هفته گذشته آکادمی اسکار اعضای جدیدش را اعلام کرد که در این فهرست حسین جعفریان از فیلم «فروشنده» در بخش فیلمبرداران، علی عسگری و فرنوش صمدی سازندگان فیلم «سکوت» و «نگاه» در میان سازندگان انیمیشن و فیلم کوتاه دیده می شد.
فرنوش صمدی که به صورت مشترک با علی عسگری کارگردانی فیلم کوتاه «سکوت» را انجام داده است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این انتخاب گفت: ما به واسطه یکی از دوستانمان که خودش عضو آکادمی اسکار است و ما را می شناخت، سابقه کاری ما را می دانست و از حضورهای جشنواره ای ما اطلاع داشت به آکادمی معرفی شدیم. وی گفت با توجه به اینکه شما رزومه خوبی دارید، می خواهم شما را به آکادمی پیشنهاد بدهم چون لیاقتش را دارید که عضو آکادمی باشید به همین ترتیب حدود ۱۰ ماه پیش این پیشنهاد را به آکادمی اسکار داد.
وی افزود: پس از ارایه پیشنهاد، بررسی های لازم از سوی آکادمی اسکار انجام شد. روال هم به این صورت است که همه آثار افراد را بررسی و سپس آنها را به خاطر دو، سه فیلم انتخاب می کنند که ما را به خاطر «سکوت» و «نگاه» انتخاب کردند البته رزومه و حضورهای بین المللی هم برایشان مهم است.
این فیلمساز جوان ایرانی با اشاره به تغییر رویکرد آکادمی اسکار در برخورد با زنان و رنگین پوستان بیان کرد: امسال تعداد زیادی از زن ها و رنگین پوست ها برای عضویت در آکادمی انتخاب شده اند.
وی با اشاره به موفقیت هایی که برای سینمای کوتاه به دست آورده اند، اظهار کرد: نمی خواهم بگویم من و علی و عسگری سردمدار دیده شدن سینمای کوتاه بودیم اما طی تحقیقات، رفت و آمدها به جشنواره ها و گپ و گفت هایی که با رییس جشنواره ها داشتم متوجه شدم که آنها معتقدند بعد از حضور فیلم کوتاه ما در جشنواره کن در سال ۲۰۱۳، ارسال آثار ایرانی به جشنواره های مختلف و حتی جشنواره کن افزایش سه و چهار برابری داشته است.
صمدی اضافه کرد: فکر می کنم این اتفاقی که برای ما افتاد باعث ایجاد امید در دل بچه هایی که فیلم کوتاه می سازند یا وارد این عرصه می شوند، شده و با خود می گویند که آنها هم حتما می توانند چنین موفقیت هایی کسب کنند البته منظور من تنها کسب جایزه نیست بلکه به این معنی که به شایستگی هایی برسند که منجر به دیده و شناخته شدن آنها شود.
کارگردان «نگاه» با تاکید بر اینکه دیده شدن دیگر فیلمسازان به او انرژی مثبتی می دهد، توضیح داد: بر خلاف اینکه خیلی وقت ها افراد حسادت هایی می کنند، اما من خوشحال می شوم بچه های سینمای کوتاه را حمایت کنم تا پیشرفت کنند و اینگونه اتفاقات برایشان رقم بخورد چون به نظرم آنقدر این دنیا بزرگ است و جشنواره های مختلفی وجود دارد که هیچکس نمی تواند جای کس دیگری را تنگ کند.
صمدی درباره زمان آغاز به کار فعالیت هایشان عنوان کرد: هنوز خودمان از کارهایی که می توانیم بکنیم اطلاع چندانی نداریم البته یک سری مطالب برایمان ایمیل کرده اند که باید آنها را مطالعه کنیم اما این را می دانم که کار ما از اکتبر آغاز می شود. در مرحله اول فیلم های کوتاه و در مرحله دوم حتی فیلم های بلند را هم می توانیم بررسی کنیم و به نظر من این موضوع بسیار جالب است چراکه فکر می کنم عضو یک کلوپ هستیم که امکان برقراری ارتباط با بقیه افراد را داریم و می توانیم با آنها صحبت کنیم.
