فردوس حاجیان ، عمو فردوس ، در سوم دی ماه 1342 در قائمشهر به دنیا آمد
روستای افراکتی ،منطقه ای پر از بنفشه های صحرایی در کنار رود های خروشان و شالیزار ها و گندم زار ها و نیز باغ های سر سبز ، زادگاه پدری فردوس است
پاشاکلا ، منطقه ای از همین افراکتی است که پسوند نام اوست
فردوس دوره ی دبستان را در مدرسه ی ملی هدف و دوره ی راهنمایی را در مدرسه ی کوروش و دوره ی دبیرستان را در مدرسه ی شرافت گذراند
در رشته ی علوم تجربی دیپلم گرفت ودر تربیت معلم شهید خورشیدی مشهد و دکتر شریعتی ساری ، فوق دیپلم آموزش ابتدایی دریافت کرد . از همینجا بود که در سرزمین سرسبز سوادکوه در روستایی به نام پالند ، معلم شد و از سال 1364 تا 1366 از پالند تا مدارس شاهد قائم شهر ، روش جدید آموزش شهرک الفبا را ابداع کرد
توجه به اقلیم و جغرافیای محیط ، روش تدریس مشارکتی ، نشستن دور میز و نشستن نعل اسبی توسط دانش آموزان به جای نشستن پشت نیمکت و دست به سینه توجه به کودکان بی سرپرست و فرزندان شهید ، ایجاد روحیه ی شادی نشاط و امید در دل تیرگی های جنگ و خواندن شعر و آواز و ترانه در کلاس های درس با استفاده از موسیقی نمایش عروسکی و هنر های نمایشی و نیز توجه به محیط زیست ، صلح پایدار ، دفاع از حقوق بشر و توسعه ی پایدار از طریق آموزش ، این معلم جوان ، گمنام و پر انرژی را به شهرتی جهانی رساند و بعد ها سازمان علمی فرهنگی تربیتی ملل متحد (یونسکو ) او را به عنوان معلم و پژوهشگر برگزیده در جهان معرفی کرد
این جایزه در ششم اکتبر 1998 مصادف با چهاردهم مهر ماه 1377 زمانی که نام برده مدرک فوق لیسانس کارگردانی را با رتبه ی اول کشوری کسب کرد و چندین هزار معلم را از دور ترین روستاها تا شهر های مختلف کشور آموزش داد ، به وی تعلق گرفت
این جایزه شامل لوح تقدیر و دیپلم افتخار به نام ژان . آموس . کومونیوس ، مزین به نام پدر تعلیم و تربیت است که به عنوان دکترین تعلیم و تربیت در مقر یونسکو در پاریس با حضور وزرای آموزش عالی جهان ، نمایندگان یونسکو و دبیر کل وقت یونسکو (فدریکو مایور) اعطا و باعث بر افراشته شدن پرچم ایران شد
( پروفوسور درک باک ، رئیس دانشگاه هاروارد امریکا ، پروفوسور مونتس ، رئیس دانشگاه اسپانیا نیز این جایزه را دریافت کردند)
اما متاسفانه به دلیل آنکه دعوت نامه به ایشان دیر رسید ، خود در این مراسم حضور نداشت و بعد ها به دعوت یونسکو در پاریس حضور پیدا کرد.
حالا دیگر فردوس حاجیان به دلیل آموزش ، تالیفات متعدد ، تلاش برای فرهنگ صلح ، نویسندگی ، اجرا و کارگردانی 2000 دقیقه برنامه ی جدید تلویزیونی و ماهواره ای شهرک الفبا با رویکرد فرهنگ صلح ، توسعه ی پایدار و دفاع از حقوق بشر به شهرتی جهانی دست یافت
در اوج شهرت به دلیل بیماری های مکرر ، چند بار از ادامه ی تحصیل در مقطع دکتری باز ماند . حالا دیگر همه مطلع شده بودند وی مجروح شیمیایی جنگ ایران و عراق است و سالهاست که با مصرف دارو وبیداری های شبانه به امر پژوهش ، آموزش و تالیف می پردازد . فردوس در 25 اسفند 1364 با گاز خردل ، شیمیایی شد . وی در سال 2003 از دانشگاه {رویال هالووی } لندن در مقطع دکتری تخصصی درام در آموزش ( تیاتر) پذیرش گرفت . لیکن بنا بر دلایلی از سفر به لندن باز ماند !!
