آمبلوپی که در میان عموم مردم تنبلی چشم شناخته شده‌است از رایج‌ترین دلیل نارسایی بینایی در میان کودکان است.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام موسسه ملی چشم آمریکا از هر 100 کودک دو تا سه نفر درگیر عارضه آمبلوپی می‌شوند. همچنین درصورتی که این بیماری درمان نشود عوارض آن تا دوران بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند.

آمبلوپی به خودی خود در نتیجه تنبلی چشم نیست. این بیماری که قدرت بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد تنها یک مشکل بینایی نیست.

طبق اعلام موسسه ملی چشم آمریکا، «آمبلوپی» یک اصطلاح پزشکی است که بینایی یک چشم به دلیل ضعف در هماهنگی صحیح با مغز کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط چشم ظاهری طبیعی دارد اما به دلایل متعددی مغز اطلاعات چشم دیگر را ترجیح می‌دهد.

حتی در مواقعی که مشکل اصلی کاهش قدرت بینایی به طور مثال نزدیک‌بینی با استفاده از عینک یا آب مروارید با جراحی برطرف شود، مغز همچنان به تمایل خود در استفاده از اطلاعات یک چشم ادامه می‌دهد. در حقیقت، در چنین مواردی مغز به کارگیری یک چشم را کنار می‌گذارد. آمبلوپی با رشد زودهنگام مغز و ارتباط آن با چشم‌ها مرتبط است.

کارشناسان معتقدند به این دلیل ضروری است بیماری تنبلی چشم در کودکان به موقع تشخیص داده شود. روش‌های درمانی که قدرت بینایی در چشم ضعیف‌تر را تحریک می‌کند می‌تواند رشد بخش‌هایی از مغز را که در قدرت بینایی نقش دارند تقویت کند.

عوامل موثر در بروز آمبلوپی به طور کلی به سه گروه تقسیم می‌شود:

*آنیزومتروپیا (عیوب انکساری)؛ به طور مثال نزدیک بینی، دوربینی

*استرابیسم (انحراف چشم)

*بیماری‌های چشمی همچون آب مروارید و افتادگی پلک.

متخصص چشم پیش از درمان آمبلوپی ، عوامل اصلی در بروز این عارضه را بررسی می‌کند. زمانیکه دلیل آمبلوپی مشخص و درمان شد تمرکز به بهبود ارتباط چشم-مغز تغییر می‌کند. بنابراین کودک می‌تواند بینایی کامل خود را بدست آورد.

به گزارش ایسنا به نقل از USNews، به گفته کارشناسان به منظور تضمین اینکه کودکان از بهترین امکان درمانی برخوردار شوند تشخیص اولیه آمبلوپی ضروری است. همچنین درصورتیکه والدین در مورد عملکرد صحیح چشم‌های فرزندشان نگرانی دارند باید مطمئن شوند که فرزندشان به درستی مورد ارزیابی و معاینه قرار گرفته‌است.

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به معضل پسماند بویژه در شهرهای شمالی کشور، گفت: مازندران دیگر جایی برای دفن زباله ندارد؛ اگر برای پسماند شهرهای شمالی کشور چاره‌اندیشی نکنیم، علاوه بر عدم حضور گردشگر باید شاهد کوچ مردم ساکن در این شهرها نیز باشیم.

به گزارش ایسنا، اصغر دانشیان در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین، اظهار کرد: اهمیت محیط‌زیست بر کسی پوشیده نیست و در بحث حفاظت از این نعمت کوتاهی و در حق نسل‌های آینده جفا کرده‌ایم و در حقیقت امانت‌دار خوبی نبوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سازمان و مناطق متعلق به محیط‌زیست مظلوم واقع شده‌اند، تصریح کرد: هنوز بسیاری از مسئولین با محیط‌زیست آشتی نکرده‌اند و باید توجه کرد که محیط‌زیست برای این دولت و آن دولت نیست و در حقیقت نتوانسته‌ایم از این میراث گران‌بها به نحو احسن مراقبت کنیم.

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط‌زیست افزود: باید دید که در پروژه «قزوین-الموت-تنکابن» چه بلایی بر سر محیط‌زیست آورده‌ایم؟ در حال حاضر این پروژه متوقف شده و مسئولین به دنبال احداث جاده‌ای به‌ موازات آن با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی هستند.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست در خانواده‌ها وارد نشود، اوضاع بهبود پیدا نخواهد کرد. باید از ظرفیت بسیج، مدارس و نماز جمعه برای فرهنگ‌سازی و حفاظت از محیط‌زیست استفاده کرد و ای‌کاش به‌اندازه تبلیغ پفک برای محیط‌زیست نیز تبلیغ صورت می‌گرفت.

