینکه تاکنون بیش از هفتصد کودک کار در استان شناسایی شده است، گفت: خوشبختانه در استان هرمزگان در هردو زمینه سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مدنى با دریافت مجوز در این زمینه در حال فعالیت هستند.

وی در پایان افزود: موسسه آنا مهر با ایجاد فضایى فرهنگى، آموزشى و همچنین مفرح تلاش می‌کند کیفیت زندگى این کودکان و خانواده‌هایشان را بهبود ببخشد.این کار می‌تواند در آینده‌ی این کودکان تأثیرگذار باشد و امید به آینده را در این بچه‌ها تقویت کند.

به گزارش موج، اکنون بیش از پنجاه کودک کار در موسسه رویای آنا مهر استان هرمزگان عضویت دارند.

 

به مانند همه مفاهیم و پدیده‌ها در جهان، صلح نیز نمادهای خاص خود را دارد و از طریق آنها شناخته و تعریف می‌شود. در نقاط مختلف جهان و در فرهنگ‌های مختلف، صلح به شیوه‌های مختلفی تعریف می‌شود ولی با توجه به جهانی بودن این مقوله، تعدادی از این نمادها جهان‌شمول شده و در همه جای دنیا شناخته شده‌اند.

شاخه زیتون را می‌توان باستانی ترین نماد صلح دانست. در یکی از مشهورترین اشاره‌ها به شاخه زیتون به عنوان نماد صلح، یاسر عرفات، رهبر فلسطینی ها در سال 1974 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «امروز من اینجا آمده‌ام با تفنگ یک رزمنده در یک دست و یک شاخه زیتون در دست دیگر، پس کاری نکنید که شاخه زیتون از دست من رها شود.»

کبوتر سفید، مرغ‌ماهیخوار (درنا)، علامت پیروزی که با حرف V لاتین و با دو انگشت نشان داده می‌شود، علامت سه خط و یک دایره و طرح پرچم سفید که با هدف متحد کردن ملت ها زیر یک نماد مشترک در روز جهانی صلح ارائه شده، از معروف‌ترین نمادهای بین المللی صلح هستند.

هرکدام از این نمادها در نتیجه یک اقدام خاص و یا یک رویداد تاریخی، به نماد برای صلح تبدیل شده‌اند. برای مثال علامت سه خط و یک دایره، در نتیجه تظاهرات جنبش علیه سلاح‌های هسته ای و توسط شخصی به نام جرالد هولتوم طراحی شد.

کبوتر سفید را نیز پابلو پیکاسو پس از جنگ جهانی دوم، برای نشان دادن صلح و دوستی به عنوان نشان کنگره جهانی صلح در پاریس در سال ۱۹۴۹استفاده کرد. برخی می‌گویند کبوتر سفید بیش از این و از دوران حضرت نوح زمانی که با شاخه زیتون به کشتی بازگشت و خبر وجود زمین سبز را به آنها داد، معروف شد. شاخه زیتون ریشه در اساطیر یونانی دارد و الهه آتنا با کاشت درخت زیتون، نیکی و صلح را در پیش گرفت. شاخه زیتون در پرچم سازمان ملل نیز به عنوان نماد صلح به کار رفته است.

درنا، سمبل روز جهانی صلح به داستان معروف ساداکو ساساکی، دختر ژاپنی باز می‌گردد.

او در نتیجه بمباران اتمی هیروشیما، در معرض تشعشعات قرار گرفته و به بیماری لوسمی مبتلا شد. ساداکو به امید شفا یافتن، هزار درنای کاغذی ساخت. بر اساس یک افسانه ژاپنی اگر شخصی هزار درنای کاغذی بسازد، خداوند آرزویش را برمی‌آورده می سازد.

علامت V که با ۲ انگشت نشان داده می‌شود، نشانه پیروزی در تمام دنیا است و نخستین بار در جنگ جهانی دوم توسط اروپاییان انجام شد،آنها سعی کردند با ساختن حرف V با دو انگشت به کلمه Victory به معنای پیروزی اشاره کنند.

