رییس پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: این طور نیست که در هنر سنتی ما خلاقیت وجود نداشته باشد، بلکه در هنر سنتی ما خلاقیت، ابداع است.

عبدالمجید شریف‌زاده ـ رییس پژوهشکده هنرهای سنتی ـ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اینکه آیا صنایع دستی و هنرهای سنتی به همان شکل گذشته خود باید حفظ شود یا نیاز به مدرن شدن دارد، توضیح داد: ما اصلِ موضوع را در هنرهای سنتی و صنایع دستی که بخشی از آن است، نمی‌شناسیم. یکسری اصول غیر قابل تغییر در این زمینه وجود دارد که ما باید آن را بشناسیم اما در کنار آن یکسری فروع داریم که می‌تواند متناسب با زمان تغییر پیدا کند. بهترین کار توجه به سبقه تاریخی چند هزار ساله در هنرهای سنتی و صنایع دستی کشورمان است.

او ادامه داد: وقتی به گذشته تاریخی‌مان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که صنایع دستی و هنرهای سنتی در طول تاریخ با حفظ اصول و مبانی حاکم و متناسب با زمان خودش تغییر پیدا کرده‌ است. اما ما به دلیل آنکه اصول حاکم را نمی‌شناسیم تغییراتی در آن به وجود می‌آوریم که از اصالت خارج می‌شود. به همین دلیل زمانی که با قدیمی‌ها صحبت می‌کنید از اینکه تغییری در صنایع دستی به وجود بیاورند، می‌ترسند و آن را حفظ می کنند اما جوانان در این حوزه شناختی کمتر و جسارت بیشتری دارند و زمانی که در این باره با آنها صحبت می‌شود معتقدند باید صنایع دستی مدرن شود در حالی که مدرن شدن معنا و مفهومی دارد که با سنت در تقابل است. به همین دلیل ما می‌گوییم بحث مدرن شدن را نداریم اما بحث تغییر و به روز شدن را در هنرهای سنتی داریم.

رییس پژوهشکده هنرهای سنتی اضافه کرد: زمانی که مکتب هرات دوره تیموری و مکاتب تبریز و اصفهان در دوره صفویه در نقاشی و نگارگری در کنار هم قرار می‌دهیم، تشخیص تغییر مکاتب دشوار می‌شود و فردی می‌تواند این تغییرات را بشناسد که چشم‌اش به آن آشنا یا درباره موضوع کار کرده باشد. زمانی که شما به صنایع دستی و هنرهای سنتی زیاد نگاه می‌کنید،  به مرور زمان متوجه تغییر این موضوع از دوره تیموری تا صفوی می‌شوید اما این تغییرات را نمی‌توان به سادگی متوجه شد.     

 

شریف‌زاده با بیان اینکه اصول و مبانی حاکم بر هنرهای سنتی ما باید حفظ شود و این اصول چند نکته اساسی دارد، افزود: هنرهای سنتی ما رمزگرا هستند زیرا هنرمندان تفکرات‌شان را در آثارشان عرضه می‌کردند، فقط طبیعت‌گرا نبودند و احساسات یا عواطف خود را بیان نکرده‌اند بنا براین وقتی به هنرهای سنتی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم هنری است که هنرمند در آن عواطف، تفکرات و اعتقادات خود را بیان می‌کند.

او بیان کرد: هنرمند از طبیعت در آثار خود الهام می‌گرفت و به اصطلاح امروز طبیعت‌گرا یا ناتورالیسم نبود. هنرمندان ما با رمز و اشاره حرف‌های خود را مطرح می‌کردند و حتی این موضوع در شعر شاعران نیز دیده می‌شود. هر کدام از نقش‌ها و رنگ‌ها در صنایع دستی و هنرهای سنتی رمز و رازی دارد که می‌خواهد تفکرات خودش را بیان کند بنابراین زمانی که ما وارد حوزه هنرهای سنتی می‌شویم باید با این موارد آشنا شویم و بدانیم زمانی که می‌خواهیم از طبیعت الهام بگیرم باید چگونه این کار را انجام دهیم؟ برای مثال گل و مرغ در آثار هنری دوره قاجار بسیار دیده می‌شود اما هیچکدام از آنها مشابه همان گل و مرغی که در طبیعت وجود دارد، نیست.