او در یک خانواده ی پر جمعیت و در دامن مادری سخت کوش ، مهربان و با اصالت تربیت شد . پدرش استاد مسلم نجاری و عارفی بنام بود و از کودکی ، فردوس را به کارگاه نجاری می برد و او با چوب ، کاردستی های کوچک درست می کرد و حس خود را از طریق هنر های تجسمی به نمایش می گذاشت
پدر بزرگ فردوس در سی و هشت سالگی ، پیاده در یک سفر 9 ماهه به مکه رفت و مادر بزرگ مادری او در کاظمین مدفون است
عرفان ، اشراق ، تعقل و اعتدال ، میراث اجداد و پدر و مادری فرهیخته است که به او و خانواده اش منتقل شد
اگرچه مدیریت ادب و هنر مرکز بین المللی گفتگوی تمدن ها ، ریاست دانشکده ی هنر و معماری ، ریاست دانشگاه آزاد تهران مرکزی و ... از سوابق مدیریت اجرایی ایشان در دوره های مختلف است ، لیکن مردم او را به عنوان چهره ای آموزشی ،فرهنگی و هنری می دانند و او وابستگی به هیچ یک از جناح ها و احزاب سیاسی نداشته و ندارد . همیشه خود را خادم کوچک ملت بزرگ ایران و کودکان دنیا می داند . دریافت تندیس خادم برگزیده ی کودکان از سوی استانداری ، انجمن حمایت از حقوق کودکان فارس و یونیسف در سال 1382 از جمله افتخارات اوست
فردوس حاجیان در آزمون استعداد های درخشان دکتری تخصصی تئاتر ، با رتبه ی 1 (یک) وارد دانشکده ی هنر های زیبای دانشگاه تهران شد و موضوع پایان نامه ی دکتری او ، نظریه ی {صلح فرهنگی } است که با آشنایی زدایی از تعزیه در ایران و خوانش تئاتر (ژاک فلیکس ) در دل جنگ جهانی دوم در فرانسه و نیز (نان و عروسک پیتر شومان ) در امریکا ، یه مفهوم : الف - جستجوی عدالت . ب - نفی خشونت . ج - ضد جنگ ، می پردازد
استاد راهنمای چندین پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی و نیز استاد مشاور سه پایان نامه در مقطع دکتری و 20 مقاله ی علمی پژوهشی و صد ها مقاله ی ترویجی و یادداشت در حوزه های تعلیم و تربیت ، آموزش ، شعر و ادب ، پژوهش هنر و عرفان از جمله سوابق پژوهشی این معلم نام آور جهانی است
امتیاز مکتسبه ی علمی ، پژوهشی و تربیتی او طبق مصوبه ی دانشگاه، 397 می باشد که 200 امتیاز بالاتر از {استاد تمامی} است. لیکن ایشان استاد یار پایه ی 22 دانشگاه آزاد می باشد و با رتبه ی مربی هیئت علمی دانشگاه الزهرا ی تهران در سال 1391 در زمان ریاست انسیه خزعلی تقاضای بازنشستگی اجباری داده است !! رتبه ی استاد یاری فردوس حاجیان ، یک بار نیز با شماره 263484 ، مورخه ی 27 تیر 1380 ، بنابر درخواست ریاست دانشگاه وقت ، تایید شد ولی از سال 1388 ، تمام رتبه های دانشگاهی این معلم برگزیده ی سازمان ملل متحد ، لغو و تا پایان بازنشستگی در دانشگاه الزهرا ، حکم رسمی قطعی ایشان برخلاف قوانین آشکار موجود صادر نشد و جالب است بدانید فردوس حاجیان در دانشگاه الزهرا پس از 33 سال کار رسمی ، با حکم آزمایشی بازنشست شد !!! در حالی که در سراسر دنیا به عنوان استاد وپروفسور آموزش از او دعوت به عمل می آید، گروهی اندک و شاغل در پست های حساس نظارتی خواستند با اختصاص رتبه ی مربی ، آن هم پایه ی یک ، یعنی حذف سوابق سالانه ، وی را فردی کم سواد و بی تجربه معرفی کنند . حال آن که پرسش بزرگ اینجاست:
او معلم صلح و معلم مهربانی هاست و علیرغم خوانش نا عادلانه ی تعداد معدود و محدودی از منتقدان که بدون هیچ اسنادی ، این معلم نام آور جهانی را مورد هجمه ی نا عادلانه قرار می دهند ، او خود را عمو فردوس فرزندان ایران و کودکان جهان می داند . رییس جمهور وقت ، دکتر سید محمد خاتمی ، فردوس را اندیشمند درد آشنا و دانشمند فرزانه خطاب کرد که آگاهی بخشی توام با هنرمندی خاص را به جامعه منتقل می کند . دکتر خاتمی رییس جمهور وقت ، توصیه های فردوس حاجیان را در زمینه ی فرهنگ صلح و همزیستی مسالمت آمیز از طریق آموزش بسیار مهم قلمداد کرد و این امر را طی یک نامه ی رسمی از نهاد ریاست جمهوری وقت ، به فردوس حاجیان ابلاغ کرد .
حاصل ازدواج او ، سه فرزند به نام های سارا ، سجاد و سینا است که هر سه در حوزه ی آموزش ، فرهنگ و هنر و تکنولوژی فعال هستند و به دلیل فعالیت های انسان دوستانه و فرهنگی و هنری ، گاهی در جشنواره های جهانی شرکت می کنند
پس از دریافت جایزه یونسکو ایشان از مقامات عالی ایران جایزه نقدی نپذیرفت و همه را یک جا به عمران و آبادی روستای محل زادگاه و بازسازی مدرسه روستا اختصاص داد
نویسندگی کتاب درسی رسمی آموزش و پرورش در پایه ی اول و ششم دبستان از جمله تالیفات فاخر ایشان است و هم اکنون به عنوان استاد مقطع فوق لیسانس ، دروس : الف- حکمت و هنر . ب- روش تحقیق . ج- سمینار . د- اصول کارگردانی نمایش رادیویی و تلویزیونی را تدریس می کند و مدیر گروه دکتری تئاتر دانشگاه آزاد تهران مرکز است و تا کنون در زمان مسئولیت خود به عنوان عضو شورای عالی گسترش ، چندین رشته ی کارشناسی ارشد و دکتری را تاسیس و راه اندازی کرد
همیشه در زمان مسئولیت های دانشگاهی ، با 95 درصد از مدیران سابق ، ادامه ی همکاری کرد و تنها 5 درصد مدیران را ، نه عزل ، بلکه با تکریم جا به جا کرد . این را از پدرش آموخت که به او می گفت هر گاه از پست یا مسئولیتی کنار رفته ای ، اگر مردم به تو بیشتر از گذشته احترام گذاشته اند ، تو بر حق بوده ای و این روزها در میان مردم است ، در میان کلاس درس دانشجویانش ، در میان معلمان آموزش و پرورش ، در میان مردمان کوچه و بازار و در میان مردمان روستایش افراکتی که حالا دیگر از رود خانه های خروشان و رقص بنفشه های کنار رود خانه و درخت های افرا ، خبری نیست . او در این اندیشه است که چگونه می تواند با همکاری خانواده ی کوچکش ، توجه مردم را به محیط زیست ، به درخت ها و جنگل ها و رود خانه های خشکیده جلب کند تا چشمه ها دوباره جاری شود ، درخت ها بروید و بنفشه ها در کنار جویبار ها به رقص آیند...
