پلاستیک برای خدمت به محیط زیست و جلوگیری از کشتار فیل ها ساخته شد بله این جمله درست است  اما باور کردنش کمی مشکل به نظر می رسد....

?بیش از100 سال پیش زمانی که کشتار فیل ها برای به چنگ آوردن عاج  و ساختن وسایل تزئینی به اوج خود رسیده بود و خطر انقراض ، فیل ها را تحدید میکرد اعلام شد به كسي كه قادر باشد جانشيني براي اين ماده يعني عاج بيابد، جايزه اي  تعلق  خواهد گرفت .در حالي كه بسیاری از دانشمندان مشغول آزمون و خطا روی این طرح بودند و شبانه روز فعاليت  های آنان ادامه داشت ، «جان هيات» و برادرش«ايساياهيات» سلولوئيد را كشف كردند و در سال 1870 آن را به ثبت رساندند.

?البته ماده سلولوئيد نواقص زيادي داشت ولي كشف آن ساير شيمي دانان را هدايت و ارشاد كرد تا درباره پيدايش مواد تركيبي ديگر فكر و چاره جويي كنند. تا اینکه بالاخره در سال 1907، «انيك لند» پلاستيك فنوليك را كشف نمود كه اولين ماده تركيبي خالص  به شمار می رفت و  اندکی بعد به مقدار زيادي توليد شد.

?پلاستیک در مدت کوتاهی به دلیل تبلیغ وسیع رسانه ها و خواص مطلوب بسیاری از قبیل دوام و مقاومت در برابر تخریب، همچنین ارزان و به صرفه بودن بخش جدایی ناپذیری از زندگی مردم شد.

 ?تبلغ رسانه آنقدر برای معرفی فواید پلاستیک گسترده  بود که مردم نتوانستند درکی از ضرر های این ماده را در ذهن خود شکل دهند تا اینکه بعد از سال ها یعنی پس  از جنگ جهانی دوم و در دهه ی 1960 (NGO) های محیط زیستی شروع به معرفی ،اطلاع رسانی و آگاه سازی در خصوص زیان های پلاستیک کردند اما به دلیل مقاومت سرمایه داران و تولید کنندگان پلاستیک و همچنین حمایت نکردن رسانه ها و عادت مصرف کنندگان ،جز در چند کشور معدود نتوانستند تا کنون کاری از پیش ببرند.


? اکنون  اقیانوس ها و خشکی های زمین در چنگال غیر قابل تجزیه ی پلاستیک است انسان در تولید این ماده تا جایی پیش رفته که انستیتو دیده بان جهان که مرکز اصلی آن  سانفرانسیسکو  می باشد اعلام کرده است هر سال میانگین ۴ تا ۵ تریلیون کیسه پلاستیکی (غیرقابل تجزیه) در سراسر جهان به کار گرفته می‌شود .همچنین یافته‌های این موسسه نشان می‌دهد برای تولید ۱۰۰ میلیون کیسه پلاستیکی تجزیه‌ناپذیر ۴۳۰ هزار بشکه نفت مصرف می‌گردد و این در حالی است که  فعالان محیط زیستی برای فرهنگ کمتر استفاده کردن از پلاستیک ساعت ها وقت میگذارند و حتی هزینه های مادی بر خود تحمیل میکنند  اما متاسفانه  بیش از ۱۰۰۰۰ نوع پلاستیک مختلف  از چرخه ی تولید به بازار مصرف عرضه میگردد که مواد خام اولیه برای تهیه آنها نفت و گاز میباشد، این مواد فسیلی بعضا با اکسیژن و کلر برای ساخت ترکیب می شوند و سبب آلودگی های محیط زیستی  میگردند که در نهایت به گرم شدن کره ی زمین کمک میکند............

?شاید زمان آن فرا رسیده که همگی باور کنیم  آنچه سبب تغییر فرهنگ یک جامعه می شود در درجه ی اول فرهنگسازی نیست بلکه قدرت  ، پول و رسانه است.

?وقتی نوجوان بودم برای زندگی بهتر آرزوی داشتم در جایی غیر از شهرم ، عمرم را بگذرانم سالها بعد به این نتیجه رسیدم جز با خروج از کشورم به آرامش نخواهم رسید اما به تازگی متوجه شده ام تمام مشکلات بشر را بشریت به وجود می آورد و برای خلاصی از مشکلات هیچ چاره ای جز رفتن به جایی که انسان نباشد وجود ندارد.