 

رییس پژوهشکده هنرهای سنتی گفت: ویژگی‌هایی از جمله نمادگرایی، تجوید و الهام از طبیعت در طول تاریخ هنرهای سنتی وجود داشته و جزو اصول ماست و نمی‌توانیم آنها را تغییر دهیم اما هر کسی می‌تواند متناسب با ذوق و خلاقیت خودش، طبیعت را ببیند و از آن الهام بگیرد، با ویژگی‌ها و تفکراتش، آن را تغییر دهد و به یک اثر تازه و به روز تبدیل کند.

قصه‌ها و داستان‌های عامیانه مناطق کردنشین ایران گردآوری می‌شود.

هیرش شیرزاد - مجری طرح گردآوری قصه‌های عامیانه کردی - در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که داستان‌ها و قصه‌های عامیانه شهرها و روستاهای مناطق کردنشین گردآوری می‌شود، اظهار کرد: پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان در راستای فعالیت‌های خود از همه علاقه‌مندان به فولکلور کردی دعوت به عمل می‌آورد تا در پروژه گردآوری قصه‌های عامیانه شهرها و روستاهای استان کردستان همکاری کنند.

او با بیان این‌که این طرح پژوهشی در سه فاز سه‌ساله تعریف شده است افزود: فاز نخست در استان کردستان، فاز دوم در استان‌های ایلام و کرمانشاه و فاز سوم در منطقه موکریان اجرا خواهد شد.

مجری طرح گردآوری قصه‌های عامیانه کردی با بیان این‌که کل مناطق کُردنشین ایران از جمله خراسان، زاهدان، شیراز و ... در این طرح تعریف شده‌اند، گفت: این طرح در فاز نخست در سطح استان کردستان آغاز شده و همچنان ادامه دارد و فاز دوم و سوم آن نیز طی سال آتی کلید خواهد خورد.

او با بیان این‌که تمامی قصه‌ها و داستان‌های عامیانه مناطق کردنشین ایران با استفاده از تاریخ شفاهی گردآوری خواهد شد، اظهار کرد: ابتدا با ثبت‌نام از استادان، دانشجویان، پژوهشگران و صاحب‌نظران در حوزه ادبیات فولکلور کُردی، افراد مستعد شناسایی می‌شوند، سپس در قالب کارگاه آموزشی این طرح برای آنان تشریح و در نهایت کار پژوهشی آغاز خواهد شد.

شیرزاد با تأکید بر این‌که تمامی افرادی که در طرح جمع‌آوری حکایت‌ها و داستان‌های کردی شرکت داشته باشند، به صورت رسمی به عنوان پژوهشگر پژوهشکده کردستان‌شناسی شناخته و حمایت می‌شوند، ادامه داد: در درجه نخست اولویت با پژوهشگران و محققان و پس از آن افراد صاحب تجربه در فرهنگ عامه و فولکلور است.

او با بیان این‌که این مجموعه منبعی غنی از داستان‌ها و حکایات عامیانه مناطق کردنشین است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود این فرهنگ در بحث زبان‌شناسی، تاریخ فولکلور، ادبیات کردی، داستان و ... اطلاعات گستره‌ای را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

مجری طرح گردآوری قصه‌های عامیانه کردی با بیان این‌که در فاز نخست، قصه‌های عامیانه شهرستان مریوان و منطقه لیلاخ استان کردستان در شش جلد و در ۲۸۰۰ صفحه‌، جمع‌آوری و تدوین شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در زمینه طبقه‌بندی علمی داستان‌ها و قصه‌های عامیانه، دانشگاه گوتینگن آلمان همکاری لازم را با دانشگاه کردستان لحاظ خواهد کرد.

