دوسالانه پوستر بولیوی یکی از مهمترین رویدادهای طراحی و هنرهای تجسمی است که بیش از ۱۵ هزار دانشجو و طراح حرفه‌ای گرافیک در آن حضور می‌یابد و هنرمندان بیش از ۷۶ کشور جهان به رقابت می‌پردازند. این رخداد هر دو سال یک‌بار در ماه نوامبر در شهر La Paz بولیوی برگزار می شود.

حضور تمامی دانشجویان و طراحان گرافیک با هر سن و ملیتی در این رویداد آزاد است. ضمنا تکنیک ارائه کار آزاد بوده و شرکت در مسابقه هزینه‌ای ندارد.

در این دوره از دوسالانه آثار در ۵ گروه به شرح ذیل ارائه خواهند شد:

 آثار منتشر شده شامل:

۱- پوسترهای فرهنگی  ۲-  پوسترهای اجتماعی  ۳- پوسترهای تبلیغاتی یا تجاری

 آثار منتشر نشده شامل:

۴-  پوسترهای منتشر نشده با موضوع " عصر دروغ"

۵- گیف‌های متحرک  منتشر نشده با موضوع " توانمندی بانوان"

ابعاد آثار ارسالی در گروه ۱ تا ۳ باید بیشتر از ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر ، در گروه چهار۷۰ در ۱۰۰ سانتیمتر (عمودی)، و در گروه ۵ ۱۰۰۰ در ۱۳۸۰ پیکسل (عمودی) حداقل زمان ۱۵ ثانیه ارائه شود.

گفتنی است هیئت داوران پس از بررسی آثار به منتخبین جوایزی به شرح ذیل اهدا می نماید:

گروه 1 مبلغ 4000 دلار آمریکا، گروه 2 مبلغ 2000 دلار، گروه 3 نیز 2000 دلار ، گروه 4 مبلغ 500 دلار ، بهترین پوستر از میان تمام گروه ها 1000 دلار و بهترین پوستر گروه 4 نیز 1000 دلار آمریکا بعنوان جایزه دریافت خواهند نمود.

علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارسال آثار حداکثر تا تاریخ 8 مارس 2019 (17 اسفند 97 ) به سایت زیر مراجعه نمایند.



١_من يك معلم ام
٢_كار من باغبانى ست
٣_شغل من به ياد آوردن است
٤_من يك تذكر دهنده ام
٥_من به ياد مى آورم
٦_هدف ام تغيير است
??☮️
#فردوس_حاجيان #عمو_فردوس #شهرك_الفبا
هدفم از آموزش تغيير است. تغيير نگرش براى زندگى بهتر در اكنون و آينده.  #من_يك_تذكر_دهنده_ام
#هدفم_تغيبر_است #آموزش #صلح_فرهنگى
"و پروردگار جهان را در شش روز آفريد." و شايد هشت روز!آن چه كه مهم است آفرينشگرى ست
#خلاق و آفرينشگر باشيم. ياد دهنده نباشيم تذكر دهنده و به ياد آورنده باشيم.


1_i am a teacher
2_my profession is gardening
3_my job is to remember
4_i am an awakener
5_i remember
6_my goal is change

پرسپولیس بعد از برد شگفت‌انگیز برابر الدحیل در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا و حذف تیمی که فصل گذشته در تمام مسابقات لیگ و حذفی قطر به مقام قهرمانی رسیده بود، سه هفته قبل در دیدار رفت مرحله نیمه نهایی این رقابت‌ها فوق‌العاده ظاهر شد و با عملکرد غیر منتظره در استادیوم جاسم بن حمد توانست تیم السد را با تک گل علی علیپور از روی نقطه پنالتی شکست دهد تا شانس زیادی برای فینالیسست شدن در این رقابت‌ها پیدا کند.


شاگردان برانکو ایوانکوویچ امشب هم با وجود اینکه نیمه اول دیدار مقابل السد را با گلی که بغداد بونجاح در دقیقه 17 به ثمر رساند، با شکست یک بر صفر پشت سر گذاشتند ولی موفق شدند چهار دقیقه بعد از شروع نیمه دوم روی ارسال گادوین منشا و شوت تمام کننده سیامک نعمتی گل تساوی را بزنند تا امیدشان برای فینالیست شدن بیشتر شود.


پس از گل تساوی، پرسپولیس باز هم موقعیت گلزنی داشت که جدی‌ترین آن را علی علیپور تبدیل به گل نکرد ولی در آن سوی میدان السد قطر فرصت‌های خطرناک‌تری به ویژه در دقایق پایانی به دست آورد ولی عملکرد خوب بازیکنان پرسپولیس و عکس‌العمل فوق‌العاده‌ای که علیرضا بیرانوند روی ضربه سر ژاوی داشت، موجب شد تا سرخ پوشان با حمایت 80 هزار نفری تماشاگران‌شان به تساوی یک بر یک برسند و با پیروزی 2 بر یک در مجموع دو مسابقه رفت و برگشت، راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا شوند.

 

پرسپولیس با نتیجه‌ای که برابر ستاره‌های السد به دست آورد و موجب حذف این تیم قطری شد، پس از 8 سال دوباره یک تیم ایرانی را به فینال لیگ قهرمانان آسیا رساند و حالا باید منتظر دو بازی در دیدار نهایی این رقابت‌ها باشد.


شاگردان برانکو روز دوازدهم آبان ماه مسابقه رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا را برگزار خوهند کرد و یک هفته بعد در ورزشگاه آزادی از حریف خود میزبانی می‌کنند.