آنجا که خود می گوید :
به یاد سرو و صنوبر درخت می کاریم / به یاد باغ معطر درخت می کاریم
نگاه سبز پرستوست که بایگانی شد / به احترام کبوتر درخت می کاریم
فردوس حاجیان علیرغم شهرت ملی و جهانی با وجود دارا بودن بیش از 40 میلیون تیراژ کتاب های آموزشی و ثبت 14 اختراع در تکنولوژی آموزش و نویسندگی کتاب درسی همواره می گوید من عمو فردوس فرزندان ملت بزرگ ایران و کودکان و زنان قربانیان جنگ و خشونت در دنیا هستم و می خواهم با حضور در روستا و دل مردم ، تلاشی اگرچه کوچک برای فرهنگ صلح در دنیا داشته باشم
فردوس حاجیان تنها مدیر دانشگاهی ایرانی است که چه در زمان ریاست دانشکده و چه در زمان ریاست دانشگاه با صدور احکام رسمی ، چند نفر از اقلیت های مذهبی را به عنوان مشاور رسمی خود برگزید و هیچ یک از استادان با قلم او ممنوع التدریس نشدند ، بلکه در زمان مسئولیت او ، افرادی که بدون هیچ دلیل منطقی از تدریس کنار گذاشته شده بودند ، با شجاعت و درایت فردوس ، به تدریس برگشتند . از ویژگی های ممتاز فردوس حاجیان در زمان مسئولیت دانشگاهی ، رسیدگی به امور تحصیلی برخی از زندانیان و خانواده ی آنان بود . او معتقد است که جهان امروز قبل از آنکه به جدیت و سخت گیری در اداره ی امور نیازمند باشد ، به صمیمیت و آزاد اندیشی نیازمند است
مطالعات او در حوزه های نشانه شناسی یوری لوتمان ، جریان های پست مدرن میشل فوکو ، لیو تار ، بودریار و دریدا ، در حوزه های تفکر انتقادی هابر ماس ، والتر بنیامین و آدرنو و نیز در حوزه های فلسفه ی دکارت و کانت و هگل و همچنین فلسفه ی اسلامی ملاصدرا ، بوعلی سینا ، شیخ اشراق (سهروردی) و نیز ابن عربی در کنار سنایی ، مرصاد العباد نجم الدین رازی و شرح گلشن راز شیخ شبستری به شرح لاهیجی و نیز جریان های شعری معاصر نظیر نیما ، شاملو ، فروغ ، اخوان ثالث ، قیصر امین پور و .... به منظور درک نقاط اشتراک و افتراق سنت ، مدرنیته و پست مدرن محصول مطالعه در گوشه نشینی چندین ساله ی او بود که آرزو می کند در سال های جاری بتواند نظریه های جدیدی را با توجه به اقلیم وجغرافیای محیط و فرهنگ بومی در عرصه های جهانی ارائه نماید
در ذیل این یاد داشت ، بیوگرافی تیتر به تیتر دکتر فردوس حاجیان ، پژوهشگر برگزیده ی یونسکو و دارنده ی مدال خوارزمی را مطالعه کنید :
«سوابق اجرایی ومدیریتی»
1:دبیر انجمن شعروادب (5سال) از22سالگی
2:مشاور مدیرکل آموزش وپرورش مازندران در22سالگی در امور آموزشی وشاهدوایثارگران
3: مشاورمدیرکل آموزش وپرورش تهران(28سالگی)
4: تهران مرکز در29سالگی
5:مدیربخش ادب وهنر مرکز بین المللی گفت وگوی تمدن ها در نهاد ریاست جمهوری
6:ریاست دانشگاه آزاداسلامی واحدتهران مرکزی
7:عضو شورای راهبردی سازمان صدا و سیمای ایران (2 سال )
8:عضو اصلی هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران
«سوابق برگزاری همایش ها وجشنواره های دانشگاهی»
:ادبیر جشنواره ملی - دانشگاهی ، با موضوع فرهنگ صلح(سال 1379 )
2:دبیر همایش علمی کاربردی هنرومعماری درسطح کشورباپیام نماینده ی یونسکودرایران
3:دبیر همایش علمی کاربردی فرهنگی، صلح وتوسعه پایدار در دانشکده هنرومعماری
4:دبیر جشنواره کوچک زیباست درسطح ملی (علمی-کاربردی) با موضوع گرافیک ، نقاشی برای صلح جهانی
5:دبیر همایش فیزیک واسطوره باحضوراستادان بین رشته ای فیزیک و ...