او صیانت، حفظ و اهمیت به جایگاه ادبیات و فولکلور کردی را به عنوان گنجینه‌ای که در حال از بین رفتن است مهم‌ترین رسالت طرح پژوهشی جمع‌آوری قصه‌های عامیانه پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان دانست و یادآور شد: در این مجموعه علاوه بر قصه‌های عامیانه، تاریخ ادبیات و فرهنگ مناطق مختلف، آیین‌ها، رسوم، مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی و ... جمع‌آوری می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام در این طرح تا تاریخ ۲۸ خرداد با مراجعه به پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان و یا تماس با شماره تلفن ۳۳۶۶۴۶۰۰-۸ داخلی ۲۲۱۸ نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند. 

حمیدرضا شاه‌آبادی می‌گوید: این کار صحیحی نیست که به اسم باحیا بار آوردن کودکان، آن‌ها را بی‌اطلاع بگذاریم و موجب شویم در معرض خطرهای مختلف اجتماعی قرار بگیرند.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ظرفیت ادبیات در زمینه آگاهی‌بخشی به بچه‌ها برای شناخت بدن خود و پیشگیری از اتفاق‌هایی مثل تعرض و تجاوز به آن‌ها، گفت: ادبیات به معنای خاص خود چکیده تجربه بشری است؛ یعنی انسان‌ها هر آن‌چه در زندگی آموخته‌اند و به هر ادراکی رسیده‌اند در قالب ادبیات به نسل‌های بعد از خود منتقل می‌کنند. از طرف دیگر، مخاطبان ادبیات کودک کسانی هستند که اولین مواجهه‌ها را با زندگی و محتوای آن دارند و نیازمند کسب تجربه‌های اولیه‌ای هستند تا بر مبنای آن‌ها بتوانند بهتر زندگی کنند. با این حساب ادبیات زمینه بسیار خوبی برای ارائه تجربه‌های اولیه زندگی به کودکان و کسانی که نخستین گام‌ها را در تجربه‌اندوزی برمی‌دارند، فراهم می‌کند.

او  در ادامه اظهار کرد: ادبیات کودک زمینه بسیار خوبی  برای انتقال مفاهیم آموزشی و تجربی به کودکان است؛ از جمله مهم‌ترین این تجربه‌ها آموزش حفاظت از خود در مقابل افراد و شرایطی است  که می‌تواند برای کودک خطرآفرین باشد و به آینده کودک لطمه بزند. رها کردن کودکان و سپردن آن‌ها به جامعه‌ای‌ که قطعا جامعه سالمی نیست و داشتن این توقع که کودکان در مراوده با همسالان و بزرگ‌ترها به تجربه‌های اولیه برای حفاظت از خود برسند، کار اشتباهی است که گاهی هم والدین و  هم مربیان و معلمان مرتکب آن می‌شوند.

شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: باید به کودکان  آموزش داد و به آن‌ها آموخت چطور از خودشان محافظت کنند تا در دوره‌های مختلف زندگی بتوانند پاک، سالم و به دور از خطرهای مختلف رشد کنند و پیش بروند. به همین دلیل ادبیات کودک باید زمینه‌ای برای آموزش مفاهیم حفاظت از خود - چه در امور جنسی و چه امور غیرجنسی - باشد.

او سپس بیان کرد: این‌که یک انسان بتواند برای خود حریمی قائل باشد و بتواند از حریم خود در برابر دیگران محافظت کند، مهم‌ترین و اصلی‌ترین چیزی است ما  باید به بچه‌ها یاد دهیم. متأسفانه این آموزش‌ها  در دوره‌های مختلف و خصوصا در سال‌های اخیر تحت تأثیر برخی از تصورات قرار گرفته که به نظر می‌رسد تصورات آگاهانه‌ای نیست. این‌که ما احساس کنیم دادن برخی از آموزش‌ها به کودکان حیا را در درون آن‌ها از بین می‌برد، نگاه کارشناسانه‌ای نیست.  به یاد دارم که در دوران کودکی روحانی مسجد محل ما با لوله کتری به پسربچه‌ها عمل استبرا را آموزش می‌داد.  وقتی این امکان بالقوه اجتماعی حتی در مساجد ما وجود دارد چرا از آن برای آموزش کودکان‌مان استفاده نکنیم؟