ابوالقاسم کریمی #فرزندزمین

«بیمار انگلیسی»، اثر مایکل اونداتیه برنده جایزه من بوکر طلایی از بین برندگان ۵۰ سال این رویداد شد.

هلنا کندی، رئیس بنیاد جایزه من بوکر اعلام کرد: «کتاب «بیمار انگلیسی» داستانی بسیار جذاب، شاعرانه، و فلسفی است. با رسیدن جایزه من بوکر به ۵۰ سالگی می‌بینیم همه آثار برنده جایزه بوکر همچنان منتشر می‌شوند و این نشان از میراث غنی و تأثیر این جایزه در دنیای کتاب دارد.»

مایکل اونداتیه در سال ۱۹۴۳ در سریلانکا به دنیا آمد و در حال حاضر در کانادا زندگی می‌کند. رمان «بیمار انگلیسی» روایتگر زندگی چهار شخصیت مختلف است که در دوره جنگ جهانی دوم گرد هم می‌آیند.

این رمان در سال ۱۹۹۲ برنده جایزه من بوکر شد. داستانی که موجب ساخت فیلمی سینمایی با هنرمندی کریستین اسکات توماس شد و در سال ۱۹۹۷ موفق به دریافت هفت جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم شد.    

بزرگانی چون «آیریس مرداک»، «وی. اس. نایپول»، و«یلیام گولدینگ»، «کازوئو ایشی‌گورو»، «ایِن مک‌ایوان»، «آرونداتی روی»، «مارگارت اَتوود«، «هیلاری مَنتِل»، و «کینگسلی آمیس» تاکنون برنده جایزه «من بوکر» شده‌اند. برگزیدگانی که به انتخاب هیئت داوران خاص هر دوره به عنوان منتخب سال انتخاب شده‌اند اما این بار بنیاد جایزه «من بوکر» به مناسبت گذشت نیم قرن از مردم درخواست کرد کتاب برگزیده این جایزه را انتخاب کنند.

 پنج داور برای داوری هر دهه از پنجاه سال گذشته انتخاب شدند و هر کدام یک اثر را به عنوان برگزیده آن دهه خاص انتخاب کردند. در نهایت این پنج اثر به رأی عموم گذاشته و یک اثر به عنوان برگزیده انتخاب شد.   رابرت مک‌کرام، ویراستار بخش ادبی مجله «آبزرور» برای داوری دهه ۷۰ میلادی، لمن سیسای، شاعر برای دهه ۸۰، کامیلا شمسی، داستان‌نویس برای دهه ۹۰، سیمون هویو، داستان‌نویس و گزارشگر برای دهه ۲۰۰۰، و در نهایت هولی مک‌نیش، شاعر برای داوری دهه اول قرن بیست و یکم انتخاب شدند. سپس «در یک کشور آزاد» به عنوان منتخب دهه ۷۰، «ببر ماه» نوشته پنه‌لوپه لایولی به عنوان برگزیده دهه ۸۰، «بیمار انگلیسی» نوشته مایکل اونداتیه به عنوان برگزیده دهه ۹۰، «تالار گرگ» نوشته هیلاری منتل و «لینکلن در باردو» نوشته جورج ساندرز به عنوان برگزیده دهه ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ میلادی معرفی شدند که در نهایت و با رای مردم کتاب «بیمار انگلیسی» اثر «مایکل اونداتیه» به عنوان منتخب و برنده «من‌بوکر طلایی» اعلام شد.

 

عصر ایران؛ مصطفی داننده- اعتراف مائده هژبری دختر 17 ساله ای که در صفحه اینستاگرامش، فایل های تصویری از رقص خود منتشر می‌کرد از تلویزیون پخش شد.

مستندی که اعتراض‌های بسیاری را به همراه داشته است. از مسؤولان دولتی تا مردم وفعالان سیاسی و اجتماعی. رنجبران خبرنگار و مجری سابق تلویزیون که حالا عهده دار روابط عمومی صداوسیماست در واکنش به این انتقادها گفت:« مردم و بویژه خانواده ها در تماس با ما به شدت خواهان آگاه سازی در زمینه آسیب های اجتماعی هستند.»