دانشیان تشریح کرد: امروزه پسماند یکی از مشکلات اساسی جامعه است و مازندران دیگر جایی برای دفن زباله ندارد؛ اگر برای پسماند شهرهای شمالی کشور چاره‌اندیشی نکنیم، علاوه بر عدم حضور گردشگر باید شاهد کوچ مردم ساکن در این شهرها نیز باشیم.

وی با بیان اینکه در اروپا نایلون و استفاده از آن ممنوع و از چرخه حذف‌ شده است، عنوان کرد: چون برای فرهنگ‌سازی و نگهداری از محیط‌زیست سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم در آینده‌ای نه‌ چندان دور صیادان به‌جای ماهی، پلاستیک صید خواهند کرد.

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط‌زیست مطرح کرد: تا زمانی که محیط‌زیست را مانند خانه خود تصور نکنیم، اوضاع بهبود پیدا نخواهد کرد. محیط‌زیست زمانی جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد که نیم‌نگاهی به توسعه پایدار داشته باشیم. تمام تلاش ما این است که در تمام طرح‌ها به توسعه پایدار توجه کنیم و محیط‌زیست را از آسیب مصون نگاه داریم.

دانشیان در پایان یادآور شد: سازمان محیط‌زیست از کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد و تلاش می‌شود سالیانه ۳۰۰ نفر شامل ۲۵۰ محیط‌بان و ۵۰ نفر اداری را به‌صورت استخدامی جذب کنیم.

یک روانشناس گفت: در حال حاضر مدارس تجارت خوبی در خصوص کنکور دارند که فنی و حرفه‌ای‌ها قادر به رقابت با آن و جذب دانش آموز نیستند.

به گزارش ایسنا،  فائزه رمضانی در برنامه‌ای که با موضوع «هدایت تحصیلی یا هدایت تحمیلی؟» به روی آنتن رادیو گفت‌وگو رفت، به کمبود مشاور آموزشی در مدارس اشاره کرد و گفت: بسیاری از مدارس کشور مشاور متخصص ندارند و برخی نیز مشاور ندارند. تعداد زیادی از مدارس به ویژه غیردولتی‌ها، افرادی را به عنوان مشاور معرفی می‌کنند که تحصیلات روانشناسی و مشاوره ندارند.

وی افزود: آموزش و پرورش دستورالعمل و بخشنامه‌های خوبی برای مشاوره هدایت تحصیلی دانش آموزان دارد. همچنین جلسات زیادی برای مشاوران برگزار می‌کند و درباره هدایت تحصیلی به آنها آموزش می‌دهد اما نکته قابل توجه این است که مشاور برای مدارس کار می‌کند، به معنای دیگر، مدارس کارفرمای مشاور هستند نه اداره آموزش و پرورش.

این مشاور در پاسخ به چرایی عملکرد مشاوران تحصیلی در سوق دادن دانش آموزان به سمت رشته‌های تجربی و ریاضی گفت: با درنظر گرفتن کارفرما بودن مدارس، مشاور در عین حال که کار خود را انجام می‌دهد تلاش می‌کند رضایت کارفرمای خود را نیز جلب کند.

رمضانی در تکمیل مطلب فوق افزود: طبیعی است با وجود این که مشاور تشخیص می‌دهد بهتر است دانش آموز در رشته فنی و حرفه‌ای تحصیل کند، سعی می‌کند او را به ثبت نام در رشته‌های نظری ترغیب کند تا کلاس‌های درس مجتمع آموزشی را پر و در جهت رضایت کارفرمای خود حرکت کند تا شغل خود را حفظ کند.

وی بازدید دانش آموزان از هنرستان‌ها را برای هدایت تحصیلی آنان بسیار کمک کننده دانست و اظهار کرد: تعداد بسیار کمی از مدارس این کار را انجام می‌دهند و حتی مدارس غیردولتی به طور جدی مانع این کار می‌شوند زیرا ترس از دست دادن دانش آموز را دارند.

این روانشناس با بیان اینکه مدارس فنی و حرفه‌ای در تمام دنیا جایگاه خود را پیدا کرده‌اند عنوان کرد: متاسفانه رشته‌های فنی و هنرستانی در ایران به لحاظ دید اجتماعی از اقبال کمتری برخوردارند.