این نویسنده درباره این‌که کودکان «نه گفتن» را چگونه یاد بگیرند، اظهار کرد: وقتی ما به کودک آموزش دهیم برای خود حریم شخصی و استقلال فردی قائل شود،  اولین اتفاقی که می‌افتد این است که او می‌تواند در برابر دیگران برای خود مرزی قائل شود و در برابر شکستن این مرز «نه» بگوید. از پیشنهاد رفتن به جایی گرفته تا خوردن چیزی و  کشیدن سیگار و یا هر چیز دیگری خیلی راحت «نه» بگوید و بگوید که آن کار را انجام نمی‌دهد. به این ترتیب او در شرایطی قرار نمی‌گیرد که  به خاطر حجب و حیا و  یا خجالت، هر کس هرچیزی را که به او گفت بلافاصله انجام دهد.

او در ادامه متذکر شد: نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود این است که آموزش صرفا برای بچه‌ها نیست و والدین هم باید در معرض آموزش قرار بگیرند. اولیا باید بدانند یک بچه در سنین مختلف در معرض چه خطرهایی است، آن‌ها باید بدانند همراهی و بودن در کنار بچه‌ها در موارد بسیاری ضروری است. والدین کودک باید یاد بگیرند مفاهیم حفاظت از خود را چطور و با چه زبانی به کودک بگویند زیرا در  هر مرحله  از زندگی  و در هر گروه سنی، مطالب را باید به شیوه خاص آن دوره بیان کرد.

شاه‌آبادی با بیان این‌که به عنوان پدر برایش حفظ حریم و حیا خیلی اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: آموزش ندادن به خاطر حفظ حیا در حالی که می‌تواند خطرات زیادی به دنبال داشته باشد، قطعا پذیرفتنی نیست. مادری که  فرزند پنج‌ساله خود را  صبح زود می‌فرستد که نان بخرد، آموزش ندیده است وگرنه بچه پنج‌ساله را  در ساعت خلوتی روز به خیابان نمی‌فرستاد که برایش این اتفاق بیفتد. مادری که جلو ارتباط فرزند خود را با آدم‌های خطرآفرین نمی‌گیرد، آموزش ندیده است. بنابراین علاوه بر کودکان، والدین آن‌ها هم باید آموزش ببینند تا بدانند با فرزندان خود چطور رفتار کنند و آن‌ها را برای حفظ حریم فردی خودشان آموزش بدهند.

این نویسنده با تأکید بر این‌که کتاب‌های آموزشی در این حوزه باید متناسب با فرهنگ جامعه نوشته شود گفت: بنابراین درست است که نویسنده همیشه باید پیشرو باشد و جلوتر از جامعه خود حرکت کند و جامعه را رو به جلو سوق دهد اما نکته قابل اعتنا این است که  نویسنده نباید واقعیت‌های اجتماعی را نادیده بگیرد. با این نگاه ترجمه کردن کتاب‌های کشورهای دیگر با این موضوع الزاما برای ما مفید نخواهد بود و در این زمینه نیازمند استفاده از نگاه کاملا بومی هستیم.

سخنگوی شورای عالی اکران از تصمیم‌گیری برای پخش مسابقات جام جهانی فوتبال و جزئیاتی از آیین‌نامه کمیته انضباطی خبر داد.

علی سرتیپی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره جلسه 22 خردادماه شورای عالی اکران بیان کرد: در این جلسه دو مسئله مورد بحث قرار گرفت که یکی مربوط به آیین‌نامه کمیته انضباطی و مواردی همچون تخلفات، نحوه کار و نحوه اجرا بود که بخشی از آن نیمه تمام باقی ماند و قرار بر این شد که در جلسه بعد تکمیل شود.

