اصغر فرهادی به عنوان یکی از فیلمسازان برجستهی بینالملل یکی از برگزارکنندگان مستر کلاس در جشنواره کشور پرتغال خواهد بود.
به گزارش ایسنا، جشنواره بینالمللی فیلم "کارگردانان جدید، فیلمهای جدید" که در شهر "اسپینیو" برگزار میشود، طبق سنت هر ساله در بخشی موازی با جشنواره با عنوان "Training Ground" از سینماگران برجسته حال حاضر سینمای جهان برای برگزاری کارگاههای تخصصی و مسترکلاس دعوت به عمل میآورد و امسال اصغر فرهادی کارگردان برنده اسکار ایرانی یکی از میهمانان ویژه این رویداد سینمایی خواهد بود.
فرهادی که تاکنون نامزد ۱۰۰ جایزه سینمایی بوده و بیش از ۶۰ جایزه داخلی وخارجی در کارنامه سینمایی او دیده میشود و اخیرا با فیلم جدیدش «همه میدانند» هفتادویکمین جشنواره فیلم کن را افتتاح کرده است، سرشناسترین سینماگری است که امسال در این رویداد سینمایی-آموزشی مسترکلاس برگزار میکند.
از دیگر اساتید حاضر در این رویداد میتوان به «کریستوفر همپتون» فیلمنامهنویس برنده اسکار بریتانیایی، «استفن واربک» آهنگساز برنده اسکار، «استفن الیوت» کارگردان، فیلمنامهنویس و تهیهکننده استرالیایی، «والریو بونل» تدوینگر ایتالیایی و فعال هالیوود، «گابریلا کریستیانی» کارگردان و تهیه کننده ایتالیایی برنده اسکار، «آنجلا آلن» فیلمنامهنویس و بازیگر انگلیسی، «دیوید سیدلر» برنده جایزه اسکار و بفتای بهترین فیلمنامه اقتباسی، «رومن کاپولا» کارگردان و فیمنامه نویس آمریکایی و «ادی جوزف» صدابردار بریتانیایی اشاره کرد.
بخش "Training Ground" جشنواره فیلم "کارگردانان جدید، فیلمهای جدید" از تاریخ ۱۹ تا ۲۴ ژوئن (۲۹ خرداد تا سوم تیر) در شهر اسپینیو کشور پرتغال برگزار میشود.
این روزها پای حرف خیلی ها که می نشینی یک جور به رفتن بی بازگشت فکر می کند که به آن چه که لیاقتش را دارد برسد و کمی از این ناامیدی که خواسته و ناخواسته نخ کش شده است و به دست و پا گیر می کند رهایی یابد.
می شود رفت اما ایران را نمی شود توی چمدان گذاشت و رفت یک گوشه دنج که صدا به صدا نرسد بعد خاک کشورت را از توی چمدان دربیاوری پهن کنی تا محو تماشای گل تکه و ترمه زری دوز شده ای از غزل باشی و ساز و آواز ، شبیه محمود دولت آبادی شادیانه ات را فریاد بزنی و همه بگویند. رقصی چنین میانه میدانم آرزوست.
می گویند آن چه ما را نمی کشد قطعا قوی تر می سازد، اما اگر قورباغه ای باشیم توی قابلمه و اجاق روشن باشد چه؟ همه چیز به خون سردی ما و اشباع شدن از خبرهای بد ربط دارد
قورباغه را اگر توی دیگ آب جوش بیندازی برخواهد جست اما اگر توی آب سرد روی اجاق بگذاری نرم نرمک پخته خواهد شد و پی نخواهد برد.
ما داریم لابه لای اخبار بد، شر خواهی برای دیگران، حسادت، کینه و... دمای محیط بالا می رود متوجه نیستیم که با محیط زود همرنگ می شویم.
ژرژ پولتی پژوهشگر حوزه درام سی و شش تم و وضعیت را در کتاب خودش بیان می کند که تاریخ ادبیات جهان حول محور این سی و شش وضعیت می چرخد از نفرت گرفته تا خیانت و بشر نتوانسته از این مجموعه تم و بن اندیشه بیرون برود.هر کدام از این وضعیت ها برای شکل گیری یک تراژدی کافیست تا تلخ ترین و زهراندود شده یک درام و قصه را در کام مخاطب فرو بچکانند.
