به نقل از یورونیوز، آبراهام پوانشوال هنرمند فرانسوی خودش را برای مدت ۷ روز (از ۲ تا ۸ ژوئن) داخل یک مجسمه چوبی، الهام گرفته شده از پیکره‌ای متعلق به عصر پارینه‌سنگی نوین، در محوطه موزه اوریگنیسین‌ در جنوب غرب فرانسه حبس کرده است.

 

پوانشوال در این مدت که در داخل بدل مجسمه‌ی موسوم به «مرد شیرنشان» ساخته شده از چوب سیاه‌کاج به سر می‌برد، در تاریکی از گوشت نمک‌سود، میوه و خشکبار تغذیه خواهد کرد.

 

مجسمه اصلی «مرد شیرنشان» تنها حدود سی سانتی‌متر طول دارد و قدمت آن به ۳۲ هزار سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. از این مجسمه به عنوان اولین یادگار ساخته‌ دست انسان یاد می‌شود که نمونه مشابه فیزیکی در طبیعت ندارد و حاصل تصورات انسان‌های پیشاتاریخی از موجودات تخیلی با قدرت‌های فرازمینی است.

 

هدف از این نمایش، ایجاد ارتباط میان هنر مدرن و هنر پیشاتاریخی عنوان شده است.

 

این هنرمند فرانسوی پیش‌تر نیز در سال ۲۰۱۷ در اقدامی عجیب با پتو و به مدت سه هفته روی تعدادی تخم‌مرغ نشست تا تبدیل به جوجه شوند.

 

او در سال ۲۰۱۴ نیز برای ۱۳ روز داخل جلد یک مجسمه از خرس نشست و همچون این حیوان اقدام به خوردن کرم و سوسک کرد تا توجه انسان امروز را به دنیای حیوانات جلب کند.

در تازه‌ترین رنکینگ منتشرشده از سوی فیده که بعدازظهر امروز منتشر شد، در بخش بانوان ساراسادات خادم‌الشریعه به‌عنوان بهترین شطرنج‌باز ایرانی با ریتینگ 2425 همچنین در رده 38 دنیا قرار دارد. در این بخش «هو یی‌فان» از چین، «جو ون جو» از چین و «آنا موزیچوک» از اوکراین در رده‌های اول تا سوم ایستاده‌اند.

در فهرست برترین بانوان شطرنج‌باز کشورمان نیز پس از خادم‌الشریعه، آتوسا پورکاشیان و مبینا علی‌نسب رتبه‌های بعدی را در اختیار گرفته‌اند.

در بخش مردان پرهام مقصودلو همچون ماه گذشته در صدر لیست شطرنج‌بازان ایرانی است و در رتبه 138 دنیا ایستاده است. پس از مقصودلو، امین طباطبایی، پویا ایدنی، علیرضا فیروزجا و احسان قائم‌مقامی رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند.

در رنکینگ جهانی بخش مردان مگنوس کارلسن از نروژ با ریتینگ 2843 صدرنشین است و فابیانو کوروآنا از آمریکا و شهریار مامدیاروف از جمهوری آذربایجان در رده‌های بعدی ایستاده‌اند.

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: با نگاهی به تاریخ پر فراز و نشیب هنر-صنعت مد در می‌یابیم که این عرصه تحولات بسیاری را پشت سر گذاشته و در هر مقطع تاریخی جهان به الگویی مشخص از پوشش روی آورده است.

افراد و برندهای تأثیرگذار بسیاری مسئولیت تولید مد و لباس را در سطح جهانی بر عهده گرفتند و با صادرات آن دست به جریان‌سازی زدند. رخدادهای سیاسی و اقتصادی جهان هم نقش بسزایی در روند تولید مد داشته و گفتمان نوینی را در مقاطع تاریخی به زبان فشن رقم زده است.

به عنوان مثال با ورود آمریکا به دهه ۸۰ روح آزادی‌خواهی نیز کم کم محو شد. ملت به خاطر بی‌ثباتی اقتصادی لباس خوب نمی‌پوشیدند و اعتقاد خود به ساختار‌های کشور را از دست داده بودند که باعث شده بود یک گفتمان جدید سیاسی توسط رئیس جمهور وقت رونالد ریگان شکل بگیرد. همین‌طور که آمریکایی‌ها مشتاق دیدن دوباره بزرگی کشورشان بودند، تولید‌کننده لباس‌های جین لوی اشتراوس یکی از نام های مشهور در فرهنگ آمریکا پا به میدان گذاشت و وظیفه فراهم کردن لباس‌های تیم المپیک آمریکا را به عهده گرفت که با نمایان کردن شعار "بزرگ بودن فرهنگ غربی" سعی در برانگیختن غرور ملی داشت. البته این موضوع اتفاقی هم نبود چرا که تیم آمریکا همان لباسی را بر تن داشت که در آن سال رئیس جمهوری منتخب‌شان که دست برقضا یک هنرپیشه هالیوودی بود، پوشیده بود.