او افزود: مسئله بعدی هم به پخش مسابقات فوتبال در سینماها مربوط می‌شد که مقرر شد شش مسابقه از بازی‌های جام جهانی در سینماها با هماهنگی‌های لازم پخش شود که از این میان سه بازی به مسابقات ایران، دو مسابقه به نیمه نهایی و یکی هم مسابقه فینال مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: به این ترتیب سینماهای تهران و شهرستان‌ها (با هماهنگی ادارات کل شهرستان‌ها) می‌توانند با توجه به تعداد سالن‌های خود سانس‌هایی را برای پخش فوتبال در نظر بگیرند و قیمت بلیت‌ها هم بین 15 تا 20 هزار تومان خواهد بود. البته ممکن است بعضی سالن‌ها با توجه به شرایط خاصی که به لحاظ VIP دارند قیمت بیشتری را از 20 هزار تومان در نظر بگیرند که این هم با هماهنگی می‌تواند اتفاق بیفتد.

سرتیپی در پاسخ به اینکه سینماهایی که تعداد بیشتری از یک سالن دارند چگونه مسابقات را پخش خواهند کرد، گفت: سینماهای تک سالنه‌ای که سرگروه هستند امکان پخش فوتبال را ندارند و فقط آن‌هایی که سرگروه نیستند می‌توانند مسابقات را پخش کنند. همچنین از میان سینماهایی که سه سالن دارند فقط یک سالن، پردیس‌هایی که پنج سالن دارند فقط دو سالن و پردیس‌هایی که بیش از پنج سالن دارند چهار سالن آن‌ها مجاز به پخش مسابقات هستند.

او درباره حق صاحبان فیلم‌ها از سانس‌های اکران فیلمشان که به مسابقات فوتبال اختصاص داده می‌شود هم گفت: در این باره هم صحبت شد و توافقی برای پرداخت مبلغی به صاحبان فیلم‌ها صورت خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، در خبر منتشر شده از سوی روابط عمومی سازمان سینمایی در این باره به انتخاب سید ضیاء هاشمی به عنوان رییس کمیته انضباطی اشاره و آمده است: «در جلسه اول شورایعالی اکران که هفته گذشته برگزار شد سیدضیاء هاشمی به عنوان دبیر کمیته انضباطی مشخص و به رئیس سازمان سینمایی جهت صدور حکم طبق آیین نامه کارگروه اکران اعلام شد.»

این در حالی است که از روز گذشته حاشیه‌هایی مبنی براینکه این حکم فقط به انتخاب ریس سازمان سینمایی بوده و رییس شورای عالی اکران (ابراهیم داروغه زاده) اطلاعی در این باره نداشته است، منتشر شد که سرتیپی در این باره به گفتن این جمله اکتفا کرد که در هر صورت در جلسه امروز شورا، بحثی بر سر این ماجرا نشد.

ابراهیم داروغه زاده ریاست شورایعالی اکران نمایش فیلم را عهده‌دار است و منوچهر محمدی، محمدقاصد اشرفی، منوچهر شاهسواری، علی سرتیپی، محسن امیریوسفی و مصطفی کیایی دیگر اعضای این شورا هستند و محمدرضا فرجی به عنوان دبیر در جلسات حضور دارد.

روابط عمومی منطقه آزاد کیش اعلام کرد: مجوزهای لازمی که باید برای برگزاری کنسرت الیاس یالچین تاش گرفته می‌شد، اخذ شده و اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد، این کنسرت در تاریخ اعلام شده برگزار می‌شود.

ایلنا نوشت: ایرج شرف‌زاده (مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی منطقه آزاد کیش) در پاسخ به این سوال که واکنش مدیران فرهنگی این منطقه به آنچه روز گذشته (شنبه 19 خرداد 97) از سوی روابط عمومی دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد کنسرت الیاس یالچین تاش (آهنگساز، خواننده و ترانه‌سرای ترکیه‌ای) منتشر شده چیست، گفت: ما مجوزهای لازم را اخذ کرده‌ایم.