نکته‌ جالبی اما در این میان اتفاق افتاده که کمتر کسی به آن توجه کرده است. مستند اعتراف‌های مائده از تلویزیون پخش شد اما کسی آن را در تلویزیون ندید. بسیاری از مردم و حتی فعالان عرصه خبر و رسانه از طریق شبکه‌های اجتماعی متوجه پخش شدن این مستند از شبکه یک تلویزیون شدند.

یعنی اگر اینستاگرام و تلگرام نبودند بسیاری از مردم متوجه پخش این مستند نمی‌شدند.

این معنا نشان می‌دهد که تلویزیون به شدت با ریزش مخاطب روبرو است. مخاطبانی که حاضر هستند تنها و تنها وقت خود را برای دیدن فوتبال به تلویزیون اختصاص دهند.

کاش مدیران صداوسیما روزی کنار هم بنشینند و از خود بپرسند چرا مخاطبان ما خلاصه در فوتبال، نود و خندوانه رامبد جوان شده است؟ از خود بپرسند چرا مخاطبان ما شکبه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان آن سوی آب‌ها را به برنامه‌های تلویزیون ترجیح می‌دهند؟

اتفاق ساده‌ای نیست. تقریبا همه جای ایران مردم به آنتن صداوسیما دسترسی دارند اما همین مردم برای کسب اخبار و حوادث مختلف به رسانه‌های دیگر مراجعه می‌کنند. باور کنیم اگر این مستند در رسانه‌های مجازی پخش نمی‌شد قطعا چنین واکنش‌هایی را به همراه نداشت چون کسی نمی‌دانست اصلا چنین مستندی پخش شده است.
در آن زمان تنها رسانه‌ای که می‌شد به اطلاعات دست پیدا کرد تلویزیون و رادیو بود. اگر فوتبال از تلویزیون پخش نمی‌شد راه دیگری برای دیدن آن وجود نداشت.

حالا داستان فرق کرده است. تلویزیون دیگر تنها وسیله کسب اخبار نیست و مردم به وسیله شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در جریان اخبار قرار می‌گیرند. به نظر می‌رسد مدیران تلویزیون همچنان فکر می‌کنند که سال 78 است و می‌توانند با پوشش ندادن یک مراسم ماجرا را حل کنند.

تلویزیون با سیلی از نیروی انسانی و امکانات بازی را به راحتی و به آسانی به رقبای خود واگذار کرده است. رقبایی که شاید تنها یک اینترنت پرسرعت دارند.

تلویزیونی که هنر مدیرانش سانسور کردن پستان‌های گرگ، لوگوی باشگاه رم است. هنر مدیرانش انداختن مردم به دامن سریال‌های ترکی است. هنر مدیرانش نشان ندادن ساز موسیقی است. هنر مدیرانش قطع کردن دست مجری‌ها و بازیگران محبوب و معروف از صداوسیماست. هنر مدیرانش ساختن برنامه‌های غیرجذاب و پخش آن در بهترین ساعت‌های زندگی مردم است.

کافی است مقایسه‌ای میان تلویزیون اوایل دهه 80 با صداوسیمای امروز داشته باشید تا بدانید چه می‌گوییم.

نمی‌دانم مدیران ارشد صداوسیما کی می‌خواهند بفهمند که این سازمان تبدیل به یک نهاد ناکارآمد شده است. در دنیایی که همه در حال تغییر هستند چرا این صداوسیما تغییر نمی‌کند. در تلویزیون ایران ظاهر برنامه‌ها تغییر می‌کند اما محتوای برنامه‌ها نه. مردم تشنه محتوا هستند نه شکل ظاهر.

عصرایران؛ اندیشکده آموزش و پرورش- آیا تاکنون به مزایا و معایب "محل زندگی کودک خود" فکر کرده اید؟ این، موضوع یک نظرسنجی گسترده توسط یک نشریه معتبر آمریکایی بوده است. طبق نظرسنجی و رده بندی "یواس نیوز اند ورلد ریپورت"، دانمارک در سال 2018 به عنوان بهترین کشور دنیا برای پرورش کودکان انتخاب شده است. پیش از دانمارک، سوئد به مدت دو سال پرچم دار این عنوان بوده است.
در این تحقیق بیش از 21000 شرکت کننده به 80 کشور مختلف بر اساس 65 فاکتور متفاوت امتیاز داده اند. از جمله مهم ترین این دسته فاکتورها می توان به نفوذ اقتصادی، قدرت، حقوق شهروندی و کیفیت زندگی اشاره کرد. مجموعه این عوامل در ارزیابی موفقیت یک کشور اثرگذار بوده است.