در نگاه خیلی از ایرانی ها، جهان همان دو طیف است یکی فرشته خو و اهریمن سرشت که بازمانه چند هزار سال می باشد وهیچ انگیزش و تلاشی برای بیرون رفتن از این خط کشی مفرط نکرده ایم و حتی در انتخابات های مان هم اگر این دو قطب را شکل ندهیم در تحریک مردم کم گذاشته ایم تا بیایند از ترس یکی به دیگری رأی بدهند.
اگر با منی، می شوی فرشته وگرنه همه وجودت اهریمن و دژخوی است. تعارف هم نداریم و مرز بندی های اجتماعی و کاری مان حول این جریان می چرخد و حتی به کسی که خاکستری است می گوییم: «تکلیفت را با خودت روشن کن این طرفی هستی یا آن طرفی؟»
به لیست بزرگان فرهنگ این سرزمین نگاه کنید چه نفرشان با برچسب اهریمنی از زیر تیغ گذشته اند؟ و اصرار داریم بقیه و حتی مخاطبین آثار این ها هم تکلیف شان را روشن کنند که کدام طرفی هستند.
اهلی کردن بلد نیستیم و تا نتوانیم خود را اهلی کنیم نمی شود چشم به اهلی کردن عقاب سیصد ساله و ...داشت. به قول دو سنت اگزوپری :«شازده کوچولو گفت: نگفتی اهلی کردن یعنی چه؟ روباه گفت: اهلی کردن چیز بسیار فراموش شدهای است، یعنی علاقه ایجاد کردن.»
این که ما چه قدر داریم در دیگران در حوزه شخصی و اجتماعی و حتی سیاسی ایجاد علاقه می کنیم؟ ایستادن در مقابل خواست عمومی را در تصمیم گیری ها می بینیم و لمس می کنیم
وقتی دخترک معلول ذهنی را برای شادی کردنحین بارش باران وادار می کنیم که یک دست و پا بالا کنار سطل زباله بایستد کسی که ایستادن در چنین حالتی برایش بسیار دشوار است انتظار داریم در او ایجاد علاقه کرده باشیم؟
هنگامی که موی دخترک را قیچی می کنیم که ناظم مرد دبستان دچار لغزش نشود آیادر کل دانش آموزان آن مدرسه ایجاد علاقه کرده ایم.
هرچند وزیر آموزش و پرورش تلاش می کند صرفا پاراف کننده نامه ها نباشد و تصمیم به اصلاح ساختار گرفته است و همین جای امیدواری دارد اما بحث این جاست نظام تربیتی و آموزشی ما چه قدر ما را اهلی می کند.
اهلی کردن را در پسا خونریزی قوم مغول ببینیم که از دلش مکتب هرات و هنر خراسان بیرون می آید و شاهکارش می شود موسیقی دوتار سرزمین زعفران و فیروزه و حالا چه؟ چه قدر خودمان و دشمنان را اهلی کرده ایم؟
ما به حذف دیگران است که بلند به نظر می رسیم و گرنه اگر افرا و سرو و کاج باشند همان بید کوچک فریبا می شود. بیش از هر زمان دیگر نیاز به حضور همه بزرگان کشورنیاز داریم که دل در آیین و مسلک این خاک دارند و گرنه فرهنگ تنها سلاح دفاع از خودش را دست مردم داده است که اگر چونان فردوسی و...مانده اند نه محمود غزنوی حکم داده باشد :«باش » و او ماند.نه ، این مردم بودند که نگذاشتند بی بر و بار بشویم
دشمن پیش رو ایستاده است به غارت فکر و منابع می اندیشد و دریغا که خودی به او گرا می دهد کجا را بزن که زودتر بیفتیم.
این روزها کسی را می خواهیم نغمه ای عاشقانه بخواند که کارگر های هپکو دلشان گرم باشد و نیشکر هفت تپه کام مان را شیرین کند و سفره اهالی بانه و کولبران پر باشد.این یعنی ایجاد علاقه کردن و اهلی شدن.
امید همه داشته های ماست که پشت دیوار امنیت ایستاده به تماشا، این که خودی ها انگ بزنند و برانند قد امید کوتاه خواهد شد. این خاک و تمام کوچه های شهر سند به نام آلاله ها خورده و دریغ است که کسی به نام نیک خواهی تیشه به ریشه همه بزند.
قبول کنیم زیستن مان کیفیت ندارد و باید آستین بالا زد که مرگ فقط در بستر کهن سالی لبخند بزند نه در چرخ های پراید و نیسان و... برای هر رهگذری دست تکان می دهد .