 


مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا - بازی برگشت
سه‌شنبه: 97/08/01 ؛ ساعت 18:30
استادیوم: آزادی/ تماشاگر: 80 هزار نفر
داور: والنتین کووالنکو(ازبکستان)؛ کمک‌ها: حسین الدین شادمونوف، تیمور گاینولین و سرازیتیوف روسلان/ ناظر داوری: سانکار کومالیسور از هند/ نماینده مسابقه: مون چئون یووان از هنگ کنگ


پرسپولیس ایران

 

  • علیرضا بیرانوند
  • سیدجلال حسینی
  • محمد انصاری
  • شجاع خلیل‌زاده
  • شایان مصلح
  • کمال کامیابی‌نیا
  • احمد نوراللهی
  • بشار رسن(90 - محسن ربیع خواه)
  • سیامک نعمتی
  • گادوین منشا 
  • علی علیپور(83- امید عالیشاه)


سرمربی: برانکو ایوانکوویچ

 

 

السد قطر

 

  • مشعل برشام
  • عبدالکریم حسن
  • بوعلام خوخی
  • پدرو میگل
  • حامد اسماعیل
  • ژاوی
  • جانگ وو یونگ
  • گابی
  • حسن الهیدوس(74- حمزه الصنهاجی)
  • اکرم عفیف
  • بغداد بونجاح


سرمربی: اوسوالدو فریرا

 

 

اخطار


کمال کامیابی‌نیا(73) از پرسپولیس

 

شرح گل

 

  • پرسپولیس 0 - السد 1 (دقیقه 17: بغداد بونجاح): ارسال زمینی و نه چندان خوب الهیدوس از سمت راست زمین را سید جلال و خلیل‌زاده برای دفع توپ به یکدیگر تعارف کردند تا بغداد بونجاح از راه رسیده و با شوت تک ضرب فنی دروازه پرسپولیس را باز کند.

 

 

  • پرسپولیس 1 - السد 1 (دقیقه 49: سیامک نعمتی): ارسال گادوین منشا از جناح چپ را سیامک نعمتی با زیرکی از مقابل عبدالکریم حسن با شوت سر ضرب پای چپ زمینی تبدیل به گل مساوی پرسپولیس کرد.

 

 

بهترین بازیکن


پرسپولیس در شب خاطره انگیز صعود به فینال لیگ قهرمانان، ستاره‌های زیادی ازجمله گادوین منشا، سیامک نعمتی، احمد نوراللهی و ... داشت ولی در بین تمام سرخ پوشان باید علیرضا بیرانوند را بهترین دانست؛ دروازه‌بانی که یک بار در لحظات پایانی نیمه اول شوت حسن الهیدوس را به زیبایی مهار کرد و در دقیقه 86 نیز ضربه سر ژاوی را با فوق واکنشی تماشایی به کرنر فرستاد تا منجی سرخ پوشان شود و اجازه رسیدن ستاره‌های السد به فینال را ندهد.


لحظات حساس

 

  • دقیقه 1: ارسال توپ از جناح چپ زمین را بیرانوند دفع کرد تا خطری دروازه پرسپولیس را تهدید نکند.
  • دقیقه 2: شوت راه دور احمد نوراللهی به شکل خطرناکی از روی دروازه السد راهی اوت شد.
  • دقیقه 3: شوت پای چپ زمینی و پشت محوطه عبدالکریم حسن به گوشه دروازه پرسپولیس را بیرانوند درازکش جمع کرد.
  • دقیقه 5: پرتاب اوت خلیل‌زاده از سمت راست زمین با عبور از روی سر منشا به علیپور رسید که شوت او بعد از برخورد به پدرو تبدیل به کرنر شد.
  • دقیقه 13: منشا بعد از دریافت پاس نعمتی به دنبال ایجاد موقعیت شوت‌زنی از پشت محوطه جریمه بود ولی ضربه محکم او دقت لازم را نداشت و به اوت رفت.
  • دقیقه 13: نوراللهی با عوض کردن پا نفوذ سریعی از سمت راست زمین داشت ولی ارسال تند و تیز و زمینی او با برخورد به خوخی به کرنر رفت.
  • دقیقه 14: ارسال دقیق نوراللهی از روی کرنر جناح راست را منشا در تیرک اول قطع کرد اما ضربه سر او مثل دفعات قبل تبدیل به گل نشد و راه اوت را در پیش گرفت.
  • دقیقه 24: مصلح پس از کنترل توپ با روی پای چپ شوت‌زنی کرد ولی ضربه او از کنار دروازه السد به بیرون رفت و خطرساز نشد.
  • دقیقه 33: نعمتی با حمل توپ تا پشت محوطه جریمه، اقدام به شوت‌زنی کرد که توپ او با فاصله زیادی از دروازه السد به بیرون رفت.
  • دقیقه 35: بوعلام خوخی قصد داشت از فاصله حدودا 35 متری ضربه ایستگاهی السد را تبدیل به گل کند که شوت بی‌دقت او به بیرون رفت.
  • دقیقه 39: نعمتی با پاس پشت پای چشم‌نواز توپ را از بین پای مدافع السد به منشا رسید که شوت پشت محوطه او را برشام جمع کرد.
  • دقیقه 44: شوت نعمتی از پشت محوطه جریمه از کنار دروازه السد راهی اوت شد.
  • دقیقه 44: حسین الهیدوس با فرار از پشت سر انصاری در موقعیت گلزنی قرار گرفت ولی شوت او را بیرانوند با واکنش زیبایی مهار کرد.
  • دقیقه 45: ضربه سر بونجاح روی ارسال ژاوی از کرنر با اختلاف زیادی از دروازه پرسپولیس به بیرون رفت.