«سوابق تحصیلی»
1:دیپلم علوم تجربی
2: فوق دیپلم آموزش تربیت معلم
3: دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی(نیمه تمام) پیام نور
4:) لیسانس هنرهای زیبا دانشگاه تهران(دانشجوی نمونه
5:) فوق لیسانس هنرهای زیبا (شاگرد اول کشور پایان نامه 20
6: دکترین تعلیم وتربیت بابالاترین درجه ی علمی به عنوان صاحب نظریه وتقدیم شده ازسوی سازمان علمی، فرهنگی-تربیتی ملل متحد(یونسکو ) در کنفرانس جهانی آموزش عالی در پاریس ( 6 اکتبر 1998 ، برابر با 14 مهر 1377 )
7: رتبه اول آزمون ورودی نخبگان در مقطع دکترای هنرهای زیبا دانشگاه تهران
سوابق ویژه وبین المللی
1:سخنرانی در لندن برای ترویج فرهنگ صلح وزبان فارسی
2:کارگردانی درسمینارمولانا و ارائه مقاله پژوهشی دردانشگاه «مارک بلوخ» دراستراسبورگ فرانسه
3:سفرهای پژوهشی به ملل مختلف
4:ارائه ی پایان نامه ی کارشناسی ارشد بین المللی تقابل اساطیر با قوانین نیوتن با نگاهی به آرش کمانگیر (کهن الگوی ارتباطات)
« تالیفات»
1:نویسنده اصلی کتاب درسی در نظام نوین آموزشی اول دبستان وششم دبستان
2:مولف 60 عنوان کتاب آموزشی با تیراژ 40 میلیون نسخه
3:پرکارترین مولف آموزشی سال1384
4:ابداع نظام نوین آموزشی در زمان جنگ و استفاده از موسیقی ، شعر ، ترانه و نمایش برای شادی مردم و کودکان یتیم در برنامه ی موسوم به شهرک الفبا با رویکرد پژوهشی وکاربردی وتالیف کتابی به نام شهرک الفبا با تیراژ یک میلیون وسیصدهزار
5:مبتکرشیوه های جدید تدریس وآموزش درعرصه های ملی وبین المللی وتاثیردرنظام آموزشی دیگر کشورها
«سوابق دانشگاهی»
1:عضو اصلی هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران
2: عضو شورای عالی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی ایران
3:مدیر کمیته برنامه ریزی درسی هنر دانشگاه آزاد اسلامی ایران
4:عضو هیات علمی دانشکده ی هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی
5: عضو هیات علمی دانشگاه دولتی (الزهرا )
6:استاد راهنما در مقطع لیسانس 30پایان نامه
7: استاد راهنما در مقطع فوق لیسانس 50 پایان نامه
8: استاد مشاور در مقطع لیسانس وفوق لیسانس 20پایان نامه
9: چاپ پایان نامه به عنوان کتاب برگزیده
10: عضوکمیته تخصصی تغییرکتاب علوم انسانی دانشگاهی (دوره ی اول)
«سوابق پژوهشی»
1:پژوهش بین المللی در حوزه ی آموزش وفرهنگ صلح (4 مقاله)
2:پژوهش ملی در حوزه ی تعلیم وتربیت در مجلات ترویجی و پژوهشی بیشمار
3:پژوهش های بنیادی درحوزه ی تعلیم وتربیت وآموزش برای صلح
4:چهار مقاله علمی پژوهشی مصوب
5:چهار مقاله علمی پژوهشی چاپ شده
«افتخارات»
1:جوان ترین پژوهشگر برگزیده سازمان علمی،فرهنگی،تربیتی ملل متحد(یونسکو) – ششم اکتبر 1998 مصادف با 14 مهر ماه 1377
2: دارای تندیس خادم برگزیده ی آموزش از سوی انجمن حمایت از حقوق کودکان فارس وصندوق حمایت از حقوق کودکان (یونیسف)
3:دارنده ی مدال خوارزمی به عنوان استاد وپژوهشگر برگزیده ی بخش هنر ومعماری در بیست و دومین جشنواره بین المللی خوارزمی
4:دارنده ی دیپلم افتخار{اکو}
5:پژوهشگر برگزیده و دریافت تقدیر نامه از دکتر سید محمد خاتمی رییس جمهور وقت و آیت الله هاشمی رییس جمهور وقت