رمضانی ادامه داد: زمانی که فنی و حرفه‌ای کار خود را به صورت جدی آغاز کرد مدارس معمولی و شاخه نظری، تجارت آنچنانی در زمینه کنکور نداشتند اما اکنون که مدارس غیردولتی برای هر سال در حدود ۲۰ تا ۵۰ میلیون از دانش آموز دریافت می‌کنند و تجارت خوبی در خصوص کنکور دارند، فنی و حرفه‌ای ها قادر به رقابت نیستند زیرا کتاب تست، کلاس کنکور و تبلیغات تلویزیونی ندارند.

وی با ابراز تاسف از نحوه هدایت تحصیلی دانش آموزان رشته‌های تجربی اظهار کرد: به صورت قانونی دانش آموزانی که اولویت "الف" آنها تجربی نباشد حتی اگر معدل بالای ۱۹ هم داشته باشند نمی توانند در این رشته تحصیل کنند، به همین جهت به مدارس غیر دولتی روی می‌آورند که تعداد کلاس‌های خود را افزایش داده و به راحتی این افراد را جذب می‌کنند.

رمضانی اضافه کرد: هجوم افراد به سمت رشته تجربی یک جو رقابتی شدید را ایجاد می‌کند که حاصل آن قبولی در رشته‌ای است که پاسخگوی زحمات زیاد دانش آموز نیست و این چیزی جز سرخوردگی برای جوانان به دنبال ندارد.

بانوان پینگ پنگ باز ایران از دور رقابت‌های قهرمانی آسیا حذف شدند.

به گزارش ایسنا، ‌در ادامه رقابت‌های تنیس روی میز قهرمانی آسیا در اندونزی، امروز (پنج شنبه) بانوان ایران در دو بخش دوبل و انفرادی برابر رقبای خود به میدان رفتند.

ابتدا تیم دو نفره ندا شهسواری و فاطمه جمالی فر مقابل تیم هنگ کنگ به میدان رفت که با شکست ۳ بر صفر شکست خورد و حذف شد. در ادامه تیم شیما صفایی و مهشید صامت نیز ۳ بر صفر نتیجه را به کره جنوبی واگذار کرد و از دور رقابت ها کنار رفت.

در بخش انفرادی روزگذشته شیما صفایی مقابل نماینده مالزی ۲ بر ۳ شکست خورد و فاطمه جمالی فر هم ۳ بر ۱ مغلوب نماینده لبنان شد اما ندا شهسواری با  حساب ۳ بر صفر نماینده اندونزی را شکست داد و راهی مرحله بعد شد.

شهسواری امروز (پنجشنبه) در دور دوم مسابقات مقابل لی یون هی از کره جنوبی با حساب ۳ بر صفر شکست خورد و حذف شد. مهشید صامت نیز که با شکست ۳ بر ۱ نماینده لبنان به مرحله دوم راه یافته بود در ادامه کار ۳ بر صفر نتیجه را به چنگ ژو از هنگ کنگ واگذر کرد واز دور رقابت‌ها کنار رفت.

پیش از این و در بخش تیمی مسابقات، بانوان ایران در رتبه یازدهم آسیا قرار گرفتند.

ندا شهسواری، مهشید صامت، فاطمه جمالی فر و شیما صفایی بانوان اعزامی ایران به مسابقات قهرمانی آسیا بودند که با هدایت حمیده ایرانمنش برابر رقبای خود به میدان رفتند.

مسابقات تنیس‌روی میز قهرمانی آسیا در اندونزی در حال پیگیری است.

امروز (یکشنبه) شاگردان «حمیده ایرانمنش» در این دیدار تیم نپال را با نتیجه ۳ برصفر مغلوب کرده و نخستین پیروزی خود در مرحله گروهی را جشن گرفتند.

«ندا شهسواری»، «فاطمه جمالی فر» و «مهشید صامت» برای تیم تنیس روی زنان ایران بازی کرده و برابر رقبای خود به پیروزی رسیدند.

ملی پوشان زن ایران در دومین دیدار خود با ماکائو دیدار می کنند.

در بخش زنان این مسابقات، ۲۴ تیم شرکت دارند و تیم کشورمان در گروه پنجم با ماکائو و نپال هم‌گروه است.

تیم ایران در صورت اول شدن در این گروه، راهی مرحله حذفی این مسابقات می شود.

 

دختری آبی که هفته گذشته جلوی دادسرا خودسوزی کرده بود، درگذشت.