 

 

  • دقیقه 51: بیرانوند بدون دردسر ضربه الهیدوس از داخل محوطه جریمه را در اختیار گرفت.
  • دقیقه 61: ضربه راه دور پدرو کوریا ثمری نداشت و از سمت راست دروازه پرسپولیس به بیرون رفت.
  • دقیقه 62: نعمتی سمت راست محوطه جریمه السد در برخورد با عبدالکریم حسن سرنگون شد و اعتقاد به خطای پنالتی داشت که داور ازبک بازی را ادامه داد.
  • دقیقه 64: علیپور بعد از یک- دو با منشا، مقابل محوطه 6 قدم دروازه السد صاحب بهترین موقعیت برای زدن گل دوم پرسپولیس شد، اما ضربه او بعد از برخورد به پای برشام به کرنر رفت.
  • دقیقه 65: حملات پیاپی پرسپولیس در نهایت به شوت مصلح ختم شد که ضربه او در موقعیت مشکوک به خطای هند پنالتی با وو یونگ برخورد کرد و به پشت محوطه رفت.
  • دقیقه 65: مشعل برشام ارسال خطرناک نوراللهی را مُشت کرد تا خطر از دروازه السد دور شود.
  • دقیقه 66: شوت پای چپ علیپور ریباند شد و مقابل منشا افتاد که شوت سر ضرب پای چپ او نیز ثمری نداشت و از کنار دروازه السد به بیرون رفت.
  • دقیقه 69: نوراللهی از میانه زمین تا قوس محوطه جریمه السد پیش رفت اما شوت پای چپ او خطری روی دروازه السد ایجاد نکرد.
  • دقیقه 71: ارسال حسن الهیدوس به پشت مدافعان پرسپولیس را بونجاح نتوانست تبدیل به گل کند و ضربه نه چندان خوب او با فاصله زیادی از دروازه پرسپولیس به اوت رفت.
  • دقیقه 73: سانتر خطرناک ژاوی از روی ضربه آزاد نزدیک بود تبدیل به موقعیت خطرناکی شود که مهاجمان السد نتوانستند از این فرصت بهره ببرند تا در نهایت مدافعان پرسپولیس توپ را دور کنند.
  • دقیقه 76: برخورد مشکوک به خطا روی خط محوطه جریمه پرسپولیس اتفاق افتاد، اما داور ازبک ضربه‌ای که شجاع خلیل‌زاده به پای بونجاح زد را خطا تشخیص نداد.
  • دقیقه 80: شوت ژاوی به شکل خطرناکی از کنار تیرک عمودی دروازه پرسپولیس عبور کرد.
  • دقیقه 86: ضربه سر ژاوی روی توپ ارسالی از سمت چپ زمین را بیرانوند با واکنشی تماشایی با کف دست راهی کرنر کرد تا دروازه پرسپولیس در موقعیتی خطرناک بسته بماند.
  • دقیقه 88: شوت نوراللهی ثمری نداشت و راهی اوت شد.
  • دقیقه 89: السدی‌ها شدیدا اعتراض به خطای پنالتی داشتند که داور ازبک بدون توجه به آنها بازی را ادامه داد.
  • دقیقه 1+90: سانتر خطرناک ژاوی از روی کرنر سمت چپ زمین را بیرانوند مقابل تیرک اول مُشت کرد.

 

مسابقات گلف قهرمانی کشور دختران زیر 18 سال کشور با حضور گلف بازانی از هفت استان کشور برگزار شد و عصر امروز(دوشنبه ) با معرفی نفرات برتر به پایان رسید.

این دوره از رقابت های قهرمانی کشور دختران زیر 18 سال از روز گذشته با حضور 20 شرکت کننده از استان های اردبیل، البرز، تهران، چهارمحال بختیاری، خراسان رضوی، سمنان و لرستان آغاز شد و امروز تیم های برتر و نفرات برتر آن معرفی شدند.
نتایج نهایی این رقابت ها به شرح زیر است:
نتایج تیمی:
اول: استان سمنان
دوم: استان چهارمحال وبختیاری
سوم: استان لرستان

نتایج انفرادی:
اول: سمنان، فریمهر عمران پور با ١٢٢ضربه
دوم: چهارمحال و بختیاری، نیلوفر نور محمدی با ١٢٥ضربه
سوم: لرستان، یسنا بهوندفر با ١٣٩ضربه

هنرمندان تا 30 آذرماه مهلت دارند پروپوزال‌های خود را تحویل دبیرخانه دهند و هر هنرمند یا گـروه مجاز به ارائه حداکثر دو پروپوزال هستند.

بر اساس این فراخوان گالری ویستا با سه هدف اصلی شناسایى و معرفى طرح هاى نوآورانه در هنر معاصر ایران، اهمیت بخشیدن به نگارش طرح، پروپوزال و برنامه‌ریزى اجرایى و غنای محتوا این جایزه را طراحی و اجرا می‌کند.

این فراخوان درباره معیارهایی که مورد توجه این جایزه است می‌گوید: ویستا به معناى اندیشه و اندیشه‌ورزى است. سومین دوره جایزه هنر معاصر ویستا مانند دوره‌هاى پیشین مى‌کوشد با تاکید بر ارزیابى فکر و ایده‌هاى معاصر هنر، شرایطى را براى معرفى و اجراى فکر و اثر برتر فراهم نماید.

