پس از آن که رئیس جمهور اوکراین به درخواست یک گروگانگیر از مردم خواست تا مستندی به روایت «واکین فینیکس» را تماشا کنند، ۱۳ گروگان آزاد شدند.
به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، یک فرد مسلح در اوکراین در کشمکشی ۱۲ ساعته با پلیس این کشور، ۱۳ نفر حاضر در یک اتوبوس را به گروگان گرفت و از «ولادیمیر زلنسکی» رئیسجمهور اوکراین خواست تا در ازای آزادی این افراد تماشای مستندی با محوریت دفاع از حقوق حیوانات و روایت «واکین فینیکس» هنرپیشه مشهور را به تمام مردم اوکراین توصیه کند.
این مستند یا عنوان «ساکنان زمین» در سال ۲۰۰۵ و با نگاهی انتقادی نسبت به نحوه استفاده انسان از حیوانات به عنوان حیوانات خانگی، غذا، لباس، سرگرمی و تحقیقات علمی ساخته شد.
عملیات گروگانگیری این فرد صبح روز سهشنبه آغاز شد و فرد گروگانگیر علاوه بر درخواست تماشای مستند از بسیاری از مقامات کشور خواسته بود تا خود را به عنوان «تروریست» معرفی کنند.
در نتیجه درخواست این گروگانگیر، رئیسجمهور اوکراین در صفحه فیسبوک خود از همه مردم خواست تا این مستند را تماشا کنند.
پس از این اتفاق، گروگانگیر تمامی گروگانها را آزاد کرد و خود را تسلیم پلیس کرد. پیام رئیسحمهور اوکراین نیز پس از آزادی گروگانها از صفحهاش پاک شد.
بنابر گزارشات محلی، پلیس اوکراین فرد گروگانگیر را به عنوان مردی ۴۴ ساله مدافع حقوق حیوانات شناسایی کرده است.
چیزی شبیه به زمین فوتبال شده، سطح زمین صاف است و سنگها سُر؛ تا اینجای قبرستان تنها نشانیاش از قدیمی بودن، همان نامی است که بارها از زبان پژوهشگران و ریشناسان تکرار شده؛ «ابنبابویه» و شاید سرعت گیر زمانش هم سنگ قبرهایی که حالا میانِ همان سنگهای سُر، از نو شدن جا ماندهاند.
اما همه قبرستان به همین نقطه و به قول میراثیها به رینگ دورِ بقعه شیخ صدوق ختم نمیشود. چند ده متر آن طرفتر از مکانِ اجرایی کردنِ ساماندهی قبرستان آن هم با همسطحسازی قبور، هستند هنوز نقاطی که از دستکم دو سده گذشته تا امروز هنوز دست نخوردهاند یا چند دوره چنین طرحی را نشان میدهند؛ یعنی همسطح سازی یک بار با آجرهایی که بیشتر شبیه به تزیینات ِ دور قبرند، بار دیگر با بتون و موزاییک و دوره بعدی با سنگهای ساختمانی که هر کدام نامِ خاص خود را دارند.
به گزارش ایسنا، ابن بابویه نخستین بار نیست که طعمِ تخریب و ویرانی را میچشد؛ او از همان قرنها قبل شاید چند ده سال بعد از دفنِ «شیخ صدوق» در دلِ سردابی که بیش از ۲۰۰ سال قبل کشف شد، هم گردِ ویرانی به چشمش رفت.
این محوطه تاریخی در طول سالهای مختلف و با اتفاقات سهمگینی از حمله مغول گرفته تا جنگهای خوارزمشاهیان و تیموریان، بارها ویران شد و همان ویرانیها مقبره شیح صدوق و قبرستانِ اطرافش را برای سالها زیر خاک پنهان کرد، تا سرانجام تبدیل شدن زمینهای منطقه به کشتزار و باغ و یافتنِ جسد سالم «شیخ صدوق» در یک سرداب که ۸۰۰ سال قبلتر آنجا دفن شده بود، مقبره شیخ احداث شد و به مرور محوطه بار دیگر شکل قبرستان به خود دید.
اما شاید همین اتفاق تدریجی به مرور نشانههای قدیمیتر از دفن مردگان در قرون اولیه اسلام را در اطراف مقبره شیخ صدوق حذف کرد، اقدامی که هنوز ادامه دارد و شواهد نشان میدهند هر چند ده سال یکبار بخشهایی از همین قبرستان را با طرحهایی که هدفشان معلوم نبوده، همسطح میکنند، آن قدر که این بار متولیانِ آن برای آسایشِ مردگان، محوطه را با تغییرهای زیادتری همراه کردهاند و به نظر میرسد تیرِ آخر را به تاریخِ این قبرستان میزنند تا علاوه بر از بین بردنِ سنگِ قبرهای تاریخی، اصالتِ این قبرستان را که دستکم از ۴۰۰ سال قبل نشانههایش باقی مانده از بین ببرند.
درست مانند تجربهای که همین دو سه سال قبل برای امامزاده عبدالله شهرری داشتند و به نظر میرسد هشدارهای میراثیها چندان تاثیری برای آنها نداشت و هنوز کارگران در این بخش مشغول کارند، سنگ میگذارند، فضا را صاف میکنند و سنگ قبرهای قدیمی را که توانستهاند به هر روشی از دل زمین جداکنند دستکم چند ده میلیمتر بالاتر از جای قبلی روی سیمان و مصالح سخت، جاساز میکنند.
