در طول هفتاد و پنج دوره جشنواره فیلم «ونیز» سینماگران ایرانی تاکنون با ۹۹ اثر در این رویداد سینمایی حضور داشته‌اند.

«سینماگران ایرانی تاکنون با ۹۹ عنوان فیلم در ۳۳ دوره از ۷۵ دوره جشنواره فیلم ونیز حضور داشته‌اند که ۷۴ فیلم محصول سینمای ایران و ۲۵ فیلم محصول دیگر کشورها بوده‌ است. از ۷۴ فیلم محصول ایران،۶۶ فیلم از محصولات رسمی و دارای مجوز بوده و تنها ۸ فیلم بدون مجوز به جشنواره ونیز راه پیدا کرده‌اند.»

با اعلام فیلم‌های حاضر در جشنواره ونیز ۲۰۱۸ مشخص شد؛ امسال دو فیلم ایرانی «همچنان که می‌مُردم» به کارگردانی مصطفی سیاری و فیلم کوتاه «پاگرد» به کارگردانی محسن بنی‌هاشمی در بخش فیلم‌های کوتاه افق‌های جشنواره به نمایندگی از سینمای ایران حضور خواهند داشت. 

همچنین فیلم «چراغ جادو» به کارگردانی امیر نادری و «رابطه خونی» به کارگردانی رامین بحرانی دو فیلمساز ایرانی نیز به نمایندگی از سینمای آمریکا در بخش غیررقابتی "سینما در باغ" که امسال به بخش "Sconfini" تغییر نام داده حضور خواهند داشت. همچنین نسخه ترمیم شده فیلم «خشت و آینه» ساخته ابراهیم گلستان نیز میهمان بخش کلاسیک ونیز خواهد بود. 

امسال فاطمه معتمد آریا بازیگر ایرانی داور بخش افق‌ها و رامین بحرانی فیلمساز ایرانی-آمریکایی نیز داور بخش فیلم‌های اول ونیز خواهد بود. 

هفتادوپنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز از ۲۹ اوت تا ۸ سپتامبر (۷ تا ۱۷ شهریور) ادامه خواهد داشت. 

در زیر بخشی از تاریخچه حضور سینمای ایران در این رویداد سینمایی را بر اساس اطلاعاتی که محمد اطبایی کارشناس بین‌المللی سینمای ایران و مشاور ایرانی جشنواره‌ی فیلم «ونیز» سال قبل در اختیار ایسنا قرار داده به بهانه‌ی اعلام فیلم‌ها بررسی می‌کنیم: 

 

«حضور سینمای ایران در جشنواره فیلم ونیز با خبرسانی‌های نه چندان دقیقی در سال‌های پیش از انقلاب همراه بوده و نگارنده به همین منظور در دو سال مختلف به دفتر جشنواره در ونیز مراجعه و اسناد و مستندات فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره را از ابتدا مورد مطالعه قرار داد تا تاریخچه حضور واقعی و دقیق سینمای ایران در جشنواره ونیز را ثبت کند.

سینما و سینماگران ایرانی از سال ۱۳۳۷ و با فیلم کوتاه "مینیاتورهای ایرانی" ساخته مصطفی فرزانه به عنوان محصول فرانسه در جشنواره فیلم ونیز حضور پیدا کردند. مصطفی فرزانه، نویسنده و سینماگر ۸۸ ساله ایرانی مقیم فرانسه که در ایران به واسطه ارتباط و کتاب‌هایش درباره صادق هدایت شناخته می‌شود، پدیده‌ای در تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود، چرا که وی تنها سینماگر ایرانی است که با نام فری فرزانه در سه جشنواره مهم کن، ونیز و لوکارنو، اولین حضور یک سینماگر ایرانی را با فیلمهایش رقم زده و پس از "مینیاتورهای ایرانی" در ونیز، فیلم "کورش کبیر" را در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه جشنواره فیلم کن در سال ۱۳۴۰ نمایش داد و بعد با فیلم "زن و حیوان" در سال ۱۳۴۱ در لوکارنو حضور داشت و جایزه بهترین فیلم کوتاه هنری را هم گرفت.

پس از فرزانه، ابراهیم گلستان حضور طولانی و موفقی در جشنواره فیلم ونیز داشت. فیلم "یک آتش" در سال ۱۳۴۰ به عنوان اولین محصول ایران در بخش فیلم‌های کوتاه ونیز به نمایش درآمد و اولین جایزه بین‌المللی تاریخ سینمای ایران، مدال برنز را دریافت کرد. ابراهیم گلستان در سال۱۳۴۱ با دو فیلم "خراب اباد" (ما آدمیم) و "موج، مرجان، خارا" که این دومی با کارگردانی مشترک آلن پندری است، در ونیز حضور داشت و بار دیگر مدال برنز جشنواره را برای "موج، مرجان، خارا" دریافت کرد. گلستان در سال ۱۳۴۳ با فیلم "مارلیک" جایزه شیر سن مارکو برای بهترین فیلم جغرافیایی، مردم شناسی و فولکلور را گرفت. ابراهیم گلستان بار دیگر در سال ۱۳۴۵ با فیلم "خرمن و بذر" در بخش فیلم‌های کوتاه ونیز حضور پیدا کرد.

اسناد جشنواره فیلم ونیز دال بر نمایش فیلمی با عنوان "فاجعه یک ملت" به کارگردانی صباح کریم و محصول ایران در سال ۱۳۴۷ می‌دهد که جستجوهای نگارنده دال بر عراقی بودن این فیلمساز است و به احتمال قریب به یقین، دست اندرکاران جشنواره فیلم ونیز، عراق را به علت مشابهت نام دو کشور در لاتین، ایران ذکر کرده‌اند.

فیلم سینمایی "گاو" ساخته داریوش مهرجویی در سال ۱۳۵۰ در بخش خارج از مسابقه به نمایش در می‌آید و به پدیده آن سال جشنواره تبدیل شده و جایزه فیپرشی (فدراسیون بین المللی منتقدان سینما) را نیز آن خود می‌سازد.

در همین سال، اسناد جشنواره نشان از نمایش فیلم دیگری از ایران با عنوان "زیارت مکه" در بخش فیلمهای کوتاه دارد که نام کارگردان هم در این اسناد ذکر نشده است. نگارنده ابتدا گمان برد  که شاید منظور، فیلم "خانه خدا" ساخته جلال مقدم است اما این فیلم ۹۰ دقیقه بوده و امکان نمایش در بخش فیلم‌های کوتاه را نداشته و توجه به سال تولید آن در ۱۳۴۵ (۱۹۶۱) بعید است جشنواره ونیز، فیلمی را پس از ۱۰ سال از تولید آن به نمایش بگذارد. با مشاوره با شماری از محققان سینمای مستند ایران، به فیلمی ساخته برادران امیدوار درباره حج رسیدیم که به هر روی، اطلاعات موجود در اسناد جشنواره ونیز برای حضور این فیلم هم کافی نبود.