با ذکر این مثال درخواهیم یافت که لباس تا چه اندازه تحت تأثیر وقایع تاریخی بوده و از سویی دیگر این عرصه چگونه توانسته است در طول تاریخ فرصت‌هایی را برای معرفی ایدئولوژی ابرقدرت‌های جهانی ایجاد کند.

غرض از طرح این مسئله نیم نگاهی به جدیدترین مجموعه‌های برندهای مطرح جهان است که تحولات هنر - صنعت مد را در مسیر پوشیدگی قرار داده و لازم است به واکاوی در ارتباط با چرایی و دلایل توجه به این الگوهایی پوششی در جهان داشته باشیم.

در ادامه تصاویری از کالکشن پاییز 2019 برند گوچی را ببیند که مصداقی بر تحولات هنر صنعت مد در مسیر پوشیدگی است:

photo_2018-06-02_09-04-50

photo_2018-06-02_09-05-29

photo_2018-06-02_09-05-50

photo_2018-06-02_09-06-08

photo_2018-06-02_09-04-31

photo_2018-06-02_09-06-34

 

مدرسه ملی سینمای ایران برای ارتقای فضای نظریه، تحلیل و نقد در سینما دوره آموزش عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» را در مدت زمان ۹ ماه، با حضور مدرسانی از برجسته‌ترین منتقدان و سینماگران ملی و بین‌المللی در تیرماه برگزار می‌کند.

پیرو انتشار فراخوان برگزاری دوره آموزش عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» توسط مدرسه ملی سینمای ایران، مجید کیانیان ـ مدیر پژوهش این مدرسه سینمایی ـ در گفت‌وگویی با ایسنا جزئیات برگزاری و مجموعه کارگاه‌هایی را که در این دوره آموزشی برگزار می شود شرح داد.

کیانیان در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به کم و کیف برگزاری دوره عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل » گفت: مدرسه ملی سینمای ایران در راستای شناسایی استعداد و پرورش نیروهای متخصص در عرصه سینما و بررسی مطالعاتی جامع در نظر دارد یک دوره آموزش عالی در حوزه نظریه، تحلیل و نقد فیلم برگزار کند. به همین منظور طی فراخوانی از داوطلبان واجد شرایط برای حضور دعوت شده تا در این دوره آموزشی شرکت کنند.

وی افزود: این دوره آموزش عالی و مجموعه کارگاه‌های آن از تیرماه آغاز می‌شود و در طول ۹ ماه در سه دوره متفاوت و با در نظرگرفتن سرفصل‌های مختلف به پایان می‌رسد. طبق برنامه‌ریزی انجام شده در مجموع ۲۷۰ ساعت و در هر ماه ۳۰ ساعت آموزش در طول دوره در نظر گرفته شده است.

مدیر پژوهش مدرسه ملی سینمای ایران در ادامه با اشاره به مدرسان دوره عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل » گفت: مدرسان این دوره آموزش عالی، ترکیبی از برجسته‌ترین استادان در عرصه نقد، تحلیل فیلم و صاحب‌نظران در حوزه فلسفه هنر در عرصه ملی و بین‌الملل هستند که مباحثی را چون «نقد: مفاهیم و روش‌شناسی»، «نظریه در سینما»، «آسیب‌شناسی نقد در سینما»، «زیبایی‌شناسی هنر و تاریخ تحلیلی با تأکید بر هنر معاصر»، «روایت و روایت‌شناسی»، «قصه‌گویی در سنت ایرانی»، « مفهوم ژانر»، «ژانر در تاریخ سینما»، «ژانر در تاریخ سینمای ایران»، «نشانه‌شناسی هنر»، «نشانه‌شناسی در سینما» ، «روانشناسی و مفهوم هنر»، «روانشناسی و سینمای ایران» و .... مطرح می‌کنند.

