مراسم تشییع پیکر زنده یاد صدرالدین شجره امروز شنبه دوم تیرماه با حضور اهالی رادیو نمایش، گویندگان و هنرمندان رادیو و تئاتر از مقابل رادیو ارگ واقع در میدان ۱۵ خرداد انجام شد.

این مراسم با قرائت آیاتی از قرآن کریم توسط داوود رشیدی از گوینده های رادیو نمایش آغاز شد و با پخش قطعاتی رادیویی با صدای صدرالدین شجره ادامه پیدا کرد.  

رشیدی بعد از قرائت قرآن بیان کرد: مراسم تشییع درگذشت یکی از ستاره های آسمان هنر استاد شجره است و همه ما اندوهگین این داغ هستیم.  

در ابتدا، میکائیل شهرستانی ضمن عرض تسلیت به خانواده این هنرمند فقید گفت: به گمانم در این مجالس حرف زدن از آلام ما کم‌ نمی کند. گاهی اوقات باید سکوت کرد؛ با وجود اینکه افتخار داشتم سال‌های سال در کنار شجره به عنوان همکار و دوست حضور داشته باشم. او هیچ وقت بد کسی را نخواست و کسی را آزرده نکرد؛ اما خاطرش آزرده شد و توقعاتش برآورده نشد. توقعات یک هنرمند فقط مالی نیست. صدرالدین بخشی از نماد رادیوست و به جرات می‌توانم بگویم تکیه‌ گاهی از رادیو حذف شد. این ساختمان ارگ را افرادی مانند شجره زنده نگه داشتند و فقط می‌توانم بگویم خداحافظ شجره.

در ادامه جواد پیشگر کارگردان و گوینده نمایش های رادیویی بیان کرد: رفتار شاعرانه صدری برای من طی ۳۵ سال همیشه معلم گونه بود و من از او بسیار آموختم. با جرات و صراحت می گویم دانش او در تئاتر، صدا و ... بی نظیر بود.  

وی اضافه کرد: برجسته ترین ویژگی او اخلاق حرفه ای بود که امروز باید با ذره بین در بدن هنر و فرهنگ جامعه به دنبالش بگردیم. او فردی متواضع و فروتن بود و به دلیل آموخته های فراوانش با ذاتی تحلیلگر سخن می گفت و به این ترتیب هر شنونده ای را قانع می کرد که سخنش را بپذیرد.  

وی ادامه داد: صدری خیلی زود از میان ما رفت. من اردیبهشت ماه که او را در بیمارستان دیدم به او گفتم که هنوز باید بمانی و برگردی.

اکبر زنجانپور هم در این مراسم گفت: مردم با هنرمندان ارتباط دارند؛ اما به نظرم هنرمند واقعی آن کسی است که تنهاست و در تنهایی زندگی کنند. سکوت برای هنرمند بسیار زیباست؛ تا لبریز شود و بتواند حرفش را بیان کند.

در انتها پیکر هنرمند فقید صدرالدین شجره به سمت بهشت زهرا (س) تشییع شد.

حمید شاه آبادی معاون صدا، محمدرضا قربانی مدیر رادیو نمایش، اکبر زنجانپور، بهزاد فراهانی، اصغر همت، فرشاد آذرنیا، میرطاهر مظلومی، فریبا متخصص، میکاییل شهرستانی، خسرو احمدی، مهرداد کیانی، حسن فتحی، شهرام گیل آبادی، شهرام کرمی، مهین صدری، حمید منوچهری، سهیل محمودی، بهرام ابراهیمی، صفا آقاجانی، سعید توکل، حسن خجسته و جمعی از هنرمندان رادیو در این مراسم حضور داشتند.

قرار است از تاریخ ۳ الی ۵ مرداد ماه مصادف با ولادت امام رضا (علیه‌السلام) رویداد «خلق ایده» در پردیس سینما گالری ملت برگزار شود.

این رویداد که در واقع یک «start up weekend» است تمام قوانین و ساختاری که در «استارت آپ ویکِند»های جهان در حوزه فناوری و ارتباطات رعایت می‌شود، در این رویداد هم مورد توجه قرار خواهد گرفت. ( start up weeked یک رویداد آموزشی-تجربی است که بیشتر در حوزه فناوری و ارتباطات برگزار می‌شود و ۳ روز به طول می‌انجامد و در آن شرکت کنندگان ایده‌های‌شان در حوزه مربوطه را مطرح می‌کنند و سپس گروه بندی شده و زیر نظر اساتید معتبر همان رشته، که مربی نامیده می‌شوند، به بحث پرداخته و در نهایت ایده‌ها را به طرح رسانده و درباره اجرای آن هم‌فکری می‌نمایند)

از این نوع رویدادها تاکنون در حوزه فناوری و ارتباطات بسیار برگزار شده است، اما در حوزه سینما نخستین بار است که قرار است اتفاق بیفتد.