 این دختر جوان هفته گذشته بعد از اینکه برای گرفتن تلفن همراهش به دادسرا مراجعه کرد، متوجه شد ... قاضی حضور ندارد و به مرخصی رفته است.  او برآشفت و از دادسرا خارج شد و به گفته شاهدان درحالیکه فریاد می‌کشید و از موضوعی اعتراض داشت، اقدام به خودسوزی کرد و با ۹۰ درصد سوختگی از نوع درجه ۳ به بیمارستان منتقل شد.

خودسوزی این دختر واکنش‌های زیادی از جمله معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور،‌پروانه سلحشوری و برخی از بازیکنان فوتبال را در پی داشت.

سعید منتظرالمهدی سخنگو و معاون ستاد مبارزه با مواد مخدربا بیان اینکه زنانه شدن اعتیاد یک پدیده جهانی است و این مساله در سطح جهانی مطرح شده است، خاطر‌نشان کرد: بنابراین این مساله بدین معنا نیست که اعتیاد در میان زنان ایرانی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: اشتیاق و رغبت به سیگار میان دانشجویان به خصوص در میان دختران بیشتر شده است.

منتظرالمهدی اظهار داشت: دخانیات ایستگاه اول اعتیاد است است و این مساله یک هشدار برای افزایش اعتیاد محسوب می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) تاکید کرده است اقدامات متعددی را می‌توان برای پیشگیری از اقدام به خودکشی که در اکثریت موارد پیامد ابتلا به اختلالات روانی و خلقیِ جدی است، انجام داد.

به گزارش ایسنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) برخی اقدامات مداخله‌ای را در این زمینه پیشنهاد می‌کند که اثرگذاری آن‌ها تایید شده‌ است:

- کمک به جوانان برای فراگیری مهارت‌های مقابله با فشارهای زندگی

- شناسایی زودهنگام و مدیریت افراد مبتلا به اختلالات روانی که به خودکشی فکر می‌کنند یا پیش از این سابقه اقدام به این کار را داشته‌اند

- محدود ساختن دسترسی به ابزار و شرایط خودکشی

در مجموع رویکرد این سازمان به مدیریت سلامت روان افراد و پیشگیری از خودکشی روشی موسوم به LIVE LIFE (رهبری، مداخله، آگاهی و ارزیابی) است. این رویکرد بر اساس راهبردهای ملی و جامع پیشگیری از خودکشی است که باید توسعه پیدا کند.

در حالیکه ارتباط بین خودکشی و اختلالات روحی به ویژه افسردگی و اختلال مصرف الکل به درستی تایید شده شماری از موارد خودکشی در شرایط بحران اتفاق می‌افتد. از دیگر فاکتورهای مهم در این خصوص می‌توان به مواردی چون تجربه فقدان، خشونت، سوء استفاده و جنگ اشاره کرد. 

مطابق با آخرین آمار جهانی منتشر شده از سوی این سازمان هر ساله نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند که می‌توان گفت هر ۴۰ ثانیه یک نفر بر اثر خودکشی فوت می‌کند. 

همچنین براساس مطالعات جدید میزان خودکشی در آمریکا به ویژه در جوامع روستایی و ایالات رو به افزایش است.

بنابر گزارش پایگاه هیل، محققان دریافتند که میزان خودکشی در میان آمریکایی‌های ۲۵ تا ۶۴ ساله از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۶ میلادی ۴۱ درصد افزایش یافته است. نکته قابل توجه در این مطالعه آن است که این آمار در میان افرادی که در روستاها و ایالت‌ها زندگی‌ می‌کنند نسبت به افرادی که در کلان‌شهرها ساکن هستند ۲۵ درصد بیشتر است.

احتمال اقدام به خودکشی در تمامی دوران زندگی وجود دارد و این پدیده که در بیشتر موارد از ابتلا به اختلالات روانی و خلقی نشات می‌گیرد در تمامی نقاط جهان گزارش می‌شود. 

نگاه منفی به ویژه در مورد اختلالات روانی به این معنی است که بسیاری از افرادی که قصد خودکشی دارند یا به انجام آن اقدام کرده‌اند برای کمک گرفتن و رهایی از این احساسات منفی به افراد متخصص مراجعه نمی‌کنند. 

به گزارش سایت اطلاع‌رسانی سازمان جهانی بهداشت، آمارها نشان می‌دهد که در حال حاضر تنها ۳۸ کشور راهبرد ملی پیشگیری از خودکشی را گزارش کرده‌اند.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) هر ۴۰ ثانیه یک نفر در جهان بر اثر خودکشی جان می‌بازد و شمار افرادی که سالیانه به دلیل خودکشی جان می‌بازند از شمار افرادی که در جنگ کشته می‌شوند،‌ بیشتر است.