6: دارای لوح تقدیر از سوی بنیاد ملی نخبگان
7: پژوهشگر برگزیده ی دانشگاه دولتی
8:پژوهشگر برگزیده دانشگاه آزاد اسلامی
9:دارای لوح تقدیرازمجمع متخصصان ایران
10:دارای تندیس کتاب برگزیده سال در آموزش
11:دارای لوح تقدیرازتمامی وزرای آموزش وپرورش از سال 1364 تا سال1390
12:دریافت تندیس مقاله ی برتر علمی - پژوهشی با نگاه تفسیری و هرمنوتیک به قرآن
13. رتبه يك دكترى ورودى استعدادهاى درخشان
14. رتبه يك معدل و شاگرد اول دوره
15. نمره٢٠ و ممتاز پايان نامه پرديس هنرهاى زيباى دانشگاه تهران
16. جانباز 50 درصد
«اختراعات»
1:ثبت اختراع 20ساله طرح روش تدریس نظام نوین آموزشی برای اولین بارثبت اختراع علوم انسانی وهنر در شرکت مالکیت صنعتی
2: ثبت اختراع لپ تاپ آموزشی
3:ثبت اختراع دستگاهL.E.D برای آموزش زبان انگلیسی وفارسی
4:ثبت اختراع L.C.D تصویری برای آموزش زبان
5: ثبت اختراع L.C.D آموزش تصویری زبان های خارجی
6:برای نخستین بار ثبت یک مقاله علمی-پژوهشی بعنوان پیوند اسطوره در علوم انسانی با فیزیک در علوم تجربی برای فرهنگ
Meet the Finalists
Ferdos Hajian
@ferdoshajian
Ghaemshahr
Iran
Bio
Ferdos was born in a deprived village in the north of Iran. He did not enjoy his schooling for a variety of reasons, including a dangerous journey to school, physical punishments, and discrimination between poor and rich students. Nevertheless, he was encouraged to become a teacher and entered teacher training college at age 18. Determined to make his students’ education different to his own, he taught his first primary school assignment in a way that combined songs and games, promoted peace, explored nature, and removed onerous homework.
His method, ‘Township of Alphabet’, was broadcast on local TV and was welcomed by the public. This led to Ferdos becoming involved in teacher training. Several thousand teachers and principals have attended his classes. Subsequently, Ferdos studied Theatre in Tehran, while teaching primary school in the mornings and also training teachers. He has received several national and international awards including the Jan Amos Comenius Diploma of Honor award from UNESCO. He became a writer of educational textbooks, Dean of the Faculty of Arts and Architecture, President of Azad University of Tehran Markaz, and senior manager of Literature and Art department of the International Center for Dialogue among Civilisations, while still teaching at primary schools part-time. He remains the headteacher of several poor primary schools.
If awarded the prize, Ferdos would establish a centre for supporting children and women victims of war and violence, establish a school of peace culture and global citizenship, and create a non-profit university of teacher training.