  در واقع این رویداد بر خلاف شیوه سنتی و کلاسیک فیلم‌نامه نویسی، شکل نوینی از فیلم‌نامه نویسی را ارائه خواهد داد.

در آن شیوه کلاسیک و سنتی، نویسنده شش ماه کُنج خانه‌اش می‌نشیند و فیلمنامه‌اش را می‌نویسد، بعد از غار خودش بیرون می‌آید و دنبال تهیه‌کننده یا کارگردان راه می‌افتد تا ببیند آیا فردی یا نهادی تمایل دارد فیلمنامه‌اش را بسازد یا نه؟

اما در این رویداد فیلمنامه‌نویسان جوان در یک بازه زمانی کوتاه یعنی ۵۴ ساعت (۳روز) گِرد هم جمع می‌شوند و زیر نظر اساتید صاحب‌نام این رشته، پس از مطرح کردن ایده‌شان، متوجه بازار عرضه و تقاضای اثرشان می‌شوند و به این نتیجه خواهند رسید که ایده‌شان در چه قالبی می‌تواند ساخته شود؟ آیا در سینمای ایران قابل عرضه است یا خیر؟ آیا تهیه کننده یا سرمایه گذاری مایل است آن اثر را بسازد؟ ژانر و فضای فیلمنامه شان را به درستی می‌شناسند و...

باید اشاره کرد در این رویداد شرایطی فراهم است تا نویسندگان بتوانند با طیف وسیعی از تهیه کننده‌گان و مدیران سینمایی دور یک میز بنشینند و به گفتگو بپردازند و اگر تمایل داشتند با یکدیگر کار کنند، وارد گفتگو می‌شوند و تعاملِ ایده و طرح صورت می‌گیرد. شاید هم به قراردادی جهت ساخت اثر منتج شود.

همچنین کارآفرینی و کسب روحیه «کار تیمی» از دیگر دستاوردهای این رویداد است، چون ذات اینگونه رویدادها به صورتی است که برنامه‌ها تیمی و گروهی پیش می‌رود.

در همین راستا یادگیری شیوه‌یِ «ارائه» درست فیلم‌نامه و جذب سرمایه‌گذار است، از دیگر دستاوردهای این رویداد خواهد بود. چون عدم توانایی ارائه موثر یک ایده از چالش‌های مهم سینمای ماست که می‌تواند گاهی یک ایده جذاب و حرفه‌ای را با شکست مواجه کند.

در پایان رویداد شرکت کنندگان به رقابت می‌پردازند، آثار برتر تقدیر می‌شوند و آثار شاخص توسط برخی از نهادها مورد حمایت قرار می‌گیرد.

روند برگزاری برنامه هم به این شکل است که در روز اول ۱۰۰ شرکت‌کننده فرصت دارند که ایده‌ خود را تنها در ۶۰ثانیه ارئه دهند، از بین آنها ۲۰ ایده‌ برتر توسط شرکت کنندگان انتخاب شده و آنها به ۲۰ گروه تقسیم می‌شوند.

در روز دوم گروه‌ها می‌بایست ایده‌ها را به بهترین طرح ممکن تبدیل کنند و اساتید سینما آنها را همراهی خواهند کرد.

روز سوم هم روز ارائه طرح‌هاست و هرگروه ۷ دقیقه زمان برای ارائه خواهد داشت و شرکت‌کنندگان می‌توانند با تهیه‌کننده‌ها و خریداران طرح‌ها مذاکره کنند.

باید افزود این رویداد نخستین بار است که در این قالب و با شعار حمایت از «جوان‌ایرانی اندیشه‌ایرانی» برگزار خواهد شد، تا بتواند برای سینمای حرفه‌ای کشور تولید محتوا کند. رویکرد براین است که این رویداد بصورت مستقل و بدون جناح گیری سیاسی خاص، با موضوعات متنوع برگزار شود. و همه چیز با حذف واسطه و دلّال صورت بگیرد.

رویداد خلق-ایده با حمایت و نظارت: «معاونت توسعه فناوری و مطالعات » سازمان سینمایی و «ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز» معاونت علمی-فناوری نهاد ریاست جمهوری برگزار می‌شود. در واقع قرار است با دوبال علمی و فرهنگی-هنری این رویداد پیش ببرد.

در پایان باید اشاره کرد که در این رویداد، ایده‌های برگزیده و طرح های نوشته شده به نام خود صاحبان آثار ثبت می‌شود و همچنین از تمام طول برگزاری برنامه‌ها فیلم برداری و ضبط خواهد شد و تمام این مدارک مستندسازی خواهد شد، تا ایده‌ای مورد سرقت قرار نگیرد. علاوه بر آن شرکت کنندگان می‌توانند ایده‌شان را در خانه سینما ثبت کنند، تا ازین بابت خیالشان آسوده‌تر باشد.

