در اطلاعیه دبیرخانه این جایزه آمده است: «از شاعران گرامی و ناشران محترمی که در زمینه‌ انتشار شعر نو فعالیت دارند و به شرکت در این رقابت علاقه‌مند هستند، دعوت می‌شود تا سه نسخه از کتاب‌های چاپ اول شعر نو خود را که در سال ۱۳۹۶ منتشر شده است، تا پایان تیرماه برای دبیرخانه ارسال کنند.
از زمان اعلام فراخوان چهارمین دوره‌ جایزه‌ شعر شاملو تا کنون، بیش از صد عنوان کتاب به دبیرخانه‌ جایزه رسیده است که از آن میان،  حدود ۹۰ عنوان واجد شرایط شرکت در جایزه است. تمامی آثار واجد شرایطی که به دبیرخانه رسیده است، در سایت رسمی جایزه‌ی شعر شاملو به آدرس
http://www.shamlouaward.org/  و  نیز در صفحه‌ رسمی اینستاگرام این جایزه معرفی می‌شود.
داوران مرحله‌ اول کار خود را آغاز کرده‌اند و نتایج مرحله‌ اول چهارمین دوره‌ جایزه‌ شعر شاملو اوایل مهرماه سال جاری اعلام خواهد شد.
تعدادی از ناشران لطف کرده‌اند و تمام مجموعه‌ شعرهای چاپ اول سال ۱۳۹۶ خود را به صورت کلی برای دبیرخانه فرستاده‌اند. چنان که در متن فراخوان نوشته شده است، فقط مجموعه‌های «شعر نو» در این رقابت شرکت داده می‌شود و اشعار منظوم مثل غزل و رباعی و نیز کتاب‌های ترجمه‌ شعر، واجد شرایط شرکت در جایزه‌ شعر شاملو نیستند.
باعث افتخار جایزه‌ شعر شاملوست که آثار بسیاری هم از سوی خودِ شاعران و مؤلفان از شهرها و شهرستان‌های دور و نزدیک برای این دبیرخانه ارسال شده است.»

تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی در اینستاگرام و توییتر با قرار دادن تصاویری در صفحات خود اعلام کردند که تا یک ماه طلا، اتومبیل و اجناسی که ناعادلانه گران شده اند را خریداری نمی کنند تا سودجویان مجبور به عقب نشینی شوند.

پیوستن کاربران به این کمپین در حال افزایش است و هرلحظه به تعداد کسانی که در این کمپین شرکت کرده اند افزوده می شود.

علی کریمی بازیکن و مربی مطرح فوتبال کشورمان از جمله اولین کسانی است که این کمپین را راه اندازی کرد.

عصرایران؛ احسان محمدی- گل به خودی عزیز بوهادوز و کسب پیروزی شیرین مقابل مراکش از یادمان نمی‌رود. درست مثل صبح شنبه که بیدار شدیم و یک بار دیگر جدول گروه B را نگاه کردیم. ده بار نگاه کردیم، جایی که بالاتر از اسپانیا و پرتغال و مراکش این نام ایران بود که با آن پرچم خوش‌رنگ می‌درخشید. ظریفی نوشته بود من تا روز بازی با اسپانیا هر لحظه سه امتیازمان را نگاه می کنم نکند وقتی خوابیم مسئولین ببخشند به کشور دیگری!

پیش‌تر هم نوشته‌ام که جام جهانی صرفاً یک سری مسابقات نیست و باید از آن درس گرفت. بعد از مدتی یادمان می‌رود نتیجه بازی پرو و دانمارک یا اوروگوئه و مصر چه شد. اما بعضی اتفاقات را باید ثبت کرد که از یاد نرود.

دوستان روزنامه‌نگارم که در روسیه به سر می‌برند گفتند که برخورد تماشاگران پرشور مراکشی بعد از شکست تلخ و ناباورانه‌شان آرام و محترم بود. نه صندلی شکستند و نه به تماشاگران ایرانی که کُری‌خوانی اساسی کرده بودند پرخاش کردند. ما هم به آنها دل‌داری داریم و گفتیم فوتبال است دیگر!

گل به خودی همیشه دردناک است. اما وقتی شما به عنوان بازیکن ذخیره برای کمک به تیم‌تان به زمین آمده‌اید و دقیقۀ 94 برخلاف روند بازی به خودتان گل می‌زنید و باعث شکست تیم ملی‌تان می شوید بعید است بتوانید شب بخوابید! این اتفاق برای عزیز بوهادوز رخ داد. بازیکنی که حداقل این روزها کسی دوست ندارد جای او باشد.