فعالان و کارشناسانِ میراثی معترض میشوند انگار که «به مرگ گرفتهاند تا به تب راضی شویم» و میگویند باز هم خوب است که سنگ قبرهای قدیمی را سرجای خود قرار دادهاند، نه این که مانند امامزاده عبدالله آن را هم از بین ببرند. در حالی که مهمترین مساله اصلی در این اعتراضها از بین رفتن شاکله اصلی قبرستانی است که از قضا نخستین گورستان شهرری و دومین قبرستانِ تهران هم محسوب می شود، اما انگار این را فراموش کردهاند!
ضلع شمالی قبرستان ابن بابویه که در طرح همسان سازی قبور صاف شده است
اوقاف را مجاب کردیم تا از مشاوری آشنا با میراث کمک بگیرد
امیرمُصیب رحیمزاده - مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرری - که تجربه برخورد با همین برنامهریزی برای امامزاده عبدالله شهرری را داشت و به چشم دید که بخشهایی از این قبرستانِ تاریخی چطور صاف شد و سنگ قبرهایش نابود، این بار آسیبهای واردشده به ابن بابویه را کمتر از ان محوطه تاریخی میداند.
او در گفتوگو با ایسنا به تاریخچه آغاز وارد شدن آسیبها به این قبرستان اشاره میکند و میگوید: سالهای ۹۰ و ۹۱ بیشترین آسیب به این مجموعه وارد شد، زمانیکه اداره اوقاف طرحِ احداثِ شبستانی را در کنار مقبره شیخ صدوق آغاز کرد و تا جایی که در توان میراث فرهنگی بود، با آن مقابله کرد، هر چند بخشهایی از قبرستان نیز در همان زمان در طرحِ همسانسازی اطراف بقعه، از بین رفتند.
وی با اشاره به ادامهدار شدن طرح همسانسازی قبور از سوی اداره اوقاف در دیگر گورستانهای شهرری مانند امامزاده عبدالله ادامه میدهد: آنها نخست بحث همسطح سازی را مطرح کردند که با مخالفتهای میراث فرهنگی روبه رو شد، اما حداقل کاری که توانستیم انجام دهیم این بود که آنها را مجاب کنیم تا طرح را مشاوری آشنا با قوانین میراثی تهیه کند.
او به آغاز کارِ همسطح سازی قبور توسط میراث فرهنگی در آبان ۹۷ اشاره میکند که اوقاف بدون هماهنگی با میراث، همسطح سازیِ رینگِ بقعه شیخ صدوق را انجام داد و میافزاید: در همان زمان در مکاتباتی با اوقاف اخطارهای اولیه را دادیم و مدیر اداره کل میراث فرهنگی تهران، در نامهای با ریاست وقت اوقاف استان تهران، آنها را ملزم به ارائه طرح کرد تا در کمیته فنی مطرح و اعلام نظر شود.
هر کدام از وارثان قبرهای این قبرستان هر گاه تمایل داشته اند سنگ قبرهای قدیمی خود را با سنگ قبر جدید تعویض کرده اند
میراث فرهنگی با کدام بخش طرح موافق بود؟
رحیم زاده با تاکید بر اینکه تا بخواهد این نوع مسائل جا بیفتد، زمان بر خواهد بود، ادامه میدهد: در آن زمان بر اساس مکاتبات انجام شده و کشوقوسهایی که به وجود آمد، اوقاف با ارائه طرح از سوی یک بخش خصوصی، طرحی را برای ما ارسال کرد که در معاونت وقت میراث فرهنگی بررسی شد، ما ملاحظاتی داشتیم و با نهایی شدن آنها طرح مورد تایید قرار گرفت و تاکید شد این طرح حتما با نظارت کارشناس میراث فرهنگی اجرایی شود. یعنی هرزمان که اوقاف شروع به فعالیت میکرد باید ناظران میراث نیز حضور میداشتند تا اقدامات از نزدیک رصد شوند.
وی میگوید: یکی از کارهای خوبی که انجام دادیم این بود که تا جایی که توانستیم، اتفاقی که در امامزاده عبدالله پیش آمد، در این قبرستان رخ نداد و بیشتر سنگ قبرها حفظ شدند و براساس طرحِ تصویب شده در همان محلی که قبلی جانمایی شدند قرار گرفتند.
مدیر اداره میراث شهرری با تاکید بر اینکه از نظر میراث فرهنگی شکل و شاکله گورستان اهمیت بیشتری دارد، اضافه میکند: نظرات دوستان در حوزه اوقاف، تسهیل امور زائران و گردشگران و همسانسازی بود که از تاریخی بودن بقعه میکاست.
ضلع جنوبی قبرستان ابن بابویه و سکوی قدیمی که طبق طرح اوقاف قرار بود صاف شود
می خواستند سکوی قدیمی قبرستان را صاف کنند...
وی توضیح میدهد: در ضلع جنوبی بقعه سکویی قرار دارد که قصد صاف و همسطح کردن آن را داشتند، میخواستند هیچ پستی و بلندی در اطراف بقعه نباشد، زمانی که از این طرح آگاه شدیم به متولیان تذکر دادیم و درخواست کردیم تا طرح برای این رینگ با رضایت کامل و دقیق باشد.
رحیم زاده ادامه میدهد: در طرح در دست اجرای اوقاف برای ابنبابویه قطعا این طرح باید بازنگری شود، به نظر می رسد دوستان مواردی را رعایت نکردهاند، ما درصدد هستیم سریعتر نامه بزنیم تا طرح به میراث ارائه شود و در صورتی که مورد موافقت ما باشد، کار ادامه یابد. آنها بدون هماهنگی نباید کاری انجام دهند، از سوی دیگر نمیتوان از همکاریهای آنها با میراث فرهنگی نیز گذشت، بسیاری از سنگ قبرهای دارای قدمت حفظ شدهاند، هر چند در برخی نقاط نیز سنگ ها دچار شکستگی و آسیب شدهاند. قطعا برای توسعه و ادامه فعالیت نظارت بیشتر میشود.