به گزارش ایسنا، سازمان جهانی بهداشت در گزارش تازه‌ای با بررسی پدیده خودکشی، رایج‌ترین روش‌های خودکشی را حلق‌آویز کردن، مسمومیت و تیراندازی اعلام کرده و از دولت‌ها خواسته تا برای کمک به افراد در مقابله با استرس و کاهش دسترسی به امکانات لازم برای خودکشی، برنامه‌های پیشگیری از خودکشی را اتخاذ کنند.

این سازمان خودکشی را یک مسئله بهداشت جهانی دانسته و همه سنین، جنسیت‌ها و مناطق جهان را متاثر از آن اعلام کرده است. 

خودکشی در جوانان بین ۱۵ تا ۲۹ ساله دومین عامل اصلی مرگ پس از حوادث جاده‌ای محسوب شده و  در بین دختران نوجوان ۱۵ تا ۱۹ ساله پس از بیماری‌ها و مشکلات ناشی از بارداری، دومین عامل مرگ و میر است. در پسران نوجوان نیز خودکشی در رده سوم پس از حوادث جاده‌ای و خشونت‌های بین فردی قرار گرفته است.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت به طور کلی سالیانه نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر بر اثر خودکشی جان می‌بازند که این آمار از شمار افرادی که سالیانه بر اثر مالاریا یا سرطان سینه یا جنگ یا قتل کشته می‌شوند نیز بیشتر است.

اگر چه میزان خودکشی در سال‌های اخیر کاهش داشته و بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ میلادی جهان شاهد کاهش ۹.۸ درصدی خودکشی بوده است اما با این کاهش بسیار ناچیز به حساب می‌آید. هم‌چنین در بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ میلادی برخی از نقاط جهان با افزایش میزان خودکشی روبرو بوده‌اند. برای مثال در منطقه آمریکایی سازمان جهانی بهداشت شاهد افزیش شش درصدی میزان خودکشی بوده است.

گزارش سازمان جهانی بهداشت هم‌چنین نشان می‌دهد که بر خلاف کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط که در آن‌ها میزان خودکشی زن‌ها و مردها تقریبا برابر است، میزان خودکشی مردان در کشورهای ثروتمند حدود سه برابر این میزان در زنان است.

 تدروس آدنوم گابریه‌سیس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت با بیان این که خودکشی قابل پیشگیری است، از همه کشورها درخواست کرد تا راهکارهای اثبات شده پیشگیری از خودکشی را در برنامه‌های ملی بهداشت و آموزش خود بگنجانند.

طبق اعلام این سازمان محدود کردن دسترسی به سموم دفع آفات یکی از موثرترین راه‌های کاهش سریع شمار خودکشی‌ها است. 

سموم دفع آفات به طور معمول با آمار بالایی برای خودکشی مورد استفاده قرار گرفته و به دلیل سمومیت بالای خود، نبود پادزهر برای بسیاری از آن‌ها و استفاده از آن‌ها در مناطق دورافتاده‌ای که دسترسی به امکانات پزشکی وجود ندارد، اغلب منجر به مرگ می‌شوند. 

بنا بر گزارش رویترز، سازمان جهانی بهداشت در گزارش اخیر خود درمورد خودکشی به مطالعه‌ای که در سریلانکا صورت گرفته، اشاره کرد که ممنوعیت سموم دفع آفات منجر به کاهش ۷۰ درصدی خودکشی‌ها و نجات جان حدود ۹۳ هزار نفر در بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ میلادی شده بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از اعلام نتایج کنکور سراسری سال ۹۸ موجی از اعتراضات و حواشی درباره قبولی دانش آموزان مدارس نمونه دولتی و سمپاد و در کنار آن رتبه‌های بسیار پایین دانش‌آموزان مدارس دولتی و عادی مطرح شد. البته که نمی‌توان تلاش‌های داوطلبانی که در مدارس نمونه دولتی و سمپاد تحصیل کرده‌اند را نادیده گرفت، اما سوال این است؛ سهم دانش‌آموزان مدارس دولتی در کنکور چقدر بوده است؟ بحث تفاوت در کیفیت آموزشی در مدارس نمونه دولتی و دولتی قابل اغماض نیست، اما شاید جالب باشد موفقیت کمرنگ دانش آموزان مدارس دولتی و همچنین وجود تبیض و بی عدالتی آموزشی را از زبان رتبه‌های تک رقمی کنکور سال ۹۸ بشونیم. همچنین شنیدن مسائلی که رتبه‌های تک رقمی برای عبور از بحران کنکور گذرانده است، خالی از لطف نیست.