آشنا شدن مردم با مفاهیم مرتبط با صلح، سبب نفوذ این آموزه‌ها به زندگی و روابط شخصی و اجتماعی آنها می‌شود و می‌تواند با درونی کردن صلح، افراد به رفتارهای مسالمت‌آمیز رهنمون کرده و سطح خشونت در جامعه را بکاهد. از این رو نهادهای فرهنگی و دولتی باید زمینه‌ای را فراهم کنند که بسترهای لازم برای ارتباط شهروندان با حوزه صلح و متبلور شدن این امر در زندگی آنها را ایجاد کنند.

تساوی، عدالت‌محوری، زدودن احساس تبعیض میان گروه‌های اجتماعی مختلف، تشویق و حمایت‌ فعالیت‌های حوزه صلح، مانند سمینارها، نمایشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها یک گام جدی در این زمینه می‌تواند باشد.

کودکان از مهم‌ترین گروه‌های هدف برای آموختن آموزه‌های صلح و تشویق به صلح‌ورزی هستند. برگزاری نمایشگاه‌هایی در سطح کودکان که در آن بتوانند از طریق شعر، نقاشی، موسیقی، کتاب، کاردستی و دیگر فعالیت‌ها، با موضوع صلح آشنا شوند، در این زمینه توصیه می‌شود.

باید در نظر داشت که سن کودکی، سنی است که در آن افراد آماده آموختن هستند و آموخته‌های دوران کودکی هیچ‌گاه از یاد نمی‌روند. تعریف صلح دیگر به دوران نبود جنگ محدود نمی‌شود، بلکه صلح را باید در میان زندگی انسانها و‌ در محیط اطراف آنها جستجو کرد. برای کودکان می‌توان با زبانی قابل فهم، مثلا از طریق برگزاری کارگاه های درناسازی، صلح را توضیح و تشریح کرد.

طراحی و چاپ نمادها و پیام‌های صلح بر روی نوشت‌افزارها، اسباب‌بازی‌، لباس‌ها و دیگر وسایل کودکان نیز می‌تواند بخش ناخودآگاه ذهن آنها را با این موضوع درگیر کند. می‌توان در دکوراسیون اتاق آنها نیز نمادهای صلح را در قالب‌هایی مانند ساعت دیواری به کار گرفت تا همیشه در معرض دید آنها باشد.

آنچه نباید از یاد برد این است که کودکان امروز، می‌توانند جامعه فردا را پر از صلح، دوستی و‌ اتحاد کنند، لذا از امروز باید صلح‌طلبان آینده جهان را پرورش داد.

عصرایران؛ مریم فرطوسی-

در چارچوب مسابقات مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی فوتبال ایران تیم نساجی مازندران از ساعت ۱۸:۴۵ امروز در ورزشگاه شهید وطنی قائم‌شهر و در دیداری که سامان سلطانی قضاوت آن را برعهده داشت، میزبان تیم دسته سومی شاهین لردگان بودند.

حامد لک، حامد شیری، ابوالفضل علایی، مجتبی ممشلی، فرشاد فرجی، مهرداد عبدی، احمد عبدالله‌زاده، امید سینگ، علی شجاعی، سید محمد میری و محمدمهدی نظری نفرات منتخب جواد نکونام بودند که ترکیب ابتدایی نساجی مازندران در این دیدار را تشکیل می‌دادند.

در ترکیب تیم شاهین لردگان هم رضا شهبازی، محسن فتاحی، موسی زاهدی، یاسین حسینی، احمدرضا کریمی، حسین قنبری، مجید حسنی‌، صمد امیری، علی رحیمی، جعفر حسین‌پور و سجاد اندرشکر با نظر محسن لایقی از ابتدا برابر نساجی به میدان رفتند.