کارلوس کی روش در نشست مطبوعاتی پایان دیدار تیم ملی برابر اسپانیا در برابر خبرنگاران گفت: اول از همه مایلم به بازیکنانم تبریک بگویم که با روحیه مبارزه جویانه فوق العاده ای مقابل یکی از مدعیان قهرمانی بازی کردند. همانطور که قبل از بازی گفتم ما آماده بودیم تا تمام تلاش مان را برای پیروزی انجام دهیم و همین اتفاق هم افتاد. 

 

سرمربی تیم ملی ادامه داد: اسپانیا تیم فوق العاده ای است و سبک بازی فوق العاده ای دارد اما فکر می کنم با توجه به بازی شایسته نتیجه بهتری بودیم. البته به دلیل بازی تیم اسپانیا، به فرناندو هیه رو تبریک می گویم و از تیم ملی اسپانیا تشکر می کنم زیرا چیزهای زیادی از این دیدار یاد گرفتیم. این بازی برای ما مانند امتیاز آخر در تنیس بود و حالا بازی مقابل پرتغال برای ما اینطور است.

 

سرمربی تیم ملی در پاسخ به سوال خبرنگار روس که درباره سردار آزمون مبنی بر بازی این بازیکن در باشگاه های بزرگ اروپا پرسیده شد گفت: فکر می کنید روسیه متعلق به اروپا نیست؟! پس او همین حالا هم در اروپا بازی می کند. من دوست ندارم در مورد بازیکنان انفرادی صحبت کنم و ترجیح می دهم در مورد تیم صحبت  کنم. سردار هم استثنا نیست. 


کی روش ادامه داد: بازیکنان باید همانطور که در برنامه ماست بازی کنند. همانطور که گفتم باید با روحیه تیمی بازی کنند و همیشه با هدف یکسان یعنی پیروزی بازی کنند. ما سه چهار موقعیت برای گلزنی داشتیم اما بازیکنان اسپانیا روی ما خطا کردند و داور هم نگرفت! ولی در نهایت این بخشی از بازی است. 


او در پاسخ به سوال خبرنگار اسپانیایی که در موردکمک داور ویدئویی پرسیده شد پاسخ داد: به عنوان یک مربی باید این را بگویم که از این دستگاه دیر استفاده شده است. شاید اگر از این دستگاه 6 ماه دیرتر استفاده می شد، گل ما قبول می شد! اما به هر حال اسپانیا برد و ما باید این را بپذیریم. اما به هر حال بازیکنان ما که در این دیدار بازی کردند برنده بودند برای ما این دیدار دو حالت داشت یا باید می بردیم یا یاد می  گرفتیم که ما یاد گرفتیم. 

 

سوال بعدی از کی روش در مورد نحوه بازی تیم ملی مقابل پرتغال پرسیده شد که آیا حمله می کنید یا تدافعی به میدان می روید گفت: این را باید از پرتغال بپرسید اینکه اجازه می دهند ما 90 دقیقه حمله کنیم یا نه! 


او ادامه داد: واقعیت این است که نگرش بازیکنان ما خوب بود ما 1-0 بازی را واگذار کردیم اما با سری بالا زمین را ترک کردیم و هیچ یک از بازیکنان ما سرافکنده نبودند. آنها می توانند به کاری که کردند افتخار کنند. وقتی به جام جهانی می آیید، اگر بتوانید برای رویاهای تان بجنگید، باید به آن افتخار کرد به همین دلیل باید به بازیکنان ایرانی احترام گذاشت که علی رغم مشکلات کار شان را انجام دادند نمی خواهم بعد از بازی از این مشکلات حرف بزنم. من 8 سال مربی این تیم بودم اما هیچ وقت بازیکنانم انگشت شان را به دلیل مشکلات سمت کسی نگرفتند. 


سرمربی تیم ملی در پاسخ به این سوال که چه صحبتی با مردم ایران که به این تیم امید بستند دارید گفت: ما در حال حاضر به یکی از اعضای کادر ما که به دلیل خوشحالی بعد از گل که مردود شده به بیمارستان رفته فکر می کنیم و نگران او هستیم. این ها کسانی هستند که طرفدار واقعی تیم هستند، نه آنهایی که تظاهر می کنند.


او ادامه داد: اما ما اینجا نیستیم که انتظار داشته باشیم هرچیزی راحت اتفاق بیفتد. ما باید تلاش کنیم که شرایط بهتر بشود هواداران باید بدانند که هر کاری می کنیم که تا بهترین بازی را مقابل اسپانیا یا پرتغال انجام بدهیم هر بازیکنی که برای ایران بازی می کند، تمام تلاشش را می کند ما اینجا آمدیم که بازی کنیم و این نتیجه هم بخشی از بازی است. امروز هم پرتغال مقابل مراکش بازی کرد و اکنون 4 امتیاز دارد. حالا ما جایگاه مان در صدر را از دست دادیم اما تلاش می کنیم تا به مرحله بعد برویم با پیروزی در دیدار بعدی. 