این کارگردان در پایان گفت: از آنجایی که من تنها زنی هستم که امسال از ایران برای عضویت در آکادمی اسکار پذیرفته شده ام بسیاری از زنان در شبکه های اجتماعی به من پیغام می دهند و می گویند به انجام فعالیت های این چنینی امیدوار شده اند و این باعث خوشحالی من است زیرا دوست دارم کارم به زن ها انرژی بدهد تا بدانند با وجود همه مشکلات، مسایل و سختی هایی که برای زن ها وجود دارد می شود دست به چنین کارهایی زد، دیده شد.
علی عسگری و فرنوش صمدی با فیلمهای کوتاه «بیشتر از دو ساعت»، «بچه»، «سکوت» و «نگاه» بیش از ۸۰۰ حضور و ۳۰۰ جایزه بینالمللی را در کارنامه خود دارند. ۲ دوره حضور در بخش مسابقه جشنواره کن، حضور در بخش مسابقه جشنوارههای ونیز، لوکارنو، ساندنس و در مجموعه ۵ بار معرفی به آکادمی اسکار برای دریافت جایزه از جشنوارههای مورد تایید آکادمی از جمله موفقیت های آنها است.
علی عسگری و فرنوش صمدی را می توان پرافتخارترین فیلمسازان فیلم کوتاه ایرانی تا امروز دانست.
پژهام اخواص نوازنده سازهای کوبه ای روزهای سی ام و سی و یکم تیر ماه سال جاری در فستیوال جهانی سازهای کوبه ای سان فرانسیسکو به اجرای برنامه می پردازد. این فستیوال یکی از معتبرترین گردهمآییهای نوازندگان و جمعی از استادان سازهای کوبهای از سراسر دنیاست.
اخواص که تاکنون در فستیوال ها و رویدادهای خارجی حضور داشته است، در این فستیوال با سازهای تمبک و دف به اجرای برنامه می پردازد.
وی از جمله هنرمندانی است که تحصیلات خود را در رشته کارشناسی رشته موسیقی از دانشگاه سوره تهران به پایان رساند و پس از آن به ادامه تحصیلات خود در رشته موسیقی جهانی دانشگاه سان فرانسیسکو پرداخت. این هنرمند که فراگیری ساز تمبک را از پنج سالگی نزد استاد ناصر فرهنگ فر آغاز کرده علاوه بر تمبک در نواختن سازهایی چون سازهای سهتار، عود، تنبور و سازهای کوبه ای دیگری چون دف، طبلا، دوایر کوکی نیز مهارت دارد.
اخواص طی سال های گذشته علاوه بر همکاری با هنرمندان مطرحی چون شهرام ناظری، حسین علیزاده، علی اکبر مرادی، ذاکرحسین، سلواگانش نوازنده کانجیرا، حافظ مدیرزاده، یویوما نوازنده ویولنسل در رویدادها، تورها و فستیوال های مختلفی در کشورهای مراکش و فرانسه به اجرای برنامه پرداخته است.
پژهام اخواص آثار صوتی متعددی با بزرگان موسیقی در پروندهٔ هنری خویش ثبت کرده که آخرین اثر وی به نام «آنگاه» با همراهی سازهای کمانچه، تمبک و سازهای کوبهای به هنرمندی امامیار حسناف جزو سه آثار برتر صوتی در سال ۲۰۱۸ مجموعه Transglobal World Music Chart و همچنین یکی از پرمخاطب ترین آثار مجموعه Mundofonias Radio معرفی شد. این هنرمند همچنین از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۸ مسئولیت مدیریت بخش اجرایی موسیقی ایران را در مجموعه San Francisco World Music Festival به عهده داشت.
نوجوانان آزادکار کشورمان پس از ۲۲ سال و برای اولین بار در خارج از ایران قهرمان شدند.
به گزارش فارس، نوجوانان آزادکار پس از ۲۲ سال و برای اولین بار در خارج از ایران عنوان قهرمانی را بدست آوردند.
تیم ملی کشتی آزاد کشورمان پس از کسب مدال طلای رحمان عموزاد خلیلی در وزن ۴۵ کیلوگرم با توجه به امتیازات بدست آمده پس از ۲۲ سال و خارج از خانه به عنوان قهرمانی زودهنگام این رقابتها رسید.
سید عرفان جعفریان نیز در دیدار رده بندی وزن ۵۱ کیلوگرم با نتیجه ۱۰ بر صفر حریف یونانی خود را شکست داد و صاحب مدال برنز قهرمانی نوجوانان جهان شد.