کیانیان همچنین با اشاره به شرایط حضور داوطلبان در این دوره آموزشی تاکید کرد: به دلیل گستردگی مباحث دوره عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل » به شکل محدود برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای حضور در این دوره آموزشی باید با مواردی چون تاریخ سینمای ایران و جهان، فنون نگارش نقد، زبان انگلیسی و مبانی نقد ادبی آشنایی و شناخت کافی داشته باشند.

او در پایان گفت: داوطلبان علاقه‌مند و دارای شرایط ذکرشده می‌توانند تا تاریخ ۲۷ خردادماه از طریق روابط عمومی اقدام به ثبت نام کنند.  پس از انجام ثبت نام متقاضیان طی مصاحبه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت موفقیت در آزمون مصاحبه شرایط حضورشان در دوره فراهم خواهد شد.

دبیرخانه دائمی جایزه ادبی «هفت اقلیم» از نویسندگان و ناشران برای شرکت در هشتمین دوره این جایزه دعوت کرد.

به گزارش ایسنا بر اساس فراخوان این جایزه، نویسندگان و ناشران از ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ تا ۱۵ تیرماه ۱۳۹۷ فرصت دارند  ۳ نسخه از  کتاب‌های تألیفی در حوزه داستان کوتاه و رمان (منتشرشده در سال ۱۳۹۶) را به آدرس دبیرخانه این جایزه  ادبی ارسال کنند.

نشانی دبیرخانه جایزه به این شرح است: تهران، خیابان شریعتی ، بالاتر از خیابان ملک، بعد از کشواد، پلاک ۵۶۹، موسسه فرهنگی هنری هفت اقلیم، دبیرخانه هشتمین دوره جایزه ادبی هفت اقلیم.

شروع فرایند داوری، اسامی داوران بخش‌های مختلف و روند برگزاری این دوره از جایزه متعاقباً اعلام خواهد شد.

رییس کنسرواتوار چایکوفسکی برای اعزام استادان روسی با هدف آموزش نوازندگان ایرانی، اعلام آمادگی کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی، رییس کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی مسکو با حضور در بنیاد رودکی با مدیرعامل این بنیاد دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف برای اجرای برنامه‌های مشترک اعلام آمادکی کردند.

علی اکبر صفی‌پور، مدیرعامل بنیاد رودکی با اشاره به اینکه این بنیاد بجز در حوزه موسیقی در تئاتر و هنرهای تجسمی نیز فعالیت می‌کند، پیشنهاد انجام برنامه مشترک در این‌باره را نیز ارایه کرد.

او با اشاره به اجرای منتخب ارکسترهای بنیاد رودکی در جام جهانی روسیه و اجرای سرود تیم ملی در سه شهر این کشور، خواستارهمکاری مجموعه روسی در اجرای فاخر این رویدادها شد.

مدیرعامل بنیاد رودکی همچنین با اشاره به برخی کمبودها در کشور در خصوص آموزش موسیقی کلاسیک گفت: این آمادگی وجود دارد تا از استادان مطرح روسی برای آموزش نوازندگان ایرانی استفاده کنیم.

آلکساندر سرگییویچ ساکولوف، رییس کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی نیز برای اعزام استادان روسی توسط مجموعه تحت مدیریتش اعلام آمادگی کرد.

طرفین در این گفت‌وگو شرایط برگزاری اجراهای مشترک با تلفیقی از ارکسترهای دو بنیاد را بررسی کردند.

رییس کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی مسکو در این سفر از تالارهای وحدت، آزادی و امکانات مختلف بنیاد رودکی بازدید کرد و با حضور در محل تمرین ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران در جریان روند قطعاتی که قرار است در روسیه اجرا شود قرار گرفت.

این سفر در پی امضای تفاهم‌نامه بنیاد فرهنگی هنری رودکی و کنسرواتوار دولتی مسکو در نخستین نشست کمیته مشترک همکاری‌های فرهنگی ایران و روسیه در اسفندماه سال گذشته صورت گرفت.

مسعود دلخواه با اشاره به اینکه تغییرات در خانه تئاتر شروع شده است، گفت: باید نیروهای تازه‌نفس با ایده‌ها و برنامه‌های مشخص به این خانه راه پیدا کنند تا بتوانند تغییراتی را ایجاد کنند و هنرمندان را به این تنها مکان صنفی که برای اهالی تئاتر وجود دارد جذب کنند.