 

 

محمد صادق مجیدی یزدی (رتبه دو رشته ریاضی و فیزیک کنکور سراسری سال ۹۸) که در دبیرستان البرز تحصیل کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تاثیر برنامه‌های آموزشی مدارس دولتی در قبولی دانش آموزان در کنکور گفت: اینکه برخی موفقیت در کنکور را صرفا به مدرسه ربط می‌دهند، کاملا اشتباه است، در واقع قبولی در کنکور ربط چندانی به مدرسه ندارد همه چیز بسته به تلاش دانش‌آموز است. اگر قرار بود قبولی در کنکور به مدرسه مربوط باشد، الان می‌بایست تمام دانش‌آموزان برخی مدارس غیرانتفاعی و خاص رتبه‌های یک رقمی و دو رقمی کسب می‌کردند نه تعداد محدودی از آنها.

او اضافه کرد: به عنوان مثال اگر من در مدرسه دیگری به جز البرز تحصیل می‌کردم، شاید با اختلاف ۴،۵ رتبه دوباره موفق به قبولی در کنکور می‌شدم، اما به هر حال قبول می‌شدم، زیرا  همه چیز به خود دانش آموز بستگی دارد. کادر دبیرستان ما تمام تلاش خود را برای پیشرفت دانش آموزان انجام می‌داد، ولی اگر پایه درسی قوی و تلاش خود من نبود، مدرسه نیز نمی‌توانست اقدام موثری برای موفقیت من انجام دهد.

رتبه دو کنکور سراسری سال ۹۸ تاکید کرد: این تلاش خود دانش آموزان برتر است که باعث می‌شود، از امکاناتی که در اختیار سایر دانش آموزان نیز قرار دارد، بهترین استفاده را داشته باشند. درست است که برای ورود به مدرسه البرز رقابت سختی وجود دارد، اما اینطورهم نیست که برای تست زدن دانش آموزان برنامه خاصی در نظر بگیرند یا کار ویژه‌ای انجام دهند.

وی اشاره کرد: کلاس‌های درس مدرسه البرز هم مانند دیگر مدارس دولتی هستند، یعنی دبیر درسش را می‌دهد و می‌رود، البته شاید تست و کلاس بیشتری داشته باشد که به اندازه همان پولی است که از دانش‌آموزان می‌گیرند.

مجیدی یزدی با انتقاد از نظام ۳-۳-۶ گفت: متاسفانه این نظام بدون برنامه اعمال شد و دانش آموزان هم برای اجرای این نظام نقش آزمون و خطا ایفا کردند، ما حتی بعضا از کتاب‌هایمان ایراد‌‎هایی را پیدا می‌کردیم. طبیعتا این مساله به دانش‌آموزان آسیب وارد می‌کند. شاید نظام قدیم برای ما دانش آموزان بهتر بود، از طرفی با وجود نظام جدید تغییرات چندانی در ساختار آموزش و پرورش ایجاد نشد.

وی در خصوص اینکه من رشته کامپیوتر دانشگاه شریف را انتخاب کرده‌ام، اما به هیچ کلاس کنکوری مراجعه نکردم، گفت: من در کنار کتاب‌های درسی‌ام بعضا کتاب‌های تست را تهیه می‌کردم، زیرا در کتاب‎های درسی ما نمونه‌های تستی برای افزایش مهارت وجود ندارد. البته آموزش مدرسه کفایت می‌کرد، اما تمرین به خود ما بستگی داشت.

رتبه دو رشته ریاضی و فیزیک کنکور سراسری سال ۹۸ اظهار داشت:‌ اگر دانش آموزان در مدارس دولتی موفق به قبولی در کنکور نمی‌شوند، نباید به آنها ایراد گرفت، بلکه علت آن کم اهمیتی آموزش و پرورش به مدارس دولتی است.

 

ایزدمهر احمدی نژاد (رتبه یک کنکور سراسری رشته تجربی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ابتدا با ارزیابی  ساختار آموزشی آموزش و پرورش گفت: بیشترین مشکل ما دانش آموزان و کنکورها این بود که ناگهان یک نظام جدید ایجاد شد و با وجود تغییرات در نظام آموزشی هیچ کدام از کتاب ها و حتی معلمان نیز با این نظام جدید هماهنگ نشدند و در واقع این مسئله برای ما مشکل‌ساز شد.