امیدواری میراث فرهنگی برای حفاظت از بخش زیادی از سنگ قبرهای تاریخی در این قبرستان تاریخی
جای شکر دارد که برای «ابنبابویه» اتفاق امامزاده عبدالله رخ نداد
میراث فرهنگی شهرری در طول دست کم ۹ سال گذشته نه تنها برای ساختِ شبستانی در اطرافِ مقبره شیخ صدوق، بلکه در طرح همسان سازی امامزاده عبدالله نیز تجربه تلخی را به دست آورد که به نظر میرسید، برای جلوگیری از ادامه دار شدن چنین اتفاقاتی به فکر راهِ چارهای برای جلوگیری از هر نوع اتفاقی مشابه برای بناهای تاریخی خود که در اختیار دیگر نهادها به خصوص اوقاف است، باشد تا دستکم بدون هماهنگی هیچ طرحی در این بناها اجرایی نشود، اما طرحِ در دست اجرای اوقاف برای ابنبابویه نشان داد که هنوز چنین قدمی برای حفاظت از اثار تاریخیِ ریِ باستانی برداشته نشده است.
مدیر اداره میراث فرهنگی شهر ری در این باره اما توضیح میدهد: تجربهای که در امامزاده عبدالله با آن روبه رو شدیم، منجر به شکایتِ میراث فرهنگی از اوقاف شد و برخی از ضمانتهایی که اوقاف به میراث داد و بحثهایی که مطرح شد، نسبت به لزومِ نظارت میراث فرهنگی بر توسعه این نوع مکانها تاکید داشت، بنابراین جای شکر دارد که در ابن بابویه آن اتفاق نیفتاد.
او با بیان اینکه «هر چند ما (میراث فرهنگی) در کارمان ضعف داشتیم، اما میتوانم این قول را بدهم که اداره اوقاف از این به بعد همکاری لازم را با میراث خواهد داشت»، ادامه میدهد: یکی از مشکلات ما تغییر سریع تولیتها در بقاع متبرکه است. تا با تولیتِ قبلی هر امامزاده به هماهنگی میرسیم، متاسفانه بعد از چند ماه تغییراتی ایجاد میشود و شخص دیگری جای تولیت قبلی میآید و آن شخص نیز نظرات خاص خود را دارد، این نوع اتفاقات کار را برای ما سختتر میکند.
وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی قوانین خوبی برای جلوگیری از این نوع فعالیتها دارد، بیان میکند: میتوانیم این نوع اتفاقات را از حوزه مرجع قضایی پیگری کنیم، اما خوشبختانه به دلیل ارتباط و تعامل خوبی که با رییس کنونی اوقاف شهرری داریم، از او درخواست میکنیم تا دستکم در گورستانهایی که تحت تملک اوقاف است، این هماهنگی باشد.
قبر میرزاده عشقی در قبرستان ابن بابویه هنوز در طرح همسان سازی قرار نگرفته است به اعتقاد میراث فرهنگی این نوع از سنگ قبرها به واسطه معماری متفاوتشان در هر طرحی باید حفاظت شوند
با تغییر در اصالت اثر تاریخی مخالفیم
طرحهای در حال اجرای امروزی در قبرستانها و بقاع متبرکه تاریخی به نوعی در حال تبدیل شدن به پروژههای تجاری هستند که به نظر میرسد برای جذب بیشتر گردشگران و زائران اجرایی میشوند، طرحی که هویت بقعه و حتی قبرستان تاریخی را نادیده میگیرد. با شریط پیش روی قبرستانهای تاریخی شهرری این سوال به ذهن میآید که آیا میراث فرهنگی و اوقاف تا کنون قرارداد یا پیشنویس قراردادی برای همکاریهای دو جانبه امضا کردهاند یا اصلا میراث فرهنگی آن قوانین و ضوابط قابل اجرایی در بناهای تاریخی را به اوقاف اعلام کرده است؟
مدیر اداره میراث فرهنگی شهرری در پاسخ به این پرسش میگوید: مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در زمینه سند ملی حفاظت از گورستانهای تاریخی کشور که در اواخر سال ۹۷ به تصویب رسید، در اختیار همه ارگانها و حتی اوقاف قرار گرفته است، میتوانم بگویم امکان هم ندارد که دستشان نرسیده باشد.
او میافزاید: ما نفی نمیکنیم که تعداد زائران و گردشگران در بقاع متبرکه نسبت به جمعیت و در مقایسه با سالهای گذشته افزایش داشته است که این نیازمند تامین برخی زیرساختهای بیشتر است، ولی اینکه بخواهد خودِ مکان را تحت تاثیر قرار دهد، مورد موافقت ما نیست. ما معتقد به زیبایی در اصالتِ بنا هستیم، اگر قرار باشد در ساخت شبستانها بدون ضوابط تغییراتی در معماری بنا انجام شود و اصالت آن تغییر کند، مورد موافقت میراث نیست و ما حتما جلو آن را میگیریم.
شبستان ایجاد شده در اطراف مقبره شیخ صدوق که با اجرایی شدن آن، رینگِ دور مقبره همسان سازی شد
طرحشان فعلا در حد رینگ اطراف مقبره است
رحیمزاده طرحِ در دستِ اجرایِ اوقاف را در حال حاضر تا تکمیلِ رینگِ دور مقبره شیح صدوق میداند و ادامه میدهد: فعلا تا همین محدوده است، بقیه کار در مکاتباتی که در حال انجام است فریز میشود تا اعلام نظر نهایی انجام شود، اما به نظر میرسد آنچه مدنظر میراث فرهنگی است در برخی موارد رعایت نشده و باید در جلسهای با اوقاف، کارشناس مربوطه و معاونت میراث فرهنگی اظهار نظر کنند تا دستکم از دیگر تخریبها جلوگیری شود.