البته او تنها بازیکنی نیست که به تیم خودی گل زده. در جام جهانی 1978 آندرانیک اسکندریان مدافع تیم ملی ایران دروازه خودمان را به اشتباه مقابل اسکاتلند گشود. اسکندریان فرصت بازی کنار پله، بکن باوئر، کارلوس آلبرتو و .. را یافت. در بازی خداحافظی پله حتی در ترکیب تیم منتخب جهان قرار گرفت، به عنوان یک مدافع چپ در تاج درخشید اما وقتی نام او تکرار می‌شود بسیاری یاد همان تک گل می‌افتند! 

در جام جهانی 1994 آندرس اسکوبار مدافع خوش چهره کلمبیا هنگامی که تلاش کرد با یک تکل مانع از شوت بازیکن آمریکا شود، توپ به پایش برخورد کرد و پس از تغییر مسیر درون دروازه غلتید تا آنها با شکست 2-1 از جام خارج شوند. او بعد از بازگشت به کلمبیا در خیابان با شلیک 6 گلوله از یک اسلحه 38 میلی متری کُشته شد. گفته می‌شود یکی از قاتلان بعد از شلیک هر گلوله فریاد می‌زد: گُللللل!

قتل او توسط شرط‌بندانی صورت گرفت که پس از شکست تیم آن روزها خوب کلمبیا مقابل آمریکای متوسط مبالغ هنگفتی را باخته بودند. این بی‌رحمانه ترین تاوانی است که یک بازیکن در طول تاریخ بعد از یک گل به خودی پرداخته است.

در جام جهانی 1998 هم پیر عیسی مدافع تیم ملی آفریقای جنوبی دو گل از سه گل تیم فرانسه را به اشتباه درون دروازه تیم خودی وارد کرد اما زنده ماند و کسی به او شلیک نکرد! (گل دوم البته به نام آنری ثبت شد)

بوهادوز بعد از سکوتی چندساعته از 35 میلیون مراکشی عذرخواهی کرد و گفت حق دارند او را «احمق» خطاب کنند. اما رفتار فوق‌العاده خوب بازیکنان ایران بعد از این گل به خودی بود. پس از بازی، بازیکنان ایران از جمله رضا قوچان‌نژاد، علیرضا جهانبخش و رامین رضاییان، پیام‌های حمایت خود از او را در اینستاگرام منتشر کردند.

قوچان‌نژاد مهاجم جنتلمن تیم ملی در اینستاگرامش خطاب به مدافع مراکشی نوشت: «شخصاً تو را نمی‌شناسم ولی در زندگی، گاهی می‌بری و گاهی می‌بازی. به خاطر گل به خودی غرق نشو! ما همه حرفه‌ای هستیم و این اتفاقات بخشی از فوتبال است. من برای کشورم خوش‌حالم و افتخار می‌کنم ولی برای تو بهترین ها را آرزو دارم».

پس از این اتفاق رسانۀ معتبر بلیچر ریپورت که مهم ترین اتفاقات فوتبال جهان را رصد می‌کند، پستی در اینستاگرام منتشر کرده و از حرکت حرفه‌ای و اخلاق‌مدارانه رضا قوچان‌نژاد تمجید کرد.

رفتار هم‌دلانه رضا قوچان‌نژاد مهم‌ترین درس‌آموخته‌ای است که از بازی با مراکش در گوشۀ دفترچه‌ای نوشته‌ام. اینکه فوتبال همه چیز نیست و در الاکلنگ این ورزش یک روز آسمان را لمس می‌کنیم و روز دیگر فرش را!

فوتبال و هر پدیدۀ انسان‌ساخت دیگر اگر نتواند باعث نزدیک شدن انسان‌ها به هم‌دیگر، دوستی‌افزایی و مهرپراکنی شود همان بهتر که پدید نیاید یا از بین برود!

قوّت، قدرت،صلابت، شجاعت، شهامت و همت یا هر صفت دیگری که به خاطر موفقیت خیره کنندۀ تیم ملی فوتبال ایران در نخستین نمایش در جام جهانی روسیه، برای بازیکنان ما به کار رود البته که این بچه‌ها را می‌برازد واغراق نیست، اما هرگز نباید از یاد بُرد که آن دلیل اصلی که ما را دست کم 5 روز در صدر یکی از جدول‌ها می نشاند و در اولویت قرار دارد نه قطاری از این کلمات و صفات که یک کلمه است: «کی روش».