 

کی روش در پاسخ به این سوال که آیا این نتیجه نشانه نزدیکی تیم ها به هم است گفت: فکر می کنم دو سال قبل تیم های اروپایی از سایر نقاط جهان فاصله گرفتند و کشورهایی که بازیکنان شان به اروپا می روند،می توانند فاصله شان را کاهش بدهند کشورهای آفریقایی هم این مشکل را دارند اما بعضی از کشورها مانند سنگال خیلی آفریقایی نیستند چون بیشتر بازیکنان شان در اروپایی بازی می کنند اما ایران نمی تواند با همان قوانین فیفا آماده شود که تیم های برتر آماده می شوند زیرا این باعث افزایش فاصله با کشورهای صاحب فوتبال می شود

شب نقره‌ای فیلمبرداران سینمای ایران در حالی برگزار شد که تعدادی از هنرمندان و فیلمبرداران پیشکسوت سینمایی از وضعیت سینما و همچنین امضای تفاهم‌نامه‌هایی که به آن عمل نمی‌شود، انتقاد کردند.

به گزارش ایسنا، دومین مراسم شب نقره‌ای فیلمبرداران سینمای ایران و همچنین امضا تفاهم‌نامه‌ای بین انجمن فیلمبرداران و شورای عالی تهیه‌کنندگان، عصر سه‌شنبه - ۲۹ خرداد - با حضور سینماگران در موزه سینما برگزار شد.

تورج منصوری که اجرای این مراسم را برعهده داشت، در ابتدا درباره اینکه چرا چنین نامی برای این جشن انتخاب شده است، توضیح داد: قصه این نام‌گذاری به یک ماجرایی در خیلی سال پیش برمی‌گردد. مهر ۱۳۱۸ فردی متولد شد که بعدها به فیلمبردار بزرگی تبدیل شد. او کسی نبود جز مهرداد فخیمی که خیلی زود از بین‌ ما رفت. انجمن ما برای اینکه یاد این فرد باشد از چهره‌هایی دعوت کرد تا از خوبی‌های مهرداد حرف بزند. ما از بهرام بیضایی دعوت کردیم تا بیاید اما گفت من برای فوت کسی حرف نمی‌زنم و فقط برای تولدش حرف می‌زنم. از قضا، تولدش مصادف با چهلم او شد و به همین دلیل توانستیم بیضایی را بیاوریم راجع به او صحبت کند و او نیز تعریف کرد که فخیمی چگونه کار می‌کرد و چه مرد بزرگی بود.

او ادامه داد: فوت فخیمی تعدادی از شاگردانش از جمله مهدی کرم‌پور را به این فکر انداخت که انجمن فیلمبرداران جشنی را برگزار کند و جایزه‌ای درست کنیم که پاسداشتی از فیلمبرداران ویژه‌ای باشد به یاد مهرداد فخیمی، ولی از آنجا که ما در کشورِ قول‌های انجام نشده هستیم، مدت‌ها گذشت، نه جایزه‌ای درست شد و نه تقدیری از مهردادهای فخیمی صورت گرفت. تا اینکه یک سال و خرده‌ای پیش که شکوفا کریمی به نحوی بانی این جشن شد. محمد حیدری هم به عنوان دبیر جشنواره فجر نیز از این طرح حمایت کرد. سپس برای انتخاب نام این مراسم گفتیم که مهرداد فخیمی یک انتشارات داشت به نام نقره علاوه بر آن نقره فلزی سنگین است و پرده سینما نیز نقره‌ای است و داستان‌ها روی آن‌گفته می‌شود. نکته دیگر اینکه نقره در برابر نور و زمان تغییر می‌کند و بنابر این نزدیک‌ترین نام برای این جشن بود.

او درباره زمان برگزاری این جشن نیز گفت: به خاطر تولد جهان هستی که در فصل بهار است این مراسم را در فصل بهار برگزار کردیم.

در ادامه مراسم منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما با حضور در جایگاه بیان کرد: خانه سینما وطن است و انجمن فیلمبرداران محل یا شهر آن است. همه ما در سینما تمام تلاشمان را می‌کنیم برای اینکه کارمان رونق بگیرد و فضای مناسبی باشد و البته که خیلی از اوقات هم اتفاق نمی‌افتد. ما شبیه باغبان‌هایی هستیم که میخواهیم صد هزار گل را برویاند و گل خار هم دارد. ما مدیون کسانی هستیم که این فرایند ها را طی کرده اند. چه کسانی باید مانع این خار گل‌ها شود که به دست و جشم سازندگان این خاطرات نرود. مسئول اول خودمان هستیم و تا موقعی که خودمان مسئول این فضا ندانیم مطالبه از هر کسی به بیراهه رفتن است. پس برای اینکه به بیراهه نرویم چاره‌ای جز اینکه فکر کنیم این وطن وطن ماست و مصالحه و گفت‌وگو کنیم نداریم‌ و باید برای میهن تلاش کرد و از آن دفاع کرد. آنچه من گفتم غصه‌ای است از این مسئولیتی که بر دوش من گذاشته شده می‌آید.