این کارگردان تئاتر در آستانه برگزاری انتخابات هیات‌مدیره این نهاد صنفی در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: من فکر می‌کنم با شور و هیجان و فعالیت‌هایی که در روزهای اخیر از جانب ائتلافات مختلف و همه طرف‌های انتخاباتی صورت گرفته امید زیادی است که امروز (شنبه 12 خردادماه) با جمعیت خوب و قابل قبولی برای انتخابات روبه‌رو شویم.

او ادامه داد: یک نکته‌ راجع به ایرانیان این است که قابل پیش‌بینی نیستند، حالا می‌خواهد هنرمند باشد یا غیرهنرمند. بنابراین شاید بتوانیم حدس بزنیم که برای انتخابات امروز با جمعیت نسبتا خوبی روبه‌رو خواهیم شد زیرا خیلی‌ها که ارتباطشان با خانه تئاتر کم شده، چه آن‌ها که از افراد شناخته‌شده تئاتری هستند و چه نسل جوان ابراز علاقه کرده‌اند که در این انتخابات شرکت کنند. این را می‌توانیم از بسیاری از بیانیه‌هایی که در این چند مدت اخیر در حال انتشار است متوجه شویم. بنابر این می‌توان این تصور را داشت افرادی که امید کمتری  به تغییر داشتند اکنون امیدوارتر شده‌اند که شاید تغییراتی به نفع خانه تئاتر در راه باشد.

دلخواه درباره تحقق‌ ایجاد تغییرات در خانه تئاتر بیان کرد: میزان واقعی شدن شعار «از تغییر نترسیم، خانه را به‌سازیم» بستگی به هیأت‌مدیره یا ظرفیت و امکاناتی دارد که در اختیار ما قرار بگیرد. اما یک چیز را باید در نظر گرفت، اولا وقتی می‌گوییم تغییر یا تحول، معنای آن انکار زحماتی که در گذشته کشیده‌ شده، نیست و این را مدام باید یادآور شویم که ما به عنوان هنرمند تئاتر باید بدانیم که بنیان‌گذاران خانه تئاتر و کسانی که تا به امروز آن را به عنوان تنها مکان صنفی برای اهالی تئاتر نگه داشته‌اند، زحمات زیادی کشیده‌اند.

این نامزد انتخابات هیات‌مدیره افزود: همان طور که من در شعارهایم گفته‌ام خانه به تغییر و تعمیر و همچنین به یک هوای تازه نیاز دارد بنابراین باید نیروهای تازه‌نفس با ایده‌ها و برنامه‌های مشخص به این خانه راه پیدا کنند تا بتوانند تغییراتی ایجاد کنند که افراد تئاتری که عضو خانه تئاتر نیستند نیز ترغیب شوند و به آن برگردند. در این سال‌ها نه تنها به اعضای خانه تئاتر اضافه نشده است بلکه از آن کاسته هم شده، بنابراین ما همان طور که در زمینه‌هایی مثل ساخت خانه جدید تئاتر یا اختصاص ردیف بودجه‌ای به تئاتر موفق بودیم، اما واقعیت این است که بسیاری از اهالی تئاتر هنوز عضو این خانه نیستند و خیلی‌ها که عضو آن بودند اکنون از آن خارج شده یا به برگشت به آن علاقه‌ ندارند.

این کارگردان با اشاره به اینکه "ما می‌خواهیم انگیزه ایجاد کنیم که هنرمندان به تنها خانه‌ای که دارند بازگردند" تأکید کرد: جوانان و فارغ‌التحصیلان تئاتری هیچ انگیزه و دلیلی نمی‌بینند که در این خانه عضو شوند بنابراین ما باید سعی کنیم که آن‌ها را به سمت این خانه جذب کنیم. این تلاش‌ها باید صورت بگیرد اما نباید انتظار داشته باشیم یک‌شبه این تحولات ایجاد شود.

دلخواه درباره حضورش در انتخابات خانه تئاتر توضیح داد: ما کارهای خوبی را که تا کنون در خانه تئاتر اتفاق افتاده است به اضافه ایده‌های جدیدی برای جذب بیشتر نیروها، احساس امنیت شغلی بهتر، رسیدگی و بررسی وضعیت معیشتی هنرمندانی که محل درآمدی دیگری جز تئاتر ندارند ادامه می‌دهیم. 