روز گذشته در خبری که از سوی روابط عمومی دفتر موسیقی برای رسانه‌ها ارسال شد این دفتر ضمن تایید دریافت درخواست صدور مجوز برای خواننده مذکور توسط شرکتی ایرانی (موسسه فرهنگی، هنری و تبلیغاتی اکسیر نوین)، «عدم تناسب برنامه و خواننده یاد شده با مختصات فرهنگی کشور» را دلیل عدم صدور مجوز اعلام کرد و مسئولیت هرگونه برنامه‌ موسیقایی فاقد مجوز در مناطق آزاد کشور را برعهده مسئولان و مدیران مناطق یاد شده دانست.

شرف‌زاده ضمن تاکید بر این نکته که اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد کنسرت الیاس یالچین تاش 13 و 14 تیر 97 ساعت 23:59 در تالار شهر واقع در جزیره کیش برگزار می‌شود، گفت: ما مجوزهای لازم را که باید می‌گرفتیم، گرفته‌ایم. ما باید از نیروهای انتظامی و اداره اماکن مجوز می‌گرفتیم که گرفته‌ایم.

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی انتشار اخباری مبنی بر برگزاری کنسرت الیاس یالچین تاش خواننده ترکیه ای اطلاعیه ای را منتشر کرد.

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی انتشار اخباری مبنی بر برگزاری کنسرت الیاس یالچین تاش خواننده ترکیه ای در ایران اطلاعیه ای را منتشر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: «در پی انتشار اخباری مبنی بر برنامه ریزی برای اجرای کنسرت الیاس یالچین تاش در ایران، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد هیچگونه مجوزی برای این برنامه در ایران، صادر نکرده است.

این دفتر، ضمن تایید دریافت درخواست صدور مجوز برای خواننده مذکور توسط شرکتی ایرانی، عدم تناسب برنامه و خواننده یاد شده با مختصات فرهنگی کشورمان را دلیل عدم صدور مجوز اعلام کرده و مسئولیت هر گونه برنامه های موسیقایی فاقد مجوز مناطق آزاد کشور را برعهده مسئولان و مدیران مناطق یاد شده دانسته است.»

این اطلاعیه در حالی منتشر شده که لینک فروش بلیت کنسرت یالتین تاش طی روزهای سیزدهم و چهاردهم تیر در جزیره کیش در سایت فروش بلیت فعال است.

نمایندگان فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) با حضور در کمپ تیم ملی در شهر لوکوموتیو روسیه، حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2018 را خوش‌آمد گفتند.

به گزارش ایرنا از فدراسیون فوتبال، در ابتدای جلسه ای که امروز پنجشنبه با حضور نمایندگان فیفا و اعضای تیم ملی فوتبال ایران برگزار شد، نماهنگی از تاریخچه جام جهانی به نمایش در آمد و پس از پایان این خوش آمدگویی نماینده فیفا از سوی «جیانی اینفانتینو» گفت: امیدواریم تیم ملی ایران با سرمربی اش به عنوان یکی از معتبرترین سرمربیان حاضر در این رقابت ها و توانایی بازیکنانش؛ بتواند نماینده فنی و فرهنگی خوبی برای مردم کشورشان باشد.

در ادامه این مراسم، کاپ و نماد رقابت های جام جهانی به نمایندگی از تیم ملی ایران به کارلوس کی روش و مسعود شجاعی اهدا شد.

در پایان، اسفندیار بهارمست مدرس ایرانی داوری فیفا آخرین قوانین داوری فوتبال و VAR را برای بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران تشریح کرد.

تیم ملی ایران در گروه B رقابت های جام جهانی روسیه با تیم های اسپانیا، پرتغال و مراکش هم‌گروه است.
رقابت های جام جهانی 2018 به میزبانی روسیه از 24 خرداد ماه آغاز می شود.

از خودم می پرسم این نظام آموزشی برای آموزش و پرورش فرزندان ما آیا مسیری درستی طی می کند؟

هزاران جواب به ذهنم خطور می کند اما دنبال معیار دقیق و قابل اندازه گیری می گردم. در نهایت به زندگی روزمره ام نگاه می کنم و می بینم او پنج سال است که مدرسه می رود اما دریغ از آنکه یکی از موضوعات درسی اش را برای گفت و گو انتخاب کند!