مدیرعامل خانه سینما با بیان اینکه "از مدتها پیش گفت‌وگوهایی بین انجمن فیلمبرداران و تهیه کنندگان برای رسیدن به یک مفاهمه نامه انجام شده است" گفت: ما به یک مفاهمه کلی رسیده ایم. این مفاهمه به عنوان یک‌ نمونه باید بین نظام صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران با انجمن فیلمبرداران قرار بگیرد. جلسات ما منجر شد به یک نامه‌نگاری بین ما و پذیرش اصولی بر سر برقراری رابطه مستقیم بین انجمن تهیه کنندگان و انجمن فیلمبرداران که به حرمت این شب رونمایی می‌شود. این مفاهمه‌نامه قاعده‌ای است برای روابط بین صنفی. سینمای ایران بدون وجود یک نظام مقتدر تهیه‌کنندگی چاله‌های بزرگی بر سر راهش است. شرایط اقتصادی متحول شده است و تغییراتی شکل گرفته است و این از مواردی است که همه ما باید آمادگی مواجهه با آن را داشته باشیم و برایش راهکار داشته باشیم. باید به پیشوار یک نسیم برویم تا درگیر طوفان نشویم.

شاهسواری ادامه داد: امیدوارم طی سه ماه آینده به یک سند حقوقی برسیم که تنطیم کننده منافع طرفین باشد. این کار نیازمند یک پروسه کارشناسی سنگین است که باید بر سر جزئیات آن بحث شود امیدوارم این دوره سه ماهه که سقف پیش‌بینی‌های ماست خیر و برکتش به هنرمندان برسد و باید به نقطه ای برسد که با توان بیشتر و بی‌حاشیه‌تر فضای همکاری‌های بین صنفی را گسترش دهد.

سپس تورج منصوری از طرف انجمن فیلمبرداران و منوچهر شاهسواری از طرف انجمن تهیه‌کنندگان این مفاهمه‌نامه را امضا و تبادل کردند.

سپس در این جشن از چهار نفر از زنده یاد جمشید الوندی، رضا مجاوری، حسن قلی زاده و همایون پای‌ور تقدیر شد.

در ادامه این‌ مراسم بعد از پخش کلیپی از زنده‌یاد جمشید الوندی یاد شد.

اصغر رفیعی جم مدیر فیلم‌برداری و تهیه‌کننده ایرانی با انتقاد از اینکه "من هیچ اطلاعی از این تفاهم نامه نداشتم" تصریح کرد: یادم است که پارسال آقای شاهسواری صحبت می‌کردند و گفتند سال آینده جشن طلایی فیلمبرداران خواهیم داشت ولی به نظر من امسال برنزی است. حق انجمن فیلمبرداران بیش از این باید باشد. در این ۵۰ سال فعالیت من، هیچ موقعیت خوبی ندیده‌ام و هیچگاه این انجمن نتوانسته حضورش را اعلام کند. هیچوقت ندیده‌ام انجمن ما اگر بزرگداشتی برگزار می‌کنند در شان این هنرمندان باشد با این حال امیدوارم این تفاهم نامه به نفع انجمن فیلمبرداران باشد.

او درباره جمشید الوندی نیز گفت: از پیش از انقلاب او را می‌شناختم و همیشه خندان و دوست داشتنی بود. و برای هر کس کار می‌کرد به خاطر اخلاق خوبش در چندین اثر آن کارگردان دعوت می‌شد.

سپس باحضور داود امیری از مدیران فیلمبرداری سینمایی هدیه یادبودی را به همسر این هنرمند که در مراسم حضور داشت، اهدا کرد.

همسر زنده یاد مرحوم الوندی در سخنانی گفت که دوست داشتم او  امروز در این مراسم حضور داشت. من یک روز به شوخی به او گفتم که چرا برای تو بزرگداشت نمی‌گیرند و او در جواب گفت بالاخره می‌گیرند چه من باشم و چه نه.

سپس بعد از پخش کلیپی که حسن قلی‌زاده از سال‌های فعالیت خود در حرفه فیلمبرداری توضیحاتی داد، از او با حضور فرشاد محمدی تقدیر شد.

یدالله صمدی از کارگردانان سینما و تلویزیون درباره حسن قلی‌زاده گفت: من به خودم اجازه نمی‌دهم از جایگاه او صحبت کنم. من هم پیش از انقلاب و هم‌ پس از آن با او در پروژه‌های مختلف همکاری داشتم خاطرات بسیاری دارم.