معاونت فرهنگی و هنری فرهنگستان هنر با همکاری سفارت هندوستان کنسرت موسیقی سنتی هند را با عنوان (زخمهها و ضربهها) برگزار میکند.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، معاونت فرهنگی و هنری این فرهنگستان با همکاری سفارت هندوستان، کنسرت موسیقی سنتی هند به رهبری پاندیت آنیندو چترجی را روز جمعه، ۱۵ تیرماه ۱۳۹۷، در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار میکند.
علاقهمندان میتوانند برای شرکت و دریافت اطلاعات بیشتر به نشانی تهران، خیابان ولیعصر(عج)، تقاطع طالقانی، شماره ۱۵۵۲، فرهنگستان هنر مراجعه کنند.
شرکت در این برنامه موسیقی برای علاقهمندان آزاد و رایگان است.
تیم ملی شمشیربازی اپه بانوان برای نخستین بار در تاریخ با شکست ۴۵ بر ۴۲ استرالیا به جمع هشت تیم برتر آسیا در مسابقات قهرمانی آسیا تایلند در شهر بانکوک راه یافت. تیم اپه ایران که با ترکیب سکینه نوری، مهسا پور رحتمی و اعظم بختی در این رقابت ها حاضر شده بود، برابر چین، تیم اول رنکینگ دنیا ۴۵ بر ۲۵ نتیجه را واگذار کرد.
آنها در ادامه رقابت ها برای عنوان پنجم تا هشتم تلاش کردند و ۴۵ بر ۲۹ برابر سنگاپور باختند.
سپس ملی پوشان کشورمان برای رتبه هفتم یا هشتمی پیکارها برابر تیم هند روی پیست رفتند و در نبردی سنگین و نزدیک ۳۸ بر ۳۲ تن به شکست دادند تا عنوان هشتم آسیا را برای نخستین بار کسب کنند.
پیش از این هم تیم سابر دختران با ترکیب نجمه سازنچیان، کیانا باقرزاده، پریما برزگر و فایزه رفیعی برای نخستین بار در آسیا ششم شدند.
مرحله مقدماتی مسابقات فوتبال زیر ۱۹ سال دختران آسیا آبان ماه سالجاری به میزبانی میانمار برگزار خواهد شد. تیم ایران نیز در این مسابقات با تیمهای لائوس، میانمار و فلسطین همگروه است.
سمیه شهبازی در گفتگو با مهر درباره شرایط و وضعیت این تیم برای حضور در این مسابقات گفت: از زمانیکه میانگین سنی بازیکنان توسط AFC تغییر کرد کمی دچار مشکل شدیم چرا که برخی از بازیکنانی که روی آنها حساب می کردیم را به دلیل شرایط سنی در اختیار نداریم.
شهبازی در ادامه به برگزاری اردوهای انتخابی اشاره کرد و افزود: به همین دلیل پس از تورنمنت سوچی اردوهای انتخابی را برگزار و بازیکنان را از سراسر کشور فراخواندیم. تقریبا نفرات اصلی را شناسایی کرده ایم اما حضور در مسابقات آسیایی متفاوت است و این بازیها فشارهای خاص خود را دارد و باید تیمی را تشکیل دهیم که نیمکت قوی نیز داشته باشد.
وی در ادامه افزود: از زمان حضور خسرویار به عنوان سرمربی، بازیکنان از سراسر ایران در اردوهای تیم ملی حضور دارند و این امتیاز مثبت برای تمام دختران فوتبالیست است تا دیده شوند.
مربی تیم فوتبال دختران زیر ۱۹ سال درباره شانس صعود ایران از مرحله مقدماتی گفت: دو تورنمنت خوب سوچی و ایتالیا را پشت سر گذاشته ایم و بازیکنان از نظر کسب تجربه پله پله بالا می روند که این برای بازیکنان و کادر فنی خوب است اما طبیعتا سایر تیمهای همگروه ما نیز درحال تمرین هستند، میانمار رقیب اصلی ماست، لائوس نیز مربی خوبی در اختیار دارد و نباید از این تیم نیز غافل شد. سعی ما بر این است ابتدا بازیکنان را از نظر ذهنی آماده این رویداد کنیم و سپس بازیهای خوبی ارائه و در نهایت نیز از گروه صعود کنیم.