ممکن است برخی که از انتقادات قبلی عذاب وجدان گرفته‌اند برای تسکین خود موضوع را به بخت و اقبال نسبت دهند و از یاد ببرند فوتبال، بازی اتفاقات است و گل‌ها به خاطر همین اتفاقات به ثمر می‌رسند و تازه «شانس» هم همایی نیست که بر شانۀ هر کس بنشیند: توفیق، رفیقی است به هر کس ندهندش/ زرّین پر طاووس به کرکس ندهندش...

می توان حدس زد مهم ترین منتقدان کی روش  و مربیان پر سر و صدا از موفقیت او چه حسی پیدا می‌کنند یا در توجیه شادمانی پیروزی تیم ملی بگویند به این مرد پرتغالی چه کار داریم. او رفتنی است و ما و فوتبال ما و ایران ما می مانند یا به شانس و اقبال نسبت دهند اما اگر قرار باشد مهم ترین عامل موفقیت تیم ملی و درخشش در نخستین گام جهانی را نام ببریم آن عامل کلمه‌ای آشناست: کی روش.

اما چرا کارلوس؟

کافی است به ملموس ترین نکته بپردازیم: در حالی که همه تصور می کردند میلاد محمدی مدافع چپ با تجربه بازی در روسیه بازیکن ثابت است بازگشت احسان حاج صفی به نقش اصلی و تغییر استراتژی تیم از دید عالی کی‌روش ناشی می شد و همین تغییر زمینۀ گل را ولو با اشتباه بازیکن حریف فراهم ساخت و کجای این تصادفی و شانسی بود؟

این موفقیت به خاطر روحیۀ جنگندگی است که کی‌روش به تیم تزریق کرد و بهانه اصلی برای این نویسنده - که فوتبال نویس نیست - همین است. چون داستان بیش از نکات فنی به دید و نگاه کارلوس کی روش و اعتبار و شخصیت او مربوط است و این عامل بر عوامل دیگر می‌چربد و هر چند گاه یک بار در نوشته ای به این موضوع اشاره کرده‌ام.

یادمان باشد که خط زدن و کنار گذاشتن برخی از نام های بزرگ از هر مربی یی برنمی آید مگر آن که خود بزرگ باشد و البته بزرگ تراز بازیکنان مدعی. این گونه است که کنار گذاشتن این بازیکنان جز از کی روش بر نمی آمد و در این فقره هم به نام او می رسیم.

شاید بگویند این تیم آفریقایی بود و اروپایی ها مانده اند اما یادمان باشد اکثر قریب به اتفاق بازیکنان مراکش هم زاده یا بالیده اروپا هستند و ما بر چنین تیمی فایق آمدیم و کیست که وضعیت تدارکات ما را نداند تا جایی که بی هیچ اغراقی می توان آن را بدترین تدارک دانست و همین کافی بودکه تمام انگیزه‌های یک مربی حرفه ای را ضایع و زایل کند یا بر روح و روان اوتأثیر گذارد اما اگر نام او کی روش نمی بود.

می گویند آن بچه های بزرگ شده خارج اند که دارند بازی می کنند نه کی روش اما تنها اگر سرمربی تیم ملی آدمی در اندازه و آوازۀ کارلوس کی روش باشد، سامان قدوس و اشکان دژاگه از سوئد و آلمان می گذرند و پیراهن ایران را بر تن می کنند و این نکته ای است که برخی به عمد یا به سهو فراموش می کنند تا موفقیت را به خاطر بازیکنان خارج نشین بدانند نه کسی که آنها را شناخت و آورد.

این همه اصرار بر نقش ممتاز کارلوس کی روش از سر حق ناشناسی دربارۀ جوانانی نیست که از جان مایه گذاشتند. بلکه از این روست که این روح را او در این کالبد دمید و گرنه برخی از این بچه ها گرفتار افکار مربیانی می شدند که در دنیای دیگری سیر می کنند.