حسن قلی‌زاده نیز بعد از دریافت هدیه‌ خود در سخنانی بیان کرد که کاش درهای آسمان باز بود و می‌توانستیم با هنرمندانمان که از دست دادیم ارتباط برقرار کنیم و نکته دیگر این است که ما چند سال پیش بزرگداشتی پیش از جشن اول شب نقره‌ای هم برگزار کردیم بنابراین، این سومین مراسم‌ بزرگداشت ماست.

او ادامه داد: ما فیلمبرداری را از استادانی چون بهارلو یادگرفتیم. او دوران کوتاهی به ما درس داد و من شیفته کار با او شدم. دیگرانی چون هژیر داریوش، فریدون رهنما، دکتر کاووسی و ... هم هستند که به ما عرصه حرفه ای کار را آموختند. در سال‌های اخیر به علت بی‌اعتنایی خانه سینما مرجعیت فیلمبرداری درحال کمرنگ شدن است. جریان دیجیتال باعث به وجود آمدن این اتفاق شد و مرجعیت از فیلمبردار خلاق به ابزار تبدیل شد و آنها را به سربازانی تبدیل کرد که در نهایت باعث بیرنگ شدن فیلمها شد. شکوه و جلال قبل دیگر در سینما وجود ندارد و دچار روزمرگی شده است. آنچه که می‌بینم پاسخگو ما نیست. سالها است که فیلم‌ها دیگر مرا تکان نمی‌دهند. در این سالها فقط فیلم "در دنیای تو ساعت چند است" توانست بسیار تکانم داد و بدانم فیلمبرداری هنوز زنده است. البته فیلمبرداری بدون طراحی صحنه معنا ندارد و به این ترتیب ایرج رامین‌فر از افراد مهم این  حوزه است.

قلی زاده با بیان اینکه "من خوش‌بین به این مفاهمه‌نامه‌ها نیستم" اظهار کرد: ما ازین تفاهمنامه‌ها زیاد امضا کرده‌ایم. سال‌ها جلسات زیادی گذاشته شده اما هیچکدام‌ به عمل نرسیده است و باید ببینیم این بار به آن عمل می‌شود یا نه و اگر شد خوشحال شویم نه الان. آقای شهسواری الان من وقتی به خانه سینما می‌آیم پنج منشی هستند که می‌گویند شما در جلسه هستید. آیا فقط مراسم کفن و دفن مهم است؟ امیدوارم شهردار تهران هم همت کند و مترو را به قطعه هنرمندان وصل کند که رفت وامد ما هنرمندان هم راحت‌تر شود!

در ادامه مراسم بعد از پخش کلیپی از همایون پای‌ور با حضور هومن بهمنش تقدیر و هدیه یادبودی به او اهدا شد.

ایرج رامین‌فر با حضور در جایگاه با انتقاد از برگزاری بزرگداشت ها به این شیوه کنونی گفت: من پیشنهادی دارم، آن هم این است که باید این بزرگداشت‌ها شکل حرفه‌ای تر و بهتری بگیرد و بهتر این است که مثلا فیلم‌های برجسته آنها را ببینیم و سپس آن را تحلیل یا نقد کنیم.

او درباره همایون پای‌ور نیز گفت: یکی از فیلمبردارانی که من بسیار او را قبول دارم پایور است. او فیلمبرداری شاعر و بسیار حساس است و در پشت شخصیت طنازش، دید مهمی به زندگی دارد. او عاشق زندگی است و این دیدگاه در فیلمش هم مشخص است و می‌داند چه شیوه فیلمبرداری برای چه سناریویی خوب است. من همیشه آرزو داشتم با او همکاری کنم و این آرزو هم‌ در سه فیلم محقق شد. هیچکس هم باور نمیکند که بگوید فلان فیلم آخرین اثر من است. امیدوارم کارش را همیشه ادامه دهد.

سپس در آخرین بخش از این مراسم با حضور پیمان از رضا مجاوری تقدیر شد.

در ادامه مراسم برای تجلیل از رضا مجاوری، تورج منصوری یادداشتی را از طرف پرویز نوری برای حضار خواند و در ادامه بعد از پخش کلیپی از این این هنرمند، امیر نادری که اکنون در ایران زندگی نمی‌کند نیز پیامی تصویری را که برای رضا مجاوری ارسال کرده بود به نمایش درآمد.

از جمله هنرمندانی که در این مراسم حضور داشتند می‌توان به همایون اسعدیان، محمد آلاد پوش، بهرام بدخشانی، فرشته طائرپور، محمد حسین فرحبخش، علی قائم مقامی و... اشاره کرد.