سمیه شهبازی درباره حضورش در تیم سپاهان برای فصل آینده لیگ فوتبال بانوان نیز گفت: در این فصل نیز در سپاهان هستم، برنامهها و لیست بازیکنان را به باشگاه اعلام کردهام.
مربی فوتبال زیر ۱۹ سال بانوان در پایان گفتگو با مهر ضمن تشکر از فدراسیون فوتبال گفت: نگاه فدراسیون به فوتبال بانوان تغییر و تبدیل به نگاه حمایتی شده است. دیدارهای تدارکاتی خوبی پشت سرگذاشته ایم. تورنمنت ایتالیا سطح بالایی داشت و به بازیکنان و کادرفنی در کسب تجربه بسیار کمک کرد. از فدراسیون فوتبال به دلیل حمایت تشکر می کنم و امیدوارم این حمایتها ادامه داشته باشد.
رسانههای آرژانتینی با وجود شکست تیمشان مقابل تیم ملی فوتبال فرانسه در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، قضاوت داور ایرانی را درست و خوب عنوان کردند.
به گزارش ایسنا، علیرضا فغانی، قضاوت دیدار حساس آرژانتین و فرانسه را در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بر عهده داشت. این دیدار با پیروزی چهار بر سه خروسها به پایان رسید و آرژانتین از صعود به دور بعد باز ماند. با این حال رسانههای این کشور قضاوت داور ایرانی را خیلی خوب عنوان کردند و حتی آن را به عنوان یکی از داوران فینال دانستند.
سایت آرژانتینی اینفوبائه نوشت: در یک بازی فیزیکی داور ۴۰ ساله ایرانی قضاوت خیلی خوبی داشت. او به نحوی در بازی تسلط داشت که در هیچ یک از صحنهها نیازی به VAR نداشت و هرگز دچار اشتباه نشد.
در دقیقه ۱۰ کیلیان امباپه توسط مارکوس روخو در محوطه جریمه متوقف شد. داور یک پنالتی به نفع فرانسه گرفت و به روخو کارت زرد نشان داد چون مهاجم فرانسوی در موقعیت گل قرار داشت. قضاوت فغانی در این صحنه کاملا درست بود.
در دقیقه ۱۲ صحنه مشابهی برای تیم ملی فوتبال فرانسه به وجود آمد. تاگلیافیکو دوباره در نزدیکی محوطه جریمه خطا کرد. فغانی به او کارت زرد نشان داد. این دو صحنه از بازی برجستهترین لحظههای داوری بودند که در هر دو فغانی به خوبی عمل کرد. در دقیقه ۱۰ نیمه دوم فرانسویها به گل سوم خود دست یافتند و جو بازی کاملا عوض شد. در این لحظات نگرانی برای داور به وجود آمد چون ممکن بود نتیجه باعث شود بازیکنان نتوانند احساسات خود را کنترل کنند و صحنههای خشن و یا تنش به وجود آید. این اتفاقات در دقایق پایانی کاملا آشکار بود.
در جریان بازیهای دیروز (شنبه) ۳۶ خطا انجام شد، هشت کارت زرد به بازیکنان حریف داده شد و تنها یک آفساید اتفاق افتاد.
این آمار در حالی در دیدار شنبه به ثبت رسید که داور بازی از همه لحاظ فوقالعاده بود و در صحنههای مهم همیشه حضور داشت. فغانی بهترین داور برای بازی پاک است و بهترین گزینه برای رقابتهای حساس دیگر جام جهانی محسوب میشود. این در حالی است که عملکردش در جام جهانی باعث شده است از کاندیداهای اصلی دیدار نهایی جام جهانی باشد.
یک وب سایت آرژانتینی نیز به عملکرد فغانی در دیدار آرژانتین و فرانسه اشاره کرد و نوشت: قضاوت فغانی هیچ جنجالی را باقی نگذاشت. او عملکرد خیلی خوبی در این دیدار داشت. داور ایرانی نه تنها در صحنههای حساس بازی قضاوت درستی داشت، بلکه به درستی بازیکنان حریف را جریمه کرد.
فغانی سعی داشت بهترین قضاوت را به اجرا بگذارد که در این کار نیز موفق بود. این عملکرد باعث شد شانس حضور داور ایرانی در نیمه نهایی و حتی فینال زیاد شود. همه چیز بستگی دارد چه تیمهایی به مراحل بالایی صعود کنند.