ایده‌سازى و اهمیت به ساز و کارها و فرآیند خلق در هنر امروز هدفى است که این جایزه فارغ از رسانه یا جنبه‌هاى زیباشناختى دنبال کرده است؛ هنرمندان پس از ارائه طرح و پروپوزال کتبى خویش که معیارهایى مانند معاصر بودن، ارزش‌هاى تئوریک، اجرایى بودن و پتانسیل‌هاى فرهنگى را شامل مى‌شود، در صورت پذیرفته شدن در لیست منتخب باید بتوانند طرح‌هاى خویش را براى اجرا توجیه کنند.

موضوع در این دوره آزاد است و طرح‌هاى کوریتوریال نیز قابل طرح مى‌باشند. برای فرد برگزیده جایزه 30 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

گفتنی ست آدرس سایت برای دریافت فرم فراخوان   www.vistaart.gallery/fa/vista-prize/v1398 اعلام شده است.

این نقاش بزرگ فرانسوی در ۱۹ ژانویه ۱۸۳۹ در شهر «اکس‌آن‌پروانس» واقع در جنوب فرانسه متولد شد و در همان‌جایی به تحصیل مشغول شد که «امیل زولا» نویسنده معروف فرانسوی نیز در آنجا تحصیل می‌کرد و پیوند دوستی میان آن دو از همان‌جا آغاز شد.

پدر «سزان» میل داشت پسر را جانشین خود سازد و با وی که علاقه وافری به نقاشی داشت مخالفت می‌کرد. همین مخالفت سبب شد که «سزان» وارد دانشکده‌ حقوق شده و همزمان آموختن طراحی را دنبال کند. 

در سال ۱۸۵۹ «سزان» در همه کلاس‌های آموزش نقاشی که در شهرش وجود داشت شرکت می‌کرد. بعد از آنکه در سال ۱۸۶۱ به تشویق «زولا» به «پاریس» رفت و نزدیک او اتاقی گرفت، در این هنگام مبارزه دیگری برای او آغاز شد، زیرا «سزان» می‌دید قادر نیست درس‌ها و کار مرتب هنرستان را تعقیب کند و با آن‌که خیلی کار می‌کرد و خیلی زحمت می‌کشید پس از دو سال و نیم در امتحانات ورودی «بوزار» پاریس رد شد.

وی در پاریس با «کامیل پیسارو» نقاش بزرگ امپرسیونیست آشنا شد و به راهنمایی او به سبک امپرسیونیسم تمایل یافت. در ۲۷ سالگی نخستین بار تابلویی به سالن پاریس برای نمایش فرستاد اما چون اعتنایی به اثرش نکردند در اعتراض‌نامه‌ی خود نوشت نمی‌توانم داوری بی‌اساس کسانی را که برای قضاوت آثارم برنگزیده‌ام را بپذیرم. 

نمی‌توان از نقاشی مدرن و امپرسیونیسم نوشت و از «پل سزان» یاد نکرد. در ترکیب‌بندی و رنگ‌آمیزی آثار به جا مانده از او، استواری و نوآوری موج می‌زند. نقش این نوآوری‌ها در آثار «پیکاسو» و «ماتیس» به خوبی دیده می‌شود و هر دوی آنها به الهام و تاثیر گرفتن از او به دفعات اشاره کرده‌اند.

«سزان» در نهایت تصمیم گرفت به رنگ‌ها، خطوط و فرم به‌عنوان جنبه‌های جدانشدنی از آن‌چه انسان به‌عنوان تصویری از طبیعت از طریق چشم‌هایش دریافت می‌کند، احترام بگذارد.

وی از گفته‌های امپرسیونیست‌ها درباره این که نقاشی ابتدا بازتابی از دریافت بصری است، ناراضی بود و برای تبدیل تمرین هنری‌اش به شکلی تازه جست‌وجوی بسیار کرد. بوم نقاشی در دستان او هم‌چون صفحه نمایشی بود که احساسات بصری هنرمند را در نگاه‌های دقیق و تکراری‌اش به یک سوژه را به تصویر می‌کشید.

در نقاشی‌های وی حتی یک سیب ساده بعد تجسمی را باید نشان دهد، به‌گونه‌ای که گویی هر آیتم نقاشی منظره، پرتره یا طبیعت بی‌جان فقط از یک سو مورد بررسی قرار نگرفته‌اند و همه زوایای آن‌ها و ویژگی‌های مواد سازنده آن‌ها به خوبی در نظر نقاش قرار داده شده است و به همین دلیل است که وی نقاشی‌ها را تنها یک کپی از منظره و تصویر روبه‌رویش نمی‌داند و آن‌ها را «یک هارمونی موازی با طبیعت» می‌خواند.

در سال ۱۸۷۰ یک تغییر اساسی در زندگی سزان رخ داد که تحت تاثیر دو فاکتور بود: مهاجرتش به لِستَک (L’Estaque) در جنوب فرانسه (برای فرار از خدمت سربازی) و ارتباط نزدیکش با «کامی پیسارو» که از امپرسیونیست‌های سرشناس و جوان زمان بود.

 

 

«سزان» در ۱۸۷۳ نقاشی‌هایش را در سالن طردشده‌ها به نمایش گذاشت و نقدهایی که به آثارش وارد شد به او ضربه شدیدی وارد کرد. در یک دهه بعد از آن بیشتر نقاشی‌هایش را به دور از پاریس می‌کشید و پس از آن در هیچ نمایشگاه گروهی غیر رسمی شرکت نکرد.