«مارتین اسکورسیزی» برای دریافت جایزه دستاورد سینمایی به شهر رُم بازخواهد گشت، جایی که زادگاه سینمای نئورئال ایتالیا به عنوان یکی از بزرگترین الهامات سینمایی اوست.

به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، «آنتونیو موندا» دبیر جشنواره رم اعلام کرد «اسکورسیزی» سیزدهمین جایزه یک عمر دستاورد سینمایی این رویداد را از دستان «پائولو تاویانی» کارگردانی ایتالیایی دریافت خواهد کرد. 

«اسکورسیزی» از دیرباز ارتباطات زیادی با ایتالیا و سینمای این کشور داشته است و پدربزرگ و مادبزرگ‌های او از هر دو طرف از شهر پالرموی ایتالیا به آمریکا مهاجرت کرده‌اند. وی در سال ۱۹۹۹ فیلمی مستند درباره کارگردانان ایتالیایی به نام «سفر من به ایتالیا» ساخت و فیلم «دارو دسته نیویورکی‌ها» را نیز در سال ۲۰۰۲ در استودیو معروف «Cinecitta» در شهر رم مقابل دوبین برد.

این کارگردان آمریکایی که ساخت فیلم‌هایی چون «خیابان‌های پایین شهر»، «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین»، «رفقای خوب» و دیگر آثار چون «تنگه وحشت»، «عصر معصومیت»، «کازینو»، «هوانورد»، «رفتگان»، «جزیره شاتر»، ‌»هیوگو» و «گرگ وال‌استریت» را در کارنامه سینمایی دارد،در طول بیش از نیم قرن فعالیت سینمایی خود ۱۲ بار نامزد جایزه اسکار شده و یک بار نیز برای فیلم «رفتگان» در سال ۲۰۰۶ برنده جایزه اسکار کارگردانی شد. 

جدیدترین ساخته وی «مرد ایرلندی» با بازی «رابرت دنیرو» و «آل پاچینو» نام دارد که سال آینده میلادی اکران خواهد شد. در این فیلم «دنیرو» در نقش یک تبهکار مافیایی به نام «فرانک شیرن» بازی می‌کند که گفته می‌شود بیش از ۲۵ قتل را انجام داده است که مهمترین آن قتل «جیمی هوفا» رئیس اتحادیه کارگری آمریکا با بازی «آل پاچینو» است.

«آنتونیو موندا» دبیر جشنواره رُم اعلام کرد از اعطای این جایزه سینمایی به استاد سینما «مارتین اسکورسیزی» نه تنها به عنوان کارگردانی بزرگ بلکه به خاطر نقش بی‌همتای وی در کشف آثار سینمای کلاسیک و بویژه سینمای ایتالیا بسیار مفتخر و  هیجان‌زده است. 

سیزدهمین جشنواره فیلم از تاریخ ۱۸ تا ۲۸ اکتبر (۲۶ مهر تا ۶ آبان) در ایتالیا برگزار می‌شود. 

فاطمه حسینی نماینده تهران در توئیتی نوشت:

«رحمانی فضلی در پاسخ به سوالم درباره ممانعت شورای تامین از ورود زنان به ورزشگاه ها: وزارت ورزش به صورت مکتوب اعلام کرد که نمی توانیم مسئولیت تامین امنیت ورزشگاه ها را برای حضور زنان در کنار مردان بر عهده بگیریم».

رنگ لباس تیم ملی برای دیدار با اسپانیا مشخص شد.

به گزارش ایلنا، تیم ملی فوتبال ایران در حالی فردا (چهارشنبه) در دومین بازی خود در جام جهانی 2018 روسیه برابر اسپانیا به میدان می‌رود که از لباس دوم خود یعنی پیراهن قرمز استفاده خواهد کرد. اسپانیا هم از لباس دوم خود که سفید رنگ است استفاده خواهد کرد.

این بازی ساعت 22:30 فردا به وقت ایران برگزار می‌شود.

وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه در جمهوری تاتارستان هشدارهایی برای روز بازی تیم‌های ملی ایران و اسپانیا از گروه B جام جهانی ۲۰۱۸ داده است.

 وزش بادهای تکان دهنده، طوفان، تگرگ، باران و رعد وبرق برای فردا (چهارشنبه) در شهر کازان، مرکز جمهوری تارتارستان پیش بینی شده است. بدین خاطر مدیریت عمومی وزارت حوادث غیرمترقبه در جمهوری تارتارستان هشدارهای لازم را به ساکنان شهر کازان داده است. این در حالی است که از ساعت ۲۲:۳۰ فردا تیم های ملی فوتبال ایران و اسپانیا در دور دوم بازی های گروه B جام جهانی ۲۰۱۸ به مصاف هم می روند.