اگر بخواهیم به رویکرد انتخاب بهترین کشور برای پرورش کودکان نگاهی جزئی تر داشته باشیم، توجه به هشت فاکتور اصلی اهمیت خواهد داشت:
-ارزش دهی به حقوق بشر
-اهمیت خانواده
-برابری جنسیتی
-سطح شادمانی(شاخص شادی)
-برابری درآمد
-امنیت
-نظام آموزش عالی دولتی توسعه یافته
-همچنین سیستم مراقبت های بهداشتی توسعه یافته

البته سیاست های زندگی با والدین و یا جدایی از آنها پس از سن قانونی، به طور مستقیم در میان عوامل نام برده مشاهده نمی شود اما کشورهایی که در اولویت قرار دارند مانند دانمارک و سوئد، از نظر این قوانین به طور کامل استاندارد سازی شده اند.  
گفتنی است یواس نیوز اند ورلد ریپورت یکی از مجله‌های خبری-تحلیلی ایالات متحده است که در واشنگتن دی‌سی چاپ می‌شود. یواس نیوز همراه با نیوزویک و تایم جزء مجلات مشهور آمریکا است که در حوزه‌های سیاست، اقتصاد و سلامت خبررسانی می‌کند. در سال‌های اخیر عمده شهرت یواس نیوز به خاطر ارائه رتبه‌بندی کالج‌ها و دانشکده‌های پزشکی و بیمارستان‌های آمریکا است.

10-  اتریش

اتریش علاوه بر حضور در لیست بهترین کشورهای دنیا برای پرورش کودکان، کشوری مناسب به منظور تاسیس کسب و کارهای جدید نیز به شمار می رود.

10 کشور برتر جهان برای پرورش کودکان در سال 2018

9-  استرالیا

استرالیا علاوه بر موفقیت قابل توجه در موضوع مورد بحث، از نظرهای دیگری نیز در لیست بهترین کشورهای دنیا قرار دارد: رشد فرهنگی، امکانات مدرن، کیفیت زندگی، رویکرد آینده نگر، شرایط مناسب برای راه اندازی کسب و کاری جدید، بازنشستگی آسان، زندگی سبز و سالم، آموزش و تحصیل و همچنین حقوق بانوان.

10 کشور برتر جهان برای پرورش کودکان در سال 2018

8-  نیوزیلند

نیوزیلند در جایگاه هشتم بهترین کشورهای دنیا برای پرورش کودکان قرار دارد و شامل چندین ویژگی مثبت دیگر نیز هست: بازنشستگی آسان، امکانات مدرن و کیفیت بالای زندگی.

10 کشور برتر جهان برای پرورش کودکان در سال 2018

7- سوئیس

از جمله مهم ترین ویژگی های این کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکان راه اندازی کسب و کار جدید و حمایت مناسب از جانب دولت و جامعه، رشد فرهنگی، امکانات مدرن، کیفیت بالای زندگی، رویکرد آینده نگر، شفافیت و صداقت، زندگی سبز و سالم، آموزش و تحصیل، بازنشستگی آسان و حقوق بانوان.

10 کشور برتر جهان برای پرورش کودکان در سال 2018

6-  هلند

مجموعه ای از عوامل زیر هلند را در رده بهترین کشورهای سراسر دنیا به منظور پرورش کودکان جای داده است:

مدرنیته، کیفیت زندگی، همکاری بالا برای راه اندازی کسب و کارهای جدید، شفافیت و صداقت قابل توجه، زندگی سبز و سالم و همچنین حقوق بانوان.

10 کشور برتر جهان برای پرورش کودکان در سال 2018

5-  کانادا

در جایگاه پنجم نام کشور کانادا به چشم می خورد. اصلی ترین ویژگی های مثبت کانادا بدین صورت خواهد بود:

امکانات مدرن، کیفیت بالای زندگی، شرایط مناسب به منظور تاسیس کسب و کارهای نوپا، بازنشستگی آسان، رویکرد آینده نگر، امکان تحصیل و آموزش آسان، شفافیت و صداقت و حقوق بانوان.