وقتی هم قرار است از او درس بپرسم (که این خود رسمی منسوخ برای درک واندازه گیری یادگیری است) بازهم در بین این پرسش و پاسخ هم چیزی برای گفت و گو پیدا نمی شود .

حالا سؤال اساسی این است که این چه محتوی آموزشی است که نمی شود در لابلای آن چهار کلمه برای تبادل حرف پیدا کرد؟ بعد بحث می کنیم که چرا شکاف نسلی درست شده است؟

او چه چیزی می آموزد که نمی شود درباره اش تفکر روزمره داشت! صدها سال پیش بزرگان دانش و فلسفه گفته اند آنچه را نمی شود تجربه کرد سخت می توان به خاطر سپرد.

بنابر این نظام آموزشی کنونی را نه تنها مفید نمی دانم بلکه سمی مهلک برای نسل جوانی محسوب می کنم که باید سراغ آینده ای برود که هیچ شباهتی به امروز ندارد، حال آنکه او درسی می خواند که هیچ ربطی به امروز ندارد وای به حال آینده!

و این یعنی پرورش انسان هایی که نمی توانند حریف زندگی، روابط و اقتصاد آن شوند؛ بنابراین ناکامی پشت ناکامی و افسردگی و اضطراب پشت همدیگر ذهن او را تصرف می کنند و کمتر انتخابی برایش می ماند جز فرار به راه های مختلف (مهاجرت،اعتیاد،خودکشی و...).

عزیزان مسؤول که قصد تحول دارید اما دریغ از یک قدم روبه جلو !

اول باید پرسید در دنیای امروز چه چیز ارزش آموختن دارد؟ بعد شروع به طراحی نظام آموزشی کرد.

در تحقیق انجام شده توسط موسسه گالوپ ۶۷% ثروتهای تولید شده در کشورهای توسعه یافته توسط سرمایه انسانی آنها محقق شده است. اما اینجا اکثر ثروت کشور صرف سوختن عزیزترین زمان فرزندان ما می شود تا هر روز در این نظام پوسیده و مسموم آموزشی به خود ناباوری برسند و به شکل مصیبت و مکافات روی دست خود، خانواده و کشور بمانند و به شکل درگیری ناکامی شخصی ،طلاق خانوادگی و بیکاری در جامعه تجلی کنند.

می دانید چرا شهامت و درایتی برای تغییر نیست؟

چون آن قدر مسأله تولید کرده ایم که این مسأله اصلی مردم گم شده است و مثل تمام مسائل دیگر که تا به بحران و فلاکت نرسد به آن رسیدگی نخواهیم کرد منتظر یک سونامی هستیم که به نظر من بسیار بسیار نزدیک است.
متاسفانه تفکر عقب مانده بزرگترین خصیصه اش این است که مسأله را فقط زمانی که در قاموس "بحران" خود را نشان می دهد می فهمد و نمی تواند همانند تفکر توسعه یافته آن را با "پژوهش و تحقیق"، ردیابی و چاره اندیشی کند.

من اگر جای تصمیم سازان بودم چیزهایی به فرزندان این سرزمین یاد می دادم که ابتدا به آنها نگرش اجتماعی برای درک جامعه و مسائل آن دهد، بعد به کمک انواع روش های استعدادیابی و شخصیت شناسی قابلیت هایشان را به آنان می شناساندم و بعد هم مهارت های مرتبط با استعدادهایش را به آنها می آموختم تا به شکل هر شغلی که دوست دارد آن را بروز دهد.

سهیل رضایی
موسس بنیاد فرهنگ زندگی
(مرکز مطالعات و آموزش علوم پیشرفته انسانی)

شماری از چهره‌های مطرح هنری آمریکا از جاد اپتاو کارگردان تا جک بلک بازیگر در کمپینی برای نجات جان یک بچه بیمار، گردهم آمدند.

به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، برای نجات جان کارتر سرکار که از سندرم سن‌فیلیپو که به عنوان آلزایمر کودکان شناخته می‌شود رنج می‌برد، شماری از هنرمندان مطرح گرد هم آمدند. سیدنی پواتیه، سلنا گومز، جونا هیل، جیمی لی کورتیس، کیت مارا و ... از جمله این هنرمندان هستند.