 سال پر بار سینمای ایران در ونیز

 

اما سال ۱۳۵۱، سال پرباری برای سینمای ایران در جشنواره فیلم ونیز بود و ۱۴ فیلم "آرامش در حضور دیگران" (ناصر تقوایی)، "بیتا" (هژیر داریوش)، "پستچی" (داریوش مهرجویی)، "رگبار" (بهرام بیضایی)، "چشمه" (آربی آوانسیان)، "بامداد جدی" (احمد فاروقی قاجار)، "اربعین" (ناصر تقوایی)، "رقص رونما" (هوشنگ شفتی)، "رقصهای محلی بجنوردی" (سهراب شهید ثالث)، "جن" (بهرام ری پور)، "نان و کوچه" (عباس کیارستمی)، "رهایی" (ناصر تقوایی)، "ادیان در ایران" (منوچهر طیاب) و "باد جن" (ناصر تقوایی) در بخش‌های مختلف به نمایش درآمدند. آخرین حضور سینمای ایران در سال‌های پیش از انقلاب در جشنواره فیلم ونیز مربوط به فیلم "طبیعت بی‌جان" (سهراب شهید ثالث) در سال ۱۳۵۴ بود.

 غیبت ۱۰ ساله سینمای ایران در ونیز 

 

سینمای ایران پس از ۱۰ سال غیبت در سال ۱۳۶۴ با فیلم "دونده" ساخته امیر نادری در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز حضور پیدا کرد. پس از شش سال، فیلم "گروهبان" ساخته مسعود کیمیایی در سال ۱۳۷۰ در خارج از مسابقه به نمایش درآمد و امیر نادری در دومین حضور خود در ونیز، فیلم "منهتن از روی شماره" را در سال ۱۳۷۲ به عنوان محصول آمریکا در بخش "پنجرهای رو به تصاویر" به نمایش گذاشت.

 وقتی کیارستمی به عنوان نخستین سینماگر ایرانی بر مسند داوری ونیز نشست

 

در پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۳۷۴، عباس کیارستمی به عنوان نخستین سینماگر ایرانی بر مسند داوری بخش رسمی نشست و فیلم "دت یعنی دختر" ساخته ابوالفضل جلیلی در بخش مسابقه رسمی به نمایش درآمد و دو جایزه اوزله طلایی و جایزه یونیسف را کسب کرد. 

نگارنده خاطره شیرینی از آن سال به یاد دارد که کیارستمی پیش از آغاز مراسم اختتامیه رو به جلیلی گفت: "امشب روی صحنه اختتامیه «ونیز» نام ابوالفضل و عباس گفته می‌شود".

ابوالفضل جلیلی در سال بعد جشنواره ونیز( ۱۳۷۵)، فیلم "یک داستان واقعی" را در بخش مسابقه به نمایش گذاشت و در پنجاهمین دوره جشنواره در سال ۱۳۷۶، رفیع پیتز، فیلم "فصل پنجم" را در بخش هفته منتقدین ارائه کرد.

  محسن مخملباف هم سرانجام در سال ۱۳۷۷ با فیلم "سکوت" در بخش مسابقه ونیز حضور داشت و سه جایزه مدال طلای سنای ایتالیا، جایزه سینمای آینده بهترین فیلم رابطه انسان و طبیعت و تقدیرنامه جایزه سرجیوترازاتی را دریافت کرد.

 سه جایزه‌ی بزرگ ونیز برای فیلم‌های کیارستمی

 

عباس کیارستمی نیز پس از بیست و هفت سال بعد از نمایش فیلم کوتاه "نان و کوچه" در سال ۱۳۵۱، با فیلم "باد ما را خواهد برد" و در سال ۱۳۷۸ در بخش مسابقه رسمی ونیز حضور یافت و سه جایزه بزرگ هیات داوران، فیپرشی و هیات داوران جوان را به خود اختصاص داد. فیلم "باران و بومی" رخشان بنی اعتماد هم در بخش سرزمین‌های جدید به روی پرده رفت.

موفق‌ترین سال سینمای ایران در تاریخ ونیز کی بود؟

 

پنجاه و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال ۲۰۰۰ میلادی و ۱۳۷۹ شمسی به موفق‌ترین سال سینمای ایران در تاریخ ونیز تبدیل شد. جعفر پناهی با فیلم "دایره" در بخش مسابقه رسمی حضور داشت و شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره را برای سینمای ایران به ارمغان آورد. این فیلم پنج جایزه دیگر نیز در ونیز دریافت کرد، جایزه فیپرشی، جایزه یونیسف، تقدیرنامه کلیسای جهانی، جایزه بهترین بازیگر زن برای مجموعه بازیگران زن فیلم از طرف سندیکای ملی نویسندگان سینمایی ایتالیا و جایزه سرجیوترازاتی. سمیرا مخملباف به عنوان دومین داور ایرانی در بخش مسابقه رسمی حضور داشت و محمد اطبایی داور جایزه جنبی نتپک در ونیز بود.

مرضیه مشکینی هم با اولین ساخته خود، "روزی که زن شدم" در هفته منتقدان" حضور داشت و سه جایزه سینمای آینده برای بهترین فیلم اول، جایزه یونسکو و جایزه ایسوما را گرفت. فیلمهای "تست دموکراسی" ساخته محسن مخملباف، "دختر دایی گمشده" ساخته داریوش مهرجویی و "چگونه سمیرا تخته سیاه را ساخت" ساخته میثم مخملباف در بخش سرزمین‌های جدید و فیلم "طبیعت بی‌جان" (در آینده‌ای نه چندان دور) ساخته نادر تکمیل همایون به عنوان محصول فرانسه در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه به نمایش درآمدند.

بابک پیامی با فیلم "رای مخفی" در بخش مسابقه رسمی پنجاه و هشتمین دوره ونیز در سال ۱۳۸۰، حضور داشت و پنج جایزه سینمای آینده برای بهترین کارگردان، جایزه نتپک، جایزه یونیسف، جایزه کلیسای جهانی و جایزه پازینتی را دریافت کرد. جعفر پناهی هم داور بخش فیلمهای اول جشنواره بود.