10 کشور برتر جهان برای پرورش کودکان در سال 2018

4-  فنلاند

زندگی سبز، توجه به حقوق بانوان، شفافیت و صداقت، امکانات مدرن و کیفیت بالای زندگی در تبدیل فنلاند به کشوری مناسب برای پرورش کودکان تاثیرگذار بوده است.

10 کشور برتر جهان برای پرورش کودکان در سال 2018

3-  نروژ

از آن جایی که نروژ کشوری مدرن، با امکان زندگی سالم و سبز و همچنین تسهیل راه اندازی کسب و کارهای جدید است، گزینه ای مناسب برای پرورش کودکان به شمار می رود.

10 کشور برتر جهان برای پرورش کودکان در سال 2018

2-  سوئد

از جمله مهم ترین ویژگی های سوئد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رشد فرهنگی، امکانات مدرن، کیفیت زندگی، بازنشستگی آسان، امکان تاسیس کسب و کارهای جدید با همکاری قابل توجه از جانب دولت و جامعه، زندگی سبز، تحصیل و آموزش و نیز حقوق بانوان.

10 کشور برتر جهان برای پرورش کودکان در سال 2018

1-  دانمارک

در جایگاه نخست لیست بهترین کشورهای دنیا برای پرورش کودکان، دانمارک قرار دارد. این کشور دارای ویژگی های بارزی همچون امکان تحصیل و آموزش، کیفیت بالای زندگی، حمایت از حقوق بانوان، شفافیت و صداقت و همچنین زندگی سبز و سالم است.

10 کشور برتر جهان برای پرورش کودکان در سال 2018

 

کارگاه فیلم سینما - چشم با حضور منتقدان, هنرمندان و فرهیختگان , جلسه نقد و بررسی فیلم رسم عاشق کشی ساخته کارگردان مازندرانی خسرو معصومی را 23 تیرماه برگزار می کند 

هوشنگ کلبی پور مشهور به «هوشنگ دُهلی» از بزرگان موسیقی نواحی منطقه بختیاری به دلیل سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

زنده یاد کلبی پور از جمله هنرمندانی بود که روش صحیح چوپی قدیم و ریتم های درست رپرتوار کرنا و دهل و همچنین 10 ریتم متفاوت چپی را به درستی می نواخت.

این هنرمند در چندین دوره جشنواره های مختلف موسیقی کشور به اجرای برنامه پرداخته بود. استاد کلبی پور در کنار دیگر استادان برجسته کرنا و سرنا همچون بختیاری مومن نژاد، مرحوم قپونی، هیول، حیدر علی، سبزعلی خجسته، مرحوم ارزونی، مرحوم کاکاخان ومیرزاعلی کلبیپور به دهل نوازی می پرداخت.

«آوای نقش» با یک نمایشگاه نقاشی در نگارخانه لرزاده و یک نمایشگاه نقاشی ایرانی- تذهیب- گل و مرغ- نگارگری در نگارخانه فرشچیان، سیری از سنت تا نوگرایی را در نگاه و بیان نسل جوان هنرمندان ایرانی در کنار استادان صاحب نام نگارگری به نمایش می گذارد.

در هر یک از دو نمایشگاه آوای نقش،22 هنرمند با 35 اثر حضور دارند.

از ویژگیهای این نمایشگاه، حضور اساتید نام آوری چون: استاد امیرحسین قهرمانی ،استاد حسینعلی ماچیانی و استاد جلیل جوکار در بخش سنتی و نیز چند چهره برجسته دیگر در بخش معاصر و مدرن است.

فهیمه نیکویی فرد سرپرست گروه هنری آوای نقش که سابقه چندین سال فعالیت هنری و برگزاری حدود 20 نمایشگاه در گالریهایی چون: ژینوس، فرهنگسرای معرفت، فرهنگسرای ملل، فرهنگسرای ابن سینا، شیث، ثمین، و چندین کارگاه هنری و رونمایی آثار اساتید تجسمی را در کارنامه خود دارد این بار با همراهی حبیب بحرینی، کیوریتوری و نمایشگاه گردانی این نمایشگاه را نیز برعهده دارد.