روزی از یک پژوهشگر سرشناس فرهنگی پرسیدم سه چهره اول عرصۀ فرهنگ وادب ایران در این 80 یا 90 سال چه کسانی بوده اند؟ بی درنگ پاسخ داد: نفر اول: دکتر احسان یار شاطر و نفر صدم آن آقای دکتر و نفر و صد و یکم هم آن استاد گرانمایه. به او گفتم سه نفر اول را پرسیدم. یکصدم و یکصد و یکم دیگر چه صیغه ای است؟! پاسخ داد: من هم سه نفر را نام بردم. منتها فاصله یارشاطر با دومی نه یک پله که صد پله است و از اول ناگاه به صدم می رسیم! و این نه از سر کوچکی صدم و صد و یکم که از تاثیر ژرف اولی است که اجازه نمی دهد فاصله او با دوم و سوم را کوتاه ببینیم.

داستان کارلوس کی روش و تیم ملی فوتبال ما نیز همین است. فاصله او با دیگر عوامل صد پله است.

شاید برخی خرده بگیرند این ستایش زودهنگام نیست در حالی که دو بازی دیگر مانده و اگر اسپانیا و پرتغال هر یک حریفان دیگر خود را ببرند بختی برای ما باقی نمی ماند و آیا نگران باخت پر گل به این دو نباید بود؟

پاسخ این است. ما دربارۀ نقش کی روش صحبت می کنیم و فارغ از هر نتیجه که در دوبازی بعد به دست آید او کار خود را انجام داده و خاطره ای خوب در اذهان ایرانیان به ثبت رسانده است.به عبارت دیگر مأموریت او تمام شده. باور ندارید؟ نکند انتظار دارید پرتغال را با کریستیان رونالدو در هم بکوبیم و ایضا اسپانیا را؟

همین که صدای مربیان پر ادعای کم دان داخلی کوتاه می شود، همین که مدیریت و برنامه ریزی ارزش خود را در جامعه ای بیگانه با این مفاهیم به رخ می کشد و همین که در روزهای تلخ ناشی از نگرانی بازگشت تحریم ها و برجا نماندن برجام ناگهان این پیروزی حاصل آمد جای خوش حالی دارد ولو نپاید و به همین یک فقره محدود بماند.

بحث چشم زاغ و غاز بودن مرغ همسایه هم نیست. این واقعیت است که سهم کارلوس کی روش در درخشش تیم ملی فوتبال ایران غیر قابل انکار است و اگر کسانی در گفتار یا نوشتار به آن نپردازند مردمان از یاد نمی برند. چندان که در آن تصویر وقتی مسعود شجاعی را ندیدند بیشتر از او یاد کردند.

نمی خواهم مثل فردوسی پور در ردیف «جانم » ها یا «جونم» ها نام کی روش را بیاورم چون آن جوان سرخوش که به روسیه رفته به قدر کافی کلمه به کلمه عادل را طوطی وار تکرار می کند و در هر گزارش به وقت وبی وقت می گوید «عجیب و غریب یا چقدر خوبیم ما» و آدم را یاد سانچو پانزا می اندازد بی آن که عادل شباهتی به دُن کیشوت داشته باشد!

اما اگر بخواهیم عامل دیگری را پر رنگ کنیم ولو به حماسه های ایران باستان پیوند بزنیم حق مطلب را ادا نکرده ایم.

ما که خودمان می دانیم چه مدیریتی داریم و چه تدارکاتی دیدیم و با نظم سازمانی و برنامه ریزی چقدر آشناییم و مربیان داخلی چه در چنته دارند خاصه منتقدترین و پرسروصداترین هاشان.

خودمان که خودمان را می شناسیم. پس رو در بایستی یا خود فریبی نکنیم و در ذکر نام کارلوس کی روش به عنوان عامل اول تردید به خود راه ندهیم. البته منحصر و محدود به او نیست و نمی گوییم دیگر عوامل را نشمارید. بشمارید اما مانند آن پژوهشگر فرهنگی از 100 به بعد. وقتی اول را شمردیم فاصله بیندازیم تا برسیم به صدم و بعد: صد و یکم، صد و دوم....

 عصر ایران؛ مهرداد خدیر-

تیم‌ملی ایران در نخستین دیدارش در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه با یک گل مراکش را شکست داد.

 تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدارش در چارچوب جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه از ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه زنیت آره‌نا سن‌پترزبورگ به مصاف مراکش رفت. این دیدار در نهایت با یک گل به سود یوزهای ایرانی به پایان رسید. تک گل این دیدار را بوداهوز در دقیقه ۹۱ به اشتباه وارد دروازه مراکش کرد.