او با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی با بهسازی مخالف نیست، میگوید: باید ضوابط میراث در این طرحهابه صورت کامل رعایت شود، اما در برخی از موارد آنها نظر خود را اعمال کردهاند.
او با اشاره به وجودِ برخی مقبرههای خانوادگی که در اتاقهایی قرار گرفته و مقبرههایی که در فضای باز قبرستان با معماری خاصی ساخته شدهاند، اظهار میکند: نوع معماری در این نوع مکانها نشان میدهد ذوق و سلیقه آنها بسیار بهتر از امروز بوده است، تنها مزیتی کنونی طرحِ امروزی باقی ماندن سنگهای موجود است.
رحیمزاده با اشاره به مرمت مقبره شیخ رجبعلی خیاط در سال ۸۶ در این قبرستان، ادامه میدهد: در تیر ماه ۹۸، قانون حمایت از میراث فرهنگی به تصویب رسید که بر اساس آن، هر ارگانی که اثری تاریخی و ثبت شده در اختیار دارد، باید هزینه مرمت را تهیه و تضمین کند تا کار با نظارت میراث فرهنگی انجام شود، نه با پرداختی هزینه مرمت اثر توسط این نهاد.
ضلع جنوبی قبرستان و سکوی قدیمی آن که اوقاف قصد داشت در طرحِ همسان سازی خود، آن را صاف کند
مجید رضاییان ـ استاد ارتباطات ـ از قرار گرفتن رسانهها در کنار یکدیگر و تلاش برای همپوشانی و مساعدت به عنوان راهحل هایی یاد کرد که می تواند برای کمتر به خطر افتادن جان روزنامهنگاران در شرایط بحرانی کنونی مورد استفاده قرار گیرد.
این استاد ارتباطات و روزنامهنگاری در گفتوگویی با ایسنا، راه حلهای پیشنهادی برای حوزه روزنامهنگاری در جهت حفظ پویایی در دوران کرونا و همچنین حفاظت از جان خبرنگاران را چنین شرح می دهد: یکی از مواردی که خیلی باید به آن توجه کنیم همگرایی است. رسانه ها در شرایط بحرانی در کنار یکدیگر قرار گرفته و همدیگر را پوشش دهند. باید تلاش کنیم همپوشانی ها را بیشتر کنیم؛ مثلا اگر عکسی از یک رویداد را یک خبرگزاری در اختیار دارد و میتواند آن را در اختیار خبرگزاری دیگری قرار دهد، نباید دریغ کند. باید از توانایی های هم استفاده کنیم.
نویسنده کتاب «تیترنویسی» دومین راه حل پیشنهادی خود را پرداختن به سوژهها از زوایای مختلف و پرهیز از تکرار عنوان می کند و می افزاید: پیشنهاد دوم من به خبرگزاری ها مربوط است. میتوان برخی از سوژه هایی که همه به آن پرداخته اند را از زاویه دیگر و با نگاهی متفاوت بررسی کرد. باید تفاوتی ایجاد شود. باید نگاه ما به سوژه ها و رویدادها از زاویه تازه ای باشد. به این ترتیب مخاطب احساس اقناع و بهره وری بیشتری خواهد کرد. در این اوضاع بحرانی نباید انرژی را برای کارهای تکراری صرف کنیم.
او سپس با تقسیم بندی فعالیتهای روزنامهنگاران به دو دسته رویداد محور و فرآیند محور، در این زمینه اظهار می کند: خبر، گزارش خبری و یا مصاحبههای خبری، فعالیتهای رویداد محور محسوب میشوند. برای موارد رویداد محور باید ترکیبی کار کرد؛ یعنی ممکن است رویدادی باشد که لازم است خبرنگار با رعایت فاصله گذاری اجتماعی با عکاسش در محل حضور پیدا کند و رویداد را پوشش دهد. در همه جای دنیا هم همین طور است. راه حل دوم در همین مبحث رویداد محور توجه به چند منبعی است؛ یعنی اگر امکان حضور برای پوششِ خبری رویدادی وجود ندارد، باید به چند منبع رجوع کرده و به یک منبع اکتفا نکنیم. رسانههای ما در ایران باید این را یاد بگیرند که تک منبعی بودن برای یک رویداد حسن نیست و گاهی میتواند آسیب باشد. در صورت تک منبعی بودن، ممکن است نتوانیم رویداد را از تمام جنبهها و وجوه آن پوشش دهیم.
رضاییان ادامه می دهد: تهیه گزارش، یادداشت و نقد جزو فعالیتهای فرآیندمحور هستند. فعالیتهای فرآیندمحور در دورکاری امکان پذیرتر است. میتوان یک مصاحبه عمقی و چالشی را غیرحضوری گرفت. میتوان با جمع آوری اطلاعات از منابع مختلف و بررسی صحت و سقم آنها، گزارش خوبی را تهیه کرد.