آوای نقش ساعت 16 عصر روز پنجشنبه 21 تیر در صبا، درهای خود را بروی مشتاقان و علاقمندان روایتهای سنتی و مدرن نقاشی ایران از هنرمندان جوان ایرانی خواهد گشود.
گالریهای لرزاده و استاد فرشچیان در صبا از 23 تا 30 تیرماه، همه روزه- بجز ایام تعطیل- از 10 صبح تا 18 عصر میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهند بود.

با صعود فرنگی کار وزن ۴۵ کیلوگرم ایران به دیدار رده بندی کشتی فرنگی نوجوانان جهان در کرواسی، ۲ فرنگی کار ایران برای کسب مدال طلا و یک فرنگی کار ایران برای کسب مدال برنز به روی تشک می‌روند.

در ادامه رقابت‌های ۵ وزن دوم کشتی فرنگی نوجوانان جهان ۲۰۱۸ در کرواسی، محمدرضا ده‌بزرگی فرنگی کار وزن ۴۵ کیلوگرم ایران در مرحله شانس مجدد به مصاف یونوشکونوف از ازبکستان رفت و در پایان با نتیجه ۶ بر صفر پیروز شد و به دیدار رده بندی رفت.

ده‌بزرگی برای کسب مدال برنز جهان به مصاف آرمن نازاریان از بلغارستان می‌رود.

رقابت‌های فینال و رده بندی ۵ وزن دوم کشتی فرنگی نوجوانان جهان از ساعت ۲۰:۳۰ امشب (یک‌شنبه) به وقت ایران برگزار می‌شود و ۴ نماینده ایران به روی تشک می‌روند.

شاهین بداغی در وزن ۶۰ و محمد نصرتی در ۹۲ کیلوگرم برای کسب مدال طلا به روی تشک می‌روند و امیررضا ده‌بزرگی نیز در ۴۵ کیلوگرم برای کسب مدال برنز جهان به روی تشک خواهد رفت.

ایمان محمدی در ۵۱ و محمد مهدی هداوند در ۷۱ کیلوگرم ۲ نماینده دیگر ایران در ۵ وزن دوم بودند که از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

همچنین تیم ایران در ۵ وزن نخست توسط امیرحسین خوانساری در وزن ۵۵ کیلوگرم به مدال طلا رسید، سجاد عباسپور در ۴۸ کیلوگرم نقره گرفت و حسین قاسمی در ۶۵ و محمد ناقوسی در ۸۰ کیلوگرم نیز به مدال برنز جهان رسیدند. محمدرضا عبدیان در وزن ۱۱۰ کیلوگرم نیز حذف شد.

رقابت‌های کشتی فرنگی نوجوانان جهان امشب (یک‌شنبه) با برگزاری دیدار‌های فینال و رده بندی ۵ وزن دوم به پایان می‌رسد.

هفته گذشته آکادمی اسکار اعضای جدیدش را اعلام کرد که در این فهرست حسین جعفریان از فیلم «فروشنده» در بخش فیلمبرداران، علی عسگری و فرنوش صمدی سازندگان فیلم «سکوت» و «نگاه» ‌در میان سازندگان انیمیشن و فیلم کوتاه دیده می شد.

فرنوش صمدی که به صورت مشترک با علی عسگری کارگردانی فیلم کوتاه «سکوت» را انجام داده است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این انتخاب گفت: ما به واسطه یکی از دوستانمان که خودش عضو آکادمی اسکار است و ما را می شناخت، سابقه کاری ما را می دانست و از حضورهای جشنواره ای ما اطلاع داشت به آکادمی معرفی شدیم. وی گفت با توجه به اینکه شما رزومه خوبی دارید، می خواهم شما را به آکادمی پیشنهاد بدهم چون لیاقتش را دارید که عضو آکادمی باشید به همین ترتیب حدود ۱۰ ماه پیش این پیشنهاد را به آکادمی اسکار داد.

وی افزود: پس از ارایه پیشنهاد، بررسی های لازم از سوی آکادمی اسکار انجام شد. روال هم به این صورت است که همه آثار افراد را بررسی و سپس آنها را به خاطر دو، سه فیلم انتخاب می کنند که ما را به خاطر «سکوت» و «نگاه» انتخاب کردند البته رزومه و حضورهای بین المللی هم برایشان مهم است.