نیمه نخست

دقیقه ۲: توپ ارسالی مهدی بن‌عطیه به جناح راست دفاع ایران با دفع ناقص مدافعان تیم‌ملی همراه شد تا توپ در پشت محوطه جریمه به امین حارث بازیکن مراکش برسد. او به صورت یک ضرب به سمت ایران ضربه‌اش را روانه کرد که توپ با اختلاف از کنار دروازه ایران به بیرون رفت.

دقیقه ۳: بازیکنان مراکش از روی نقطه کرنر روی زمین توپ را به داخل محوطه جریمه ایران فرستادند که توپ به حکیم زیاش رسید اما ملی‌پوشان خوش‌شانس بودند که توپ از زیر پای او رد شد.

دقیقه ۴: آمرابات از سمت راست مراکش روی دروازه ایران ارسال بلندی را انجام داد که توپ روی سر بلهندا فرود آمد اما ضربه او از بالای دروازه ایران به بیرون رفت.

دقیقه ۸: توپ بلند مراکشی‌ها به داخل محوطه جریمه ایران با دفع اشتباه روزبه چشمی همراه شد تا توپ در اختیار الکعبی قرار گیرد. با این حال او نتوانست از این موقعیت استفاده کند و ضربه‌اش با اختلاف از کنار دروازه به بیرون رفت.

دقیقه ۱۰: مسعود شجاعی، کاپیتان تیم‌ملی با خطای شدیدی که روی بازیکن مراکش انجام داد، از چاکر، داور بازی، کارت زرد دریافت کرد.

دقیقه ۱۹: توپ بلند ارسالی بازیکنان مراکش به داخل محوطه جریمه ایران با دفع اشتباه ملی‌پوشان همراه شد که همین مسئله باعث شد تا بازیکنان مراکش چند مرتبه در آستانه باز کردن دروازه ایران قرار گیرند اما در نهایت با مهار بیرانوند و دفع حاج‌صفی توپ به کرنر رفت.

دقیقه ۲۱: پس از ۲۰ دقیقه فشار روی دروازه‌ ایران، این بار ملی‌پوشان بودند که روی ضد حمله، موقعیت به دست آورد. کریم انصاری فرد روی این حمله در داخل محوطه جریمه مراکش صاحب توپ شد اما نتوانست ضربه خوبی را راهی دروازه حریف کند و مدافعان قرمزپوش مراکش توپ را پیش از رسیدن به دروازه دفع کردند.

دقیقه ۳۰: امین حارث روی پاس اشرف حکیمی در داخل محوطه جریمه ایران صاحب توپ شد و بلافاصله ضربه‌اش را به سمت دروازه ایران زد که بیرانوند با هوشیاری توپ را مهار کرد.

دقیقه ۳۲: ملی‌پوشان روی یک ضربه ایستگاهی، ارسال بلندی را به داخل محوطه جریمه مراکش انجام دادند که توپ به روزبه چشمی رسید اما مدافع ایران نتوانست ضربه دقیقی را به توپ بزند تا ضربه‌اش از بالای دروازه به بیرون برود.

دقیقه ۴۱: روی نفوذ عالی امید ابراهیمی، ایران صاحب یک ضد حمله شد. ابراهیمی با یک پاس عالی آزمون را صاحب موقعیت تک به تک کرد اما او نتوانست ضربه‌اش را وارد دروازه مراکش کند و توپ توسط دروازه‌بان این تیم دفع شد. توپ بازگشتی هم به علیرضا جهانبخش رسید که دروازه‌بان مراکش این توپ را هم دفع کرد.

دقیقه ۴۵: ضربه ایستگاهی احسان حاج‌صفی به شکلی خطرناک از بالای دروازه مراکش به بیرون رفت.

نیمه نخست دیدار ایران و مراکش، ساعت ۲۰:۱۹ به پایان رسید.

نیمه دوم دیدار ایران و مراکش ساعت ۲۰:۳۴ آغاز شد.

نیمه دوم

دقیقه ۴۷: علیرضا جهانبخش از داور بازی کارت زرد دریافت کرد.

تا دقیقه ۶۵ دیدار دو تیم با تساوی بدون گل پیگیری می‌شود. بازی متعادل پیگیری می‌شود و با اشتباهاتی که دو تیم دارند، هیچکدام نتوانستند موقعیت خطرناکی روی دروازه حریف ایجاد کنند.