پنجاه و نهمین دوره جشنواره ونیز در سال ۱۳۸۱ هفت فیلم بلند و کوتاه ایرانی را انتخاب و به نمایش گذاشت. منیژه حکمت با اولین فیلم خود، "زندان زنان" در بخش افق‌ها حضور داشت و ناصر رفایی هم با فیلم اول خود، "امتحان" در هفته منتقدان حضور پیدا کرد.

سمیرا مخملباف با فیلم "خدا ساختن تخریب" که بخشی از مجموعه فیلم ۱۱.۰۹.۰۱ و یا همان "یازده سپتامبر" بود، مهرداد فرید با فیلم کوتاه "بچه های افغان"، فریبرز کامکاری با فیلم بلند "نوار خالی"، حسین طاهری با فیلم کوتاه "مرغ" و سامان سالور با فیلم کوتاه "باد گیسوانت را شانه خواهد زد" در ونیز حضور داشتند و سمیرا مخملباف با ده کارگردان دیگر فیلم "یازده سپتامبر" جایزه یونسکو را دریافت کرد.

شصتمین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۳۸۲ فیلم‌های "ابجد" ساخته ابوالفضل جلیلی، "لذت دیوانگی" ساخته حنا مخملباف، "سکوت بین دو فکر" ساخته بابک پیامی و "پا برهنه تا هرات" ساخته مجید مجیدی را به نمایش گذاشت و بنا بر اعلام دفتر خانه فیلم مخملباف جایزه جوان ترین فیلمساز جهان و جایزه نگاه ویژه سازمان منتقدین فرهنگی زنان ایتالیا به حنا مخملباف اختصاص یافت، هر چند در خبرهای رسمی اعلام جوایز ونیز از این دو جایزه ذکری نشده بود.

در سال ۱۳۸۳ و در شصت و یکمین دوره جشنواره، فیلم "سگ‌های ولگرد" ساخته مرضیه مشکینی در بخش مسابقه، "بیست انگشت" ساخته مانیا اکبری، "ساکنین سرزمین سکوت" ساخته سامان سالور و فیلم کوتاه "همسفر خاموش" ساخته الهام حسین زاده در بخش‌های دیگر جشنواره به نمایش درآمده و فیلم "سگ‌های ولگرد" جایزه باز و فیلم "بیست انگشت" جایزه سینمای دیجیتالی را دریافت می‌کنند. در خبررسانی خانه فیلم مخملباف در آن سال، خبر از دریافت جایزه یونیسف توسط فیلم "سگ‌های ولگرد" داده می‌شود که البته در تمامی خبرهای رسمی اعلام جوایز جشنواره، فیلم "دیوانه خانه" ساخته آندریکو نچالوفسکی این جایزه را دریافت کرده بود.

شصت و دومین دوره جشنواره ونیز که از ۹ تا ۱۹ شهریور ۱۳۸۴ برگزار شد، فیلم "یادداشت بر زمین" اولین ساخته علی محمد قاسمی در بخش هفته منتقدین و فیلم "مرد گاریچی" دومین فیلم بلند رامین بحرانی را به عنوان محصول آمریکا در ونیز به نمایش گذاشت.

جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۳۸۵ تنها فیلم "باز هم سیب می‌خوای" ساخته بایرام فضلی را برای بخش «نیمه شب» در خارج از مسابقه انتخاب کرده و محسن مخملباف هم از اعضای هیات داوران فیلم اول بود.

 

  شصت و چهارمین ونیز بدون ایران

 

شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۳۸۶ هیچ فیلمی را از ایران در برنامه خود قرار نداد!

اما در شهریور ۱۳۸۷ عباس کیارستمی با فیلم "شیرین" در خارج از مسابقه و امیر نادری با فیلم "وگاس: بر اساس یک داستان واقعی" (محصول آمریکا) در بخش مسابقه رسمی، رامین بحرانی با فیلم "بدرود سولو" (محصول آمریکا) در خارج از مسابقه، بهمن معتمدیان با فیلم "خستگی" در بخش افق‌ها در ونیز حضور داشتند و جایزه ژگر- لو کولتر سینماگر برگزیده سال به عباس کیارستمی، جایزه فیپرشی بهترین فیلم بخشهای افق‌ها و هفته منتقدان به "بدرود سولو" و جایزه بهترین فیلم سینمای آینده و تقدیرنامه هیات داوری کلیسای جهانی به "وگاس..." و جایزه بریان به "خستگی" اعطا شدند.

شصت و ششمین جشنواره فیلم ونیز در شهریور ۱۳۸۸ فیلم "زنان بدون مردان" ساخته شیرین نشاط را به عنوان محصول آلمان در بخش مسابقه به نمایش گذاشت که جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی و جایزه یونیسف را دریافت کرد. رامین بحرانی به عنوان یکی از داوران جایزه فیلم اول در ونیز حضور داشت.  فیلم "تهرون" ساخته نادر تکمیل همایون در بخش هفته منتقدان به نمایش درآمد و جایزه بهترین فیلم این بخش را نیز دریافت کرد.

علی کریم نیز با ساخته اول خود، "چاله" به عنوان فیلم اختتامیه و خارج از مسابقه هفته منتقدان حضور داشت. رامین بحرانی فیلم کوتاه "کیسه پلاستیکی" را به عنوان محصول آمریکا در خارج از مسابقه به نمایش درآورد و حنا مخملباف نیز فیلم بلند "روزهای سبز" را در خارج از مسابقه به نمایش گذاشت.

شصت و هفتمین جشنواره فیلم ونیز از ۱۰ تا ۲۰ شهریور ۱۳۸۹ برگزار و فیلم کوتاه "آکوردئون" ساخته جعفر پناهی تنها فیلم ایرانی  منتخب جشنواره بود که جایزه «لینامانیاکاپره» را نیز دریافت کرد. شیرین نشاط هم به عنوان یکی از داورهای بخش افق‌ها جشنواره حضور داشت.

شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم ونیز به عنوان آخرین دوره مدیریت مارکو کولر در سال ۱۳۹۰ فیلم "خورش آلو" ساخته مشترک مرجانه ساتراپی و ونسانپارنو را به عنوان محصول فرانسه، بلژیک و آلمان و با بازی گلشیفته فراهانی در بخش مسابقه رسمی به نمایش گذاشت.

فیلم سینمایی "کات" ساخته امیر نادری هم به عنوان محصول ژاپن در بخش افق‌ها به روی پرده رفت. فیلم "این یک فیلم نیست" ساخته مشترک جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب نیز به سیاق اقدام هماهنگ همه جشنواره‌ها در آن سال، در جشنواره فیلم ونیز هم به نمایش درآمد.