احمدی‌نژاد با اشاره به وجود تبعیض و بی عدالتی آموزشی گفت: به نظر من شرایط اقتصادی کنونی باعث شده معلمان مدارس دولتی چندان برای دانش آموزان کنکوری زمان نگذارند، البته من نمی‌گویم که این مساله تحت تاثیر شرایط اقتصادی است، اما متاسفانه معلمان مدارس دولتی خیلی برای دانش‌آموزان وقت نمی‌‌گذارند. البته مهمتر از آن دانش آموزان هستند که وقتی به آنجا می‌روند، شاید کمتر به دنبال درس هستند. اما با این وجود آنچه که مهم است سعی و تلاش و آن کاری است که خود دانش آموزان انجام می‌دهند تا مدرسه، البته مدرسه نیز تا حدی تاثیر دارد.

رتبه یک رشته تجربی درباره اعمال تاثیر قطعی در آزمون سراسری گفت: من به هیچ عنوان با تاثیر قطعی موافق نیستم، چون به نظرم تاثیر مثبت بهتر است. از طرف دیگر آموزش و پرورش هم از لحاظ امنیت در برگزاری آزمون‌های امتحان نهایی و هم از لحاظ کیفیت سوالات دارای ضعف است. همچنین موضوع سلامت در برگزاری امتحانات، آزمون‌ها و تقلب‌هایی که بعضا در این امتحانات صورت می‌گیرد، خیلی جای بحث دارد. از نظر من مراقب‌های امتحانات نهایی چندان رعایت نمی‌کنند که تقلبی در جلسه امتحان صورت نگیرد.

او افزود: من در دوره راهنمایی در مدرسه سمپاد درس خواندم، اما در دوره دبیرستان در مدرسه انرژی اتمی بودم و در سال آخر به مدرسه علامه طباطبایی رفتم. مدرسه سمپاد به لحاظ هزینه و شهریه تفاوت چندانی با مدارس دولتی ندارد، البته در زمانی که من درس می‌خواندم اینگونه بود، اما اگر دانش آموزی درس‌خوان باشد در آزمون‌های ورودی سمپاد قبول می‌شود‎.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که کلاس کنکور رفته است یا نه؟ گفت: من هیچ کلاس کنکوری نرفتم، اما از برخی کتب کمک درسی استفاده کردم و توصیه‌ام به دانش آموزان و داوطلبان پشت کنکور  این است که به هیچ وجه نباید ناامید شوند و به سخنان حاشیه‌ای اطراف و فضای مجازی توجه نکنند.آنها فقط با دقت و با تلاش راه خود را بروند.

رتبه یک رشته تجربی سال ۹۸ در پایان گفت: من رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران را انتخاب کردم و خودم از ابتدا به این رشته علاقه داشتم.

 

سارا سادات کریمی (رتبه یک رشته هنر کنکور سراسری سال۹۸)  درگفت‌وگو با خبرنگار با بیان اینکه کنکور هنر یک کنکور منبع آزاد است، گفت: سازمان سنجش یک سری منابع را منتشر می‌کند که بخشی از آن در کتب آموزش و پروش است، ولی در نهایت در کنکور هنر سوالاتی می‌آید که در هیچ کدام از این منابع نبوده است. همچنین تعداد این سوالات که از منابع آزاد هستند، بسیار زیاد است. به عنوان مثال درصد من در یکی از دروس اصلی فقط ۵۰ درصد بوده است، زیرا منابع آزاد و نامحدود است و ما تا لحظه آخر که می‌خواهیم به جلسه کنکور برویم دائما این نگرانی را داریم که قرار است سوال از کجا بیاید.

وی ادامه داد: این مساله سال‌هاست وجود دارد و تاکنون نیز تدبیری برای آن اندیشیده نشده است به این علت که ظاهرا اهمیت کنکور هنر نسبت به دیگر رشته‌ها کمتر است. یک مساله دیگر ما در کنکور هنر این است که کنکور ما دو مرحله‌ای است و یک مرحله آن به شکل عملی برگزار می‌شود. اطلاعات آزمون عملی خیلی دیر به دست ما می‌رسد و ما حتی نمی‌دانیم  چه روزی باید آزمون عملی بدهیم. بعضا یک هفته قبل اعلام می‌شود و ما در این یک هفته نمی‌دانیم چطور باید خودمان را برای آزمون عملی هنر آماده کنیم در واقع دانسته‌های محدود ما منوط به اطلاعاتی است که از داوطلبان سال‌های قبل گرفته‌ایم و سازمان سنجش چیزی را اعلام نمی‌کند.

کریمی بیان کرد: به داوطلبان هنر توجهی نمی‌شود، آن هم به خاطر اینکه رشته هنر یک رشته حاشیه‌ای به حساب می‌آید، اما به نظرم یکی از شاخه‌های اصلی است و کاش توجه بیشتری به این رشته شود.

