دكتر فردوس حاجیان (عمو فردوس) با ارسال یادداشتی از مصوبه لغو آزمونها حمایت کرد "هر کودک سزاوار یک فرصت است" "معلمان اهميت دارند" به نام خداوند جان و خرد سلامى چو بوى خوش آشنايى توى ايران يك وزير پيدا شده كه بگه آقايون خانما، بازى حق بچه هاست، مهارت هاى زندگى را آموزش دهيم ، تكليف اضافه و مشق شب و ديكته و از اين رقم اضافات را حذف كنيم
اومد كه بگه - دانش آموز امروز جوان آينده هست - بايد براى آينده و زندگى آينده و ساختن كشور در آينده پرورش پيدا كنه و امروزش بايد با شادى و نشاط سپرى شود ، پس دانش آينده، زندگى آينده و تكنولوژى آينده مهمه - دانش آموزِ دبستان نبايد تفكيك بشود به "خوب وبد " و يا "رفوزه و قبول" "با هوش و بى هوش" بايد بازى كند راه برود ورزش كند بدود زمين بخورد بلند شود هى زمين بخورد بلند شود و هى تجربه كند و البته نقش معلم راهنمايى نظارت و هدايت است. من يك تذكر دهنده ام اساس تعيلم و تربيت همين است؛تذكر و بيدارگرى مگر نه اينكه مى گوييم معلمى رسالت انبياست انبيا براى تذكر آمدند تذكر براى بيدار گرى و براى هدايت بشر بيدارگرى و هدايت با ياد دادن از روى اجبار متفاوت است. معلم در جهان امروز فقط يك تذكر دهنده و بيدار كننده است. دانش غير ضرورى مانع به ياد آوردن و يادگيرى مى شود. ما به ياد مى آوريم براى ساختن هر كشورى بايد به ياد آورد ما به ياد مى آوريم بازى را شادى را نشاط را و البته ايده پردازى را ايده؛خلاقيت؛ابتكار؛نو آورى و محصول پنج اصل مهم در آموزش و پرورش فراگير و مشاركت جمعى و خلاقيت گروهى است. تيزهوش پرورى و پر هوش انگارى مانع اين مشاركت و توليد جمعى مى شود بايد به نمايندگان محترم مردم هم بگوييم كه فرصت دهيد تا وزيرى كه با اين نگاه مى خواهد دانش آموزان امروز را براى آينده ايران آماده كند، كارش را بكند و از او حمایت کنند. وزيرى كه در فلان استان و فلان شهر در فلان ماشين يك كودك، آن هم خارج از وقت ادارى و اموزشى آسيب مى بيند دلش مى گيرد و غمگين مى شود و اجازه نمى دهد مديران كل در مراسم ختم پدرش دسته گل تسليت بياورند و ميز كارشان را ترك كنند وزير خوبى است.پس مجلس است كه بايد كمك كند. مجلس است كه بايد اين همكارى را به نحو شايسته در تمامى بخش ها در اموزش و پرورش داشته باشد.مجلس است كه بايد به معيشت معلمان توجه ويژه داشته باشد.معلمانى كه سازندگان همين نمايندگان مجلس و مديران جامعه هستنداينجانب از اساس با هر چه تيز هوش انگارى و پر هوش انگارى و متفاوت انگارى كودكان معصوم در ابتدايى مخالف مخالف مخالف هستم.البته و صد البته اگر دانش آموزى نخبه و تيزهوش پيدا شود و عيان و اشكارا همه متوجه شوند كه او تيز هوش است و در اينده بوعلى و سهروردى و رازى و انيشتين و بيل گيتس مى شود خوب طبيعتا همه و همه بايد روى اين دانش آموز سرمايه گذارى كنند.ليكن اين دسته بندى ها و اين مرز بندى هايى كه امروزه مى بينيم جز ضرر و زيان روحى و روانى و عاطفى و حتى اموزشى چيزى را به دنبال نخواهد داشت من بر اين باورم "هر كودكى سزاوار يك فرصت است" بله هر كودكى سزاوار يك فرصت است از دورترين روستا ها تا اعماق شهرهاى شلوغ؛البته اين شعارى است كه معلمان برتر جهان در همايش سال ۲۰۱۷ ارائه دادند كه افتخار داشتم در همين كارگروه بودم و در تنظيم اين شعار نقش داشتم. رییس جمهور و نمايندگان محترم مجلس نظر معلمان را جدى بگيرند. نظر ما اين است؛ هوش هيجانى هوش اجتماعى هوش فرهنگى و ... اهميت والايى دارد و تنها هوش تحصيلى يا IQ نيست كه حائز اهميت است بنگريد كه اكثر انسانهاى خلاق مبتكر و كسانى كه جهان را تغيير دادند در دوره ى ابتدايى _يا سواد خواندن و نوشتن داشتند - يا بى سواد بودند - يا ازمدرسه اخراج شدند - يا پول نداشتند كه درس بخوانند - يا در باره شان قضاوت نا درست شد. در واقع اينجانب با تربيت تيزهوشان براى آينده موافقم ليكن با آزمون و مدارس سمپاد در مقطع بعد از ابتدايى صد در صد مخالفم. تيز هوش را بايد در تمامى زمينه ها آماده ساخت كه اين كار وظيفه همه ى نهادهاست نه فقط اموزش و پروش مجلس و نهادهاى ديگر بيايند كمك كنند به آموزش و پرورش براى توسعه - مكانهاى ورزشى دانش آموزى - كارگاههاى تكنولوژى - معيشت حقيقى و واقعى كاركنان نهاد عظيم اموزش و پرورش. با احترام فردوس_حاجيان درج شده در نگاه، کانال رسمی آموزش و پرورش