شصت و نهمین دوره جشنواره ونیز در شهریور ۱۳۹۱ اولین دوره جشنواره در مدیریت جدید آلبرتو باربرا بود که فیلم "به هر قیمت" ساخته رامین بحرانی را به عنوان محصول آمریکا در بخش مسابقه به نمایش درآورد و "خانه پدری" ساخته کیانوش عیاری نیز در بخش افق‌ها به روی پرده رفت. امیر نادری نیز به عنوان یکی از داوران بخش افق‌ها در ونیز حضور داشت.

هفتادمین دوره جشنواره از ۶ تا ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ برگزار و از هفتاد سینماگر سراسر جهان و از جمله عباس کیارستمی درخواست می‌کند در این فیلم مشارکت کنند که یک فیلم یک دقیقه و ۲۵ ثانیه‌ای از این سینماگر سرشناس در ونیز به نمایش در می‌آید.

شهرام مکری نیز با فیلم "ماهی و گربه" در بخش افق‌ها حضور داشته و جایزه هیات داوران را برای نوآوری و خلاقیت دریافت می‌کند. گلشیفته فراهانی نیز در میان اعضای هیات داوری بخش افق‌ها حضور دارد که ریاست آن را پل شرایدر به عهده دارد. این فیلمنامه‌نویس و کارگردان شهیر آمریکایی که شیفته فیلم "ماهی و گربه" بود در مهمانی شب اختتامیه شهرام مکری را رها نمی‌کرد و از او درباره چگونگی ساخت فیلم در شماری از سکانس‌ها پرسش داشت!

 

  ونیز هفتاد و یکم با «قصه‌های» ایرانی ماندگار شد

 

در هفتاد و یکمین دوره جشنواره ونیز در سال ۱۳۹۳، رخشان بنی اعتماد در جشنواره ونیز و این‌بار با فیلم بلند "قصه ها" در بخش مسابقه رسمی حضور پیدا کرده و جایزه بهترین فیلمنامه را نیز دریافت کرد. در همین بخش، رامین بحرانی سینماگر ایرانی مقیم آمریکا بار دیگر با فیلم "۹۹ خانه" در ونیز حضور داشت که دو جایزه کلیسای جهانی و ویتوریوونتو را نیز دریافت می‌کند.

رامین بحرانی فیلم مستند "حالتو جا بیار" را نیز در خارج از مسابقه به نمایش گذاشت. فیلم سینمایی "ملبورن"، اولین ساخته نیما جاویدی نیز به عنوان فیلم افتتاحیه بخش هفته منتقدین به روی پرده رفت. بهمن قبادی نیز در فیلم "کلامی با خدا" که ساخته ۹ کارگردان مختلف و محصول مکزیک و آمریکا است مشارکت داشت که در بخش خارج از مسابقه به نمایش در آمدند. محسن مخملباف هم با فیلم "پرزیدنت" به عنوان محصول گرجستان، فرانسه، انگلستان و آلمان در بخش افق‌ها حضور داشت. علی عسگری هم با فیلم "بچه" به عنوان محصول ایران و ایتالیا در بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره حضور داشت. امیر نادری هم با فیلم مستند ۲۱۰ دقیقه‌ای "میزانسن با آرتور پن" (محصول آمریکا) در بخش کلاسیک‌های ونیز حضور داشت.

جشنواره فیلم ونیز در شهریور ۱۳۹۴ فیلم اول سینمایی وحید جلیلوند، "چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت" را در بخش افق‌ها به نمایش می‌گذارد و این فیلم جایزه فیپرشی را برای بهترین فیلم بخش افق‌ها و هفته منتقدین و جایزه "اینتر فیلم" را دریافت می‌کند. محسن مخملباف هم اولین جایزه روبربرسون جشنواره ونیز را برای یک عمر دستاورد هنری دریافت می‌کند.

 

ونیز هفتاد و سوم به عباس کیارستمی تقدیم شد

ونیز هفتاد و سوم از ۱۰ تا ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ برگزار شده و این دوره از جشنواره به عباس کیارستمی تقدیم شد. فیلم "منو خونه ببر" و یکی از اپیزودهای "۲۴ فریم" به همراه فیلم مستند "۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی" ساخته سیف الله صمدیان در روز افتتاحیه جشنواره به نمایش در آمده و آلبرتو باربرا در سخنانی به ستایش عباس کیارستمی پرداخت.

فیلم "دار و دسته بد" دومین فیلم بلند آنا لیلی امانپور به عنوان محصول آمریکا در بخش مسابقه رسمی حضور داشت و جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد. فیلم "کوه" امیر نادری (ایتالیا، آمریکا، فرانسه) نیز در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد. پرویز شهبازی هم با فیلم "مالاریا" در بخش افق‌ها حضور پیدا کرد. هفته منتقدین هم فیلم "طبل" (ایران و فرانسه) را برای برنامه رقابتی‌اش انتخاب کرد. 

بخش کلاسیک‌های ونیز با فیلم "شب‌های زاینده رود" افتتاح و فیلم مستند محصول ایتالیا فریبرز کامکاری با عنوان "آب و شکر: کارلو دی پالما، رنگ‌های زندگی" را هم به نمایش گذاشت. شرکت معروف ساعت سازی "ژگر- لو کولتر" سوییس که از سال ۱۳۸۵ و با همکاری جشنواره فیلم ونیز جایزه سالانه خود را در طول جشنواره به یک فیلمساز که مشارکت مهمی در سینمای معاصر جهان داشته‌اند، اهدا می‌کند در این مقطع جایزه سال ۱۳۹۵ خود را به امیر نادری اعطا کرد.

تاکشیکیتانو سینماگر صاحب نام ژاپنی در سال ۱۳۸۵، عباس کیارستمی در سال ۱۳۸۶، انیس واردا در ۱۳۸۷، سیلوستراستالون در ۱۳۸۸، مانی راتنام سینماگر مولف هندی در ۱۳۸۹، آل پاچینو در ۱۳۹۰، اسپایک لی در ۱۳۹۱، اتورهاسکولا در ۱۳۹۲، جیمز فرانکو در ۱۳۹۳، بریان دو پالما در ۱۳۹۴ این جایزه را دریافت داشته بودند.