تجربه «پل سزان» در نقاشی از طبیعت به او کمک کرد تا تئوری هنری خودش را داشته باشد. او تلاش کرد تا از لحظه گذر تصویری جدا شود، چیزی که بسیار مورد توجه و علاقه امپرسیونیست‌ها بود و به جای آن ابعاد دائمی و واقعی سوژه‌های اطرافش را جست‌وجو و ترسیم می‌کرد.

در سال‌های ۱۸۸۰ تعداد زیادی نقاشی از طبیعت بی‌جان کشید که ژانر نقاشی دو بعدی را با تغییرات بنیادین مواجه کرد. مهم‌ترین ویژگی این نقاشی‌های طبیعت بی‌جان، تغییر واضح از توجه به سوژه‌ها به رنگ‌ها و فرهایی بود که از طریق سطح و خطوط با بیننده ارتباط برقرار می‌کردند.

دهه آخر زندگی این نقاش فرانسوی به دو اصل تصویری محدود شد: یکی از آن‌ها نقاشی کوه سنت ـ ویکتور (Mont Sainte-Victoire)  بود، کوهی که منظره زیبایی در شهر زادگاهش به وجود می‌آورد و مجموعه‌ نقاشی دیگری بود که تن‌شویان (Bathers) نام دارد و شامل پیکره‌های برهنه‌ است.

نقاشی کوه «سنت ـ ویکتور» که از مهم‌ترین آثار مکتب هنری پسادریافتگری است، در زمان جنگ جهانی توسط نازی‌ها ربوده شده بود اما در نهایت در سال ۲۰۱۴ و در یک مجموعه هنری کشف شد.

«سزان» در سال‌های آخر زندگی، از افسردگی شدید و دیابت رنج می‌برد و همین موضوع او را از بسیاری از دوستان و اقوامش دور نگه داشته بود و سرانجام وی در ۲۲ اکتبر ۱۹۰۶، بر اساس بیماری ذات‌الریه در خانه خانوادگی‌اش در شهر اکس درگذشت.

دکتر کتایون رازجویان در حاشیه سی و پنجمین کنگره سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران اظهار داشت: با توجه به اینکه پیشگیری می تواند از افزایش تعداد مبتلایان به اختلالات اتیسمی بکاهد، می توان با پیشگیری و درمان به موقع بخشی از مشکلات آنان را حل کرد.

وی تصریح کرد: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تا چندین سال گذشته 70 درصد کودکان دارای اختلال اتیسم درگیر این بیماری می شدند اما اکنون این رقم به 30 درصد کاهش یافته است چون اکنون مراحل رفتار درمانی، گفتار درمانی و توانبخشی برای این افراد بیشتر شده است. 

رازجویان اظهار داشت: یکی از مسائل مهم و مطرح در جامعه اختلال اتیسم است که براساس اعلام آمارهای جهانی به ازای هر 150 هزار نفر یک نفر از کودکان به اتیسم مبتلا هستند که طبق آمار وزارت بهداشت این آمار در ایران هم صدق می‌کند. این یک انفجار است.

وی تصریح کرد: ممکن است تعداد زیادی از کودکان در این زمینه درگیر باشند اما اینکه هنوز علت اختلال اتیسم مشخص نیست، یک مشکل است. البته برخی علت ها شامل کلام نداشتن بچه ها، مشکلات رفتاری و اینکه از هوششان استفاده نمی کنند. می تواند از علائم این بیماری باشد. اما اینکه آمار بیشتر شده هنوز دلیلش معلوم نیست.

رازجویان با بیان اینکه با بروز این اختلال اکنون وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، بهزیستی و چندین دستگاه دیگر درگیر هستند، افزود: اوتیسم اختلالی است که در برخی مواقع از ابتدا با کودکان است، برخی بچه ها علامت هایی دارند. اما با درمان و گفتار درمانی و توانبخشی می توان آنها را برای ورود به اجتماع آماده کرد.

وی که روانپزشک کودک و نوجوان است، گفت: به همین منظور سند ملی برای این موضوع تدوین شده است چون معتقدیم درمانی این کودکان کار تیمی را می طلبد اما معتقدیم پیشگیری از همه مسائل مهمتر است.

رازجویان با بیان اینکه متاسفانه هنوز علت بروز این اختلال ناشناخته است، عنوان کرد: اما مسئله ارثی بودن در این افراد بسیار موثر است چون در برخی از افراد مبتلا به اختلال اتیسم در میان اعضای خانواده افراد دیگر مبتلا را هم دارند. 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی شروع اختلال اتیسم را از یکسالگی بیان کرد و افزود: این افراد ارتباط غیرکلامی ضعیفی دارند، ممکن است اختلالات حرکتی یا حسی داشته باشند و بازی های دو طرفه آنها محدود است. ممکن است حتی برخی از کودکان با اختلال اتیسم وسواس و رفتارهای کلیشه ای و تکراری هم داشته باشند.

همچنین مریم رسولیان رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران نیز اظهار داشت: این گونه همایش ها و کنگره ها می تواند به تعمیق و توسعه علم کمک کند و امیدواریم اجتماع روانپزشکان، جامعه روانپزشکی پویایی رو شکل دهند.

وی تصریح کرد: امسال 25 پنل تخصصی با مسائل مربوط به حوزه روانپزشکی در این کنگره چهار روزه ارائه می شود. البته ارائه سخنرانی و پوستر از دیگر برنامه های این کنگره است.
سی و پنجمین کنگره سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران امروز پنجشنبه به مدت چهار روز در محل بیمارستان میلاد تهران در حال برگزاری است.