در گزارش دپارتمان هیدورمترولوژی محیط زیست وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه در جمهوری تاتارستان آمده است: عصر و شب ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) در جمهوری تارتارستان از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ شب به وقت محلی مسکو انتظار طوفان، رعد وبرق، تگرگ، باران و بادهای تکان دهنده با سرعت ۱۵ تا ۲۰ متر بر ثانیه انتظار می روند. در بعضی از مناطق نیز انتظار می رود سرعت باد به ۲۱ تا ۲۶ متر بر ثانیه برسند.

آندرس کنها دیدار ایران و اسپانیا را قضاوت خواهد کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از یورونیوز؛ آقای کنها گه دیدار تیم‌های فرانسه و استرالیا را سوت زده بود، قرار است مسابقه میان ایران و اسپانیا را هم داوی کند.

این داور اروگوئه‌ای که در سال ۱۹۷۶ در مونته ویدئو اروگوئه به دنیا آمده از سال ۲۰۱۳ وارد لیست بین‌المللی فیفا شده است.

آقای کنها نخستین جام جهانی خود را تجربه می‌کند، اما پیشتر در رقابت‌های کوپا آمریکا و لیبرتادورس و همچنین جام جهانی زیر ۱۷ سال کره جنوبی سال ۲۰۱۷ داوری کرده است.

او نخستین داوری است که از سیستم ویدیو چک در تاریخ جام جهانی در دیدار میان فرانسه و استرالیا استفاده کرد. او با کمک این سیستم یک پنالتی به سود فرانسه اعلام کرد.

گفتنی است دیدار تیم‌های ایران و اسپانیا روز چهارشنبه ۳۰ خرداد در شهر کازان برگزار خواهد شد.

تیم ملی فوتبال ایران دقایقی قبل به کازان رسید.

به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتبال ایران که ساعت ۱۹:۳۰ مسکو را به مقصد کازان ترک کرده بود دقایقی پیش به فرودگاه بین‌المللی شهر کازان رسیده است.

تیم ملی فوتبال ایران قرار است چهارشنبه ۳۰ خرداد ساعت ۲۲:۳۰ در کازان به مصاف اسپانیا برود.

برندگان جشنواره «انسی» به عنوان مهم‌ترین رویداد سینمایی دنیای انیمیشن معرفی شدند و دو فیلم «فونان» و «نان‌آور» جوایز اصلی را به خود اختصاص دادند.

 پنجاه‌وهشتمین دوره جشنواره بین‌المللی «انسی» فرانسه با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد و در نهایت انیمیشن «فونان» به کارگردانی «دنیس دو» محصول مشترک بلژیک، فرانسه، کامبوج و لوکزامبورگ جایزه اصلی این رویداد سینمایی را از آن خود کرد و جایزه هیات داوران و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نیز به «نان‌آور» ساخته «نورا تومی» از اتریش رسید. 

هیات داوران جشنواره اَنسی از انیمیشن «گرگ خانگی» ساخته «کریستوبال لئون» و «یواکین کوچینا» از کشور شیلی به صورت ویژه تقدیر کردند و در بخش آثار تلویزیونی، «اشعار سد بند» ساخته «اریک او» از ژاپن جایزه اول را دریافت کرد. 

در این رویداد انیمیشنی چندین جایزه ویژه نیز اعطا شد که از آن جمله می‌توان به جایزه بهترین موسیقی متن انیمیشن بلند به «مایکل دِنا» و «جف دِنا» برای انیمیشن «نان‌آور» و اعطای جایزه «آندره مارتین» به «روباه بزرگ بد و دیگر داستان‌ها» ویژه بهترین انیمیشن بلند فرانسوی اشاره کرد. 

همچنین «پاییز» به کارگردانی «بوریس لبا» موفق به کسب جایزه فیپرشی (انجمن بین‌المللی منتقدین) و جایزه «آندره مارتین» بهترین انیمیشن کوتاه فرانسوی شد.

امسال انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر و محصول استودیو «هورخش» به نمایندگی از ایران در بخش غیررقابتی آثار بلند جشنواره انسی حضور داشت، در بخش رقابتی آثار کوتاه «آقای گوزن» ساخته سیدمجتبی موسوی به روی پرده رفت، در بخش «انیمیشن‌های تلویزیونی» نیز «روبی و جوجه‌: مسافری از فضا» به کارگردانی بابک و بهنود نکوئی و در بخش «پرسپکتیو» «بدو رستم بدو» از حسین ملایمی نمایندگان ایران بودند. 

جشنواره فیلم‌های انیمیشنی «انسی» فرانسه معتبرترین جشنواره در عرصه انیمیشن در سطح بین‌المللی است که پنجاه و هشتمین دوره آن امسال از ۱۱ تا ۱۶ ژوئن (۲۱ تا ۲۶ خرداد) برگزار شد. 

تمامی حقوق این محفوظ و متعلق به با تارنمای دیار فردوس می باشد.

طراحی و اجرا "یکان پرداز آسیا"

Template Design:Ypa Group