ونیز هفتادوچهارم و سینمای ایران                             

 

سال گذشته و در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره ونیز فیلم "بدون تاریخ، بدون امضا" ساخته وحید جلیلوند، فیلم "ناپدید شدن" ساخته علی عسگری و "آیه‌های فراموشی" ساخته علیرضا خاتمی (فرانسه، آلمان، هلند، شیلی) در بخش افق‌ها انتخاب شدند و در نهایت وحید جلیلوند جایزه بهترین کارگردانی و نوید محمدزاده جایزه بهترین بازیگری را برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» از بخش «افق‌های نو» جشنواره کسب کردند.

بخش روزهای ونیز برای نخستین‌بار فیلمی از یک سینماگر ایرانی را برای برنامه خود برگزیده بود و شیرین نشاط با "در جستجوی ام کلثوم" (آلمان، اتریش، ایتالیا) در این بخش حضور خواهد داشت. رخشان بنی اعتماد هم به عنوان یکی از اعضای هیات داوری بخش افق‌ها در جشنواره ونیز حضور دارد.

 

                                           ۹۹ فیلم از سینمای ایران در ۳۳ دوره‌ از ۷۵ دوره‌ی ونیز                                                           

 

«سینماگران ایرانی تاکنون با ۹۹ عنوان فیلم در ۳۳ دوره از ۷۵ دوره جشنواره فیلم ونیز حضور داشته‌اند که ۷۴ فیلم محصول سینمای ایران و ۲۵ فیلم محصول دیگر کشورها بوده‌ است. از ۷۴ فیلم محصول ایران،۶۶ فیلم از محصولات رسمی و دارای مجوز بوده و تنها ۸ فیلم بدون مجوز به جشنواره ونیز راه پیدا کرده‌اند.»

سینماگران ایرانی حضور یافته در جشنواره ونیز تاکنون ۵۰ جایزه از این جشنواره دریافت کرده‌اند که ۴۰ جایزه برای محصولات تولید شده در ایران و ۱۰ جایزه برای تولیدات دیگر کشورها بوده است. ده داوری نیز برای سینماگران ایرانی در بخش‌های مختلف جشنواره فیلم ونیز محقق شده است.

 

کدام سینماگر ایرانی رکوردار حضور در ونیز است؟ 

 

تاکنون ۵۹ سینماگر ایرانی در جشنواره ونیز فیلم داشته‌اند که امیر نادری و رامین بحرانی هر یک با هفت فیلم، عباس کیارستمی و ابراهیم گلستان با شش فیلم، ناصر تقوایی و محسن مخملباف هر یک با چهار فیلم، داریوش مهرجویی، ابوالفضل جلیلی، جعفر پناهی با سه فیلم، سهراب شهید ثالث، رخشان بنی اعتماد، مرضیه مشکینی، نادر تکمیل همایون، بابک پیامی، فریبرز کامکاری، حنا مخملباف، سامان سالور، شیرین نشاط، علی عسگری و وحید جلیلوند با دو فیلم و مصطفی فرزانه، هژیر داریوش، بهرام بیضایی، آربی آوانسیان، احمد فاروقی قاجار، هوشنگ شفتی، بهرام ری پور، منوچهر طیاب، مسعود کیمیایی، رفیع پیتز، میثم مخملباف، منیژه حکمت، ناصر رفایی، سمیرا مخملباف، مهرداد فرید، حسین طاهری، مجید مجیدی، مانیا اکبری، الهام حسین زاده، علی محمد قاسمی، بایرامفضلی، بهمن معتمدیان، علی کریم، مرجانه ساتراپی، مجتبی میرطهماسب، کیانوش عیاری، شهرام مکری، نیما جاویدی، بهمن قبادی، سیف الله صمدیان، آنا لیلی امانپور، پرویز شهبازی، کیوان کریمی و علیرضا خاتمی با یک فیلم بوده‌اند. 

تیم‌ ‌ملی سابر بانوان ایران با ترکیب نجمه سازنچیان، کیانا باقزراده، فائزه رفیعی و پریماه برزگر در نخستین دیدارش موفق شد قزاقستان را با نتیجه‌ 45 بر 39 شکست دهد و راهی مرحله یک‌ هشتم‌ نهایی شود.

سابریست‌های بانوی ایران در دومین دیدارشان و برای صعود به جمع هشت تیم برتر به مصاف فرانسه رفتند اما  در پایان با نتیجه‌ 45 بر 31 شکست خوردند.

بانوان سابریست ایران در ادامه‌ برای کسب مقام نهم تا شانزدهم برابر اسپانیا به روی پیست رفتند و با نتیجه‌ 34 بر 45 بازی را واگذار کردند.

تیم ایران در گام بعدی مقابل لهستان ظاهر شد و حریف قدرتمند خود را در رقابتی نزدیک با نتیجه‌ 45 بر 43 مغلوب کرد ولی در آخرین دیدارش برابر آذربایجان 45 بر 38 متوقف شد و به مقام چهاردهم این دوره از رقابت‌ها رسید.

انتهای پیام/

 


فرهاد صنیعی فر مالک باشگاه #نساجی_مازندران با انتشار پیامی خطاب به هواداران این باشگاه، در خواستش را برای دیدار با ذوب آهن اصفهان مطرح کرد.
?به گزارش روابط عمومی باشگاه نساجی مازندران، در این پیام آمده است:
" قبل از هر چیز لازم می دانم از تمامی مسئولان عالی رتبه استانی، شهری و ورزشی به ویژه استاندار محترم مازندران و سایر دوستان تشکر و قدردانی کنم که با تلاش شبانه روزی ورزشگاه شهید وطنی را به هر شکل برای دیدار هفته اول لیگ برتر برابر ذوب آهن اصفهان مهیا کردند. بسیار خوشحالم دوباره شور و شوق فوتبال در قائم شهر، مازندران و خاصه استادیوم شورانگیز وطنی جاری شد و طرفداران نساجی از حق میزبانی خود بهره مند شدند. این اتفاق برای همه ما باعث شادمانی است و فراموش نباید کرد امشب چشم تمام فوتبال ایران به تماشاگران نساجی است. طرفدارانی که در لیگ دسته اول هم پرشورترین و هم بهترین بودند و حالا در لیگ برتر نیز می خواهند ثابت کنند برترین هستند. اینک به عنوان عضو کوچک خانواده بزرگ نساجی حضور پررنگ شما را در استادیوم شهید وطنی خواستارم و تقاضا دارم مثل همیشه ویژه و به بهترین شکل ممکن تا سوت پایان بازی با ذوب آهن اصفهان از جواد نکونام و شاگردانش حمایت و فقط تیم خود را تشویق کنید. اینک وقت حمایت است و زمان وحدت و همدلی تا نساجی از این چالش سخت سربلند و موفق بیرون بیاید. یادمان باشد فصل گذشته نساجی نشان داد هیچ گاه به راحتی تسلیم نخواهد شد. اینجا باشگاه جنگجویان حرفه ای است. می دانیم در سال اول صعود از لیگ برتر چه می خواهیم و برای بدست آوردن آن تلاش می کنیم اما منطقی هم هستیم. امروز پای به آوردگاهی گذاشته ایم که حریفان مدعی هستند و تا بن دندان مسلح! باید در سال اول حضور خود در لیگ برتر با رقیبانی مدعی مصاف بدهیم که هم دولتی هستند و هم با بودجه های کلان به این رقابت ها آمده اند. من و شریک و دوست خوبم رضا حدادیان به عنوان بخش خصوصی  با بودجه مشخص و محدود نسبت به سایر تیم ها کار می کنیم و از تیم خود توقعات معقول داریم. جا دارد بار دیگر از رضا حدادیان دیگر مالک نساجی و علی امیری مدیرعامل باشگاه در فصل نقل و انتقالات تشکر کنم اما بضاعت ما هم محدود است. امشب بسیار امیدواریم و برای برد وارد زمین مسابقه می شویم ولی فارغ از هر نتیجه ای از تیم نساجی حمایت می کنیم. ناگفته پیداست خواستن توانستن است و موفقیت تیم نساجی هم وابسته است به تشویق های پرشور شما طرفداران. زنده باد نساجی و زنده باد هواداران تیم محبوب مازندران."