این فیلمساز جوان ایرانی با اشاره به تغییر رویکرد آکادمی اسکار در برخورد با زنان و رنگین پوستان بیان کرد: امسال تعداد زیادی از زن ها و رنگین پوست ها برای عضویت در آکادمی انتخاب شده اند.

وی با اشاره به موفقیت هایی که برای سینمای کوتاه به دست آورده اند، اظهار کرد: نمی خواهم بگویم من و علی و عسگری سردمدار دیده شدن سینمای کوتاه بودیم اما طی تحقیقات، رفت و آمدها به جشنواره ها و گپ و گفت هایی که با رییس جشنواره ها داشتم متوجه شدم که آنها معتقدند بعد از حضور فیلم کوتاه ما در جشنواره کن در سال ۲۰۱۳، ارسال آثار ایرانی به جشنواره های مختلف و حتی جشنواره کن افزایش سه و چهار برابری داشته است.

صمدی اضافه کرد: فکر می کنم این اتفاقی که برای ما افتاد باعث ایجاد امید در دل بچه هایی که فیلم کوتاه می سازند یا وارد این عرصه می شوند، شده و با خود می گویند که آنها هم حتما می توانند چنین موفقیت هایی کسب کنند البته منظور من تنها کسب جایزه نیست بلکه به این معنی که به شایستگی هایی برسند که منجر به دیده و شناخته شدن آنها شود.

کارگردان «نگاه» با تاکید بر اینکه دیده شدن دیگر فیلمسازان به او انرژی مثبتی می دهد، توضیح داد: بر خلاف اینکه خیلی وقت ها افراد حسادت هایی می کنند، اما من خوشحال می شوم بچه های سینمای کوتاه را حمایت کنم تا پیشرفت کنند و اینگونه اتفاقات برایشان رقم بخورد چون به نظرم آنقدر این دنیا بزرگ است و جشنواره های مختلفی وجود دارد که هیچکس نمی تواند جای کس دیگری را تنگ کند.

صمدی درباره زمان آغاز به کار فعالیت هایشان عنوان کرد: هنوز خودمان از کارهایی که می توانیم بکنیم اطلاع چندانی نداریم البته یک سری مطالب برایمان ایمیل کرده اند که باید آنها را مطالعه کنیم اما این را می دانم که کار ما از اکتبر آغاز می شود. در مرحله اول فیلم های کوتاه و در مرحله دوم حتی فیلم های بلند را هم می توانیم بررسی کنیم و به نظر من این موضوع بسیار جالب است چراکه فکر می کنم عضو یک کلوپ هستیم که امکان برقراری ارتباط با بقیه افراد را داریم و می توانیم با آنها صحبت کنیم.

این کارگردان در پایان گفت: از آنجایی که من تنها زنی هستم که امسال از ایران برای عضویت در آکادمی اسکار پذیرفته شده ام بسیاری از زنان در شبکه های اجتماعی به من پیغام می دهند و می گویند به انجام فعالیت های این چنینی امیدوار شده اند و این باعث خوشحالی من است زیرا دوست دارم کارم به زن ها انرژی بدهد تا بدانند با وجود همه مشکلات، مسایل و سختی هایی که برای زن ها وجود دارد می شود دست به چنین کارهایی زد، دیده شد.

علی عسگری و فرنوش صمدی با فیلم‌های کوتاه «بیشتر از دو ساعت»، «بچه»، «سکوت» و «نگاه» بیش از ۸۰۰ حضور و ۳۰۰ جایزه بین‌المللی را در کارنامه خود دارند. ۲ دوره حضور در بخش مسابقه جشنواره کن، حضور در بخش مسابقه جشنواره‌های ونیز، لوکارنو، ساندنس و در مجموعه ۵ بار معرفی به آکادمی اسکار برای دریافت جایزه از جشنواره‌های مورد تایید آکادمی از جمله موفقیت های آن‌ها است.

علی عسگری و فرنوش صمدی را می توان پرافتخارترین فیلمسازان فیلم کوتاه ایرانی تا امروز دانست.

تمامی حقوق این محفوظ و متعلق به با تارنمای دیار فردوس می باشد.

طراحی و اجرا "یکان پرداز آسیا"

Template Design:Ypa Group