ساجی مازندران که در دیدار اخیر لیگ برتر مقابل پرسپولیس تهران شکست خورده بود، امروز موفق به کسب پیروزی پُر گلی شد و با نتیجه ۵ بر صفر تیم شاهین لردگان را شکست داد تا به مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی راه پیدا کند.

محمدمهدی نظری(۳ بار در دقایق ۵، ۷ و ۴۰)، مهرداد عبدی(۳۵) و علی شجاعی(۵۰) بازیکنانی بودند که موفق به گلزنی برای نساجی مازندران برابر شاهین لردگان شدند.

 

شاهین مجیدی، فرشاد فرجی و محمد عباس‌زاده سه بازیکن تعویضی نساجی در این مسابقه بودند که به ترتیب جانشین احمد عبدالله‌زاده، رحمان جعفری و محمدمهدی نظری شدند.

انتخاب کتابی در میان نامزدهای جایزه ادبی «رنودو» که تنها از طریق سایت آنلاین و آمریکایی آمازون عرضه می‌شود با انتقاد شدید کتاب‌فروشان فرانسوی روبه‌رو شده است.

به نقل از گاردین، در میان ۱۷ نامزد اولیه جایزه «رنودو» امسال نام کتاب «گروه فرانسوی» نوشته «مارکو کاسکاس» دیده می‌شود که تنها از طریق سایت آمازون در اختیار خوانندگان قرار گرفته و به همین دلیل کتاب‌فروشان فرانسوی عملا هیچ راهی برای فروش این کتاب در قفسه‌های فروشگاه‌های خود ندارند.

اتحادیه کتاب‌فروشان فرانسه با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از مسئولان برگزاری جوایز «رنودو» از آن‌ها خواسته از کتاب‌ها حمایت کنند و نه آن‌چه در واقع تهدیدی برای آن‌هاست. به اعتقاد آن‌ها، کمپانی آمازون (بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی آنلاین جهان) نه تنها می‌خواهد به یک بازیگر اصلی در بازار جهانی کتاب تبدیل شود بلکه می‌خواهد با حذف رقیبان، ایجاد رقابت‌های نابرابر، پرداخت نکردن مالیات و جایگزین کردن ناشران، توزیع‌کنندگان و کتاب‌فروشی‌ها، خود به بازار اصلی کتاب تبدیل شود.

در این بیانیه‌ همچنین آمده است: انتخاب کتاب «گروه فرانسوی» نوشته «مارکو کاسکاس» در میان نامزدهای جایزه «رنودو» نه تنها به نویسنده بلکه به کتاب‌فروشان نیز زیان می‌رساند و نشانه‌ای نگران‌کننده برای آینده تولید و توزیع کتاب است.

امسال نیز در اتفاقی مشابه سینمادارن فرانسه به حضور فیلم‌های ساخته کمپانی نتفلیکس در جشنواره کن اعتراض کردند چرا که این فیلم‌ها نیز تنها در سایت نتفلیکس عرضه می‌شوند و سینماهای فرانسه اجازه اکران آن را نداشتند. در نهایت مسئولان کن اعلام کردند فیلم‌های ساخته نتفلیکس نمی‌توانند در بخش رقابتی اصلی این رویداد سینمایی حضور داشته باشند و نتفلیکس نیز در اعتراض به این تصمیم تمامی فیلم‌های خود را از جشنواره بیرون کشید.

جایزه «رنودو» در سال ۱۹۲۶ توسط چند منتقد هنری در تکمیل جایزه‌ «گنکور» راه‌اندازی شد و به نویسنده‌ای که جایزه‌ ادبی بزرگی دریافت نکرده است، اعطا می‌شود. «ژولین کراگ» تنها نویسنده‌ای بود که در سال ۱۹۵۱ با وجود آن‌که برای کتاب «ساحل جزیره‌ سرت» موفق به کسب این جایزه شد، از دریافت جایزه خودداری کرد.