هیات فوتبال استان مازندران در این بیانیه در آستانه دیدار با نساجی مازندران با ذوب آهن اصفهان در لیگ برتر فوتبال کشور با انتشار بیانیه‌ای خطاب به هواداران نوشت:

این روزها فوتبال مازندران و مخصوصا شهر قائمشهر و تیم نساجی روزهای خوبی را سپری می‌کند. در این روزهای حساس که بعد از 12 سال دوری برای فوتبال مازندران و پایان فراغ 24 ساله برای نساجی قرار داریم، باید همه با هم تیم مورد علاقه خود را حمایت و به سوی موفقیت هدایت کنیم. موفقیت و سربلندی در لیگ برتر دور از دسترس نیست و در آستانه اولین دیدار در این کارگزار بزرگ، نکات مهمی را به آگاهی هواداران عزیز و فهیم مازندرانی می‌رسانیم:

۱- باشگاه های زیادی در طول فصول گذشته لیگ برتر فوتبال کشور به علت پرتاب اشیا ممنوعه، مواد محترقه و همچنین استفاده از لیزر از سوی تماشاگران مبالغ زیادی جریمه و محروم شدند، باید حواسمان باشد که چنین اشتباهاتی نکنیم.

۲- پرتاب هر گونه اشیاء به داخل زمین ممنوع است و مشمول جریمه سنگین و محرومیت تیم خواهد شد.

۳- از دادن شعارهای نژاد پرستانه و سیاسی به شدت جلوگیری شود.

۴- از انداختن مواد محترقه و همچنین لیزر پرهیز شود و اندک افراد تماشاگر نمایی را که اقدام به چنین عملی می‌کنند را فورا به نیروهای امنیتی معرفی کنید.

۵- به تیم حریف احترام گذاشته و از توهین به تیم میهمان و داوران مسابقه خودداری کنید.

۶- از نمایش تابلو و پرچم‌های توهین آمیز خودداری شود.

۷- نمایش نظم و انضباط در استادیوم از سوی هواداران تیم محبوب نساجی نشان از شخصیت والای هواداران عزیز است.

?بازیکنان نساجی در این فصل بیش از همیشه به حمایت همه جانبه هواداران پرشور خود چشم امید بسته اند.هواداری که جای خالی همه سختی ها و کمبودها را پر می کند و در تمامی شهرهای ایران نشان می دهد که نساجی تنها نخواهد ماند. امروز بهترین فرصت است برای نشان دادن فرهنگ اصیل هوادار مازندرانی که الگویی از تماشاگر پرشور و هیجان برای فوتبال ایران است. نمادی از غیرت و تعصب وفاداری که تنها رفیق روزهای خوب و پیروزی های شیرین نبوده و نیست. همراهی برای تمامی روزهای سخت و آسان که در گرما و سرما دل از عشق ماندگار نمی کند. با تمام وجود در دوردست ترین شهرهای ایران تیم محبوبش را تنها نمی گذارد. امروز فرصتی است برای اتحاد و یکدلی و نشان دادن اقتدار هوادار پرشور مازندرانی که با حفظ احترام تیم و هواداران رقیب تنها یک صدا به تشویق تیم محبوب خودش می پردازد. همچون همیشه نمونه ای از الگوی وفاداری و عشق و اخلاق باشید در ورزشگاه تا نساجی بزرگ باز هم به این هوادار پرشور و وفادار تکیه کند. دست در دست هم حماسه ای دیگر می سازیم با وجود تمامی مشکلات و کاستی ها و در پایان راه این ما هستیم که سربلند می مانیم. نام بزرگ نساجی است که از این آزمون ها عبور می کند و با تکیه بر شور و عشق، به عنوان وفادار ترین هواداران فوتبالی که 24 سال به پای عشق خود مانده است، باز هم افتخار می آفریند.
به‌ امید موفقیت در بازی امشب و اولین پیروزی در لیگ برتر فوتبال.

این تصویر مدرسه ی بهشت سرسبز دهکلانه که حالا به خرابه تبدیل شده.

همانطور  که ملاحظه کردید مدرسه تبدیل به خرابه شده است

ولی خوشبختانه ما تونستیم با جستجوی زیاد تصاویری از این مدرسه را در زمان قدیم ودانش اموزان ان تهیه کنیم...

دراین تصاویر دانش اموزان و کارکنان مدرسه از جمله معلم مدرسه و ساختمان مدرسه را در قدیم مشاهده میکنید.

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آنسا، ونسا ردگریو بازیگر بریتانیایی جایزه شیر طلای امسال جشنواره فیلم ونیز را برای یک عمر دستاورد هنری دریافت می‌کند.

ردگریو در این باره گفت: از شنیدن این خبر شگفت‌زده و از صمیم قلب خوشحال شدم که این جایزه را برای یک عمر کار از جشنواره فیلم ونیز دریافت می‌کنم. سال پیش من برای بازی در فیلم «مدارک اسپرن» در ونیز بودم.