رتبه یک رشته هنر کنکور سراسری سال ۹۸ به امکانات محدود مدارس دولتی اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم مدارس دولتی امکانات کافی ندارند و دانش آموزان آنها مجبورند به کلاس‌های خارج از مدرسه برای تقویت دروس بروند. اگر دانش آموزی در مدرسه دولتی درس می‌خواند و می‌خواهد در کنکور رتبه خوبی بگیرد، برای سال آخر مجبور می‌شود مدرسه‌اش را عوض کند و یا در نهایت مجبور است به کلاس‌های کنکور برود.طبیعتا موفقیت برای دانش‌آموزان مدارس  دولتی هم در المپیادها و هم کنکور خیلی کمتر است و قطعا به دانش‌آموزان مدارس دولتی فشار می‌آورد.

وی با بیان اینکه من در رشته ریاضی بودم و  سال آخر تصمیم گرفتم به رشته هنر بروم، گفت: به نظرم  کنکور بار سنگینی برای دانش آموزان شده  و حتی روند درس خواندن برای قبولی در کنکور فشارهای زیادی به آنها تحمیل می‌کند. علاوه بر اینها بعد از اعلام نتایج مثل رشته تجربی از یک رتبه‌ای به بعد هیچ امیدی برای قبولی در رشته‌های موردنظر داوطلبان وجود ندارد. این مساله برای  بچه‌ها بحران ایجاد کرده است. داوطلبان زیادی عمر  و انگیزه‌شان را پشت کنکور گذاشتند، اما ضرر کنکور به مراتب بیشتر از سود آن است.

کریمی گفت: در جشنی که آموزش و پرورش برای ما گرفت، آمارهایی اعلام شد مبنی بر اینکه انباشتی در رشته تجربی نداریم یا بچه‌هایی که دوباره می‌آیند تا کنکور بدهند از حوزه آموزش و پرورش خارج شده‌اند، یعنی عملا هیچ کس مسئولیت افرادی که پشت کنکور مانده‌اند را قبول نمی‌کند. طبعا این افراد سال اول کنکور داده‌اند و چون موفق نشدند بنابراین مجبورند برای سال‌های دیگر هم تلاش کنند. متاسفانه این نگرش در میان دانش آموزان ما وجود دارد که اگر پزشک شوند موفق خواهند بود. چون آگاهی برای موفقیت آنها وجود ندارد و باید این آگاهی در مدارس ما شکل بگیرد.

 

فاطمه شبخیر (رتبه یک رشته علوم انسانی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه رشته حقوق دانشگاه تهران اولویت اولش است، گفت: ما در مدرسه معلمان خوبی داشتیم، اما به نظرم باید زمان بیشتری  در دوره راهنمایی و دبیرستان برای شناسایی استعدادها و توانمندی‌ دانش‌آموزان گذاشته شود تا در مرحله انتخاب رشته با مشکل مواجه نشوند.

شبخیر ادامه داد: اغلب دانش‌آموزان ما تمام توجه‌شان را روی حفظ کردن دروس می‌گذارند و تمرکزی بر استعدادهایشان ندارند. متاسفانه این برنامه‌ها در مدارس ما وجود ندارد به عنوان مثال ما برای پیدا کردن مسیرمان در تحصیل سردرگم بودیم، در حالی که این وظیفه مدرسه است تا دانش آموزان را در این خصوص راهنمایی کند.

این داوطلب که در مدرسه سمپاد تحصیل کرده است در خصوص تبعیض آموزشی گفت: به نظرم باید برای اینکه شاهد حضور یکسان دانش آموزان مدارس دولتی و نمونه دولتی در میان رتبه‌های برتر کنکور باشیم، باید یک برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درست انجام شود البته عدالت آموزشی با برابری آموزشی فرق دارد. همچنین باید برای دانش‌آموزان در مدارس عادی امکاناتی گذاشته شود تا آنها از این فرصت بهره ببرند.

رتبه یک رشته علوم انسانی در کنکور سراسری سال ۹۸ با اشاره به اینکه در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکرده است، گفت: رشته ما به استفاده از کتاب‌های کمک درسی نیازی چندانی نداشت، اما من برای دروس تحلیلی تا حدودی از کتاب‌های تست استفاده کردم.

تمامی حقوق این محفوظ و متعلق به با تارنمای دیار فردوس می باشد.

طراحی و اجرا "یکان پرداز آسیا"

Template Design:Ypa Group