ویدیویی تاثیرگذار با عنوان «آخرین شانس برای نجات زندگی پسرم از آلزایمر کودکی» شامل تصاویری است که پدر این کودک با چشمانی اشک‌بار درباره بیماری فرزندش منتشر کرده است. وی در این ویدیو توضیح می‌دهد که خانواده ۴ نفره آنها شامل همسرش، دخترش سوفیا و کارتر پسرش با بیماری‌ای که این پسر ۶ ساله به آن مبتلا شده، چه آینده‌ای پیش رو دارند.


از هر ۷۰ هزار بچه، یک نفر احتمال ابتلا به این بیماری را دارد که به اعصاب حمله می‌کند.  این بیماری ۲ تا ۶ سال پیش از این که دیگران متوجه‌اش شوند، سیر خود را شروع می‌کند و شامل مشکلات گفتاری، فراموشی‌، چالش‌های رفتاری و خواب کم می‌شود.

این خانواده یک صفحه اینترنتی برای جمع‌آوری یک میلیون دلار پول به راه انداختند تا بتوانند این پسر را پیش از آن که مغزش بیش از اندازه آسیب ببیند در یک کلینیک بستری کنند.

تا چهارشنبه بعدازظهر این کمپین که ۱۵ روز از شروعش می‌گذرد نزدیک به ۲۸۰ هزار دلار پول جمع کرده است. اسامی شمار قابل توجهی از چهره‌های مطرح از سلنا گومز گرفته تا جاد اپتاو، دبرا مسینگ، جونا هیل، جک بلک، جاش گروبان، ماریا شرایور، سیدنی پواتیه، جیمی لی کورتیس، کیت مارا، نیکلاس هالت، اسکات ایستوود، کارن گیلان، مگان ترینور، مدی زیگلر، الیزابت برکلی و... در این کمپین مشاهده می‌شود.

در این جشنواره عکس «بانو» از امیرحسین هنرور برنده جایزه مدال طلای RPS، عکس «آقای نایب» از پرویز نوری زاد برنده جایزه مدال نقره RPS وعکس «چشم انداز جمیره» از شهرام جهانسوز برنده جایزه نشان FPF شد.
در جشنواره داگر فرانسه که در دو بخش زیر نظر فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی (فیاپ) و انجمن عکاسی آمریکا (PSA) برگزار شد، آثاری از عکاسان عضو کلوپ فوکوس (نمایندگی فیاپ در ایران) در بخش‌های مختلف شامل اکرم (سپیده) نیک صفت زنده‌دل، حمیدرضا هلالی، سیاوش اجلالی، شهرام جهانسوز، نوید سجادیه، امیرحسین هنرور، کیارنگ علایی، سیامک جعفری، علیرضا ایلخانی قلجائی، محمدعلی شمس‌الدین، محمد همتی، الهام محمودی فراهانی، امین پاسی شیرازی، پرویز نوری زاد و سعید عبدالهی پذیرفته شدند.
فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی (فیاپ) که به عنوان تنها موسسه بین‌المللی در زمینه عکاسی از طرف یونسکو به رسمیت شناخته شده است در سال ۱۹۴۶ پایه‌گذاری شد و از آن سال تاکنون واسطه‌ای برای برقراری ارتباط بین مؤسسات ملی عکاسی در کشورهای مختلف جهان بوده است. این فدراسیون به عنوان عضو اجرایی با مؤسسات ملی عکاسی در سراسر جهان همکاری نزدیک دارد که تعداد آنها به بیش از ۹۰ موسسه ملی در ۵ قاره می‌رسد و در حال حاضر تنها نماینده رسمی فیاپ در ایران کلوپ عکس فوکوس است.

تمامی حقوق این محفوظ و متعلق به با تارنمای دیار فردوس می باشد.

طراحی و اجرا "یکان پرداز آسیا"

Template Design:Ypa Group