او در پایان درباره پیش‌بینی‌اش از انتخابات این نهاد صنفی بیان کرد: فکر می‌کنم که در این دوره ترکیب جدیدی در هیأت مدیره خانه تئاتر خواهیم داشت. خواست من این است که هر ترکیبی که ایجاد شد همه اعضا به اکثریت آرا احترام بگذارند و سعی کنند که به آن‌ها کمک کنند زیرا هدف همه ما ارتقای خانه تئاتر است. من فکر می‌کنم تغییر در خانه تئاتر شروع شده است. همین که کسی مخالف شعار تغییر نیست نشان می‌دهد نیاز به آن را همه احساس کرده‌اند. بنابراین این شعار بسیار واقع‌بینانه انتخاب شده و امیدواریم اعضا با این فکر که باید تغییرات و تعمیراتی ایجاد شود رای دهند و در نهایت نتیجه هرچه بود باید بپذیریم و به آن احترام بگذاریم.

در صفحه اینستاگرام AFC عکسی از محل برگزاری بازی ایران و پرتغال در جام جهانی روسیه منتشر شد.

بازیکنان تیم ملی ایران در کمپ باشگاه بشیکتاش ترکیه به تمرین ریکاوری پرداختند.

به گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبال، بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران پس از بازی دیروز برابر تیم ملی ترکیه، امروز در سالن جیم کمپ باشگاه بشیکتاش به تمرین ریکاوری پرداختند.

این تمرین به مدت یک ساعت به طول انجامید و بازیکنان با انجام تمرینات ریکاوری، آماده تمرینات تاکتیکی روزهای آینده شدند

«امیر» ساخته نیما اقلیما به عنوان یکی از فیلم‌های بخش رقابتی «شرق غرب» جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری در کشور جمهوری چک انتخاب شد.

به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، فهرست فیلم‌های پنجاه‌وسومین جشنواره فیلم کارلووی واری اعلام شد و فیلم «امیر» به کارگردانی نیما اقلیما به عنوان نماینده سینمای ایران یکی از ۱۲ فیلم بخش رقابتی "شرق غرب" ویژه فیلم‌های جدید از شرق اروپا، خاورمیانه و اروپای مرکزی خواهد بود.

نیما اقلیما در اولین تجربه سینمایی خود با فیلم «امیر» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. در این فیلم که تهیه‌کنندگی آن را سید ضیاء هاشمی برعهده دارد میلاد کی مرام،  سحر دولتشاهی، هادی کاظمی، مصطفی قدیری، بهدخت ولیان، روشنک سه قلعه گی، وحید منافی، مهدی عامل هاشمی و آرتین گلچین دیگر بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: "یکی با کار، یکی با پول، یکی با زندگی، یکی هم با سیگار. همه خودشونو می‌کشن. فقط راه هاشون فرق می‌کنه".

از دیگر فیلم‌های مهم حاضر در بخش رقابتی "شرق غرب" جشنواره فیلم کارلووی واری می‌توان به «قوی بلورین» ساخته «داریا ژوک» فیلمساز بلاروسی به عنوان فیلم افتتاحیه این بخش و کمدی خانوادگی «کوه سلیمان» ساخته «الیزاوتا استیشووا» اشاره کرد.

اما در بخش رقابتی اصلی این رویداد سینمایی ۱۲ فیلم برای دریافت جایزه گوی بلورین رقابت می‌کنند که از مهم‌ترین آنها ساخته «رادو ژوده» سینماگر رومانیایی با عنوان «اهمیتی نمی‌دهم اگر چون بربرها به عمق تاریخ سقوط کنیم»، «کرم‌های شب تاب مرده‌اند» از «سباستین پیلوته» از کانادا، «رویای فلورینوپولی» ساخته کارگردام آرژانتینی «آنا کاتز»، «جامپ من» به کارگردانی «ایوان تردوفسکی» از روسیه و «درشب» ساخته «لاندری جونز» محصول مشترک آمریکا و اتریش هستند.

پنجاه و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری از تاریخ ۲۹ ژوئن تا ۷ جولای (۸ تا ۱۶ تیر) در کشور جمهوری چک برگزار خواهد شد و با اعطای جایزه گوی بلورین افتخاری به «بری لوینستون» کارگردان برنده اسکار آمریکایی و همچنین برنامه ویژه یادبود «میلوش فورمن» کارگردان نامدار و تازه درگذشته سینمای چک همراه خواهد بود.

تمامی حقوق این محفوظ و متعلق به با تارنمای دیار فردوس می باشد.

طراحی و اجرا "یکان پرداز آسیا"

Template Design:Ypa Group