مجید رضاییان
این استاد ارتباطات در پاسخ به این سوال که روزنامهنگاری آنلاین چه تاثیری در فضای خبر دارد؟ توضیح می دهد: روزنامه نگاری آنلاین هم روزنامه نگاری حرفه ای است و تفاوتش در این است که سرعت انتشار در آن زیاد است و این بزرگترین حسن است. معنای روزنامه نگاری آنلاین این نیست که ما از فضا و از مهارتهای روزنامه نگاری حرفهای فاصله میگیریم. ما در روزنامهنگاری آنلاین امکانات مختلفی را در اختیار داریم؛ مثلا از نظر تصویری دستمان باز است، میتوانیم برای مطالب پیوست از لینک استفاده کنیم، میتوان برای بالا رفتن سرعت انتقال خبر، یک خبر اولیه و کوتاه درباره رویدادی منتشر کرد و بعد آن را به صورت پوششی گسترش داد. همچنین میتوان گزارشی تهیه کرده و خلاصه ای از آن را نیز در دسترس قرار دهیم تا اگر کسی خواست متن کاملش را مطالعه کند.
این امکانات به ما میآموزد که حرفه ای تر کار کنیم. الان رویترز در بستر وب ارایه میشود و قوی تر و گسترده تر کار میکند. در روزنامهنگاری آنلاین هم ما همچون گذشته حرفهای رفتار میکنیم و قواعد حرفه ای روزنامه نگاری به طور کامل رعایت میشود و حتی قوی تر هم شده است، تفاوتش با روزنامه نگاری سنتی این است که در ارایه دستمان باز است و میتوانیم از امکاناتی که در فضای وب وجود دارد استفاده کنیم.
مجید رضاییان در پایان درباره رویکرد صحیح رسانهها نسبت به موج دوم کرونا عنوان می کند: باید بیماری کرونا را خیلی جدی تر از قبل برای مردم تبیین کرد. لازم است به مردم آموزش دهیم تا همه پروتکلها را به طور جدی رعایت کنند. الان رسانهها بعد از کادر درمان، پناه مردم هستند. عادی جلوه دادن موضوع کار غلطی است. باید میزان تحمل مردم را بالا برد تا باور کنند این سبک زندگی را باید تا سال دیگر ادامه بدهند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال دیگر درگیر این موضوع هستیم مگر اینکه واکسن کرونا ساخته شود.
یک پسربچه ایرلندی خوششانس که بهجای خواندن کتابهای درسیاش سرگرم بازی شده بود یک قایق باستانی را پیدا کرد. از دیرباز میگفتند که گمشده دیر یا زود پیدا میشود، ولی گاهی چیزهایی یافت میشوند که اصلاً انتظارش را نداریم. کاهِل مکدونای 12 ساله که تصمیم گرفته بود تکالیف مدرسهاش را رها کرده و در دریاچهی پشت خانهشان در دهکده لیساکول در بخش راسکامِن کشور ایرلند بازی کند چنین چیزی یافت. همراه ما باشید تا از راز این قایق سر در بیاوریم!
کاهِل مَکدونا (ی 12 ساله) و خانوادهاش با کمک یکدیگر دارند بلندقایقی که او پیدا کرده است را از آب بیرون میآورند
طبق آخرین تحقیقات، کشف غیرمنتظره این پسر میتواند تا 4000 سال قدمت داشته باشد. مادر کاهِل میگوید که او کارهای مدرسهاش را ول کرده بود تا در دریاچه بچرخد و سرگرم شود. او چکمههای لاستیکی بلندی به پا داشت و پایش را فقط تا مچ در آب فرو کرده بود. هنگام گردش در آب پایش به یکتکه چوب خورد و وقتی خواست آن را بردارد، پی برد که بسیار بزرگتر از آن است که بخواهد تنهایی درش بیاورد.
ایرلند در سالهای اخیر آنقدر خشک بوده است که سطح آب بسیاری از دریاچههایش افت زیادی داشتهاند؛ بنابراین ازآنجاییکه آب خیلی عمیق نبود، او توانسته بود بیشتر از زمانهای عادی جلو برود. احتمالاً به همین دلیل باشد که پیشتر کسی قایق را کشف نکرده بود.
پسر ایرلندی قایق باستانی را یافت.
سپس او پدر و مادر و خواهر و بردارهایش را صدا کرد تا در بیرون آوردن این شیء از آب به او کمک کنند. مادرش وقتیکه از موضوع مطلع شد، ابتدا فکر کرد که پسرش یک پایه حصار پیدا کرده است، زیرا منطقه آنها یک منطقه کشاورزی است؛ با این وجود کل خانواده رفتند تا نگاهی به آن بیندازند. یک طرف قایق از آب بیرون زده بود، ولی بیشترش در شن و گل فرورفته بود.
وقتی آنها فهمیدند که داشتهاند یک قایق بلند چوبی باستانی را بلند میکردهاند، همه شگفتزده شدند. تحقیقات مشخص کرد که این قایق را با کندهکاری روی تنه درخت درست کرده بودهاند و در شرایطی بسیار عالی و ضد فرسایش قرار گرفته بوده است. این کشف تا حدودی غیرمعمول است، زیرا در جزایر بریتانیا کمتر پیش میآید که یک قایق چوبی قدیمی با وضعیت نسبتاً آسیبندیده پیدا شود.
حفاری کشتی گاکستاد وایکینگ. گاکستاد، 1880
اگرچه شاید قرنها پیش رودی در این تپه منطقه جریان داشته است، ولی دریاچه پشت خانه این خانواده وسط خشکی است. ضمناً در این دریاچه دستکم یک کراناگ وجود دارد که نوعی جزیره مصنوعی حصاردار است. سلتیهای باستان این کراناگها را هم بهعنوان محل سکونت و هم برای اهداف دفاعی میساختهاند.
کراناگ از قدیمیترین انواع سکونتگاهها در ایرلند است که به دوران ماقبل تاریخ این کشور بازمیگردد و حتی تا قرن هجدهم میلادی نیز مورداستفاده قرار میگرفت. افزون بر این، کراناگ، دستکم هفت گردادِژ (Ringfort) نیز پیرامون لیساکول هست. گردادژ نوعی سکونتگاه مستحکم و دایرهای است که از عصر برنز تا 1000 سال پیش از میلاد مسیح بسیار از آن استفاده میشد. این سکونتگاههای گوناگون نشان میدهند که انسانها از هزاران سال پیش در این منطقه میزیستهاند.