کیوان ملکی : گاهی یک گفتگوی مجازی منجر به زایش وآفرینش متنی لبریز ازعاطفه، خیال، اندیشه، درزبانی میشودکه هرسطرش منجربه اتفاقی در زایش شعر است
دلیل این ادعا گفتگوی من وامید محمودی شاعر ودکتر فردوس حاجیان درگروه تلگرامی انجمن قلم شمال خواندنی تر است

?دست مریزاد
عمو فردوس
صبح های جمعه با شهرک الفبایت چشم به دنیا و زیبایی هایش می گشودیم ..با حس شاد و لحن آرام معلمی که مهربانتر از معلم چوب بدست خودمان بود..اصلن مهربان ترین..نه.. بهترین معلم دنیا بود :
((این سیب است ،
این سینی است
این پیشانی
این بینی است..))
عمو فردوس به تهران رفت و ما بزرگ شدیم..
با دنیایی که پنجره اش را دستان عمو گشوده بود..
اینروزها
اما
دل توی دل کسی نیست
دل اصلن در سینه کسی نیست
کسی
با
کسی نیست
واز اینجور حرفها
اما از اینجای خودم
واز خلوت شلوغ پلوغ خودم
ایمان دارم
بچه های دیگری
چون من
که صبح جمعه ها را پیش وبیش از آنکه با (صبح جمعه باشما) در رادیو تمام کنند با شهرک الفبای عمو فردوس آغاز کرده بودند،
چیزی،
نمی دانم ، یک چیز ،
یک نقطه ، یک قسمت سفت و محکم در قلبهایشان دارند
که در همین وانفسای عشق و آتش
در نوسان مدام بمب و شیرینکاریهای ترسناک ترامپ ، نجانشان میدهد، نگه می داردشان
از افتادن با سر به دهان باز نومیدی ..
یک چیز ، چیزی به نام قدسی مهر ،
حسی به وسعت
 همیشه
مهربانی..
#امید

?
پدرت را مى شناسم
با چشمانى كه نمى ديد
تاريخ درس مى داد
دنيايى از فانوس
در چشمان اش بود
اما..
 
#فردوس

وای دکتر فردوس
اشکم رو درآوردی
چه قشنگ از یک آموزگار  روشن دل
استاد علی محمودی درسطرهایی کوتاه عشقی بلند آفریدی
امید محمودی بزرگترین وبهترین دوستم در ناب ترین آنات شاعرانه مان بود همچون تو که بیادمان  می آوری دوست داشتن را
بوس ها
#کیوان

?بلوا نكن شاعر
 كلمات در زهدان زمان
زندانى اند
جارى شان كن
و
بى پروا از اندوه زمانه بگو

من و تو
پيش از تولد آدم
همين جا بوديم

و رود نيل
هنوز تن شويه هاى اساطيرش را
به تماشا ننشسته بود كه
از "گيلگمش" و "امير مردوخ"
مى سروديم

عجيب نيست
كه
اپوش ديو خشكى
سرود دانايى مى خوانَد

در عصرى كه  "ائا"
در اقيانوس هاى
ان سوى دجله و فرات
در حصر است
و "گيلگمش"
تشنه ى دانايى است

 دوباره مرا بسراى
تا برخيزم
و سرود يَشت ها را از بَر بخوانم
من در حسرت  يك  تولد دوباره ام
#فردوس
 
تقديم به كيوان ملكى عزيزم
و اميد محمودى نارنين
به ياد على محمودى
پدر تاريخ مدارس مازندران

?تو
هر روز به دنیا می آیی
در هیجی
"آب"هایی که به بچه های
بی بابا  آموختی
پیدا می شوی!
تو در زایش فریدون های این بوم
چون مادرت فرانک دست داری
بگذار
تصویرترا در پستوهای تاریک ذهن شان پنهان کنند!
تو نه فرشته ای
نه دیو
انسانی
 با باران هم دستی!!!
وهمه نهال هایی که کاشتی
روزی به  المپ می روند
 از دوش هرکول زمین را بر می دا رند
تا تمام بچه ها زمین
به ریش زئوس  بخندند
وتو
آخرین ناسروده ات را تمام می کنی
جهان
بی مرز
بی خط
بی صدامی شود
ولبخند
زبان مشترک دنیا!

#کیوان

?عمو فردوس..
من..
و جمعه دوباره ای
که از پس سالهای دورِ ،
هدیه گرفته ام..
چقدر بوی جمعه میدهی
عمو..!
و
شنبه ، یکشنبه...دو ..سه..
وهر
چندشنبه ای
که باشد
فقط
جمعه
را با خاطره دیدنت
و روزهای بعد
را
با مرور  سربلند مهر
از لمس صدای تو
در حافظه ها مان
بخش می کنیم..
ما بزرگ شده ایم
عمو..
#امید

?درود
و عرض ادب خدمت استاد دکتر فردوس حاجیان
امید سلامت و سعادت حضرتعالی
باور کنید جناب دکتر یک رنگ دلپذیر و خاطره انگیز زدید به جمعه من..
همیشه جویای احوال هستیم ..
ممنونم از محبتتون..دیروقت دیدم یادداشت شما رو با اجازه صبح این پُست ها را برای بابا ارسال می کنم..
به نظرم یکی از اساسی ترین جنبه های هنر این است که با اثر یا با وجودت  ، حتی شده به اندازه سر سوزنی حال و هوای کسی رو عوض کنه..
همیشه در خاطرم
 زنده
و روشن
خواهید بود
از مهندس کیوان ملکی سوادکوهی نیز تشکر میکنم
و از قلب بزرگش که گاه آدم را
سخت می ترساند
این حجم مهر..
#امید

داداش مهندس کیوان ملکی سوادکوهی..!
شاعر بزرگ مهر !
که از دهان گنجشکها و خیابان و
و با لهجه شمالی  باران ، می گویی..
((می گویی و گفته می شوم..
می باری و
من
هر بار
به احترام تو
ادای آسمان
را
در
می
آ
وَ
رَم..