دقیقه ۶۷: مسعود شجاعی کاپیتان تیم‌ملی که یک کارت زرد هم از داور بازی دریافت کرده بود، تعویض شد و به جای او مهدی طارمی به میدان آمد. پس از بیرون رفتن شجاعی، احسان حاج‌صفی بازوبند کاپیتانی تیم‌ملی را به بازو بست.

دقیقه ۷۵: نورالدین آمرابات در برخوردی که با وحید امیری داشت، از ناحیه سر دچار مصدومیت شد تا رنار، سرمربی مراکش مجبور به انجام یک تعویض اجباری شود. به جای بازیکن مصدوم مراکش، سوفیان آمرابات به میدان آمد.

دقیقه ۷۷: امید ابراهیمی که روی صحنه تکلی که در اوایل نیمه دوم زده بود، دچار مصدومیت شده بود، نتوانست به بازی ادامه دهد و جای خود را به مجید حسینی داد. همچنین عزیز بوهادوز از تیم مراکش به جای الکعبی به میدان آمد.

دقیقه ۷۸: حکیم زیاش از پشت محوطه جریمه ضربه محکمی را به گوشه دروازه ایران زد که این موقعیت به خوبی توسط بیرانوند مهار شد.

دقیقه ۸۲: مانوئل داکوستا به جای امین حارث به میدان آمد.

دقیقه ۸۵: علیرضا جهانبخش به ناگهان دچار مصدومیت شد و نتوانست به بازی ادامه دهد تا کی‌روش به اجبار او را تعویض کند و سامان قدوس را به میدان بفرستد.

دقیقه ۹۱: کریم انصاری‌فرد از داور دیدار، کارت زرد دریافت کرد.

دقیقه ۹۴: روی ارسال زیبای حاج‌صفی، مدافع مراکش به اشتباه دروازه خودشان را باز کرد تا دیدار یک بر صفر شود. گل به خودی مراکش را بوداهوز به ثمر رساند.

ترکیب ایران: علیرضا بیرانوند، احسان حاج صفی، روزبه چشمی، مرتضی پورعلی گنجی، رامین رضاییان، مسعود شجاعی، امید ابراهیمی، وحید امیری، کریم انصاری فرد، علیرضا جهانبخش و سردار آزمون.

ترکیب مراکش: مونیر الکجویی، مهدی بن عطیه، رومن سایس، اشرف حکیمی، امین حارث، یونس بلهندا، مبارک بوصوفا، کریم الاحمدی، حکیم زیاش، نورالدین امرابات و ایوب الکعبی.

مهرداد فلاح و علیرضا مجیدی دو هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز آثار خود با موضوع خروس را در گالری «سون آرت» به نمایش خواهند گذاشت. در این نمایشگاه تابلوهای نقاشیخط‎ مهرداد فلاح با موضوع خروس در کنار مجسمه‌های مفرغی علیرضا مجیدی به نمایش در خواهند آمد.

در نمایشگاه «خروس‌نشان» ۲۰ اثر از این هنرمندان به مدت یک هفته به نمایش گذاشته می‌شود.

این نمایشگاه از فردا (۲۴ خرداد) تا ۳۱ خرداد ماه برپا خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت 14 تا 21 به وقت محلی در استانبول به آدرس خیابان استقلال، خیابان سردار اکرام شماره 16 مراجعه کنند.

این نمایشگاه به همت گالری فردا، اینفوگالری و مجموعه محسنیان آرت در گالری بین‌المللی 7artgallery برپا خواهد شد که پیش از این و در سال قبل همین موضوع در نمایشگاهی با عنوان «خروس نشان» نیز در گالری فردا برگزار شد.

«خروس» در هنر معاصر دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد و بسیاری ازخالقان هنرهای تجسمی از جمله پیکاسو در فرهنگ‌های گوناگون، از خروس برای خلق آثار هنری خویش سود جسته‌اند.

 

کاروان ارکسترهای دولتی ایران برای برگزاری سه کنسرت در شهرهای سنپترزبوگ، مسکو و کازان به روسیه سفر کرده و امشب در اولین اجرای خود در سالن چایکوفسکی روی صحنه می رود. 