یک نمونه کراناگ، جزیرهای مصنوعی است که در دریاچه یا رودخانه ساخته میشد و حمله را بر دشمنان دشوار میساخت. این جزیرهها در ایرلند از همهجا پراستفادهتر بودند. این ماکت را با مواد اصلی ساختهاند. دیوارها عمدتاً از گِل آهکی مخلوط شده با فیبر کنف درست میشوند.
این خانواده که متوجه شدند قایق میتواند از نظر تاریخی اهمیت داشته باشد، به واحد باستانشناسی دریایی وزارت فرهنگ، میراث و گِیلتاک ایرلند مراجعه کردند تا آنها را از این کشف آگاه سازند. کارشناسان به بررسی این قایق خواهند پرداخت تا اطلاعات بیشتری درباره آن به دست بیاورند؛ ازجمله قدمت قطعیاش.
از این خانواده خواستهاند که تا زمان بررسی قایق آن را به آب برگردانند تا از اثرات آسیبزای محیطی در امان باشد. همچنین ممکن است باستان شناسان بخواهند مناطق پیرامون قایق را بیشتر بگردند و مصنوعات احتمالی بیشتری در آن بیابند.
با توجه به این که یک کراناگ نیز از این دریاچه سر برآورده است، احتمال دارد که قایق یافت شده که به آن بلندقایق نیز گفته میشود، توسط این پسر ایرلندی مربوط به قرونوسطی باشد؛ البته ممکن است مانند گردادِژها از آنهم قدیمیتر باشد: حتی تا 4000 سال. قدمت قایق هرچقدر هم که باشد، بازهم موضوعات فراوانی را پیرامون تاریخ ایرلند آشکار خواهد ساخت. همهاش به لطف پسری که داشت از زیر تکلیفهایش درمیرفت!
یک سایت عربی مدعی شد که رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال به زودی راهی تهران می شود.
به گزارش عصرایران به نقل از الخلیح 365، فدراسیون فوتبال ایران بعد از توافقی که با فیفا داشت به این نتیجه رسید که در بازی های ملی زمینه را برای حضور زنان در ورزشگاه مهیا کند.
ایسنا نوشته است:یک منبع نزدیک به فیفا در گفت و گویی که با فرانس فوتبال داشت اعلام کرد که اینفانتینو رئیس فیفا در نامهای که به فدراسیون فوتبال ایران زده، اعلام کرده که به زودی راهی تهران میشود تا وضعیت حضور زنان را در ورزشگاهها از نزدیک پیگیری کند.
این منبع تاکید کرد که هنوز زمان دقیق سفر اینفانتینو مشخص نیست اما دلیل اصلی این سفر بررسی وضعیت حضور زنان در ورزشگاه است تا جایی که رئیس فیفا اعلام کرده که دوست دارد خودش در ورزشگاه در نزدیکی زنان بنشیند.
این سایت عربی در ادامه به نقل از این منبع نوشت که فیفا به دنبال این است که علاوه بر بازیهای ملی در بازی های لیگ ایران هم به زنان این اجازه داده شود که راهی ورزشگاه شوند.
اعضای هیأت انتخاب بخش داستانی مسابقه ملی «سیوششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» معرفی شدند.
به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری سیو ششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، «میردولت موسوی»، «کاوه قهرمان»، «بهمن ارک»، «رضا فهیمی»، «نوشین معراجی»، «کامران رضایی»، «امید شمس»، «علیمحمد قاسمی»، «شهریار پورسیدیان» و «کاوه سجادیحسینی» اعضای هیأت انتخاب بخش داستانی هستند که در هفتههای گذشته ۱۰۲۱ اثر داستانی رسیده به دبیرخانه جشنواره را بررسی کردهاند.
کاوه قهرمان متولد تهران است و مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه سوره گرفته است. وی ساخت ۲۸ فیلم کوتاه را در کارنامه خود دارد.
بهمن ارک متولد تبریز است. او طراح صحنه بسیاری از فیلمها و سریالهای سینما و تلویزیون است. از «حیوان» به عنوان مهمترین اثر وی در مقام کارگردان میتوان نام برد.
رضا فهیمی فارغالتحصیل مقطع کارشناسی رشته کارگردانی سینما و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه سوره بوده و مهمترین ساختهاش فیلم بلند «دوباره زندگی» است.
نوشین معراجی متولد تنکابن است و از مهمترین آثار او در مقام کارگردان میتوان به فیلم «برادر» اشاره کرد.
علیمحمد قاسمی متولد ملایر است. وی از فیلمبرداران موفق سینمای ایران بوده و فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۶۴با ساخت فیلم کوتاه آغاز کرده است. از مهمترین آثار او در جایگاه کارگردانی میتوان به فیلم «سیاه و سگها» اشاره کرد.
شهریار پورسیدیان متولد گیلان است و از مهمترین آثارش به عنوان کارگردان میتوان به «فاصله»، «بازگشت» و «رویای سرخ» اشاره کرد.
کاوه سجادی حسینی متولد تهران، دارای مدرک لیسانس ادبیات نمایشی، همچنین کارشناسی ارشد کارگردانی است. او فعالیت هنری خود را از ۱۳۶۵ شروع کرده است.
امید شمس کارگردانی آثاری همچون «شب تولد»، «قرار»، «امشب، شب مهتابه»، «تاکسی نارنجی» و نگارش فیلمنامه بلند «ملاقات شرعی» را درکارنامه خود دارد.