عصر ایران ؛ نهال موسوی - از هفته گذشته در پردیس های سینمایی باغ کتاب، مگا مال و زندگی فیلم "تمام پولهای دنیا" (All the Money in the World) به کارگردانی ریدلی اسکات با دوبله فارسی اکران شده است!
جدای از بحث قدیمی و همیشگی اکران فیلم خارجی به نفع سینمای ایران است یا به ضرر، چند نکته دراین شکل اکران فیلم خارجی قابل تامل است:
از ابتدا پیدایش سینما تا به امروز تبلیغات پایه اصلی اکران هر فیلم سینمایی بوده و هست، زمانهای قدیم که گستردگی رسانهها به شکل امروز نبود و فضای مجازی هم وجود نداشت با آگهی در روزنامه و یا همان پرده سر در سینما سعی داشتند مخاطب را از به نمایش در آمدن فیلمها آگاه کنند، حال باید پرسید دلیل این گونه اکران بی سر و صدا و بدون هیچ اطلاع رسانی "فیلم خارجی" در عصر انفجار ارتباطات چیست؟
اگر اکران فیلم خارجی همزمان با نمایش جهانی فیلم یا نهایتا با تاخیری چند هفتهای صورت بگیرد به دلیل اینکه مخاطب هیچ دسترسی دیگری به فیلم غیر از سالن سینما ندارد، بلیت خریده و برای دیدن آن به سینما میرود. مانند کاری که در کشورهای همسایه امارات و ترکیه انجام میدهند.
اما نمایش فیلمی که از شروع اکران جهانی آن بیش از 6 ماه گذشته (27 آذر 1396 ) و اکنون نسخههای دی.وی.دی و دانلود با کیفیت بالای آن در اختیار مخاطب داخل کشور هم هست چه سودی برای سینما دارد؟
درست است که تماشای هر فیلمی بر روی پرده بزرگ حس و حال دیگری دارد ولی مخاطب امروز باید پارامترهای جذاب زیادی را کنار هم قرار دهد تا اقدام به دیدن فیلمی در سالن سینما بکند، با نداشتن افتتاحیه و مراسمهای اکران مردمی همراه با عوامل فیلم(مانند فیلمهای داخلی)، نداشتن تبلیغات و اطلاع رسانی، نداشتن تیزر تلویزیونی و اینترنتی، تعداد سینما و سانسهای محدود و در این سکوت خبری کامل، چه انتظاری از این اکران دارند جز شکست؟
با توجه به شرایط داخل سینمای ایران، ظرفیت محدود سالن نمایش نسبت به فیلمهای تولید شده در سال (هر سال حدود 40 فیلم پشت در اکران می ماند)، نبود نماینده پخش کننده های بین المللی و صاحب فیلم در داخل و انحصار این پخش فیلم خارجی در دست موسسه رسانه های تصویری (وابسته به وزارت ارشاد) عملا اکران فیلم خارجی به شوخی شبیه است.
این که قیمت بلیت در سینماهای ممتاز پایتخت 15 هزار تومان است ولی برای فیلم خارجی 20 هزار تومان، سوالی دیگر از این اکران فیلم خارجی است؟
آیا اکران محدود و بدون تبلیغات فیلم خارجی برای آنست که سبد اکران متنوع تر شود یا اینکه از همین الان پروژهای را کلید زده ایم که عاقبتی جز شکست ندارد و بعد از چند ماه می توان با استناد به این دوره اکران ناموفق پرونده آنرا برای همیشه بست؟
یا کاری را اصلا انجام ندهیم یا درست و تمام و کمال انجام دهیم این مدل دست و سر شکسته اکران فیلم خارجی فرصت سوزی است.
خبرگزاری صدا و سیما نوشت: سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با دستیارانش در تیم ملی خداحافظی کرد!
شنیده ها حاکسیت ، کارلوس کیروش دیشب با برخی از دستیارانش خداحافظی کرده و آماده استعفا از تیم ملی فوتبال ایران است!
هنوز فدراسیون فوتبال واکنشی به این موضوع نداشته است.
تمامی حقوق این محفوظ و متعلق به با تارنمای دیار فردوس می باشد.
طراحی و اجرا "یکان پرداز آسیا"