نگرشی تازه به روابط فرهنگی ایران و روسیه

علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در نشستی رسانه ای درباره این رویداد گفت: این صد نفری که به روسیه اعزام می شوند با پشتوانه، برنامه ریزی و حمایتی صورت می گیرد که واقعا اتفاق نادری است. خوشبختانه در این مدت که به ما انتقاداتی مطرح شده بود به اصل کاری که انجام شده ، ایرادی گرفته نمی شد و دوستان بر این باور بوند که در شلوغی جام جهانی اتفاقات ارگسترها در روسیه دیده نمی شوند.

وی افزود:  من خلاف این نظر را دارم چون اجراهای ارکسترهای دولتی در روسیه قطعا اتفافات خوبی را در روابط فرهنگی ایران و روسیه خواهد شد. به طور حتم ما تلاش می کنیم همراه با فرنزدان برومند کشورمان در ورزش فوتبال، نام ایران را بلند آوازه کنیم و پرچم ایران در فضای مهم جام جهانی بیشتر و مهم تر دیده شود. به هر حال امروز که این سفر آغاز شده به مردم قول می دهیم که برنامه خوبی داشته باشیم. 

تمامی هزینه های سفر را اسپانسر ارکستر تامین کرده است

مدیر عامل بنیاد رودکی در ادامه با اشاره به هزینه های این سفر گفت: شاید به خاطر مسائل و دیدگاه های مختلف حضوراین چنین ارکسترها مقداری قابل نقد باشد که چرا در این فضای اقتصادی این تعداد نفر به روسیه سفر کند. در حالیکه من باید بگویم این سفر در قالب سه تفاهمنامه با کنسرواتوار چایکوفسکی، شرکت هاکوپیان و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته که می تواند در این رویداد جهانی کمک قابل توجهی به ما کند. تمامی هزینه های سفر را اسپانسر ارکستر تامین کرده است.

صفی پور ادامه داد: قرارداد با طرف روسی در سه حوزه هنرهای تجسمی، تئاتر و موسیقی است که یکی از بندهای اصلی تفاهم نامه اشاعه موسیقی اصیل ایرانی است که این کنسرواتوار بتواند برنامه هایی را در این زمینه اجرا کند که اجرای برنامه در این کشور و برگزاری مستر کلاس های مختلف در این زمینه از جمله آنهاست.

 

تیم های ملی فوتبال روسیه و عربستان از ساعت 19:30 به وقت ایران در دیدار افتتاحیه مسابقات جام جهانی 2018 روسیه در ورزشگاه لوژنیکی مسکو و از گروه A مسابقات به مصاف هم رفتند که این دیدار با نتیجه 5 بر صفر به نفع روس‌ها به پایان رسید.

ترکیب روسیه: ایگور آکینف، ماریو فرناندس، یلیا کوتفو، سرگی اگناشویچ، یوری ژیرکوف، یوری گازینسکی، رومن زوبنین، آلکساندر سامدوف(64-دالر کوژیائوف)، آلکساندر گلوین، الان دژاگوئف( 24- دنیس چریشف) و فیدور سمولوف(70- آرتم دژیوبا).

ترکیب عربستان: عبدالله المعیوف، اسامه هوساوی، عمر هوساوی، محمد البریک، سلمان الفرج، یحیی شهرانی(74-سلطان باهبری)، محمد السهلاوی(84-مهند عسیری)، یاسر الشهرانی، عبدالله عطیف(64-فهد المولد)، تیسیر الجاسم و سالم الدوسری.

گل‌ها: یوری گازینسکی (12)، دنیس چریشف(43)(90+1) و  آرتم دژیوبا(71) و الکساندر گلووین (4+90)

داور: نستور فابین از کشور آرژانتین

کارت زرد: آلکساندر گلوین(88) روسیه. تیسیر الجاسم (3+90)عربستان

کارت قرمز:

شرح نیمه اول

این دیدار که افتتاحیه جام جهانی 2018 است تمام نگاه‌ها به میزبان مسابقات بود تا اولین دیدارش را چگونه ظاهر می‌شود. در نیمه اول روس ها سوار بر بازی بودند و موفق شدند با 2 گل نیمه اول را به نفع خودشان به پایان ببرند.

گل اول روسیه را یوری گازینسکی با ضربه سر در دقیقه 12  و گل دوم را دنیس چریشف با از پیش‌رو برداشتن سه بازیکن عربستان گلی دیدنی را در دقیقه 43 به ثمر رساندند.