#امید


?تو پسرِ بامدادى
حالا برو بخواب
  من و افروديت
   تاصبح  بيداريم
تا
صلح
و
تا  همين شنبه هاى هميشه ى "هايدگر"
كه بخش كوچكى از دنيا تعطيل است!!

آن جا درست پشت سيم خاردارها
ص
ل
ح
در حصار شنبه ها
در زنجير است

#فردوس_حاجیان
#کیوان_ملکی_سوادکوهی
#امید_"محمودی_سوادکوهی

سپاهان که در لیگ هجدهم فصل متفاوت‌تری نسبت به سال‌های اخیر داشته و در حال حاضر پشت سر پدیده 20 امتیاز و با چهار امتیاز کمتر در رده دوم جدول قرار دارد، از دقایقی قبل به مصاف نساجی مازندران رفته است؛ شاگردان امیر قلعه‌نویی دو هفته قبل در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی دیدار دشواری با نساجی داشتند و به زحمت در ضربات پنالتی برابر این تیم به برتری دست یافتند ولی طلایی پوشان امیدوار هستند امروز در 90 دقیقه به برد برسند تا شرایط بهتری در جدول پیدا کنند ولی در سمت مقابل شاگردان نکونام نیز امیدوار به کسب امتیاز در اصفهان هستند.


گزارش کامل دیدار تیم‌های صنعت سپاهان و نساجی را در همین صفحه از "ورزش سه" دنبال کنید:


هفته نهم لیگ برتر؛ جمعه: 97/07/27 ؛ ساعت 16:45
استادیوم: نقش جهان اصفهان/ تماشاگر: 10 هزار نفر
داور: کوپال ناظمی؛ کمک‌ها: آرمان اسعدی، محمدرسول ذورقی و علی میرغفاری/ ناظر: عبود سنگاشکن.


سپاهان اصفهان

 

  • پیام نیازمند
  • حسن جعفری
  • خالد شفیعی
  • عزت الله پورقاز
  • مهرداد محمدی
  • مهدی کیانی
  • سید محمد کریمی(63- سعید آقایی)
  • ولادیمیر کومان(78- سیاوش یزدانی)
  • سجاد شهباززاده
  • ساسان انصاری (72- حسین پاپی)
  • کیروش استنلی

 

سرمربی: امیر قلعه‌نویی

 


نساجی مازندران

 

  • حامد لک
  • جورجی ولسیانی
  • حامد شیری
  • مجتبی ممشلی
  • فرشاد فرجی
  • احمد عبدالله‌زاده(86- محمد مهدی نظری)
  • محمد آبشک
  • سجاد آشوری(73- علی شجاعی)
  • رحمان جعفری
  • علی اصغر عاشوری(79- مهرداد عبدی)
  • سید محمد میری


سرمربی: جواد نکونام

 

 

کارت زرد:

 

عزت الله پورقاز(20) از سپاهان

 

مجتبی ممشلی(38) رحمان جعفری(49) علی‌اصغر عاشوری(58) علی شجاعی(81) گولسیانی(95) از نساجی

 

شرح گل

 

  • سپاهان 0 - نساجی 1 (دقیقه 10: سجاد آشوری): رحمان جعفری فرار سریعی از بین مدافعان سپاهان داشت و از زاویه بسته شوت‌زنی کرد که توپ را نیازمند برگشت داد و در ادامه مجددا توپ به جعفری رسید ولی این بار شوت او در برخورد با شفیعی ریباند شد تا در نهایت سجاد آشوری با شوت زمینی پای چپ دروازه سپاهان را باز کند.

 

 

  • سپاهان 1 - نساجی 1 (دقیقه 15: کی‌روش استنلی): مهرداد محمدی در سمت راست محوطه جریمه نساجی صاحب توپ شد و بدون مکث ارسال کوتاهی با پای راست داشت که سانتر او را کی‌روش استنلی با ضربه سر تبدیل به گل کرد تا بازی مساوی شود.

 

 

  • سپاهان 2 - نساجی 1 (دقیقه 83: سجاد شهباززاده): اشتباه عبدالله‌زاده در دفع توپ موجب شد تا توپ به سعید آقایی برسد تا ارسال این بازیکن تعویضی سپاهان را سجاد شهباززاده بالاتر از مدافعان نساجی تبدیل به گل کند.

 

  • سپاهان 2 - نساجی 2 (دقیقه 2+90: فرشاد فرجی): محمدمهدی نظری بعد از دریافت پاس علی شجاعی، شوت بغل پا زد که نیازمند دفع ناقصی روی ضربه او داشت تا در ریباند فرشاد فرجی دروازه سپاهان را برای دومین بار باز کند و بازی را به تساوی بکشاند.

 

  • سپاهان 3 - نساجی 2 (6+90: کی‌روش استنلی): پنالتی اعلام شده به سود سپاهان را کی‌روش استنلی به سمت راست دروازه نساجی زد تا سومین گل طلایی پوشان در لحظات آخر به ثمر برسد.