کدام جنگ روزانه حدود پنجاه و دو نفر کشته روی دست جبهه اش می گذارد که ما در جاده های ایران فقط هزار و سی و چهار نفر را در یک ماه کفن پیچ به خانه ابدی شان مشایعت کرده ایم؟
نه جاده با ما سر سازگاری دارد نه زلزله و نه حتی قارچ های سمی که افتاده اند به جان کبد مردم و الفاتحه بخوانید و نماز بگزارید.
روزگار آیینه است و این که چه هستیم برمی گردد که چه نشانش داده ایم کافی است نیک و خیر برای همسایه بخواهیم، شک نکنیم که کار آیینه انعکاس است به ما برخواهد گشت. و به قول شاهزاده کوچولو :« گلی هست... و من گمان میکنم که آن گل مرا اهلی کرده است... »
عصر ایران؛ روح الله صالحی
از اسکناسهای مخصوص جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه رونمایی شد.
به گزارش ایسنا و به نقل از یورو نیوز، دولت روسیه امروز (سهشنبه) از اسکناسهای مخصوص جام جهانی رونمایی کرد.
این اسکناسها ۱۰۰ روبلی هستند و در یک سوی آن تصویر کودکی که توپ جام جهانی را در دست دارد و به هالهای از تصویر لیو یاشین - دروازهبان اسطورهای شوروی سابق - نگاه میکند، دیده میشود. در سوی دیگر اسکناس هم تصویر کاپ جام جهانی و نشان این بازیها نقش بسته است.
موزه سینمای ایران از میان ۷۰ موزه کشور با شاخص «نگهداری و حفاظت»، عنوان موزه برتر را از آن خود کرد.
به گزارش عصر ایران به نقل از روابط عمومی موزه سینمای ایران، یازدهمین آیین انتخاب موزههای برتر عصر دوشنبه ۳۱ اردیبهشت همزمان با هفته بزرگداشت میراث فرهنگی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در این مراسم که جمع بسیاری از موزهداران و مسئولان سازمان میراث فرهنگی حضور داشتند، ۷۰ موزه منتخب با ۱۲ شاخص شامل آموزش، بازدید از موزه، معرفی، نگهداری و حفاظت، پژوهش، توسعه مدیریت، خلاقیت و نوآوری، گردآوری، تلاش برای بقا، شعار روز جهانی موزه، کودک و نوجوان و اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی مورد قضاوت و داوری قرار گرفتند.
در داوری ۶۰ پیشکسوت، موزه سینمای ایران از میان ۷۰ موزه با شاخص «نگهداری و حفاظت» در بخش موزههای دولتی متوسط به عنوان موزه برتر معرفی و قدردانی شد.
در یازدهمین آیین انتخاب موزههای برتر که به همت کمیته ملی موزههای ایران (ایکوم) برگزار شد، از هفت موزهدار فعال، درگذشته و پیشکسوت نیز قدردانی شد.
همچنین در این آیین پیام استرکیش لاروش مدیر و نماینده دفتر منطقهای یونسکو در تهران توسط معاون مدیر دفتر منطقهای غرب آسیا خوانده شد.
سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سیداحمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم (کمیته ملی موزههای ایران)، علیرضا قلینژاد دبیر آیین معرفی موزههای برتر و عضو هیات اجرائی ایکوم، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزههای کشور، از جمله افراد حاضر در یازدهمین آیین انتخاب موزههای برتر بودند.
«راس ساعت 11» عنوان تازه ترین نمایش پلاتو اجرا مجموعه تئاتر شهر است که از روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه ساعت 18 میزبان علاقه مندان تئاتراست.
در این اثر نمایشی که فقط 10 شب به صحنه خواهد رفت، آروین شاه حسینی بازیگر، مقدی شامیریان طراح لباس و سارا حدادی مشاور رسانهای گروه اجرایی را تشکیل میدهند.
برنده جایزه اول بازیگری و دریافت دیپلم افتخار طراحی صحنه جشنواره استانی فجر از جمله مقامهایی است که نمایش «راس ساعت 11» طی ماههای گذشته به دست آورده است.
نمایش «راس ساعت 11» به نویسندگی و کارگردانی محمد نژاد از روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه ساعت 18 در پلاتو اجرا مجموعه تئاتر شهر اجرای خود را آغاز میکند.