شرح نیمه دوم

روس ها در نیمه دوم نیز سوار بر بازی بودند و در نهایت در دقیقه 71 بوسیله آرتم دژیوبا به گل سوم رسیدند تا آب سردی بر پیکره سعودی ها در این بازی باشد. جالب توجه در این بازی این است که دژیوبا نیز مثل چریشف زننده گل دوم روس ها یار تعویضی بود و هر دو تعویض چرچسوف به نوعی بهترین عملکرد را داشتند. گل چهارم روسیه نیز بازهم به بوسیله چریشف در دقیقه 90+1 به ثمر رسید.

گل پنجم هم با ضربه ایستگاهی توسط گلووین در دقیقه 4+90 برای روس‌ها زده شد.

دیگر دیدار این گروه فردا ساعت 16:30 میان اروگوئه و مصر برگزار می‌شود.

 

داور سرشناس ترکیه ای، قاضی بازی ایران و مراکش شد.

به گزارش ایلنا، داور دیدار ایران - مراکش از گروه B مرحله گروهی رقابت‌های جام جهانی اعلام شد.

بر این اساس جونیت چاکر به عنوان داور این بازی معرفی شد.

دیدار ایران مقابل مراکش جمعه ساعت 19:30 در ورزشگاه سن پترزبورگ روسیه برگزار می‌شود

کتاب «بی‌اهمیت‌ها و بااهمیت‌ها» داستانک‌ها و گزین‌گویه‌هایی از خولیو کورتاسار است.

به گزارش ایسنا، این کتاب شامل داستانک‌ها و گزین‌گویه‌هایی از خولیو کور تاسار به انتخاب و فارسی پژمان طهرانیان به همراه کولاژی از گفت‌وگوها به انتخاب و ترجمه نوشین جعفری در ۸۸ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۲ هزار تومان در نشر اتفاق راهی بازار شده است.

بخش اول کتاب با عنوان «بی‌اهمیت‌ها» شامل داستانک‌های در دفتر کار، ورود دو چرخه ممنوع!، امکانات انتزاع، یک داستان خیلی واقعی، درون‌مایه‌ای برای طرح یک قالی، ویژگی‌های یک صندلی راحت، زندانی، خطابه خرس، توصیف کاسوواری و خطوط کف دست است. بخش دوم نیز با عنوان «بااهمیت‌ها» شامل گزین‌گویه‌ها و کولاژی از گفت‌وگوها است.

در مقدمه کتاب درباره خولیو کورتاسار می‌خوانیم:  او در ۱۹۱۴ در بروکسل، پایتخت بلژیک، از پدر و مادری آرژانتینی  به دنیا آمد. پس از اتمام تحصیلاتش در دانشگاه، در سال ۱۹۳۸ کتابی شامل غزل‌هایش را با نام مستعار به چاپ رساند که بعدها از آن با تحقیر یاد می‌کرد. در سال ۱۹۴۴ استاد ادبیات فرانسه شد و در سال ۱۹۴۹ نمایشنامه «شاهان» را بر اساس داستان‌های اساطیری نوشت. در سال ۱۹۵۱ در پی ضدیت با حکومت خوان پرون در آرژانتین، به فرانسه مهاجرت کرد و تا پایان عمر در آنجا ماند.  

از سال ۱۹۵۲ مترجم سازمان یونسکو شد و از ترجمه‌های مهمش برگردان «رابینسون کروزو» و داستان‌های ادگار آلن پو به اسپانیایی بود.  او حدود ۳۰ کتاب در کارنامه‌اش دارد که بیشترشان به زبان‌های مهم دنیا ترجمه شده‌اند.

در ایران به واسطه ترجمه برخی از داستان‌های کوتاهش از جمله گزیده داستان‌هایش در کتاب «دروازه بهشت» با ترجمه بهمن شاکری و مجموعه سه‌جلدی «قصه‌های قرو قاطی» و چند رمان مهمش از جمله «امتحان نهایی» و «لی‌لی بازی» و همچنین فیلم آگراندیسمان - که میکل آنجلو آنتونیونی، آن را بر اساس داستان کوتاه «تف شیطان» او ساخته است - نویسنده شناخته‌شده‌ای است.

همچنین نسخه صوتی این کتاب  با صدای مسعود شهریاری و خشایار فهیمی منتشر شده است.

تمامی حقوق این محفوظ و متعلق به با تارنمای دیار فردوس می باشد.

طراحی و اجرا "یکان پرداز آسیا"

Template Design:Ypa Group