دانش آموزان مستعدی که پایه نهم را تمام می کنند و در آستانه انتخاب رشته قرار می گیرند، معمولاً از سوی اطرافیان شان تحت فشار قرار می گیرند که یا در رشته ریاضی ادامه تحصیل دهند یا علوم تجربی.
این فشار، البته در بسیاری از موارد نامحسوس است و دانش آموز بی آن که بداند در یک فضای روانی غیرعلمی قرار دارد، تصمیم می گیرد.
کسب نمرات خوب در علوم و ریاضی، الزاماً به این معنا نیست که دانش آموز علاقه مند به رشته های ریاضی و تجربی یا حتی مستعد تحصیل در این رشته هاست. بسیاری از دانش آموزانی که به صرف نمرات خوب شان در ریاضی و علوم، در رشته های ریاضی و تجربی ادامه تحصیل می دهند، در اعماق وجودشان به رشته علوم انسانی یا رشته های فنی علاقه مند هستند ولی تحت فضای روانی موجود، خلاف علاقه مندی درونی شان حرکت می کنند و در رشته هایی تحصیل می کنند، که حتی اگر آینده شغلی شان را تامین کنند، قادر به تامین آرامش روحی عمیق شان نخواهند بود.
دانش آموزان مستعد و

استاد سهیل رضایی، روان شناس عمق نگر، در یکی از سخنرانی هایش می گفت که پزشک جراحی در دهه 50 زندگی اش به او گفته است که تازه متوجه شده که باید نقاش می شده است نه جراح! و از این که زندگی اش را در مسیری خلاف شادابی روح اش پیموده است، اظهار پشیمانی می کرد.

موضوع این نوشتار، رشته علوم انسانی است و لذا موضوع رشته های فنی و هنری را به زمان دیگری موکول می کنیم.
اگر نگاهی به دانشگاه های آمریکا داشته باشید، خواهید دید که اکثر دانشجویان آمریکایی در رشته های علوم انسانی تحصیل می کنند و اغلب دانشجویان خارجی در رشته های فنی و پزشکی. علت کاملاً مشخص است: استراتژیست های آمریکایی به درستی دریافته اند که جامعه را فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی هدایت می کنند؛ فیلسوف ها با تولید اندیشه های کلان، سمت و سوی راهبردی جامعه را تعیین می کنند، جامعه شناسان به اصلاح و بهبود رفتارهای عمومی جامعه می پردازند، متخصصان سیاست و دیپلماسی، منافع داخلی و بین المللی کشورشان را تامین می کنند، روان شناسان مراقب سلامت روانی افراد هستند، اقتصاددانان رویکردهای اقتصادی جامعه را می پایند تا معیشت مردم ناخوش نشود، تاریخ دانان، از میراث تاریخی مراقبت می کنند و علقه های مردم با ریشه هایشان حفظ می کنند و ... .

آنها می دانند برای ساختن مثلاً یک خودرو، تعداد محدودی مهندس لازم است اما برای این که همان خودرو را در ژاپن، مالزی، ایران، عربستان، نیجریه، صربستان، پرتغال، مکزیک، بزریل و کانادا بفروشند، به تعداد زیادی جامعه شناس، روان شناس، هنرمند، طراح کمپین های بازاریابی و ... نیاز دارند تا هر کدام شان با شناختی که از فرهنگ و اقتضائات جوامع مختلف دارند، آن را در اقصی نقاط دنیا معرفی و تبلیغ کنند تا زمینه فروش و سودآوری اش فراهم شود.

آنها خوب می دانند که در شرایط عادی، یک خانواده، یک بار نیاز به ساختن خانه خواهد داشت و هر چند ماه یک بار نیازمند پزشک می شود ولی همان خانواده در تمان مدت زندگی، نیازمند و درگیر علوم تربیتی، روان شناسی، سیاست، اقتصاد و ... است. لذا در عین تربیت بهترین مهندسان و پزشکان، تعداد بیشتری از افراد مستعد جامعه رادر رشته های علوم انسانی جذب می کنند.