لحظات حساس

 

 

  • دقیقه 6: شوت روی پای آبشک از میانه زمین به شکل خطرناکی از روی دروازه سپاهان به بیرون رفت.
  • دقیقه 7: ضربه سر کی‌روش استنلی روی پرتاب اوت شفیعی از کنار دروازه نساجی راهی اوت شد.
  • دقیقه 22: شوت آبشک از روی ضربه آزاد داخل قوس محوطه جریمه را نیازمند جمع کرد.
  • دقیقه 29: ضربه سر شهباززاده روی ارسال دقیق جعفری با فاصله کمی از کنار تیرک عمودی دروازه نساجی به اوت رفت.
  • دقیقه 40: ارسال کریمی از روی کرنر و ضربه شفیعی را حامد لک جمع کرد.
  • دقیقه 42: شوت سر ضرب و روی پای کی‌روش استنلی از پشت محوطه از کنار دروازه نساجی به بیرون رفت.
  • دقیقه 60: سانتر خطرناک محمدی از جناح چپ زمین را حامد لک بالاتر از کی‌روش استنلی دفع کرد و در ریباند هم شوت پای چپ حسن جعفری راه به جایی نبرد و از روی دروازه نساجی به اوت رفت.
  • دقیقه 61: سجاد آشوری این بار نتوانست از پاس در عمق عالی علی‌اصغر عاشوری استفاده کند و ضربه چیپ او را نیازمند با واکنش خوبی راهی کرنر کرد.
  • دقیقه 65: حامد لک شوت پشت محوطه شهباززاده را جمع کرد.
  • دقیقه 7+90: در محوطه جریمه سپاهان دو صحنه مشکوک به پنالتی با خطا و برخورد به دست مدافع این تیم اتفاق افتاد که کوپال نظامی برخلاف سپاهان برای تیم نساجی اعلام پنالتی نکرد.

 


در حاشیه


* هیچ یک از دو تیم برای این مسابقه بازیکن محروم ندارند.

* قبل از شروع مسابقه شهباززاده، کیانی، انصاری، پورقاز، شفیعی و ... به سمت جواد نکونام رفتند.

* نساجی در این دیدار بدن تماشاگر نیست و تعدادی از هواداران این تیم در ورزشگاه حضور دارند تا از بازیکنان‌شان حمایت کنند.
* قلعه‌نویی و نکونام پیش از آغاز بازی برخورد گرمی با یکدیگر داشتند.
* هواداران سپاهان در تمام دقایق بازی مشغول تشویق تیم خود هستند و به بازیکنان تیم‌شان روحیه می‌دهند تا به گل برسند.
* بارش باران در ورزشگاه نقش جهان از بین دو نیمه آغاز شد.

* تماشاگران سپاهان که از ابتدای بازی به حامد لک فحاشی می‌کردند، پس از گل دوم سپاهان نیز علیه او این کار را انجام دادند.

بانوی لژیونر والیبال ایران گفت: آینده والیبال ایران خیلی روشن است و فکر می‌کنم در سال‌های بعد تعداد لژیونرهای‌مان بیش‌تر می‌شود.

 پس از پیوستن مائده برهانی، کاپیتان تیم ملی والیبال بانوان ایران به تیم کچورن اسپور ترکیه، مونا آشفته و مهسا صابری هم با تیم بالیکه دی اس آی قرارداد بستند تا سه بانوی والیبالیست ایران به عنوان لژیونر فرصت تجربه سطح متفاوتی از والیبال را نسبت به ایران داشته باشند.

مونا آشفته، جوان‌ترین لژیونر والیبال ایران  پس از پیوستن به تیم ترکیه‌ای در گفت‌وگو با ایسنا گفت: قراردادم برای یک فصل است که این تصمیم در آینده ورزشی‌ام خیلی تاثیر دارد چون ممکن است در سال‌های بعد باز هم من را نه برای تیم‌های دسته یک بلکه برای تیم‌های حاضر در سوپر لیگ بخواهند که این مساله برای خودم و ورزش ایران خوب است به همین دلیل امیدوارم بتوانم خودم را خوب نشان دهم.
 او در ادامه بیان کرد: سال گذشته دو لژیونر داشتیم اما امسال سه نفر لژیونر هستیم که در لیگ ترکیه بازی می‌کنیم. آینده ورزشی والیبال بانوان ایران خیلی روشن است و فکر می‌کنم در سال‌های بعد تعداد لژیونرهای‌مان خیلی بیش‌تر می‌شود.

آشفته در پاسخ به این سوال که در مسیر والیبالی‌ات  با نگاه‌های زن ستیز مواجه نشدی؟ گفت: بله این مشکل بوده که از زنان دوری  کنند اما  در موارد کوچکی اتفاق افتاده چون این مشکل جامعه‌مان است و همیشه سعی کردم با آن‌ها کنار بیایم و به بانوان کمک کنم تا نگاه متفاوتی به آن‌ها نشود و مثل مردان مورد توجه قرار گیرند.

کوچکترین لژیونر والیبال ایران در ادامه بیان کرد: هنوز ۱۷ ساله و کوچکترین لژیونر ایران در بین زنان و مردان والیبالیست هستم. از این که بازیکن فیکس بازی می‌کنم و می‌توانم خودم را نشان بدهم و  از بودن مهسا صابری کنارم خوشحال هستم. این‌گونه تنها نیستیم و می‌توانیم به همدیگر کمک کنیم.

 آشفته در پایان این گفت‌وگو به هدف خود اشاره کرد و گفت: هدف خیلی بزرگی دارم که بازی در لیگ ترکیه یکی از پله‌هایی است که مرا به آن نزدیک‌تر می‌کند. امیدوارم بتوانم به این هدف برسم.

تمامی حقوق این محفوظ و متعلق به با تارنمای دیار فردوس می باشد.

طراحی و اجرا "یکان پرداز آسیا"

Template Design:Ypa Group