آلبرتو باربرا مدیر جشنواره ونیز نیز از این بازیگر به عنوان یکی از بهترین‌های این زمان یاد کرد که با عملکردی حساس و اجراهایی بی‌نهایت دقیق و به یادماندنی شخصیت‌های پیچیده و غالبا بحث‌برانگیز را ارایه می‌کند.

این بازیگر ۸۱ ساله تاکنون ۶ بار نامزد اسکار شده و سال ۱۹۷۷ این جایزه را برای بازی در فیلم «جولیا» دریافت کرده است. او برنده جایزه وولپی کاپ در ونیز در سال ۱۹۹۴ برای «اودسای کوچک» است. ونسا ردگریو در طول ۶۰ سال یکی از محبوب‌ترین و به یادماندنی‌ترین چهره‌های هنری در سینمای هنری بین‌المللی است.

او بازیگر صحنه تئاتر هم است و یک جایزه تونی و یک جایزه اولیویه برای بهترین زن بازیگر دریافت کرده است.

در میان فیلم‌های اخیر وی می‌توان به بازی وی در فیلم «مدارک اسپرن» در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد که ساخته جولین لاندیس است. «خانم لوری و پسر» ساخته آدرین نوبل نیز از دیگر فیلم‌های جدید وی است.

ردگریو سال ۲۰۱۷ بازیگر و کارگردان «دریای غم» بود که در کنار رالف فاینس و اما تامپسون در آن فیلم ظاهر شد.

این بازیگر متولد ۱۹۳۷ در لندن است و بازیگری را از مدرسه مرکزی موسیقی و رقص لندن شروع کرد. در عین حال خانواده وی از سابقه طولانی در هنر برخوردارند و پدربزرگ وی یکی از مشهورترین بازیگران سینمای صامت بود و پدر و مادرش از اعضای اولدویک تئاتر بودند.

وی سال ۱۹۹۷ بازیگر فیلم «خانم دالووی» ساخته مارلن گوریس بود و سال ۱۹۹۷ در فیلم «تاوان» ساخته جو رایت بازی کرد که به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم ونیز آن سال انتخاب شد.

هفتادو پنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز از ۲۹ آگوست تا ۸ سپتامبر امسال برگزار می شود.

فیلم «ماجان» در بیست و یکمین جشنواره جهانی فیلم «زنگبار» جایزه بهترین فیلم کشورهای دهو را از آن خود کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موسسه تصویر شهر، فیلم سینمایی «ماجان» به کارگردانی رحمان سیفی آزاد، تهیه کننده محمدمهدی عسگرپور و محصول این موسسه در ادامه حضور خود در جشنواره‌های بین المللی موفق شد جایزه بهترین فیلم کشورهای دهو را در جشنواره فیلم زنگبار از آن خود کند.

جشنواره جهانی «زنگبار»، از جمله رویداد فرهنگی و هنری در شرق آفریقاست، که هر ساله پذیرای آثار هنری از بیش از ۶۰ کشور دنیاست و بیست و یکمین دوره این جشنواره از هفتم تا پانزدهم جولای (شانزدهم تا بیست و چهارم تیرماه) در کشور تانزانیا برگزار شد و فیلم «ماجان» در بخش اصلی مسابقه جشنواره با ۱۹ فیلم دیگر از کشورهای آلمان، کنیا، ایتالیا، تانزانیا، عربستان و... به رقابت پرداخت.

همچنین علاوه بر فیلم «ماجان»، فیلم کوتاه «آر یو والیبال» ساخته محمد بخشی و فیلم‌های سینمایی «گلنسا» ساخته ستار چمنی‌گل و «وقتی پروانه شدم» ساخته آرش زارع به نمایندگی از ایران نیز در این رویداد سینمایی حضور داشتند.  

پخش بین‌المللی فیلم «ماجان» برعهده کمپانی «الی ایمیج» به مدیریت الهه نوبخت است.

به نقل از پاریس ریویو - در سال ۲۰۰۸ سوفی اکسانن، نویسنده فنلاندی استونیایی، سومین کتابش، «پاکسازی» را -که درباره دو زن در استونی اشغال‌شده توسط شوروی است که با فجایع گذشته‌شان روبه‌رو می‌شوند- منتشر کرد. اين اثر به موفقیت‌های چشم‌گیر و فوق‌العاده‌ تجاری و انتقادی دست پیدا کرد و اکسنان تبدیل به اولین شخصی شد که هر دو جایزه مهم ادبی فنلاند، جایزه فنلاند و جایزه رانبرگ، را به دست آورد. چیزی که حتا بیش از این قابل ملاحظه بود دستاوردهای بین‌المللی آن بود: اکسانان جایزه‌های ادبی خارجی فراوانی را برد و معاملات ترجمه به ندرت در فنلاند دیده شد. «پاکسازی» به ۳۸ زبان منتشر شد. این کتاب تا به امروز، سومین اثر داستانی بزرگسالان در تاریخ ادبیات فنلاند است که بیش از همه ترجمه شده که بعد از رمان «مصری» میکا والتاری و داستان حماسی قرن نوزدهمی فنلاند، «کالوالا» جای دارد.

تیا استرندن، رئیس مرکز تبادل ادبی فنلاند، که یک سازمان غیرانتفاعی است که بیش از چهل سال است نوشته‌های فنلاندی را تبلیغ می‌کند، می‌گوید: «ادبیات فنلاند به نقطه‌ای رسیده که می‌تواند خوانندگان بین‌المللی داشته باشد.»

استرندن، اکسانان را به خاطر باز کردن چشم ناشران خارجی به آنچه ادبیات فنلاند می‌تواند انجام دهد، تحسین کرد.

اکسانن یکی از اولین نویسندگان فنلاندی است که با یک دلال ادبی بین‌المللی قرارداد امضا می‌کند. تنها در فرانسه «پاکسازی» بیش از ۱۷۰ هزار نسخه فروخت.

استرندن نمایشگاه کتابی را به خاطر می‌آورد که درست بعد از انتشار «پاکسازی» برگزار شده بود و در آن ناشران بین‌المللی به غرفه مرکز تبادل ادبی فنلاند می‌رفتند و می‌پرسیدند کجا می‌توانند اکسانن بعدی را پیدا کنند؟ فنلاند شدیدا در گرایش داستان‌های جنایی افول داشته اما این نوع جدیدی از فرصت برندسازی را فراهم کرد: داستان ادبی بلندپروازانه. در همین زمان بود که الینا البک، یک ناشر و ویراستار قدیمی، تصمیم گرفت که اولین آژانس ادبی بین‌المللی فنلاند را تاسیس کند. در فنلاند، جایی که خودترویجی و تجاری‌سازی افراطی مدت‌هاست ناپسند تلقی می‌شود –بخشی به این خاطر که ادبیات به شدت توسط دولت سوبسید دریافت می‌کند- البک یک چیز غیرعادی ارائه کرد. او این پتانسیل را در صنعت کتاب دید و از این نترسید که به آن به چشم یک تجارت زود-رشد نگاه کند. او این دید را جا انداخت که «ما می‌توانیم صادرات کتابمان را در ده سال آینده ده برابر کنیم.»