کامران رضایی متولد سال ۱۳۶۶ بوده و در حال حاضر رئیس دفتر استان کرمانشاه انجمن سینمای جوانان ایران است.
میردولت موسوی متولد ۱۳۴۸، دارای فوق لیسانس کارگردانی سینما بوده و فعالیت هنری خود را از سال ۶۴ آغاز کرده است. وی هماکنون رئیس دفتر استان اردبیل انجمن سینمای جوانان ایران است.
سیوششمین جشنواره بینالمللی جشنواره فیلم کوتاه تهران از ۱۸ تا ۲۴ آبانماه در پردیس سینماگالری ملت برگزار میشود.
قومشناسی Ethnologie و مردمنگاری Ethnographie از گونههای مهم سینمای مستند بهشمار میروند که امسال، کارگردانان ۵۰ فیلم مستند این دو گونه متقاضی شرکت در بخش مسابقه ملی سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شدهاند.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، با توجه به ثبت ۶۸۷ فیلم مستند در دبیرخانه این دوره جشنواره، بیش از هفت درصد این آثار، مستندهای قومشناسی و مردمنگاری هستند.
برخی از این فیلمهای مستند که به سیزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت ارائه شدهاند، از مضامینی چون ایل قشقایی، آداب و رسوم منطقه زریبار، مراسم عروسی در کرمان، نوجوانان منطقه نسارکوه، کوچ در گروه بزرگی از جامعه ایرانی، فرهنگ و آداب و رسوم بومیان کیش، عشایر ترکاشوند، آیین نخل خرما، قوم لک، فرهنگ منطقه ممسنی، ایل بختیاری، مردمان شهر دریان، خانه، خانواده، طایفه و ایل ترکمنها با معرفی یکی از آخرین اجُقهای موسیقایی ترکمن صحرا و... برخوردار هستند.
اسامی فیلمهای منتخب بخش مسابقه ملی جشنواره سینماحقیقت نیمه دوم آبانماه اعلام خواهد شد.
سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۸ به دبیری «محمد حمیدیمقدم» در شهر تهران برگزار خواهد شد.
«صندوق جهانی بناها و آثار تاریخی» (WMF) در گزارشی فهرستی از بناها و مکانهای تاریخی سراسر جهان را ارائه کرده که در خطر نابودی قرار دارند.
به گزارش ایسنا به نقل از آرت نتنیوز، کلیسای در آتشسوخته «نوتردام» واقع در پاریس، یادبود ملی «برز ایرز» واقع در ایالت «یوتا» و پارک ملی جزیره «ایستر» واقع در شیلی در میان ۲۵ بنای تاریخی و بناهای یادبودی هستند که توسط «صندوق جهانی بناها و آثار تاریخی» در فهرست بناها و مکانهای تاریخی در خطر نابودی قرار گرفتهاند.
حالا تمامی بناها و مکانهای تاریخی که در فهرست این صندوق جهانی قرار گرفتهاند، میتوانند کمکهزینه ۱.۶ میلیون دلاری مرمت و بازسازی را از این صندوق دریافت کنند.
گروهی از متخصصان میراث تاریخی بناهای انتخابشده امسال را از بین بیش از ۲۵۰ نامزد انتخاب کردهاند. کارشناسان برای انتخاب بناهای یادبود و تاریخی سه معیار را در دستور کار خود قرار دادهاند: ۱. از اهمیت فرهنگی برخوردار باشند، ۲. خطر جدی آنها را تهدید کرده باشد و ۳. دسترسی اعضای بنیاد جهانی ابینه و آثار تاریخی به این مکانها امکانپذیر باشد.
«تپه مقدس اینکاها» - منطقهای حاصلخیز در نزدیکی «ماچوپیچو» - که به دلیل ساخت یک فرودگاه در خطر نابودی قرار گرفته، از دیگر مناطق تاریخی است که در این فهرست قرار دارد.
صندوق جهانی بناها و آثار تاریخی از آغاز سال آینده فرآیند مرمت و بازسازی بناهای معرفیشده در این فهرست را به کمک سازمانهای محلی آغاز خواهد کرد.
با آنکه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، اتوبوسهای گردشگران خارجی را از «ممنوعیت خدمات دربستی» معاف کرده است اما جواز مربوطه همچنان برای این اتوبوسها صادر نمیشود و گردشگران خارجی، راهنماهای تور و رانندههای اتوبوس سردرگم و بلاتکلیف شدهاند.
به گزارش ایسنا، همزمان با اوج گرفتن سفرهای اربعین مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهدای و حمل و نقل جادهای بخشنامهای صادر کرد با این محتوا: «با توجه به سوءاستفادههای انجامشده از صورت وضعیت دربستی، مسافرگیری و آزادگردی خارج از پایانه ناوگان و اعتراضات زائران محترم از کمبود ناوگان مسافری و نرخهای اعلامی ناوگان دربستی، صدور صورت وضعیت دربستی به کلیه مقاصد کشور از ۱۸ مهرماه تا پایان دوره اجرای طرح جابهجایی زائران اربعین مورخ سوم آبانماه سال ۱۳۹۸ ممنوع است.»