اردیبهشت با تمام ماه های سال تفاوت عمده ای دارد. حتی در نامش ، که ارد و جلوه گری کردن بهشت را تداعی می کند.
ارد آمدن را وقتی به کار می بریم شبیه شوی لباس کسی برای خود نمایی می آید با ژست خاص خودش را نشان مان می دهد و می رود و ما ترغیب می شویم چون او زیبا بمانیم.
اردیبهشت برای همه فصل شکوفایی و خنکای دشت است و بارانی که می بارد و می شود تمام شعرهای عاشقانه را از حافظ و شاملو گرفته تا نزارقبانی را یک جا لمس کرد و شیدا ماند برای یک سال هوای تازدم دشت و مدهوش شد.
اردیبهشت امسال اما هوایش سنگین بود. از نگرانی پی در پی تورمی که منتظر شلیک داور بود تا پرش سه گام داشته باشد و بپرد روی کمر قشر فرتوت جامعه که نانش بوی عرق جبین و قسط و اجاره و ...می دهد.
اردیبهشت اگر هوا با شکوفه مهربان نباشد هیچ میوه ای آبدار بر شاخه نخواهد رویید اما حقیقت این است که ما باهم مهربان نبوده ایم و روز به روز مهربانی صیغه ماضی بعید تبدیل می شود.
مهربان نیستیم و لابه لای فیلترشکن ها می آیم که عمق پشت پا زدن به یک دیگر را ببنیم و لذت دردناکی ببریم. ما به زمین خوردن خود شخصی مان هم احساس شادی پیدا می کنیم.
دیده اید که وقتی دندانی درد می کند فشارش می دهیم؟ این فشار دردملیحی دارد که درد قبلی را کم می کند. اما همیشه که نمی شود دهان بسته با فشار زندگی کرد. دهان را که باز کنی درد برمی گردد اما این بار قوی تر و ریشه جانت را تیغ می اندازد.
نه با دختران فوتسالیست مهربان بودیم که چه گونه توانسته اند تداوم بر بام آسیا ایستادن شان را جشن بگیرند بعد تیتر زدیم: آقایی دختران فوتسالیست بر آسیا ... بماند که فقط ضعیفه خطاب شان نمی کنیم اما در رفتار، تا دلت بخواهد این گونه ایم که آن ها ضعیفه اند و از گل بس، انار بس رسیده ایم به نام های خوش آهنگ، همین!
کودک آزاری ها کم نبود اما هنوز لایحه حمایت از حقوق کودکان که هیچ نمی دانیم چیست ، دارد دم در ورودی مجلس نوبت می گیرد اما خبری از ورود نیست و کودکان با زخم بر روح آینده را تحویل می گیرند و چه تحویل خواهند داد؟
با حلوا حلوا کردن دهان مان شیرین نمی شود چرا که سوگ و تورم و رنج این جا بست نشسته است و امید واژه کمرنگ این روزهاست. بحث دل سردی و پشیمانی و... نیست اما بیشتر از آن که نیاز داریم بشنویم بهبود باید ببینیم.
فعل خواستن برای اصلاح هست اما در جای خودش نیست. وقتی می گویند قرار است دم در ورودی ورزشگاه ها سیستم چهره نگاری نصب شود یعنی می خواهند ورود چهار دختر را بگیرند و مشکل حاد فشار تبلیغاتی را بکاهند. این ها یعنی همت و توان را جایی به کار می گمارند که نباید و جایی که بابد باشد سکوت محض جاری است.ّ
می گویند سال، سال، دریغ از پارسال ،راست می گویند این ماه که در رنج ارتباطی و اقتصادی بسیار دخیل بودند که می شد قبل از این مشکلات ،اعتماد سازی انجام می شد همین پیام رسام داخلی و خارجی، مردم حس می کنند اطلاعاتشان به درد دشمن نمی خورد اما دوست،بله، چون دوست می داند نقاط ضعف کجاست.
همه ما از دوستان بسیار نزدیک مان زخم دیده ایم و این حس را داریم تعمیم می دهیم به جامعه،مابه هم بی اعتماد شده ایم و شبیه سوراخ لایه ازون در حال گسترش است و کسی به فکر کم کردن گازهای گلخانه ای نیست که این هم خشمگین ،این همه پرخاش گر روبه روی هم ایستاده ایم زیر یک چتر و بیرون باران شصت بهاری می بارد.