در سال ۲۰۰۹ قرار شد فنلاند مهمان افتخاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال ۲۰۱۴ باشد. مدیر مرکز تبادل ادبی فنلاند یک فرآیند جامع پنج ساله را برای آماده شدن برای این رویداد در نظر گرفت. معاملات عمده‌ای در آژانس البک صورت گرفت، مجله ادبی گرنتا که در بریتانیا منتشر می‌شود، یک نسخه فنلاندی به بازار عرضه کرد و ناشران فنلاندی بیشتری به سراغ معملات حق امتیاز خارجی رفتند. انگار که فرانکفورت قرار بود نقطه سرنوشت‌سازی برای فنلاند باشد و همینطور هم شد.

مدیر نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام کرد که هیچ کشوری تا به حال در تاریخ این نمایشگاه چنین هیاهویی در نشریات آلمانی به پا نکرده که فنلاند در سال ۲۰۱۴ کرد. تمام این هیاهوها خوب بودند: مردم فنلاند را خارق‌العاده، جالب و بیشتر از همه «باحال» می‌نامیدند. ۱۳۰ ترجمه از آثار ادبیات فنلاند در آلمان منتشر شد. در کشورهای امریکایی هم معاملاتی انجام شد، در حالیکه پیش از این برای فنلاندی‌ها دور از دسترس باقی مانده بود. آثار قدیمی و جدید راه خود را به این بازارها پیدا کردند. «سربازان ناشناس» از واینو لینا اولین کتاب فنلاندی بود که در سال ۲۰۱۵ توسط انتشارات پنگوئن منتشر شد.

امروز صادرات ادبیات فنلاند سه برابر شده و بازار امریکا از آلمان به عنوان منبع پیشروی درآمد صادرات پیشی گرفته است. آژانس البک در حال حاضر تنها آژانس ادبی کشورهای نوردیک است که هم در نیویورک و هم در لس آنجلس دفتر دارد. او گفت باور دارد که فنلاند به سادگی می‌تواند صادرات ادبی‌اش را گسترش دهد.

آنچه برای ناشران امریکایی درباره ادبیات فنلاندی جالب است، بی‌همتایی آن است. به گفته سازمان ملل متحد، فنلاند ادبی‌ترین کشور جهان است. ویراستاران خارجی به موسسات ادبی  فنلاندی اعتماد دارند. به نظر می‌رسد هیچ پایانی برای موج جدید داستان‌های تراز اول جاری از فنلاند نیست. کشوری که باور دارد و ادبیاتی فوق‌العاده خلق می‌کند.

پس از اجرای موفق تور «ناگفته» در ایران و بعد از گذشت چهار سال از آخرین کنسرت‌های بین‌المللی ناظری‌ها در کانادا که همزمان با انتشار آلبوم ناگفته انجام شد به زودی کنسرت «استاد شهرام ناظری» و «حافظ ناظری» به همراه بزرگان موسیقی جهان در پنج شهر کانادا به اجرا درخواهد آمد.

تهیه کننده‌های این کنسرت‌ها که از خود سمت‌داران مراکز فرهنگی هنری کانادا هستند، چندین ماه است که تدارکات اجرای این کنسرت‌ها را در معتبرترین سالن‌های کانادا انجام داده‌اند.
ناظری‌ها امیدوار هستند که با اجرای این کنسرت‌ها بتوانند اشعار مولانا را با موسیقی‌ای که تلفیقی از شرق و غرب است به گوش جهانیان رسانده و قدم کوچکی جهت معرفی بیشتر فرهنگ و هنر باستانی و اصیل ایران بردارند.

این کنسرت‌ها در تاریخ ١٣ اکتبر از شهر «اتاوا» آغاز خواهد شد، در شهرهای مونترال، تورنتو و کلگری ادامه پیدا کرده و در ٢٨ اکتبر در ونکوور به پایان خواهد رسید.

آلبوم «ناگفته» در ایران سال گذشته به مدت هشت ماه جز پرفروش‌ترین‌های موسیقی بوده و همین‌طور پرمخاطب‌ترین تور کنسرت سال 96 محسوب می‌شود.

حراجی ساتبی اعلام کرد مجموعه‌ای از آثار هنری، یادمان‌ها و دیگر متعلقات شخصی «رابین ویلیامز» بازیگر و کمدین آمریکایی را به فروش خواهند رساند.

این حراجی که «خلق یک صحنه» نام دارد؛ روز چهارم اکتبر توسط خانه حراج ساتبی در نیویورک برگزار می‌شود و شامل مجسمه‌ها، آثار هنری معاصر و دیگر متعلقات شخصی «رابین ویلیامز» از جمله دوچرخه و ساعت این هنرمند Artist می‌شود و قرار است بخشی از درآمد این حراجی صرف امور خیریه‌ای شود که این کمدین آمریکایی پیش از این از آنها حمایت می‌کرده.

«رابین ویلیامز» که برای بازی در فیلم «ویل‌هانتینگ نابغه» برنده جایزه اسکار شده است در ماه اوت سال ۲۰۱۴ میلادی در سن ۶۳ سالگی و بر اثر خودکشی Suicide درگذشت. وی از یک بیماری افسردگی شدید رنج می‌برد. مطالعات نشان داده از زمان خودکشی «ویلیامز» آمار خودکشی در میان مردان بین ۳۰ تا ۴۴ سال ۱۲.۹ درصد افزایش داشته است.

از معروف‌ترین کارهای «ویلیامز» می‌توان به «انجمن شاعران مرده»، «به دام انداختن»، «چه رویاهایی می‌آیند»، «یک ساعت عکاسی»، «بی‌خوابی»، «پچ آدامز»، «ملوان زبل»، «مرگ دوباره»، «شاه ماهیگیر»، «هملت»، «مرد دویست ساله»، «رییس‌جمهور بعدی»، «جومانجی»، «خانم دابت فایر»، «ویل هانتینگ نابغه» و «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» اشاره کرد.

تمامی حقوق این محفوظ و متعلق به با تارنمای دیار فردوس می باشد.

طراحی و اجرا "یکان پرداز آسیا"

Template Design:Ypa Group