این دستور که با آغاز فصل سفر گردشگران خارجی به ایران همزمان شد، جابهجایی اتوبوسی آنها را دچار مشکل کرد؛ شرکتهای حمل و نقل پیرو دستور صادرشده، جوازی برای سرویسهای دربستی صادر نکردند.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای وزارت راه و شهرسازی پس از پیگیری معاونت گردشگری بخشنامه دیگری ابلاغ کرد که در آن آمده بود: «پیرو بخشنامه در تاریخ ۲۴ مهر سال ۹۸ در خصوص اعزام ۱۰۰ در صدی ناوگان اتوبوسی مرزهای چهارگانه و شهرهای معین و در خصوص بند ششم آن مبنی بر ممنوعیت صدور صورت وضعیت دربستی برای ناوگان تا تاریخ سوم آبان ۹۸ به آگاهی میرساند: صدور صورت وضعیت دربستی بهصورت محدود برای انتقال گردشگران خارجی با ارائه قرارداد با شرکتهای حمل و نقل و سایر مدارک به شکل آفلاین امکانپذیر است.»
اما با گذشت یک هفته از ابلاغ چنین بخشنامهای، مشکل سرویسهای دربستی گردشگران خارجی هنوز حل نشده است.
به گفته تورگردانها، شرکتهای حمل و نقل همچنان از صدور صورت وضعیت دربستی خودداری میکنند و به استثنائی که سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای برای اتوبوسهای گردشگری قائل شده است، عمل نمیکنند. شرکتهایی که ماهیت حمل و نقل توریستی دارند نیز همچنان اعلام میکنند اتوبوس استاندارد ندارند و آنها را به اتوبوسهای پایانهای و رانندههای وسایل حمل و نقل عمومی که تا به حال خدمات گردشگری ندادهاند، ارجاع میدهند.
مدیر یکی از آژانسهای گردشگری به ایسنا میگوید: برای جابهجایی مسافران در شهرها به ناچار از تاکسیهای شهری استفاده کردیم و برای انتقال این گردشگران به شهر بعدی، از ترمینال اتوبوسی را در اختیار گرفتیم که نه تمیز بود و نه راننده آموزشدیدهای داشت. متاسفانه این واقعیت زیرساختی است که در گردشگری داریم.
یک راهنمای گردشگری نیز میگوید: اتوبوسهایی که در مسیر مهران به کار گرفته شدهاند هنوز به خط خدمات گردشگری بازنگشتهاند و برای جابهجایی گردشگران ناچاریم از اتوبوسهای پایانههای مسافربری استفاده کنیم که رفتار استاندارد ندارند، تعریف گردشگری را نمیدانند و با خیلی از مکانها و مسیرهای گردشگری آشنا نیستند. از طرفی، راننده اتوبوس در هر شهر مجبور است یک صورت وضعیت دربستی تهیه کند که هم کلی زمان صرف میکند و هم شرایط نامطئنی را برای مسافر خارجی پیش میآورد.
یک راننده اتوبوس که برای نخستینبار با گروهی از گردشگران خارجی همراه شده است، به ایسنا میگوید: بیشتر اتوبوسها به خاطر پیادهروی اربعین، در مسیر مهران به کار گرفته شدهاند، شرکتهای حمل و نقل هم سرویس دربستی نمیدهند. گفتهاند نامه سازمان راهداری برای ممنوعیت سرویسهای دربستی تا سوم آبانماه اعتبار دارد. برخی شرکتهای حمل و نقل تهران هم یک بنر بزرگ نصب کردهاند که روی آن نوشته تا هشتم آبانماه صورت وضعیت دربستی صادر نمیشود.
وی به تجربه خودش برای گرفتن صورت وضعیت دربستی اشاره میکند و میگوید: در شیراز ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کردم و یک صورت وضعیت دربستی تا شهر کرمان گرفتم. در شهر کرمان هم باید برای مسیر یزد، صورت وضعیت دربستی دیگری بگیرم. هر بار هم باید کلی وقت بگذارم و التماس کنم که صورت وضعیت را صادر کنند؛ صورت وضعیتهایی که فقط ۲۴ ساعت اعتبار دارد.
او ادامه میدهد: برای حفظ ایمنی مسافر و اتوبوس هم که شده ناچارم شهر به شهر صورت دربستی بگیرم. اگر سانحهای رخ دهد و یا پلیس مدارک اتوبوس و راننده را چک کند و این صورت وضعیت در بین مدارک نباشد، اتوبوس را متوقف میکند و میخواباند.
این وضعیت درحالی پیش آمده که معاون گردشگری پس از ابلاغ نامه دوم سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تاکید کرده بود: مطابق این نامه، مشکل تامین اتوبوس برای گردشگران خارجی باید حل شود و شرکتهای حمل و نقل که مطابق دستور قبلی صورت وضعیتهای دربستی صادره را باطل کرده بودند، اکنون موظفند این صورت وضعیتها را مطابق تعهدات قبلی صادر و اتوبوسهای دربستی را برای تورهای گردشگران خارجی تامین کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از روابط عمومى فدراسیون شطرنج، دور نهم مسابقات قهرمانى شطرنج جوانان جهان (زیر 20 سال) در کشور هند برگزار شد و نمایندگان ایران برابر حریفان خود به یک پیروزى و یک تساوى رسیدند.
شب گذشته مبینا علىنسب (2239) برابر حریف بلغارستانى با ریتینگ 2318 به پیروزى رسید و محمدامین طباطبایى (2642) برابر بازیکنى از ایتالیا با ریتینگ 2401 به تساوى رضایت داد. با نتایج دور نهم على نسب با 6 پیروزى ، 3 تساوى و 7.5 امتیاز در رده دوم باقى ماند و طباطبایى با 2 برد، 6 تساوى ، یک باخت و 5 امتیاز در رده سى و چهارم قرار گرفت.
مسابقات قهرمانى شطرنج جوانان جهان (زیر 20 سال) در 11 دور تا سوم آبان ماه در کشور هند برگزار میشود. در این رقابت ها 189 بازیکن دختر و پسر به رقابت با یکدیگر میپردازند.