در ایران به غلط فکر می کنند که علوم انسانی، رشته حفظیات است در حالی که علوم انسانی واقعی، اساساً حفظیات نیست بلکه برعکس، توانمندی مواجهه، تحلیل و حل مشکلاتی است که در هر لحظه و از جایی به جایی دیگر، متفاوت اند. اگر در یک شهر، طلاق زیاد شده است و نیازمند واکاوی های جامعه شناسانه است، تحقیقات و راهکارهای آن شهر، الزاما در شهر مجاورش کاربرد نخواهد داشت. در حالی که اگر این رشته، حفظیات محور بود، با حفظ یک نسخه می شد همه مشکلات را حل کرد.

وانگهی، علوم انسانی در بسیاری از رشته ها، نیازمند وجود متخصصانی از همان جامعه است؛ قطعاً یک جامعه شناس ایرانی که خود عضوی از جامعه ایرانی است، در بررسی مشکلات اجتماعی ایران و رائه راهکار ، در شرایط برابر علمی، بهتر از یک جامعه شناس خارجی عمل می کند. اما پزشکی که عمل قلب باز انجام می دهد، می تواند آمریکایی باشد و قلب یک روس را عمل کند یا روس باشد و یک آفریقایی را مداوا کند.

قطعاً جامعه به متخصصان رشته های ریاضی و تجربی نیاز دارد؛ همین خانه هایی که در آنها نشسته ایم و سلامت جسمی که داریم را مرهون متخصصان رشته های مرتبط هستیم. سخن این است که نباید همه دانش آموزان مستعد به سمت رشته های پزشکی و مهندسی سوق داده شوند و نتیجه، انباشت فارغ التحصیلان این رشته ها و بیکاری آنها باشد ولی در همان حال، تعداد جامعه شناسانی که بتوانند برای معضلات انباشته شده جامعه ایران، راهکار علمی دهند به تعداد انگشتان یک دست نباشد یا در عین نیاز به روان شناسان خبره، در این زمینه کمبودهای اساسی داشته باشیم.

زمان آن رسیده است که نگرش ها را تغییر دهیم؛ این که فضایی ایجاد کنیم که مستعدها، ریاضی و تجربی بخوانند و بقیه علوم انسانی و رشته های هنرستانی، اول از همه ظلم به فرزندان مان است که در فضای روانی آلوده، انتخاب رشته و در واقع انتخاب سرنوشت می کنند و سپس، ظلم به کشور است چون رشته های سرنوشت ساز علمی از وجود افراد مستعد محروم می مانند و کشور آسیب می بیند.

البته خوشبختانه باید گفت که در سال های اخیر، این روشن اندیشی در میان بسیاری از خانواده ها و معلمان شکل گرفته است و رشته علوم انسانی شاهد ورود دانش آموزان ممتازی است که استعداد تحصیلی شان اجازه تحصیل در رشته های ریاضی و تجربی را می داد ولی آنها علاقه مندی های شخصی را بر همه چیز ترجیح داده و راه درست را انتخاب کرده اند. این بسیار نویدبخش است  و باید روند تازه شکل گرفته تقویت شود، به خاطر روح و روان و آینده فرزندان مان و به خاطر فردای کشور.

منبع: عصر ایران - 

سعید لنگرانی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران درگذشت . این بازیگر صبح امروز به علت ایست قلبی دار فانی را وداع گفت .

او سابقه همکاری با فیلمسازانی همچون داریوش مهرجویی در دایره مینا و ناصر تقوایی در دایی جان ناپلئون را در کارنامه داشت و با فیلم در امتداد شب به محبوبیت زیادی رسید .

لنگرانی بعد از انقلاب با ازدواج به سبک ایرانی به سینما بازگشت و قرار بود در سریال رقص روی شیشه هم ایفای نقش کند

تمامی حقوق این محفوظ و متعلق به با تارنمای دیار فردوس می باشد.

طراحی و اجرا "یکان پرداز آسیا"

Template Design:Ypa Group