این مشکلات فقط با اقدامات کوچک قابل حل است کوچک ها شبیه قطره ها که به هم می پیوندند ،دریا حتمی خواهد شد. این که سعی نکنیم افسردگی اجتماعی دست به دست شود چرا که امید همه داشته های است که جمع شده است.
هنوز ده ماه دیگر از سال 97 مانده است اما به اندازه یک سال خبر بد شنیدیم و لب گزیدیم و افسوس منابعی که باقی مانده است را خوردیم چرا که دل در گرو این خاک بسته ایم که آلاله هایش نزدیکان ما بودند و رفتند که اردیبهشت هر سال سمت دشت به تماشایشان بنشینیم و عاشقانه بخوانیم و کف بزنیم و نیازی به واردات پارچه سیاه نباشد که رخت شادیانه بر تن کرده ایم.
عصر ایران؛ روح الله صالحی
به نقل از نیویورک تایمز، تابلوی 70 میلیون دلاری «ملوان» اثر پابلو پیکاسو به شکلی تصادفی آسیب دید و از حراجی «کریستیز» که قرار بود در آنجا به فروش برسد، بازماند.
مسئولان خانه حراجی در مورد زمان به حراج گذاشتن این تابلو گفتند: پس از مشورت با کارشناسان به این نتیجه رسیدیدم که این تابلو از فهرست حراجی امروز (۱۵ می) خارج شود تا مراحل مرمت آن انجام گیرد. در این زمینه اقدامات فوری جهت اصلاح این موضوع را با هماهنگی با مشتریمان انجام دادهایم و در اینجا بدون ذکر جزییات به انتشار همین میزان اطلاعات بسنده میکنیم.
شبکه بلومبرگ در ماه آوریل «استیو واین» غول کازینو را به عنوان خریدار و مشتری این تابلو از حراجی کریستیز شناسایی و اعلام کرده است. واین نیز اخیراً به دلیل اتهامات جنسی از سمت خود به عنوان مدیر اجرایی و رییس مجموعه اقامتگاههای واین کنارهگیری کرده است.
نکته جالب اینکه آقای واین از ناراحتی چشمی رنج میبرد و همین باعث شد که در سال 2006 به صورت تصادفی آرنجش در تابلوی بوم نقاشی «رویا» شاهکار خلق شده پیکاسو در سال 1932 فرو رفته و به آن آسیب جدی بزند! واین در آن زمان قرار بود همین تابلو را به مبلغ 135 میلیون دلار به «استیون ای کوهِن» میلیاردر و مجموعهدار بزرگ آمریکایی بفروشد. البته آن تابلو مرمت شد و بالاخره در سال 2013 با مبلغ 155 میلیون دلار به آقای کوهِن فروخته شد!
ریچارد بونا آهنگساز و نوازنده گیتار باس و نامزد جایزه گرمی در صفحاتش در فضای مجازی از برگزاری یک کنسرت در ایران در تاریخ 15 شهریور خبر داده است.
هنوز هیچ موسسه برگزاری کنسرت و تهیهکنندهای خبری از برگزاری کنسرت برای این هنرمند کامرونی نداده است و معلوم نیست کدام شرکت برگزارکننده اجرای ریچارد بونا در ایران خواهد بود.
ریچارد بونا از موسیقیدانان سبک جز فیوژن اسن که در کنار فعالیتهای شخصی تا کنون با هنرمندانی چون جو زاوینول، جورج بنستون، رندی بکر، مایک استرن، بابی مک فریم و استیو گد همکاری داشته است.
این نوازنده در سال 2005 با انتشار آلبوم (Tiki) توانست نامزد جایزه گرمی بهترین آلبوم «وورد میوزیک» شود. آخرین آلبوم او نیز توسط کمپانی کوینسی جونز در سال 2016 با نام « Heritage» منتشر شد.
نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه کاریکاتور و پو ستر "پایان یک داعش" در حوزه هنری انقلاب اسلامی افتتاح شد. ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات
مسابقه بینالمللی «پایان یک داعش» با همکاری مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و گروه هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح، برگزار و طی آن تعداد 2120 اثر از 870 شرکتکننده از 64 کشور جهان دریافت شد و امروز شاهد برپایی نمایشگاه آثار برگزیده این رویداد بینالمللی در حوزه هنری انقلاب اسلامی هستیم.
تمامی حقوق این محفوظ و متعلق به با تارنمای دیار فردوس می باشد.
طراحی و اجرا "یکان پرداز آسیا"